آموزشمبتدیمقاله

بلاک چین اتریوم و قرارداد هوشمند آن چیست؟

دنیای بلاک چین‌ها و قراردادهای هوشمند بسیار پیچیده و وسیع است. قرارداد هوشمند اصل اساسی ارز دیجیتال اتریوم به‌حساب می‌آید. این قرارداد هوشمند کدی (نرم‌افزار) است که بر بستر شبکه اتریوم اجرا می‌شود و ویژگی مهمش این است که در‌صورت وقوع اتفاق‌های از‌پیش‌تعیین‌شده، این نرم‌افزار دستورها را به‌طور‌خودکار اجرا می‌کند.

در این مطلب از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره بلاک چین و انواع قرارداد هوشمند آن به‌طورخلاصه صحبت کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

بلاک چین

 

قرارداد هوشمند اتریوم چگونه کار می‌کند؟

پس از ثبت قرارداد روی اتریوم، هیچ‌کس نمی‌تواند از اجرای آن جلوگیری کند؛ چرا‌که این قرارداد ضمانت اجرایی سخت‌گیرانه‌ای دارد. درادامه، با تفاوت قراردادهای هوشمند و عادی آشنا خواهیم شد. قرارداد عادی توافقی بین دو یا چند شخص است که آن‌ها را به چیزی در آینده متعهد می‌کند؛ چیزی شبیه به اجاره‌نامه.

آنچه باعث تفاوت قرارداد معمولی و هوشمند می‌شود، آن است که در قراردادهای هوشمند، کدهای کامپیوتری مشکل نیاز به اعتماد به شبکه بلاک چین رمزارز را برطرف می‌کنند. در‌واقع، با قراردادهای هوشمند می‌‌توان برنامه‌ها و پروژه‌هایی ایجاد کرد تا بدون نیاز به واسطه‌ و از‌کارافتادگی به کارشان ادامه دهند؛ به‌گونه‌ای که خود برنامه‌نویس قرارداد هوشمند هم نمی‌تواند از اجرای آن جلوگیری کند. این اتفاق در قراردادهای عادی کمتر رخ می‌دهد.

بلاک چین اتریوم چیست؟

اتر نیز مانند بیت کوین برای ذخیره اسناد تراکنش‌ها، از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. بلاک چین مانند دفتر حساب‌وکتابی است که در آن، تمام تراکنش‌های انجام‌شده شبکه اتریوم ثبت می‌شود. برای مثال، اگر شما یک اتر برای فرد دیگری ارسال کنید، این تراکنش در بلاک چین اتریوم برای همیشه ذخیره می‌شود.

 

بلاک چین

 

چهار ویژگی بلاک چین اتریوم

بانک‌ها هم در سرورهای کامپیوتری، دفترکل یا دفتر حساب‌وکتابی دارند که تراکنش‌ها را ذخیره می‌کنند. باوجوداین، بلاک چین اتریوم چهار خصوصیت اصلی دارد که آن را از دفتر‌کل بانک‌ها متمایز می‌کند:

  • بلاک چین اتریوم عمومی است: بلاک چین اتریوم عمومی است؛ یعنی هرکس می‌تواند با اتصال مستقیم به شبکه، به‌اصطلاح به نود (Node) تبدیل شود و یک نسخه از دفترکل را دانلود کند.
  • بلاک چین اتریوم شفاف است: همه می‌توانند تراکنش‌های درون شبکه را بررسی و رهگیری کنند. رقم موجودی‌ها هم مشخص است؛ البته هویت افراد کاملا از دسترس دیگران پنهان خواهد بود.
  • بلاک چین اتریوم توزیع‌شده است: هر کامپیوتری که به شبکه اتریوم متصل و به نود تبدیل شود، یک نسخه کامل از بلاک چین را دریافت می‌کند. بلاک چین آن نقطه شکست واحد ندارد و اگر اطلاعات از کامپیوتری پاک شود، همچنان کامپیوترهای دیگر در سراسر جهان از اطلاعات محافظت می‌کنند.
  • بلاک چین اتریوم دربرابر سانسور مقاوم است: ساختار بلوکی در بلاک چین اتریوم تمام داده‌های ذخیره‌شده در بلاک چین را زنجیروار به یکدیگر مرتبط کرده است؛ به‌گونه‌ای که تغییر یک داده، سایر بلاک‌ها را غیرمعتبر می‌کند. این ویژگی خاص بلاک‌ چین را تا حد زیادی دربرابر سانسور مقاوم می‌کند.

جمع‌بندی

چرا اتریوم ارزش دارد؟ پاسخ ساده است: به همان دلیلی که بنزین ارزش دارد. اتر سوخت شبکه اتریوم است و اعتبارسنج‌های شبکه (سهام‌گذارها) پاداش خود را با اتر دریافت می‌کنند. برای هر فعالیت و تراکنش روی اتریوم، باید کارمزد شبکه را با اتر پرداخت کنیم؛ بنابراین، اتر می‌تواند گزینه‌ای سودده برای سرمایه‌گذاری باشد.

بدیهی است که هرچه اتریوم قدرتمندتر شود و اعتماد به این شبکه افزایش یابد، از‌نظر تئوری قیمت اتریوم هم افزایش پیدا خواهد کرد. درمقابل، زمانی‌که شبکه اتریوم ضعیف عمل کند و نتواند طبق نقشه‌راه به اهدافش برسد، قیمت اتر روند نزولی به خود خواهد گرفت.

ناگفته نماند درباره قیمت اتر و تمام ارزهای دیجیتال، روند کلی بازار و رویدادهای خارجی  مانند اخبار قانون‌گذاری هم دخیل هستند. در این مطلب از بلاگ تترلند، به‌طوراجمالی درباره شبکه اتریوم و بلاک چین این شبکه و ویژگی‌های آن توضیحاتی ارائه دادیم.

پرسش‌های متداول

آیا اتریوم بهتر از بیت کوین است؟

بیت کوین و اتریوم دو هدف متفاوت را دنبال می‌کنند و نمی‌‌توان گفت که کدام‌یک بهتر از دیگری است؛ اما اتریوم ازنظر فنی شبکه‌ای نوین‌تر محسوب می‌شود.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا