اخبارمتوسطمقاله

ارز دیجیتال آپتوس در رقابت با سولانا

کدام رمزارز به رقیبی سرسخت برای ارز دیجیتال سولانا (Solana) تبدیل شده است؟ اگر اهل خرید‌و‌فروش رمزارز باشید، حتماً با ارز دیجیتال آپتوس و روند قیمتی آن آشنا هستید.

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره رمزارز آپتوس صحبت کنیم و دریابیم که چرا لقب این ارز دیجیتال «قاتل سولانا» است؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) با سرعت پردازش بسیار زیاد

وقتی رمزارز بیت کوین (BTC) تولید و به بازار عرضه شد، تصور همگان بر این بود که تحولی عظیم در بازار ارزهای دیجیتال رخ داده است؛ چرا‌که ارز دیجیتالی وارد بازار شده بود که مدت‌زمان پردازش تراکنش آن ۱۰ دقیقه‌ بود.

بااین‌حال به‌مرورزمان و با افزایش ترافیک شبکه، تراکنشی که پردازشش به ۱۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد، به معضلی جدی در بازار رمزارزها تبدیل می‌شود.

نداشتن قراردادهای هوشمند و دیگر محدودیت‌های رایج موجود در این شبکه سبب شد تا تعداد زیادی از برنامه‌نویسان به‌سمت ساخت پروژه‌ها و بلاکچین‌های دیگری بروند که هرکدام از آن‌ها به‌نحوی می‌توانند مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

Aptos جدیدترین و نوآورانه‌ترین پلتفرمی به‌شمار می‌رود که به‌تازگی در بازار معرفی شده است. این بلاکچین که با نام اختصاری (APT) نیز شناخته می‌شود، می‌تواند در هر ثانیه ۱۳۰هزار تراکنش را پردازش کند.

نزدیک‌ترین شبکه‌ به آپتوس، سولانا نام دارد که در هر ثانیه تنها ۵۰هزار تراکنش را پردازش می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، آپتوس قاتل سولانا نام گرفته است.

ارزدیجیتال آپتوس

روند قیمتی ارز دیجیتال آپتوس

ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) با بیش از ۴۰۰ واحد رشد قیمتی از ابتدای سال ۲۰۲۳، در ۲۶ژانویه به رکورد تاریخی خود، یعنی حدود ۸۶,۱۹ دلار رسید.

اگرچه از آن زمان قیمت این رمزارز کمی کاهش یافته و به محدوده ۱۷.۶ دلار رسیده است، در بازه زمانی هفت‌روزه (‌یک هفته گذشته) همچنان رشد ۴۱درصدی خود را حفظ کرده است.

دلایل رشد قیمتی آپتوس

دلایل اصلی رشد قیمتی ارز دیجیتال آپتوس عبارت‌اند از:

۱. تاریخچه غنی و پشتوانه قوی

آپتوس محصول جانبی تلاش فیسبوک برای پروژه لیبرا (Libra) است که به‌دلایلی متوقف شد. دو تن از اعضای تیم رهبری لیبرا، مو شیخ (Mo Shaikh) و آوری چینگ (Avery Ching)، پس از توقف پروژه لیبرا، ارز دیجیتال آپتوس را راه‌اندازی کردند. این پروژه کلاس جدیدی از بلاکچین‌های لایه‌اول را معرفی می‌کند.

۲. توسعه پایدار اکوسیستم

بلاک‌چین آپتوس در اکتبر۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و همچنان در مراحل اولیه توسعه قرار دارد. تعداد کمی پروژه‌ مالی غیرمتمرکز یا توکن‌ غیرقابل‌تعویض (NFT) در این بلاکچین مستقر هستند و فعالیت قراردادهای هوشمند آن محدود است. بیش از ۹۴درصد از تراکنش‌های این بلاک‌چین مربوط به انتقال APT است.

۳. افزایش احتمالی قیمت APT به‌دلیل ناباوری معامله‌گران

با‌توجه‌به فعالیت و رشد محدود اکوسیستم آپتوس، رالی اخیر APT فعالان بازار را غافل‌گیر کرده است. با‌این‌حال، خلاف این روند می‌تواند برای فروشندگان خطرناک باشد.

همان‌طور‌که فاندینگ ریت منفی قراردادهای دائمی آپتوس نشان می‌دهد، معاملات کوتاه‌مدت زیادی برای APT ثبت شده است؛ زیرا قیمت این توکن از اوج خود در اکتبر۲۰۲۲، رشد چشمگیری کرده است.

۴. فشار محدود فروش روی APT

توکنومیکس APT فشار فروش روی این رمزارز را برای اولین سال از زمان عرضه آن در اکتبر۲۰۲۲ محدود کرده است. برنامه انتشار APT باز‌شدن قفل وجوه سرمایه‌گذاران را تا اکتبر۲۰۲۳ به‌تأخیر می‌اندازد و پس‌از‌آن، افزایش شدیدی در عرضه در‌گردش این رمزارز وجود خواهد داشت.

تا زمان بازشدن قفل توکن‌ها، تنها منبع تورم پاداش‌های استیکینگ است که ۷درصد برای توکن‌های استیک‌شده در نظر گرفته شده است. در ابتدا، این بنیاد ۲درصد از عرضه را بین کاربران اولیه و توسعه‌دهندگان توزیع کرد. به‌احتمال زیاد، آن دسته از کاربرانی که می‌خواستند APTهای خود را بفروشند، تا‌کنون که سه ماه از راه‌اندازی آن می‌گذرد، توکن‌های خود را فروخته‌اند.

۵. کیمچی پریمیوم (Kimchi Premium)

بخش زیادی از خرید APT از جفت‌ارز آن با وون کره‌جنوبی در صرافی رمزارزی آپ‌بیت (Upbit) حاصل می‌شود. این صرافی نزدیک به ۴۰درصد از حجم معاملات آپتوس را تشکیل می‌دهد. بر‌اساس داده‌های موجود، APT در صرافی آپ‌بیت حدود ۱ تا ۳درصد گران‌تر از قیمت بازار معامله می‌شود که نشان‌دهنده تقاضای فراوان در منطقه است.

ارزدیجیتال آپتوس

قیمت گران‌تر آپتوس در صرافی آپ‌بیت

این احتمال وجود دارد که حجم معاملات آپ‌بیت به‌دلیل معاملات شست‌وشو (Wash Trading) فراوان یا دست‌کاری بازار باشد. به‌هر‌حال، تا زمانی‌که کیمچی پریمیوم برطرف نشود، فشار خرید احتمالا ادامه خواهد یافت.

جمع‌بندی

در‌حال‌حاضر، تعداد توسعه‌دهندگان فعال در شبکه آپتوس بیشتر از پروژه‌های بزرگی همچون آوالانچ و تزوس است؛ اما در‌مقایسه‌با شبکه‌هایی همچون سولانا، پولکادات، کاردانو و اتریوم کمتر است. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند با حرکت‌های رو‌به‌جلو و تلاش‌ تیم توسعه آپتوس، احتمالاً تغییرات قیمتی ارز دیجیتال APT در آینده چشمگیر باشد.

فراموش نکنید تجربه نوسان قیمت‌ها در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری بارها این نکته را ثابت کرده است که نمی‌توان نقش رخدادها و عوامل پیش‌بینی‌نشدنی را در کاهش یا افزایش ارزش دارایی‌ها نادیده گرفت. بدون شک این نکته درباره ارز دیجیتال آپتوس نیز صدق می‌کند.

پرسش‌های متداول

چرا ارز دیجیتال آپتوس را رقیب سولانا می‌دانند؟

این امر به‌دلیل تفاوت در سرعت پردازش تراکنش‌های این دو رمزارز است. آپتوس در هر ثانیه ۱۳۰هزار تراکنش را پردازش می‌کند و این میزان برای سولانا پردازش ۵۰هزار تراکنش در ثانیه است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا