اخبار

استاندارد توکن جدید Runes می‌تواند شکاف بین بیت‌‌کوین و اتریوم را کم کند

طبق پیش‌بینی شرکت مدیریت دارایی فرانکلین تمپلتون، استاندارد توکن جدیدی به نام Runes (رونز) به این شبکه بلاک‌چین پیشرو اجازه می‌دهد تا در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به رقبای خود برسد. رونز قرار است به‌زودی روی بلاک‌چین بیت ‌کوین راه‌اندازی شود.

وعده Runes

کریپتونیوز می‌نویسد این شرکت با انتشار برگه اطلاعاتی در شبکه اجتماعی X، جزئیات بیشتری از این فناوری آینده‌دار ارائه کرد. Runes هم‌زمان با رویداد هاوینگ (نصف‌شدن پاداش استخراج بیت‌کوین) راه‌اندازی می‌شود. فرانکلین تمپلتون توضیح داد:

رونز استاندارد توکن جدیدی را در لایه اول بیت کوین معرفی می‌کند که استانداردهای توکن قابل‌تعویض فعلی در آن (BRC-20s) را بهبود می‌بخشد.

توکن‌ها دارایی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین هستند که با رمزارز بومی آن بلاک‌چین متفاوت‌اند؛ مانند BTC در بیت‌ کوین یا ETH در اتریوم. تا سال ۲۰۲۳، هیچ راهی برای ضرب توکن در بلاک‌چین اصلی بیت‌کوین وجود نداشت که این امر از استفاده از بسیاری از کاربردهای موجود در سایر بلاک‌چین‌ها مانند NFTها و استیبل‌کوین‌ها و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) جلوگیری می‌کرد.

این وضعیت با ظهور اوردینال‌ها (Ordinals) در اوایل سال ۲۰۲۳ تغییر کرد؛ پروتکلی که کیسی روردامور (Casey Rordamor) اختراع کرد. این پروتکل به کاربران امکان می‌دهد تا ساتوشی‌های (واحد کوچک‌تر BTC) منحصربه‌فرد را با شماره‌های شناسایی منحصربه‌فرد حک و داده‌های دلخواه را در آن‌ها جاسازی کنند. این امر امکان ایجاد NFT را فراهم می‌کند. NFTهای بیت‌کوین برخلاف NFTهای اتریوم و سولانا، داده‌های تصویری خود را مستقیماً در بلاک‌چین بیت‌کوین جاسازی می‌کنند، نه در سرور متمرکز.

Runes (رونز) چقدر می‌تواند بزرگ شود؟

طبق گفته Cryptoslam، از امروز بیت‌کوین میزبان بازار NFT بزرگ‌تری از هر دو بلاک‌چین است. در ۳۰ روز گذشته، بیت‌کوین حجم معاملات NFT به‌ارزش ۴۶۲ میلیون دلار را پردازش کرده است؛ درحالی‌که این رقم برای اتریوم ۲۹۶میلیون دلار است.

بعداً توسعه‌دهنده‌ای به نام دومو براساس پروتکل اوردینال‌ها توکن‌های BRC-20 را ایجاد کرد. بااین‌همه، خود خالق این پروتکل اذعان کرد که چنین توکن‌هایی بسیار ناکارآمد هستند.

امروزه، Runes برای کاربردهای بسیار گسترده‌تری طراحی شده‌ است و برای جابه‌جایی به داده‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین کمتری از توکن‌های BRC-20 یا حتی توکن‌های ERC-20 اتریوم نیاز دارد. برخی دیگر از مزایای رونز (Runes) عبارت‌اند از: سازگاری با شبکه لایتنینگ و افزایش میزان محرمانه‌بودن تراکنش‌ها.

فرانکلین نوشت:

بیت‌‌کوین در موقعیت مناسبی قرار دارد تا شکاف بین ارزش بازار قابل‌تعویض خود را درمقابل سایر بلاک‌چین‌ها کاهش دهد.

درحال‌حاضر، ارزش کل بازار بیت‌‌کوین ۱/۲تریلیون دلار، ولی سقف توکن قابل‌تعویض آن فقط ۶۰۰میلیون دلار است. در‌مقابل، ارزش بازار اتریوم ۳۷۸میلیارد دلار و ارزش بازار توکن قابل‌تعویض آن ۴۹۹میلیارد دلار است.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد:

مشتاقانه منتظریم ببینیم که آیا رونز می‌تواند برای توکن‌های Fungible و بازار امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بیت‌کوین همان کاری را انجام دهد که اوردینال‌ها برای بازار توکن‌های غیرقابل‌تعویض بیت‌ کوین انجام دادند یا خیر.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا