آموزشمبتدی

دامیننس بیت کوین چیست و چه اهمیتی دارد؟

دامیننس بیت کوین برابر با نسبت ارزش بازار بیت کوین بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. برخی از سرمایه‌گذارها و تریدرها از دامیننس بیت‌کوین برای تنظیم استراتژی‌های معامله و ساختار پورتفولیوِ خود استفاده می‌کنند.

اگرچه درکنار بیت کوین هزاران آلت کوین (Altcoin) وجود دارند، بیت کوین که اولین رمزارز بازار است، تاکنون توانسته بیشترین ارزش بازار را در تسلط خود نگه دارد. معامله‌گران با مشاهده وضعیت سهم بیت کوین ازنظر ارزش بازار، توانسته‌اند الگویی تکرار‌شونده از شرایط بازار را مشاهده کنند.

بعضی از افراد از دامیننس بیت کوین به‌عنوان راهنمایی برای تریدهای خود استفاده می‌کنند. به‌طور‌کلی، این تصور وجود دارد که از این معیار نشان‌دهنده روند کلی بازار است. در این مقاله از بلاگ تترلند، با دامیننس BTC و کاربردهای آن به‌طور‌کامل آشنا خواهیم شد.

نحوه محاسبه دامیننس بیت کوین

به‌زبان ساده، ارزش بازار به مجموع ارزش درگردش یک دارایی اشاره می‌کند. برای مثال، ارزش بازار بیت کوین حاصل‌ضرب قیمت فعلی در تعداد کوین‌های استخراج‌شده تاکنون است. دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) از رابطه زیر به‌دست می‌آید:

دامیننس بیت کوین = (ارزش بازار بیت کوین) تقسیم بر (کل ارزش بازار رمزارزها)

عوامل مؤثر بر دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت‌کوین می‌تواند با‌توجه‌به عوامل گوناگون دستخوش تغییرات شود. در‌ادامه، عوامل مؤثر بر افزایش یا کاهش این معیار را بررسی می‌کنیم.

روندهای متغیر بازار

این امر که دامیننس بیت‌کوین بیشتر از ۹۰درصد باشد، قبل از انفجار آلت کوین‌ها امری عادی بود. هرچه آلت کوین‌ها توجه کاربران و سرمایه‌گذاران بیشتری را به خود جلب کردند، بیت کوین در‌مقابل پروژه‌های هیجان‌انگیز جدیدتر که نوسان قیمتی بیشتری داشتند، فروغ اولیه‌اش را از دست داد.

اگرچه بیت کوین، تنها برای تغییر روش انتقال ارزش به‌وجود آمد، سایر پروژه‌های رمزارز کاربردهای بیشتر پیدا کردند. بسیاری از آلت کوین‌ها بر‌خلاف بیت کوین در حوزه‌های مختلف شامل بازی و هنر و امور مالی غیرمتمرکز (DeFI) خدمات ارائه دادند.

بر‌اساس روند کنونی، ممکن است خرید‌وفروش گونه‌ای خاص از پروژه‌های رمزارزی پرطرفدار شود. برای مثال، انفجار NFTها موجب شد که دامیننس BTC به‌نفع توکن‌های مرتبط با NFT کاهش یابد.

بیت کوین به‌مرور‌زمان توانسته است خود را به‌عنوان دارایی‌ای نشان دهد که ثبات بیشتری دارد. از‌این‌رو، تریدرهایی که به نوسان‌های قیمتی و کسب سود از شرایط علاقه‌مندند، به آلت کوین‌ها روی می‌آورند. به‌همین‌دلیل، دامیننس BTC تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و سرمایه‌ها وارد پروژه‌های پرریسک‌تری می‌شوند. در این صورت، بر‌خلاف مسئله قبلی حوزه‌ای که آلت کوین در آن فعالیت می‌کند، مد‌نظر نیست و بیشتر قابلیت کسب سود اهمیت دارد.

بازار خرسی یا بازار گاوی

در چند سال گذشته، محبوبیت استیبل کوین‌ها افزایش یافته و این روند موجب فشار روی دامیننس بیت‌کوین شده است. مخصوصاً در طول بازار خرسی و دوران نوسان قیمت، از استیبل کوین‌ها برای حفاظت از دارایی سرمایه‌گذاران و فرار از سقوط قیمت‌ها استفاده می‌شود. 

استیبل کوین در‌حقیقت آلت کوینی است که ارزشش همواره معادل دارایی خاصی است که قیمت ثابت‌تری دارد. برای مثال، ارزش استیبل کوین تتر (USDT) همواره معادل یک دلار آمریکاست. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اغلب استیبل کوین‌های خود را برای قفل‌کردن سود محقق‌شده بدون تبدیل آن‌ها به ارز فیات به‌کار می‌برند. زمانی‌که دارایی از بازار بیت کوین خارج و وارد بازار استیبل کوین شود، دامیننس BTC کاهش می‌یابد.

عکس این حالت در بازار خرسی رخ می‌دهد. زمانی‌که بازار صعودی است، تریدها اشتیاق پیدا می‌کنند که دارایی‌شان را از استیبل کوین به دیگر دارایی‌های دارای نوسان بیشتر مانند بیت کوین وارد کنند.

با‌این‌حال، سرمایه‌گذارانی پر‌ریسک‌تر ممکن است نقدینگی خود را به آلت کوین‌ها وارد کنند که از بیت کوین نوسانی‌تر است. بنابراین، بر این اساس که شرایط بازار چگونه پرمنفعت‌تر است، دامینس بیت کوین باتوجه‌به شرایط به‌شدت تغییر می‌کند.

ورود به بازار با استفاده از استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌ها راهی مناسب برای دستیابی به انواع رمزارزها در‌مقایسه‌با ارز فیات باز می‌کنند؛ زیرا سکوی‌های تبادل فقط رمزارزهای پرطرفدار را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند. باوجوداین در سکوهای تبادل رمزارز به رمزارز، گستره بیشتری از رمزارزهای قابل‌معامله با استیبل کوین وجود دارد. جالب است بدانید در مبدل تترلند، می‌توانید استیبل کوین تتر را مستقیماً به بیش از ۱۰۰ رمزارز تبدیل کنید. 

شایان ذکر است افرادی که می‌خواهند وارد بازار رمزارزی خاص شوند، ممکن است از استیبل کوین استفاده کنند. طبیعی است که اگر مقدار زیادی از سرمایه از‌طریق استیبل کوین و نه بیت کوین وارد بازار شود، ارزش کل بازار رمزارزها افزایش می‌یابد و در‌نتیجه، باعث کاهش دامیننس بیت‌کوین می‌شود.

ظهور کوین‌های جدید

برخی اوقات، کوین‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند که به‌سرعت محبوبیت پیدا می‌کنند و در‌نتیجه، باعث می‌شوند دامیننس بیت کوین کاهش یابد. فراموش نکنید که بیت کوین در حال نبرد با دیگر رمزارزهای بازار این بازار است؛ ازاین‌رو، ظهور تعدادی آلت کوین به‌طور هم‌زمان می‌تواند بر بیت کوین اثر بگذارد؛

هرچند این احتمال وجود دارد که آلت کوین‌ها محبوبیت خود را از دست دهند و هیجان فروکش کند. اگر این اتفاق رخ دهد و سرمایه‌ها از آلت کوین به‌سمت بیت کوین حرکت کنند یا کلاً از بازار رمزارزها خارج شوند، دامیننس BTC ممکن است دوباره افزایش یابد.

کاربرد دامیننس بیت کوین در ترید

روش وایکوف (Wyckoff) در سال ۱۹۳۰ طراحی شده است و مجموعه‌ای از قوانین را دربر می‌گیرد که تریدها و سرمایه‌گذارهای بازارهای سنتی از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این روش‌ها مانند قانون کنش و واکنش می‌تواند در یافتن فرصت‌های کسب سود با استفاده از دامیننس بیت‌کوین به‌کار رود. اکثر معامله‌گران از روش وایکوف برای تشخیص روند بازار و تخمین وارونه‌شدن روند و زمان معامله بهره می‌برند.

طبق روش وایکوف، رفتار ترید به چهار فاز تقسیم می‌شوند: ۱. انباشت؛ ۲. روند صعودی؛ ۳. توزیع؛ ۴. روند نزولی. تعیین اینکه کجا و کِی سرمایه به‌جریان بیفتد، برای تریدرهایی اهمیت دارد که بر زمان‌بندی بازار برای اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه تکیه می‌کنند. معامله‌گران مختلف اغلب از این روش برای تعیین روند قوی‌تر استفاده می‌کنند. 

کاربرد دامیننس بیت کوین برای تعیین فصل آلت کوین‌ها

با افزایش تعداد آلت کوین‌ها در بازار، دیدن اینکه دامیننس بیت کوین کاهشی می‌شود، تعجب‌برانگیز نیست. در سال‌های اخیر، آلت کوین‌هایی مانند اتریوم محبوبیت بیشتری پیدا کرده و موجب شده‌اند که ارزش بازار آلت کوین‌ها از بیت کوین بیشتر شود.

به زمان‌های که آلت کوین‌ها بهتر از بیت کوین عمل می‌کنند، فصل آلت کوین (Altcoin Season) می‌گویند. بر‌اساس قوانین وایکوف، چنین حرکتی در سرمایه از بیت کوین به آلت کوین دوره‌ای است.

ازآن‌جاکه آلت کوین‌ها تمایل دارند در فصل آلت کوین عملکرد بهتری از خود نشان دهند، در این دوره از بازار، دامیننس BTC تضعیف می‌شود. بنابراین، افرادی که هم با بیت کوین و هم با آلت کوین ترید می‌کنند، این معیار را رصد و پورتفولیو خود را بر این اساس تنظیم می‌کنند.

کاربرد دامیننس بیت کوین در تعیین قیمت بیت کوین 

برخی از افراد با رصد قیمت بیت کوین همراه با دامیننس بیت کوین، درباره تریدهای خود تصمیم‌گیری می‌کنند. اگرچه این قانون تضمینی نیست، در‌ادامه، برخی از نتایج ترکیبی دامیننس بیت‌کوین و قیمت آن را بیان کرده‌ایم:

  • زمانی‌که دامیننس بیت کوین افزایش یابد، ممکن است سیگنالی از بازار خرسی بیت کوین باشد.
  • هنگامی‌که قیمت بیت کوین افزایش یابد؛ اما دامیننس BTC کاهش یابد، ممکن است سیگنالی از بازار آلت کوین گاوی باشد.
  • زمانی‌که قیمت بیت کوین افت کند؛ ولی دامیننس بیت‌کوین افزایش یابد، ممکن است سیگنالی از بازار آلت کوین خرسی باشد.
  • وقتی قیمت بیت کوین و دامیننس آن نزولی باشد، ممکن است سیگنالی از روند خرسی برای کل بازار رمزارز باشد.

اگرچه دو عامل گفته‌شده نمی‌تواند دلیلی بر بازار خرسی یا بازار گاوی باشد، نتایج تاریخی همبستگی بین قیمت و دامیننس بیت کوین را نشان داده‌اند. توجه کنید که رمزارزها بازاری نوسانی دارند؛ بنابراین، با تحقیق کافی و ریسک شخصی در این بازار معامله کنید.

دامیننس بیت کوین

جمع‌بندی

دامیننس بیت کوین ابزاری کمکی برای مشخص‌کردن تغییر چرخه‌های بازار است. برخی از تریدرها با استفاده از دامیننس BTC استراتژی معامله خود را تعیین و برخی دیگر از آن برای تنوع بخشیدن به پورتفولیوی خود استفاده می‌کنند.

توجه کنید که دامیننس بیت‌کوین عملکرد بیت کوین یا سایر رمزارزها را تضمین نمی‌کند و تنها برای راهنمایی معامله‌گران برای تعیین رویکرد ترید آن‌ها به‌کار می‌رود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا