آموزشمبتدی

معرفی بلاک چین الگوراند و نحوه خرید توکن ALGO

الگوراند بلاک چینی غیرمتمرکز است و همه افراد می‌توانند در آن دارایی مدنظرشان را انتقال دهند و اپلیکیشن ایجاد کنند.

پروتکل الگوراند ازطریق نوع جدیدی از اثبات سهام پشتیبانی می‌شود که بهبود سرعت و امنیت و مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها را به‌ارمغان می‌آورد. سازوکار اثبات سهام خالص (PPOS) الگوراند به‌دلیل تلاش برای حل سه معضل بزرگ بلاک چین آن را از دیگر شبکه‌ها متمایز می‌کند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، شبکه الگوراند و توکن بومی آن، یعنی رمز ارز ALGO را به‌طورکامل معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

بلاک چین الگوراند (Algorand) چیست؟

در سال ۲۰۱۷، سیلویو میکالی (Silvio Micali)، استاد دانشگاه MIT و برنده جایزه تورینگ در‌زمینه رمزشناسی، بلاک چین الگوراند را ایجاد کرد. الگوراند سعی می‌کند مشکلات بلاک چین‌های قدیمی‌تر، مخصوصاً در‌زمینه مقیاس‌پذیری و شیوه اجماع را حل کند. این بلاک چین از اثبات سهام خالص (PPoS) استفاده می‌کند. در این شیوه اجماع، تأییدکنندگان بلاک به‌صورت تصادفی از میان استیک‌کنندگان کوین ALGO و براساس مقدار مشارکت آن‌ها انتخاب می‌شوند.

هدف از ایجاد الگوراند چیست؟

پروتکل الگوراند برای حل سه مشکل بزرگ بلاک چین طراحی شده است. این مشکلات با عنوان «سه‌گانه بلاک چین» شناخته می‌شوند و عبارت‌اند از: امنیت و مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکزسازی. در‌ادامه، رویکرد الگوراند درقبال این مشکلات را بررسی می‌کنیم.

امنیت

پروتکل الگوراند دربرابر حمله‌های مخرب ایمن و این شبکه را برای انجام تراکنش و نگه‌داری دارایی‌های فراوان و ساخت اپلیکیشن‌های تجاری امن ایدئال کرده است. الگوراند در هر دو سطح شبکه و پروتکل اجماع از حساب‌های کاربران محافظت می‌کند.

مقیاس‌پذیری

پروتکل الگوراند می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این امر باعث شده است شبکه یادشده از بیت کوین و اتریوم مقیاس‌پذیرتر باشد. پروتکل اجماع الگوراند توانسته است نیاز به توان محاسباتی بسیار زیاد در بیت کوین را حل کند تا به‌جای آن توان محاسباتی هر کاربر فقط برای تولید یا تأیید امضا و انجام برخی محاسبات ساده استفاده شود. به‌ادعای سازندگان الگوراند، این شبکه می‌تواند از میلیون‌ها کاربر با تعداد تراکنش بسیار زیاد بدون نیاز به کارمزدهای چشمگیر پشتیبانی کند.

غیرمتمرکزسازی

الگوراند کاملاً غیرمتمرکز است و هیچ نهاد مرکزی یا شخصی در رأس امور برای کنترل آن وجود ندارد. تراکنش‌ها را گره‌های شرکت‌کننده در شبکه تأیید می‌کنند و هر گره رأی برابر دارد. این امر باعث غیرمتمرکز‌بودن درخورتوجه الگوراند می‌شود.

هر شخص در شبکه الگوراند این فرصت را دارد که بخشی از گروه کاربرانی باشد که بلاک‌ها را تأیید می‌کنند؛ زیرا انتخاب این افراد تصادفی و محرمانه‌ است. گروهی ثابت از گره‌ها وجود ندارد و گره‌ها را همه افراد از سراسر جهان تشکیل ‌داده‌اند.

نحوه عملکرد الگوراند

آنچه باعث تمایز الگوراند درمقایسه‌با سایر بلاک چین‌ها شده، سازوکار اجماع «‌اثبات سهام خالص» (PPoS)‌ است که از پروتکل توافق بیزانتین استفاده می‌کند. در‌صورتی‌که به یکی از گره‌های شبکه حمله شود، توکن‌های ALGO استیک‌شده به‌واسطه گره‌ها با استفاده از کلیدهای یکتایی محافظت می‌شوند.

سازوکار اجماع بیت کوین از نوع اثبات کار (PoW) است. این روش نیازمند مقدار زیادی انرژی و توان محاسباتی برای ایجاد و تأیید بلاک‌های جدید است؛ اما PPoS این کار را سریع‌تر و بهینه‌تر انجام می‌دهد. بدین‌صورت که به‌طو‌رتصادفی هولدرهای ALGO را برای تأیید بلاک جدید در شبکه انتخاب می‌کند.

در پروتکل PPoS کاربران دارای مقادیر فراوان توکن ALGO می‌توانند ازنظر تئوری فعالیت‌های مخرب انجام دهند؛ اما این کار موجب از‌دست‌رفتن توکن‌های ALGO خودشان نیز می‌شود. ازاین‌رو، چنین کارهای مخربی برای هولدرهای اصلی به‌صرفه نیست.

ساختار پروتکل الگوراند

پروتکل الگوراند بر سه اصل پایه‌ای زیر ساخته شده است:

  • تراکنش‌ها: تراکنش‌ها واحد پایه‌ای حساب در شبکه الگوراند هستند و از آن‌ها برای انتقال ارزش استفاده می‌شود. تراکنش‌ها را مشارکت گره‌ها در شبکه تأیید می‌کند.
  • بلاک‌ها: بلاک‌ها گروهی از تراکنش‌ها هستند که به‌صورت یک واحد جمع‌آوری و ازطریق الگوریتم اجماع تأیید می‌شوند.
  • اجماع: الگوریتم اجماع مسئول تأیید بلاک‌ها و مطمئن‌شدن از رعایت نیازمندی‌های پروتکل الگوراند و پاداش‌دادن به مشارکت‌کنندگان در این عمل است.

سازوکار استیکینگ در الگوراند: اثبات سهام خالص (PPoS)

طبق رویکرد PPoS، تأثیر کاربر برای انتخاب بلاک جدید باتوجه‌به تعداد توکن‌هایش در سیستم که اصطلاحاً استیک‌کردن (Stake) نامیده می‌شود، مشخص می‌شود. هر کاربر بر‌اساس وزن پیشنهادش و تعداد رأی‌هایی که مستقیماً طبق تعداد توکن استیک‌شده تعیین شده است، بخت انتخاب‌شدن دارد.

کاربران به‌صورت تصادفی و مخفیانه برای پیشنهاد بلاک‌های جدید و رأی‌گیری درباره بلاک‌های پیشنهاد‌شده انتخاب می‌شوند. با استفاده از این رویکرد، امنیت شبکه به صداقت اکثریت کاربرانش بستگی دارد. تا زمانی‌که پول در دستان افراد صادقی باشد، شبکه در امنیت است.

این رویکرد PPoS در تضاد با سازوکارهای اجماعی چون PoW و DPoS و BPoS است که در آن گروه کوچکی از افراد در سیستم مسئول کل امنیت آن هستند و می‌توانند از انجام تراکنش سایرین جلوگیری کنند.

ناگفته نماند رویکرد الگوراند از فعالیت مخرب هولدرهای کوچک نیز جلوگیری می‌کند. هولدرهای بزرگ نیز جرئت نمی‌کنند فعالیت مخرب انجام دهند؛ زیرا دارایی آن‌ها از بین می‌رود و باعث کاهش قدرت خریدشان می‌شود.

نحوه ایجاد بلاک جدید در الگوراند

بلاک‎های جدید در سازوکار PPoS الگوراند در دو مرحله ایجاد می‌شوند. در مرحله اول، توکنی به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شود و صاحب این توکن مسئول پیشنهاد بلاک بعدی است. در مرحله دوم، ۱,۰۰۰ توکن به‌طوراتفاقی از میان تمامی توکن‌های سیستم انتخاب می‌شود. صاحبان این توکن‌ها گروه مرحله دوم را تشکیل می‌دهند و مسئول تأیید بلاک پیشنهادی کاربران مرحله اول هستند.

شایان ذکر است امکان انتخاب بیش از یک بارِ عضوی از گروه وجود دارد. این امر نیز بدین‌معنی است که عضوی در هنگام تأیید بلاک بعدی، بیش از یک رأی دارد. مرحله دوم فرایند تولید بلاک الگوراند برای مبارزه با عوامل مخرب ایجاد شده است. با انتخاب تصادفی ۱,۰۰۰ توکن، از اهداف مخرب این عوامل جلوگیری و امنیت شبکه تأمین می‌شود.

الگوراند

معرفی رمز ارز الگوراند (ALGO)

توکن بومی شبکه الگوراند ALGO نام دارد و از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش و پاداش به کاربران شرکت‌کننده در فرایند اجماع شبکه استفاده می‌شود. علاوه‌براین، کارمزدهای این شبکه برخلاف کارمزدهای سرسام‌آور اتریوم، بسیار ناچیز است. الگوراند در هر ثانیه می‌تواند ۱,۰۰۰ تراکنش را به‌صورت قطعی و هم‌زمان پردازش کند. همچنین، تراکنش‌ها در این شبکه در کمتر از ۴ ثانیه تکمیل می‌شوند.

حداکثر تعداد ثابت توکن‌های الگوراند ۱۰‌میلیارد واحد برآورد می‌شود و با این کار سازوکار ضد‌تورمی به شبکه اضافه شده است. در‌حال‌حاضر، حدود ۷‌میلیارد واحد توکن در‌گردش هستند و بقیه قفل شده‌اند و در آینده توزیع خواهند شد. از‌جمله کیف‌پول‌های الگوراند می‌توان به تراست‌ولت، اتومیک، کوینومی، گواردا، My Algo و لجر اشاره کرد.

نحوه خرید رمز ارز الگوراند

به‌منظور خرید و سرمایه‌گذاری در توکن الگوراند (ALGO)، می‌توانید از مبدل تترلند استفاده کنید. برای این کار، کافی است پس از واریز تومان یا تتر به کیف پول خود در تترلند، وارد مبدل تترلند شوید و پس از انتخاب الگوراند، مقدار دلخواهتان را بخرید. ناگفته نماند کارمزد استفاده از مبدل تتری برای خرید الگوراند،رایگان است.

 

سوال‌های متداول در مورد الگورداند

 

شبکه الگوراند چیست؟

الگوراند بلاک چینی غیرمتمرکز است و همه افراد می‌توانند در آن دارایی مدنظرشان را انتقال دهند و اپلیکیشن ایجاد کنند.

 

هدف از ایجاد الگوراند چیست؟

شبکه الگوراند ازطریق نوع جدیدی از اثبات سهام خالص (PPOS) پشتیبانی می‌شود که بهبود سرعت و امنیت و مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها را به‌ارمغان می‌آورد.

 

رمز ارز الگوراند (ALGO) چیست؟

توکن بومی شبکه الگوراند ALGO نام دارد و از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش و پاداش به کاربران شرکت‌کننده در فرایند اجماع شبکه استفاده می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا