آموزشمتوسطمقاله

استیبل کوین چیست؟

بررسی انواع استیبل‌ کوین‌ها و مزیت‌‌های خریدوفروش‌ آن‌ها

استیبل کوین نوعی رمزارز است که به‌منظور حفظ ارزش پایدار دربرابر دارایی یا ارزی خاص طراحی شده‌ است. برخلاف اکثر رمزارزها که به‌دلیل تغییرات بازار و حدس‌و‌گمان‌های ناشی از اخبار بازارهای مالی نوسان قیمت زیادی تجربه می‌کنند، استیبل کوین در‌برابر این نوسان‌ها پایدار می‌ماند و به‌عنوان ارز دیجیتال باثبات عمل می‌کند.

در‌حقیقت، هدف از معرفی استیبل کوین‌ها ارائه ثبات و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری برای کاربران و سرمایه‌گذاران بوده است. استیبل کوین‌ها را می‌توان برای اهداف مختلفی مانند پرداخت، حواله، پس‌انداز، تجارت، وام‌دهی و پوشش ریسک استفاده کرد. در این مطلب از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره انواع ارز دیجیتال باثبات و مزایای استفاده از آن‌ها و بهترین استیبل‌‌ کوین‌های بازار صحبت کنیم.

استیبل کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

استیبل کوین‌ها با استفاده از مکانیزم‌های مختلفی کار می‌کنند تا مطمئن شوند که ارزششان با دارایی یا ارز دیگری مرتبط است یا به‌واسطه آن پشتیبانی می‌شوند. به‌طورکلی، چهار نوع اصلی استیبل کوین‌ وجود دارد: ۱. استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه ارز فیات؛ ۲. استیبل کوین‌هایی با پشتوانه کالا؛ ۳. استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه رمزارزها؛ ۴. استیبل کوین‌های الگوریتمی. در‌ادامه هریک از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

استیبل کوین هایی با پشتوانه ارز فیات

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه ارز فیات رایج‌ترین و ساده‌ترین نوع ارز دیجیتال باثبات هستند. آن‌ها با ذخیره ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و یورو یا ین و با نسبت یک‌به‌یک پشتیبانی می‌شوند. این یعنی به‌ازای هر استیبل کوین صادر‌شده، مقدار معادل ارز فیات در حساب بانکی یا نهاد متولی نگه‌داری می‌شود.

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه ارز فیات را می‌توان در هر زمانی با همان ارز فیات اصلی خود بازخرید کرد. چند نمونه از استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز فیات عبارت‌اند از:

تتر (USDT)

محبوب‌ترین و پرکاربردترین ارز دیجیتال باثبات در بازار تتر دلار است که با دلار آمریکا و با نسبت یک‌به‌یک پشتیبانی می‌شود. تا ۳۱‌ژانویه‌۲۰۲۳، استیبل کوین تتر با بیش از ۶۷میلیارد دلار بیشترین ارزش بازار را در بین تمام استیبل کوین‌ها و با ۴۹درصد بیشترین سهم بازار را در بین تمام رمزارزها دارد.

تتر یورو (EURT)

ارز دیجیتال باثبات دیگری است که شرکت تتر معرفی کرده و با نسبت یک‌به‌یک با ارزش یورو پشتیبانی می‌شود. هدف EURT ارائه روشی پایدار و راحت برای تبادل ارزش با استفاده از یوروست. از ۳۱‌ژانویه‌۲۰۲۳، مارکت ولیو تتر یورو (EURT) درحدود ۱۰/۷ دلار و مارکت‌ کپ آن نزدیک به ۱۸/۱۸میلیارد دلار است. 

USD Coin (USDC)

USD Coin یکی دیگر از ارزهای دیجیتال باثبات است که با دلار آمریکا و با نسبت یک‌به‌یک پشتیبانی می‌شود. سرکل (Circle) و کوین‌بیس (Coinbase)، دو پلتفرم رمزارزی بزرگ جهان، این استیبل کوین را منتشر می‌کنند.

USDC تا ۳۱‌ژانویه‌۲۰۲۳ با بیش از ۴۲میلیارد دلار، ازنظر ارزش بازار جایگاه دوم را در بین تمام استیبل کوین‌ها ازآنِ خود کرده است. همچنین، سهم بازار این استیبل کوین چیزی درحدود ۳۰/۹درصد است و از این نظر نیز رده دوم را در بین تمام ارزهای دیجیتال دارد.

Binance USD (BUSD)

این استیبل کوین نیز مانند دو استیبل کوین قبلی با دلار آمریکا و با نسبت یک‌به‌یک پشتیبانی می‌شود و وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک نیز آن را تأیید کرده است. بایننس (Binance)، بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی جهان، BUSD را صادر می‌کند.

BUSD با بیش از ۱۵میلیارد دلار تا ۳۱‌ژانویه‌۲۰۲۳، از‌نظر ارزش بازار رتبه سوم را در میان استیبل کوین‌ها دارد. سهم بازار این ارز دیجیتال باثبات حدود ۱۱/۴درصد است که از این نظر نیز جایگاه سوم را ازآنِ خود کرده است.

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه رمزارزها

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه رمزارزها با ذخیره رمزارز دیگری مانند بیتکوین یا اتریوم و با نسبت مشخصی پشتیبانی می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، به‌ازای هر استیبل کوین صادر‌شده معادل آن در قرارداد هوشمند یا موقعیت بدهی وثیقه (CDP) قفل می‌شود.

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه رمزارزها را می‌توان در هر زمانی و با استفاده از رمزارز پایه خود بازخرید کرد. برخی از استیبل کوین‌های مشهور دارای پشتوانه رمزارزها ازاین‌قرارند:

دای (DAI)

استیبل کوین غیرمتمرکز و مستقلی است که با رمزارزهای مختلف مانند اتریوم و بیتکوین و چین لینک با نسبت متغیر پشتیبانی می‌شود. دای با استفاده از الگوریتمی که عرضه و تقاضای دای و وثیقه آن را تنظیم می‌کند، پیوند خود را با دلار آمریکا حفظ می‌کند.

دای با بیش از ۵‌میلیارد دلار تا ۳۱‌ژانویه‌۲۰۲۳، ازنظر ارزش بازار چهارمین استیبل کوین برتر محسوب می‌شود و با سهم بازار ۳/۷درصدی جایگاه چهارم را در بین تمام ارزهای دیجیتال ازآنِ خود کرده است.

BitUSD (BITUSD)

ارز دیجیتال باثباتی است که ارزش آن با BTS، رمزارز بومی پلتفرم BitShares و با نسبت متغیر تعیین می‌شود. این استیبل کوین ارزش دلار آمریکا را با استفاده از مکانیزم دارایی مبتنی‌بر بازار (MPA) ردیابی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا قراردادهای BitUSD را با BTS ایجاد و تسویه کنند.

sUSD (SUSD)

این استیبل کوین با شبکه Synthetix، رمزارز بومی پلتفرم Synthetix و با نسبت متغیر پشتیبانی می‌شود. sUSD بخشی از اکوسیستم Synthetix است که به کاربران امکان می‌دهد تا دارایی‌های مصنوعی (Synths) ایجاد و با استفاده از آن تجارت کنند. افزون‌براین، ارزش دارایی‌های مختلف مانند ارزها، کالاها، سهام و شاخص‌ها را ردیابی می‌کند.

استیبل کوین‌های الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی با هیچ ذخیره ارز فیات یا رمزارزی پشتیبانی نمی‌شوند. در‌عوض، آن‌ها از الگوریتم یا پروتکلی استفاده می‌کنند که عرضه و تقاضای ارز دیجیتال باثبات را تنظیم می‌کند تا پیوند آن با دارایی یا ارز خاصی را حفظ کند.

استیبل کوین‌های الگوریتمی به تئوری بازی و Incentiveها متکی هستند تا مطمئن شوند که کاربران به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که از پایداری استیبل کوین پشتیبانی شود. چند نمونه از استیبل کوین‌های الگوریتمی عبارت‌اند از:

Basis Cash (BAC)

استیبل کوین غیرمتمرکز و غیرمحافظتی (Non-Custodial) است که هدفش متصل‌شدن به دلار آمریکاست. Basis Cash از سیستمی سه‌توکنی استفاده می‌کند که از پایه نقدی (BAC) و اوراق قرضه پایه (BAB) و سهام پایه (BAS) تشکیل شده است.

Terra (LUNA)

پلتفرم بلاکچینی است که از چندین استیبل کوین ثابت فیات مانند TerraKRW (KRT) و TerraUSD و TerraEuro پشتیبانی می‌کند. Terra از سیستمی دو‌توکنی استفاده می‌کند که از Terra) Stablecoin) و Luna) Token Staking) تشکیل شده است. ترا بر‌اساس تقاضای بازار ایجاد می‌شود و از بین می‌رود.

آمپلفورث (AMPL)

ارز دیجیتال با ثبات دیگری است که هدف از معرفی‌اش تثبیت قدرت خرید دلار آمریکا در سال ۲۰۱۹ بوده است. Ampleforth از مکانیزم منحصر‌به‌فردی استفاده می‌کند که عرضه AMPL را هر ۲۴ ساعت یک بار بر‌اساس قیمت بازار AMPL تنظیم می‌کند.

این یعنی تعداد توکن‌های AMPL در کیف‌پول هر کاربر متناسب با تغییر عرضه افزایش یا کاهش می‌یابد. آمپلفورث ادعا می‌کند که از سایر استیبل کوین‌ها انعطاف‌پذیرتر و مستقل‌تر است؛ زیرا به هیچ وثیقه یا اوراکلی متکی نیست.

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کالا

نوع دیگری از استیبل کوین‌ها وجود دارند که ارزششان با پشتوانه کالاهای سخت مانند املاک و طلا و دیگر فلزات گران‌‌بها تعیین می‌‌شود. رایج‌ترین نوع این ارزهای دیجیتال باثبات با طلا پشتیبانی می‌شوند و بهترین استیبل‌‌ کوین‌ها در این دسته، تتر طلا نام دارد.

تتر طلا (XAUt)

پشتوانه این ارز دیجیتال باثبات یک اونس طلای ذخیره‌شده در خزانه است. این پشتوانه را شرکت تتر صادر می‌کند؛ همان شرکتی که USDT را ایجاد کرد. هدف XAUt ترکیب ثبات طلا و انعطاف‌پذیری رمزارزهاست. از ۳۱‌ژانویه‌۲۰۲۳، مارکت ولیو تتر طلا (XAUt) تقریباً ۱۹۲۵/۰۶ دلار و مارکت کپ آن ۴۷۴/۵۷میلیون دلار است.

مزایای استفاده از استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها درمقایسه‌با ارزهای سنتی فیات و ارزهای رمزپایه ناپایدار مزایای متعددی دارند. درادامه، به شماری از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

ثبات

فراهم‌کردن ارزش پایدار و پیش‌بینی‌پذیر برای کاربران و سرمایه‌گذاران یکی از مزایای مهم استیبل کوین‌ها به‌شمار می‌رود؛ زیرا تحت‌تأثیر نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال یا تورم و کاهش ارزش ارزهای فیات قرار نمی‌گیرند.

نقدینگی

ایجاد نقدینگی و دسترسی درخورتوجه برای کاربران و سرمایه‌گذاران یکی دیگر از خصیصه‌های استیبل کوین‌هاست؛ چراکه می‌توان آن‌ها را به‌راحتی با سایر رمزارزها یا ارزهای فیات در پلتفرم‌های مختلف مبادله کرد.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری یعنی فراهم‌کردن امکان انجام تراکنش‌های سریع و ارزان برای کاربران. کاربران می‌توانند از مقیاس‌پذیری و کارایی فناوری بلاکچین بهره ببرند و از واسطه‌ها و کارمزدهای سیستم مالی سنتی اجتناب کنند.

نوآوری

ایجاد فرصت‌ها و امکانات جدیدی برای کاربران و سرمایه‌گذاران دیگر مزیت مهم استیبل کوین‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا می‌توانند برنامه‌های کاربردی جدیدی مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، پرداخت‌های بین‌مرزی، وام‌دهی نظیربه‌نظیر، و هویت دیجیتال را فعال کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ تترلند، استیبل کوین را تعریف و انواع آن را معرفی کردیم و مزیت‌های خریدوفروش استیبل کوین‌ها را توضیح دادیم. به‌طور‌کلی، هر‌یک از این استیبل کوین‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند؛ اما برای پاسخ به این سؤال که بهترین استیبل‌‌ کوین‌ها کدام‌اند، باید عوامل مختلفی ازجمله امنیت و ثبات و نقدینگی را در نظر گرفت.

بر‌اساس معیارهای گفته‌شده، در‌حال‌حاضر بهترین استیبل‌‌ کوین‌های موجود در بازار عبارت‌اند از: تتر دلار و تتر یورو و تتر طلا. دلیل این موضوع آن است که تتر دلار و یورو با پشتوانه ارز فیات و تتر طلا با پشتوانه طلا امنیت، ثبات، نقدینگی و مقیاس‌پذیری چشمگیری ارائه می‌دهند و از سازگاری فراوانی با بلاکچین‌های مختلف مانند بیت کوین، اتریوم، ترون و EOS برخوردارند.

درصورت داشتن سؤال یا ابهام درباره موضوع این مطلب، می‌توانید آن را ازطریق کامنت با ما در میان بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا