اخبار

دلیل سقوط بازار رمزارزها چه بود؟

در چند روز گذشته و پس از اعلام تعویق بررسی SEC روی ETFهای بیتکوین، ارزش بازار رمزارزها با کاهش چشمگیری مواجه شده است. در این مطلب، دلایل ریزش اخیر را بررسی کرده‌ایم.

تعلل SEC برای بررسی ETFهای بیتکوین

پس از اینکه SEC اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره صدور مجوز راه‌اندازی ETF را ۴۵ روز دیگر به‌تعویق می‌اندازد، ارزش بازار رمزارزها ۳.۷درصد کاهش پیدا کرد و در ۱سپتامبر۲۰۲۳ (۱۰شهریور۱۴۰۲) به ۱تریلیون دلار رسید. بیتکوین که تقریباً صاحب نیمی از بازار رمزارزهاست، طی ریزش اخیر بازار حدود ۵درصد از ارزشش را از دست داد. طبق اعلام SEC، تصمیم‌گیری برای مجوز راه‌اندازی هفت ETF بیتکوین تا ماه اکتبر به‌تعویق افتاده است. پس از این خبر، شرکت بیت‌وایز درخواست راه‌اندازی ETF بیتکوین خود را پس گرفت.

بازار رمزارز پس از ریزش اخیر

مدت‌هاست که سرمایه‌گذاران رمزارزها منتظر تصمیم SEC برای راه‌اندازی ETF‌ بیتکوین هستند و امیدوارند با راه‌اندازی آن، سرمایه‌گذاران سازمانی جذب رمزارزها شوند و حجم عظیمی از سرمایه وارد بازار شود. ازاین‌رو، احساسات بازار به اخبار مربوط به راه‌اندازی ETF سریعاً واکنش نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، هفته گذشته و پس از پیروزی شرکت گری‌اسکیل در نبرد حقوقی علیه SEC برای راه‌اندازی ETF بیتکوین، قیمت بیتکوین ۵درصد رشد کرد. باوجوداین، حالا می‌بینیم که تنها دو روز پس از این پیروزی و با انتشار خبر تعویق اعلام نتیجه بررسی SEC، دوباره بازار با ریزش مواجه شده است.

حجم بیشتر معاملات لانگ لیکوییدشده در‌برابر معاملات شورت لیکوییدشده

ریزش اخیر بازار باعث شده است تا معاملات لانگ بسیاری لیکویید شود؛ اما نکته‌ مهم این است که حجم معاملات لانگی که در این بازه زمانی لیکویید شده، ۱۰۶میلیون دلار است. این در حالی‌ است که حجم معاملات شورت لیکوییدشده در همین بازه زمانی، تنها ۱۶میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

حجم معاملات لیکوییدشده بازار رمزارز

به‌عبارت‌دیگر، صرافی‌ها هنگام لیکویید‌شدن معاملات لانگ، برای اینکه میزان رمزارزی که تریدر وام گرفته است، از دست ندهند، مجبورند وثیقه تریدر را بفروشند. همین موضوع باعث می‌شود تا فشار فروش افزایش یابد. در‌مقابل، چون حجم معاملات شورت کمتر از لانگ بوده است، تعادل در بازار به‌هم می‌ریزد.

بازیابی ارزش دلار از ماه جولای (تیر)

از‌آن‌جا‌که ارزش دلار آمریکا با بازار رمزارزها همبستگی منفی دارد، هرچه ارزش دلار بیشتر شود، شاهد کاهش ارزش بازار رمزارزها خواهیم بود. قوی‌تر‌شدن دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳، یکی از دلایلی بود که باعث رکود بازار رمزارزها شد.

گفتنی‌ است شاخص دلار آمریکا (DXY) که نمایانگر ارزش دلار آمریکا دربرابر ارزهای دیگر است، از ۳۱آگوست۲۰۲۳، ۰.۷۵درصد افزایش یافته است. ضریب همبستگی روزانه دلار آمریکا با بازار رمزارزها نیز تقریباً ۰.۷۸- است.

نمودار عملکرد روزانه شاخص DXY و همبستگی منفی آن با بازار رمزارز

از ماه جولای یعنی زمان رسیدن بیتکوین به بیشترین قیمت سالانه خود (۳۱هزار دلار) تاکنون، شاخص دلار آمریکا در روندی صعودی قرار دارد.

چشم‌انداز بازار رمزارزها در ماه سپتامبر

از‌لحاظ تکنیکال، ارزش بازار رمزارزها بالاتر از خط روند صعودی حمایتی بلندمدت قرار دارد و برای بازیابی خود تا ۱.۰۵۸تریلیون دلار در ماه سپتامبر تلاش می‌کند. هدف بازیابی ارزش بازار تقاطع خط روند حمایتی می‌ و ژوئن۲۰۲۳ با خط روند مقاومتی نزولی است.

نمودار عملکرد روزانه بازار رمزارز

در طرف مقابل و با شکست خط روند حمایتی، ارزش بازار رمزارزها تا محدوده ۹۵۰ تا ۹۷۰میلیارد دلار سقوط خواهد کرد (ناحیه قرمزرنگ در نمودار بالا).

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا