اخبار

کارمزد تراکنش بیت کوین پس از رکورد ۱۲۸ دلار در روز هاوینگ، تک‌رقمی شد

کارمزد تراکنش‌های بیت کوین فقط یک روز پس از رسیدن به میانگین تاریخی ۱۲۸ دلار در ۲۰‌آوریل۲۰۲۴ (۱اردیبهشت۱۴۰۳) و هم‌زمان با چهارمین رویداد هاوینگ بیت‌کوین‌، کاهش چشمگیری پیدا کرد.

براساس داده‌های mempool.space، تا ۲۱آوریل۲۰۲۴ (۲اردیبهشت۱۴۰۳)، متوسط کارمزد تراکنش‌های با اولویت متوسط در شبکه بیت کوین به محدوده ۸ تا ۱۰ دلار کاهش ‌یافته است. طبق گزارش Crypto Fees، روز قبل شاهد افزایش چشمگیری در‌مجموع کارمزدها بودیم؛ به‌طوری‌که BTC با ۷۸/۳میلیون دلار کارمزد، بیش از ۲۴ برابر از اتریوم پیشی گرفت.

دریافت کارمزدی رکوردشکن برای ماینرهای بلاک هاوینگ بیت کوین

بلاک هاوینگ بیت‌کوین در ارتفاع بلاک ۸۴۰هزار، شامل مبلغ هنگفتی معادل ۳۷/۷ بیت‌کوین (معادل ۲/۴میلیون دلار) بود. این مبلغ به استخر ماینینگ ViaBTC پرداخت شد و آن را به باارزش‌ترین قطعه املاک دیجیتال در ۱۵ سال تاریخ شبکه تبدیل کرد.

تقاضا برای بلاک ۸۴۰‌هزار تا حد زیادی تحت‌تأثیر علاقه‌مندان به میم‌کوین‌ها و NFTها بود. از این بلاک برای ثبت و حکاکی ساتوشی‌های کمیاب با استفاده از پروتکل رونز (Runes)، استاندارد توکن تازه‌راه‌اندازی‌شده در بلاک هاوینگ، با‌هم رقابت می‌کردند.

در‌مجموع، ۳,۰۵۰ تراکنش در آن بلاک گنجانده شد که به میانگین کارمزد کمی کمتر از ۸۰۰ دلار برای هر کاربر منجر شد. طبق mempool.space، کارمزدهای بالای بلاک تا حدود بلاک ۸۴۰,۲۰۰ ادامه یافت. پس‌از‌آن، کارمزدها به حدود ۱ تا ۲ بیت کوین در هر بلاک کاهش یافته است.

پرداخت‌های درخورتوجه کارمزد بلاک به ماینرها در طول روز هاوینگ، آن‌ها را در ابتدا از تأثیر کاهش پاداش استخراج بلاک از ۶/۲۵ به ۳/۱۲۵ بیت‌کوین محافظت کرد. بااین‌حال، با کاهش میانگین کارمزد بلاک به کمتر از ۳/۱۲۵ بیت‌کوین، ماینرها بالاخره تحت‌تأثیر هاوینگ قرار گرفته‌اند.

علاوه‌بر‌این، بیت کوین بین ۱۵ تا ۲۰‌آوریل برای شش روز متوالی از‌نظر کارمزد از اتریوم پیشی گرفت؛ به‌طوری‌که میانگین کارمزد ۷روزه ۱۷/۸میلیون دلار بود. نکته جالب این است که طبق گزارش CoinGecko‌، رویداد هاوینگ بیت کوین تأثیر بسزایی بر قیمت بیت‌کوین نگذاشته است. از آن زمان تاکنون، قیمت این رمزارز ۱/۵‌درصد افزایش یافته و به ۶۴,۸۴۰ دلار رسیده است.

افزایش بیت کوین پس از هاوینگ

کریپتونیوز می‌نویسد که بیت کوین بلافاصله به رویداد موردانتظار هاوینگ واکنش نشان نداد؛ از آن زمان به‌بعد، این رمزارز پیشرو شاهد برخی افزایش‌ها بوده است. طبق داده‌های کوین‌مارکت کپ، د‌رحال‌حاضر BTC با قیمت ۶۶,۲۶۶ دلار معامله می‌شود که درمقایسه‌با ‌روز گذشته تقریباً ۲درصد افزایش یافته است.

برخی از تحلیلگران، از‌جمله جی‌پی‌مورگان درباره احتمال کاهش بیشتر قیمت پس از این رویداد چهارساله هشدار داده‌اند. بااین‌حال، اجماع کلی پیش‌بینی‌ها در بلندمدت صعودی باقی مانده است.

اخیراً، Bitwise گفته است درحالی‌که متوسط قیمت بازار بیت کوین در اولین ماه پس از رویداد نصف‌شدن معمولاً کاهشی است، سال بعد اغلب شاهد افزایش نمایی است. مدیر دارایی این شرکت اشاره کرد که پس از هاوینگ ۲۰۱۲، بیت کوین در اولین ماه پس از این رویداد فقط ۹ درصد افزایش یافت؛ ولی در سال بعد افزایش باورنکردنی ۸,۸۳۹درصدی را تجربه کرد.

همچنین، الگوهای مشابهی پس از هاوینگ‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ مشاهده شده است؛ به‌طوری‌که قیمت BTC در سال بعد از هر رویداد افزایش درخورتوجهی یافته است.

به‌همین‌ترتیب، کریس مارشالک، مدیر‌عامل Crypto.com، اخیراً گفته است که بیت کوین احتمالاً در مدت‌زمان پیش از رویداد هاوینگ کمی فشار فروش را تجربه کند؛ اما چشم‌انداز بلندمدت صعودی باقی می‌ماند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا