آموزشمبتدی

راهنمای کامل ارز دیجیتال تتر (USDT)

ارز دیجیتال تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل کوین در بازارهای مالی است. اگر در این بازارها فعالیت کرده باشید، درباره این رمزارز ثابت شنیده‌اید. بسیاری از معامله‌گران کریپتو از استیبل کوین‌هایی مانند تتر برای انتقال بین ارزهای دیجیتال مختلف یا انتقال سرمایه‌گذاری خود به ارزهای فیات یا خارج از آن استفاده می‌کنند.

تتر به‌نوعی رمزارزی پایه‌ثابت با پشتوانه دلار آمریکاست. این یعنی تتر نباید تحت‌تأثیر نوسان‌هایی قرار گیرد که می‌تواند تأثیر چشمگیری بر ارزش سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) بگذارد. در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره تتر به‌طورمفصل صحبت می‌دهیم. اگر می‌خواهید همه‌چیز را درباره تتر بدانید، تا پایان با ما همراه باشید.

تتر چیست؟

همان‌طور‌که گفتیم، تتر جزو استیبل کوین‌هایی است که در بازار سرمایه نوسان‌های کمی دارد و معمولا ارزش‌گذاری ثابتی را حفظ می‌کند. ارزش این رمزارز ثابت به دارایی باثباتی مانند طلا و دلار آمریکا یا ارزهای ثابت دیگر متصل است.

می‌توان با قطعیت گفت که تتر در سال‌های اخیر رشد زیادی کرده و به یکی از ارزهای دیجیتال بزرگ و محبوب تبدیل شده است. این رمزارز تقریباً ۵۳درصد از کل سرمایه بازار استیبل کوین را ازآنِ خود کرده است.

سرمایه‌گذاران از استیبل کوین‌هایی مانند تتر استفاده می‌کنند تا نقدینگی ثابت و مطمئنی برای ورود به مبادلات ارزهای دیجیتال و خروج از آن‌ها بدون مواجهه با زیان‌های پیش‌بینی‌نشدنی ناشی از تغییرات بی‌ثبات قیمت فراهم کنند. تتر چندین استیبل کوین دیگر با دارایی‌های مختلف صادر می‌کند؛ ازجمله:

  • تتر گلد (AUXT) که قیمت آن به قیمت طلا وابسته است.
  • تتر یورو (EURT) که قیمت آن به قیمت یورو بستگی دارد.
  • Tether GBP (MXNT) که قیمت آن به قیمت پوند بریتانیا وابسته است.
  • تتر یوان (CNHT) که قیمت آن به یوان چین بستگی دارد.

تتر را بسیاری از صرافی‌های محبوب می‌تواند خرید و آن را با کالاهای گوناگون فروشندگان مختلف مبادله کرد یا از آن برای مبادله با ارزی متفاوت بهره برد. برخی از کاربران USDT را برای وام‌دادن و خرید NFT و شرکت در ICOها می‌خرند.

انعطاف‌پذیری Tether باعث می‌شود که آن را رمرزارزی همه‌کاره کند و تقریبا در هر جایی که کاربر بخواهد ارزش را انتقال دهد یا معامله کند، می‌توان از آن استفاده کرد.

ارز دیجیتال تتر

تتر چگونه کار می‌کند؟

دلیل ثبات تتر به ذخایر ارزی این شرکت برمی‌گردد. شرکت تتر ادعای می‌کند که دلار و دارایی‌های مختلفی را در‌اختیار دارد که برابر یا بیشتر از تعداد کل USDT در‌گردش هستند. به‌عبارت‌دیگر، به‌ازای هر توکن تتر در گردش یک دلار در ذخایر شرکت موجود است که هم می‌تواند به‌صورت نقدی باشد و هم اوراق قرضه کوتاه‌مدت یا سپرده‌های مدت‌دار.

تتر فاقد بلاکچین اختصاصی است و در‌عوض ترجیح می‌دهد توکن‌هایی را در بلاک‌چین‌های شخص ثالث ارائه دهد. در‌حال‌حاضر، توکن‌های USDT در موارد زیر میزبانی می‌شوند:

تتر (USDT) سال‌هاست که در بین فعالان حوزه کریپتوکارنسی پذیرفته شده است و استفاده می‌شود و مشروعیت دارد. اگرچه اغلب به چالش کشیده می‌شود، هنوز‌هم استفاده از آن در بین افراد محبوبیت دارد.

بسیاری از فروشندگان و پروتکل‌های موجود در اکوسیستم بلاک چین این رمزارز ثابت را به‌طور‌گسترده به‌عنوان روش پرداخت و وسیله مبادله پذیرفته‌اند.

بهتر است به این نکته هم توجه کنیم که با‌توجه‌به ذخایر بزرگ تتر، این رمزارز ثابت با خطرهای بازار مانند رویدادهای Black Swan مواجه نیست.

تاریخچه مختصری از تتر

از دهه‌ها قبل از تتر بسیار استفاده می‌شد. تاریخچه استفاده از این رمزارز ثابت به زمانی بازمی‌گردد که فردی با نام جی. آر. ویلت به‌دنبال ساخت ارزهای دیجیتال جدید بر‌اساس پروتکل بیت کوین بود.

استفاده از تتر برای نقدینگی در ژانویه‌۲۰۱۵ شروع شد. تلاطم و هیجان‌های موجود در بازارهای ارز دیجیتال باعث شده است قیمت تتر که با دلار آمریکا مرتبط است، به کمتر از ۰.۲۳ دلار کاهش یابد.

آیا می‌توان به تتر اعتماد کرد؟

از گذشته تاکنون، استیبل کوین‌ها همچنان انتخابی محبوب در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند. در سال‌های اخیر، تتر بحث‌های مربوط به نقدینگی و کفایت ذخایر خود را پشت‌سر گذاشته است. تا سال ۲۰۲۲، این شرکت بیان کرد که همه توکن‌های تتر به‌صورت یک‌به‌یک با ارز فیات منطبق می‌شوند و کاملاً به‌واسطه ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند. 

آدام کارلتون، مدیر‌عامل کیف‌پول رمزنگاری Pink Panda، اعتقاد دارد که تا‌به‌حال سابقه شفافیت تتر درباره نحوه پشتیبانی از سکه روشن یا ثابت نبوده است. فراموش نکنید که خرید و فروش تتر برای بسیاری از افراد گمراه‌کننده است؛ اما بهتر است برای خرید آن از صرافی‌های معتبر اقدام کنید.

تتر در‌مقابل بیت کوین

به‌گفته دانیل رودریگز، مدیرعامل شرکت Hill Wealth Strategies، تفاوت اصلی بین TetherUSD و بیت کوین این است که تتر به دارایی غیر‌رمزنگاری، یعنی دلار آمریکا، گره خورده است؛ ولی بیت کوین به چیزی فراتر از عرضه و تقاضا وابسته است.

علاوه‌بر‌این، تتر ارز دیجیتال متمرکز، ولی بیت کوین غیرمتمرکز است. این موضوع باعث می‌شود که تتر پایدارتر از بیت کوین باشد. ارزهای دیجیتالی که به دارایی یا ارز واقعی متصل نیستند، در‌معرض نوسان‌های بازار قرار دارند.

اکثر ارزهای دیجیتال سنتی مانند اتریوم و لایت کوین (LTC) شاهد نوسان‌های شدید در بازار و تورم و نرخ بهره خواهند بود. به این نکته توجه کنید که تتر لزوما برای کسب درآمد طراحی نشده است؛ بلکه ذخیره پایدار ارزش است.

آیا تتر برای سرمایه‌گذاری گزینه خوبی است؟

استیبل کوین‌هایی مانند تتر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند؛ زیرا قرار نیست ارزششان افزایش یابد و تقریباً همیشه ثابت باقی می‌مانند. این رمزارز پایه‌ثابت فقط به‌عنوان ذخیره ارزش عمل می‌کنند؛ چراکه یک USDT همیشه باید برابر با یک دلار باشد.

قیمت بیت‌کوین امروز همان قیمت بیت‌کوین فردا نخواهد بود و ایجاد طرح‌های قیمت‌گذاری برای شرکت‌هایی که صرفاً براساس بیت‌کوین هستند، بسیار دشوار است.

اگر می‌خواهید پول خود را در ارزهای دیجیتال نگه دارید؛ اما می‌خواهید از نوسان‌های بازار جلوگیری کنید؛ بهترین کار این است که تتر بخرید؛ اما حتی با‌توجه‌به دلار آمریکا، Terra از سرمایه گذاری مطمئن دور است. مشکلات موجود در این زمینه آن است که که تتر ارزش خود را از دست بدهد یا پلتفرم سهام انتخاب‌شده قانونی نباشد.

در‌حالی‌که این شرکت ادعا می‌کند که تا‌به‌امروز یک بار هم نتوانسته است به درخواست بازخرید هیچ‌یک از مشتریان تأیید‌شده خود پاسخ دهد، یادتان باشد که هیچ‌چیز در سرمایه‌گذاری یا ارزهای دیجیتال تضمین‌شده و مطمئن نیست. کاربران ارزهای دیجیتال باید از تغییر چشم‌انداز نظارتی دارایی‌های ارز دیجیتال نیز آگاه باشند.

جمع‌بندی

در این مقاله همه‌چیز را درباره تتر توضیح دادیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا خرید تتر برایتان مفید است یا خیر. همان‌طور‌که گفتیم، تتر یکی از استیبل کوین‌های محبوب موجود در بازار است؛ در‌حالی‌که نقدینگی را برای تراکنش‌هایی به‌ارزش میلیون‌ها دلار در روز فراهم می‌کند.

در ذهن بسیاری از افراد این سؤال مطرح می‌شود که آیا تتر در آینده هم می‌تواند همچنان پرقدرت ادامه دهد یا خیر؟ برای خرید تتر می‌توانید به سایت تترلند مراجعه کنید. در‌صورت هرگونه سؤال یا مشکل، کارشناسان تترلند شما را راهنمایی خواهند کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا