آموزشمتوسط

ترون (TRX)‌ چیست؟

نسخه چینی اتریوم‌

رمزارز چینی ترون (TRX) ابهام‌هایی در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. چینی‌ها با تولید محصولات مشابه، مانند دیگر بازارها به بازار ارزهای دیجیتال ورود کرده‌اند. آنان رمز‌ارزی به نام ترون با نام اختصاری (TRX‌) وارد بازار کرده‌اند و این پرسش‌ها را به‌وجود آورده‌اند: آیا ترون نسخه چینی اتریوم با همان ویژگی‌هاست؟ ضرورت ساخت رمزارز ترون چه بود؟

در این مطلب از بلاگ تترلند، درباره ابهام‌های موجود درزمینه رمزارز TRX بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

ترون (TRX) چیست؟

برای درک بهتر ماجرای تولید این رمزارز جدید، ابتدا باید بدانیم که ترون چیست. ترون پلتفرم بلاکچینی غیرمتمرکزی محسوب می‌شود که هدفش ایجاد تغییر در صنعت سرگرمی عنوان شده است. گفتنی است این پلتفرم دو ویژگی بسیار مهم دارد که از این نظر می‌تواند رقیبی جدی برای رمزارز اتریوم محسوب شود: یکی سرعت زیاد و دیگری کارمزد نزدیک به صفر.

ترون (TRX)

عملکرد ترون (TRX) چگونه است‌؟

شبکه ترون بستری غیرمتمرکز را به‌وجود آورده است که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در آن محتوای خود را مستقیماً به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. کاربران نیز برای بهره‌مندی از محتوای دلخواهشان هزینه آن را به‌طور‌ مستقیم با توکن بومی TRX به تولیدکنندگان می‌پردازند. در این فرایند، هیچ واسطه‌ای میان تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوا وجود ندارد.

معماری سه‌لایه امنیت بلاکچین ترون (TRX)

بلاکچین ترون برای بهبود عملکرد و سرعت و نیز حفظ امنیت شبکه خود، معماری سه‌لایه‌ای را توسعه داده است. از‌این‌رو، برای آشنایی بیشتر با شیوه کار TRX، ابتدا بهتر است این سه لایه را بررسی ‌کنیم. هریک از این لایه‌ها انجام وظایف خاصی را در تعامل و یکپارچگی با کل شبکه برعهده دارند.

  • لایه اپلیکیشن (Application Layer): این لایه برای ایجاد و اجرای کیف‌پول‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز سازگار با ترون و توکن بومی TRX و نیز تعامل مؤثر توسعه‌دهندگان و مهندسان نرم‌افزار در این اکوسیستم ایجاد شده است.
  • لایه اصلی (Core Layer): لایه اصلی یا «لایه هسته» وظیفه اجرای دستورهای مربوط به ماشین مجازی ترون (TVM) را برعهده دارد. این دستورها به قراردادهای هوشمندی مربوط هستند که به زبان جاوا (Java) یا سالیدیتی (Solidity) نوشته می‌شوند. درواقع، قراردادهای هوشمند TRX به زبان جاوا نوشته می‌شوند؛ اما با زبان برنامه‌نویسی سالیدتی که مختص اتریوم است، نیز سازگاری دارند.
  • لایه ذخیره‌سازی (Storage Layer): این لایه به‌‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند داده‌ها و تاریخچه بلاکچین و وضعیت قراردادهای هوشمند را سازمان‌بندی و ذخیره‌سازی کند. ثبات و امنیت شبکه حاصل عملکرد لایه ذخیره‌سازی است.

ترون (TRX)

سرعت در پردازش تراکنش‌ها

یکی از ویژگی‌های مهم شبکه ترون سرعت بسیار زیاد آن در پردازش تراکنش‌هاست. در این بلاکچین، هر بلاک جدید فقط در سه ثانیه پردازش و تولید می‌شود. این ویژگی ظرفیت تراکنش شبکه را افزایش می‌دهد و با کاهش تأخیر پردازش، کارمزد لازم برای انجام تراکنش پیدا می‌کند.

دو ویژگی مهم ترون (TRX)

ترون علاوه‌بر سرعت بسیار زیاد و کارمزد اندک، دو قابلیت‌ دیگر در‌اختیار کاربران قرار داده است:

  • قراردادهای هوشمند: پروژه ترون یکی از پیش‌گامان صنعت قراردادهای هوشمند است. این شبکه با سازگاری با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (زبان اتریوم) و کارمزد کمتر، به‌عنوان یکی از جانشین‌های اتریوم در این زمینه معرفی می‌شود؛ چراکه می‌تواند میزبان ارزان‌تری برای قراردادهای هوشمند مبتنی‌بر اتریوم باشد.
  • توکن‌های غیرمثلی (NFT): این پلتفرم از استاندارد توکن‌های غیرمثلی TRC-721 استفاده می‌کند که با استاندارد توکن‌های غیرمثلی اتریوم ERC-721 کاملاً سازگار است. ترون تلاش می‌کند با ارائه سرعت و عملکرد بهتری از اتریوم، امکان ایجاد و مبادله NFTها را فراهم کند.

مقایسه ترون (TRX) و بلاکچین اتریوم

تفاوت مهم میان ترون و اتریوم این است که پس از رویداد مِرج (Merge)، اتریوم برمبنای الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) کار می‌کند. این در حالی است که ترون از اثبات سهام نمایندگی‌شده بهره می‌برد. به‌عقیده ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، اثبات سهام نمایندگی‌شده می‌تواند با اعطای قدرت به عده‌ای معدود، شبکه را به‌سمت متمرکز‌شدن پیش ببرد.

جمع‌بندی

شبکه ترون پذیرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر‌متمرکز متعددی از‌جمله صرافی غیرمتمرکز پاندورا کس (Pandoradex)، پروتکل مبادله توکن‌های مبتنی‌بر ترون سان‌سواپ (Sunswap)، سرویس‌های مبادله توکن بیت‌کیپ سواپ (BitKeep Swap) و ترانزیت سوآپ (Transit Swap) است.

جاست لِند (Just Lend) نیز به‌عنوان اولین پلتفرم رسمی وام‌دهی ترون روی این شبکه فعالیت می‌کند. علاوه‌بر‌این، ترون پروژه‌ای زنجیره جانبی به‌ نام دپ‌چین (DAppChain) را راه‌اندازی کرده است که به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کمک می‌کند تا با مصرف انرژی کمتر، سرعت و امنیت بهتری داشته باشند.

پرسش‌های متداول 

ترون همان اتریوم است؟

گفته می‌شود که چینی‌ها نسخه کپی‌برداری‌شده از اتریوم را به نام ترون به بازار عرضه کردند؛ هرچند ترون با قابلیت‌های ویژه خود رقیب اتریوم محسوب می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا