اخبارمقاله

رمز ارز لایت کوین (Litecoin) چیست؟

 لایت کوین (LTC) رمزارزی است که چارلی لی، کارمند سابق گوگل، در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی کرد. این رمز ارز شباهت‌های زیادی به بیت کوین دارد و بر‌اساس کد منبع اصلی بیت کوین بنیان‌گذاری شده است . در این مقاله از بلاگ تترلند، رمز ارز لایت کوین و ویژگی‌هایش را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

LTC چیست؟

رمز ارز لایت کوین به شیوه‌ای طراحی شده است که برای تراکنش‌های ارزان‌تر استفاده شود و برای کارهای روزمره کارآمدتر باشد. سقف بازار محدود سکه در لایت کوین بسیار بیشتر از بیت کوین و فرایند استخراج آن  بسیار سریع‌تر است. این یعنی تراکنش‌ها سریع‌تر و ارزان‌تر هستند؛ اگرچه به‌طور‌کلی از‌نظر اندازه کوچک‌تر هستند.

لایت کوین نیز نوعی پول دیجیتال است. با استفاده از فناوری بلاک چین، لایت کوین می‌تواند برای انتقال مستقیم وجوه بین افراد یا مشاغل استفاده شود. این ویژگی تضمین می‌کند که دفتر‌کل عمومی همه تراکنش‌ها ثبت می‌شود و به رمز ارز اجازه می‌دهد تا سیستم پرداخت غیر‌متمرکزی را بدون کنترل یا سانسور دولتی اجرا کند.

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از وب‌سایت خبری‌تحلیلی CMCMarkets، رمز ارز لایت کوین با ایجاد و انتقال سکه‌های دیجیتال از‌طریق پروتکل رمزنگاری منبع‌باز عمل می‌کند. همچنین، از فناوری بلاک چین برای ثبت دفتر‌کل غیرمتمرکز و عمومی از تمام تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

 

رمز ارز لایت کوین

 

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌دسک نیز درباره تفاوت میان لایت کوین و بیت کوین نوشته است: «تفاوت لایت کوین و بیت کوین  از‌نظر ارزش، مانند نقره و طلا است.» در بخش دیگری از گزارش کوین‌دسک، آمده است: «در سال ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را با کد منبع‌باز به‌عنوان اولین ارز دیجیتال جهان راه‌اندازی کرد. این یعنی هر‌کسی می‌توانست آن را تغییر دهد و آزادانه برای پروژه‌های دیگر استفاده کند. بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده با نسخه‌های اصلاح‌شده این کد راه‌اندازی شده‌اند و سطوح مختلفی از موفقیت در بازار را کسب کردند.»

هدف رمز ارز لایت کوین چیست؟

یکی از اهداف اصلی لایت کوین کاهش زمان تأییدیه هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲.۵ دقیقه بود که درنتیجه، بتوان تراکنش‌های بیشتری را در کمترین زمان تأیید کرد. در‌حال‌حاضر، روزانه ۱۴,۴۰۰ لایت کوین استخراج می‌شود که این میزان حداکثر ظرفیت استخراج این رمز ارز است.

چرا لایت کوین منحصر‌به‌فرد است؟

رمزارز لایت کوین دومین ارز محبوب در حیطه پرداخت‌های مالی ارز‌های دیجیتال است. سادگی این رمز ارز یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن به‌حساب می‌آید. این رمز ارز از سال ۲۰۲۱ یکی از رمز‌ارز‌های پایه رایج بوده است و درحال‌حاضر، بیش از ۲,۰۰۰ فروشگاه در جهان لایت کوین را می‌پذیرند.

مزایای اصلی لایت کوین

از مزایای اصلی رمز ارز لایت کوین می‌توان به سرعت و کارمزد اندک آن اشاره کرد‌. این ویژگی‌ها لایت کوین را به‌ رمز ارز جذابی برای معاملات در کشور‌های توسعه‌یافته تبدیل می‌کند. در اواخر سال ۲۰۲۰، رمز ارز لایت کوین شاهد آزمایشی برای معاملات محرمانه بود که اصطلاحاً به آن MimbleWimble (به‌اختصار MW) گفته می‌شود.

 

رمز ارز لایت کوین

 

لایت کوین چه تعداد سکه در‌گردش دارد؟

در ژانویه۲۰۲۱، حدود ۵۵.۲۴۵میلیون LTC استخراج شد و درحال‌حاضر، کل لایت کوین موجود ۸۴میلیون واحد است. بر‌اساس پیش‌بینی شرکت لایت کوین، بیش از ۱۰۰ سال طول خواهد کشید تا تمام لایت‌کوین‌ها استخراج شود‌. لایت کوین نیز مانند بیت کوین هر چهار سال یک بار پاداش استخراج خود را نصف می‌کند؛ یعنی به‌ازای ساخت بلاک در ابتدا ۵۰ لایت کوین پاداش داده می‌شد که بعد از چهار سال تعداد پاداش‌ها به ۲۵ لایت کوین و سپس به ۱۲.۵ و به‌همین‌ترتیب هر‌سال تعداد پاداش‌ها نصف می‌شود.

دلیل امنیت شبکه لایت کوین چیست؟

لایت کوین ارز دیجیتالی با رمزنگاری بسیار قوی است‌. شایان ذکر است لایت کوین نیز مانند بیت کوین برای تأیید سریع و امن تراکنش‌های خود از الگوریتم اجماع POW پیروی می‌کند و می‌توان گفت قدرت ترکیبی شبکه استخراج لایت کوین می‌تواند از حملات جلوگیری کند.

معرفی کیف‌پول‌های لایت کوین

لجر نانو ایکس: این کیف پول جدیدترین مدل کیف پول سخت‌افزاری لجر است. از بین همه کیف‌پول‌های سخت‌افزاری، کارکردن با این کیف پول بسیار راحت است.

 لجر نانو اس: این کیف پول سخت‌افزاری  محصول شرکت فرانسوی لجر است که قیمت آن حدود ۹۵ دلار است و جزو محبوب‌ترین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری به‌شمار می‌رود.

ترزور T: کیف پول ترزور T بی‌شباهت به نانو ایکس نیست. کیف پول ترزور T جزو اولین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری بود که در طراحی‌اش از صفحه‌نمایش استفاده کرد.

Electrum LTC: این کیف پول برای سیستم‌عامل‌های مک و ویندوز و لینوکس موجود است. کیف پول یادشده جزو کیف‌پول‌های نرم‌افزاری محسوب می‌شود؛ بنابراین، به‌اندازه کیف‌پول‌های سخت‌افزاری امن نیست. Electrum LTC کیف‌پولی متن‌باز است و افراد می‌توانند کد‌های آن را در گیت هاب مشاهده کنند.

کیف پول اتمیک: یکی از بهترین کیف‌پول‌های نرم‌افزاری است که قابلیت ورود به کیف‌پول از طریق چندین دستگاه را دارد و علاوه‌بر لایت کوین، از بیت کوین، ریپل و… پشتیبانی می‌کند.

کیف پول اکسودوس: کیف‌پولی نرم‌افزاری است که برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک و لینوکس دردسترس قرار دارد.

Litecoin Core: این کیف پول به‌راحتی ارزها را به یکدیگر تبدیل کنید. ناگفته نماند کیف پول Litecoin Core متن‌باز نیست.

جمع‌بندی

به‌طورکلی، می‌توان گفت لایت کوین نسخه‌ای مشابه اما  ضعیف‌‌تر از بیت کوین است. این رمز ارز  امنیت فراوانی دارد و سرعت بسیار زیاد در تأیید تراکنش و کارمزد اندک، از مزایای اصلی آن به‌شمار می‌رود.

در پایان گفتنی است شما می‌توانید رمز ارز پولکادات را از طریق صفحه مبدل رمزارز تترلند و با کارمزد رایگان به ارزدیجیتال دلخواهتان تبدیل کنید.

پرسش‌های متداول

رمز ارز لایت کوین چیست؟

رمز ارز لایت کوین (LTC) تقریباً شبیه بیت کوین است؛ اما به شیوه‌ای طراحی شده که برای تراکنش‌های ارزان‌تر استفاده شود‌.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا