متوسطمقاله

آلت‌ کوین های برتر سال ۲۰۲۲ کدام‌اند؟

آلت کوین ها توانستند بحران بازار رمز‌ارز را مهار کنند و پشت سر بگذارند؟ در سال ۲۰۲۲، بیت کوین درکنار اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال بازار از‌نظر قیمتی سال بسیار پرفرازونشیبی را تجربه کردند. بااین‌حال، معامله‌گران ارزهای دیجیتال همچنان چشم‌انداز روشنی برای بازار رمزارزها متصور هستند. آنان امیدوارند که سال ۲۰۲۳ همراه با پیشرفت‌های تازه در جهت رشد قیمت این دارایی‌ها باشد.

فارغ از شرایط آشفته قیمتی ارزهای دیجیتال، تعداد کمی از آلت کوین ها هستند که همچنان در بازار ارزهای دیجیتال با‌ثبات هستند و به‌دلیل توسعه مداوم اکوسیستم اتریوم، «آلت کوین» دیگر واژه‌ای تحقیرآمیز به‌حساب نمی‌آید.

در این مطلب از بلاگ تترلند، قصد داریم آلت کوین های برتر سال ۲۰۲۲ را معرفی کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

آلت کوین‌های محبوب در سال ۲۰۲۲

براساس گزارش تترلند و به‌نقل از کوین‌تلگراف، برترین آلت کوین‌ها در سال ۲۰۲۲ بدین‌شرح‌اند:

اتریوم و درخشش همیشگی

۲ژانویه۲۰۲۲، قیمت اتریوم در اوج سالانه خود به ۳,۸۳۵ دلار رسید. این در حالی‌ است که شرایط کلی بازار نزولی بود و عوامل فاندامنتال متعددی نیز به اهرم فشار بر قیمت‌ها تبدیل شده بودند. گفتنی است اتریوم چندین‌بار برای بازیابی موقعیتش تلاش کرد.

بی‌شک، اتریوم در سال گذشته میلادی بزرگ‌ترین پروژه فضای ارزهای دیجیتال لقب می‌گیرد. بزرگ‌ترین به‌روزرسانی تاریخ اتریوم، مِرج (Merge)، در ۱۵سپتامبر۲۰۲۲ اتفاق افتاد. در‌حالی‌که بسیاری نگران بروز مشکل در فرایند تغییر سازوکار شبکه اتریوم بودند، این به‌روزرسانی بدون کوچک‌ترین مشکلی انجام شد.

یکی از مزیت‌های بارز مدل اثبات سهام در‌مقایسه‌با مدل اثبات کار، مصرف انرژی کمتر در بلاکچین‌های مبتنی‌بر این ساختار است؛ چراکه در شبکه‌های اثبات سهام، برای تأیید تراکنش‌ها به استفاده از سخت‌افزارهای گران‌قیمت و پرمصرف نیازی نیست. این امر هزینه‌های استفاده از شبکه را برای کاربران کاهش می‌دهد و وضعیت کلی بلاک‌چین را پایدارتر می‌کند.

این نکته را نیز فراموش نکنید که حرکت اتریوم به‌سمت شبکه‌ای مقیاس‌پذیرتر وابسته به همین تغییر سازوکار است. ناگفته نماند که برآوردها نشان می‌دهد به‌روزرسانی مِرج اتریوم مصرف انرژی در این شبکه را در‌مقایسه‌با قبل تا ۹۹درصد کاهش داده است.

آلت کوین

دوران صعودی پسامِرج

به‌عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه رمز‌ارز، دوران پسا‌مِرج در‌واقع مجالی برای صعود اتریوم است. استدلال آنان هم این است که با این تغییر سازوکار، سرعت عرضه اتریوم به‌شدت کاهش می‌یابد و نرخ تورم این ارز دیجیتال در‌نهایت منفی می‌شود؛ تصوری که البته تا حد زیادی درست از آب درآمد. با اینکه نرخ تورم اتریوم در مقاطعی منفی شده بود، این نرخ اکنون مجدداً مثبت شده است و قیمت اتر نیز همچنان فاصله زیادی با اوج خود در ابتدای سال ۲۰۲۲ دارد.

لیدو؛ سهام‌گذاری اتریوم برای همه

حرکت موفقیت‌آمیز لیدو آسان‌کردن مشارکت در اعتبارسنجی شبکه مبتنی‌بر اثبات سهام اتریوم برای کاربرانی است که ۳۲ واحد اتریوم لازم برای سهام‌گذاری مستقیم در این شبکه و تبدیل‌شدن به اعتبارسنج مستقل را ندارند. از زمان راه‌اندازی لیدو، این پروژه ۱۵۸.۸میلیون دلار از محل کارمزدهای پروتکل سهام‌گذاری اتریوم خود به‌دست آورده است. شایان ذکر است که حتی در مقطعی در ۱۷سپتامبر۲۰۲۲، بیش از ۸۲۰ نفر کاربر فعال روزانه داشته است.

پالیگان و همکاری با بزرگان فناوری

پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال در جهان نیازمند همکاری این بخش با شرکت‌ها و برند‌های بزرگ سنتی است. در سال ۲۰۲۲ نیز، تمرکز پالیگان روی این‌دست همکاری‌ها، ازجمله همکاری با مؤسسه‌های بزرگی نظیر وارنر میوزیک (Warner Music)، جی‌پی مورگان، اینستاگرام و نئوبانک (Nubank) بود. شایان ذکر است وارن بافت، سرمایه‌گذار افسانه‌ای، یکی از حامیان پروپاقرص نئوبانک به‌حساب می‌آید.

تمامی این شرکت‌ها به‌گونه‌ای متفاوت از شبکه پالیگان بهره‌برداری می‌کنند؛ مانند متصل‌‌کردن پالیگان به زیرساخت‌های خود و استفاده از آن برای به‌کارگیری فناوری دفتر‌کل توزیع‌شده در محصولات و سرویس‌های مختلف.

تاکنون، اشخاص حقیقی و حقوقی مهمی پالیگان را برای عرضه مجموعه‌ توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) خود انتخاب کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیش ایالات متحده آمریکا و بنیان‌گذار شبکه اجتماعی ردیت و ددماوس (Deadmau5)، آهنگ‌ساز مشهور و نایکی، غول محصولات ورزشی جهان، اشاره کرد.

برخی از تحلیلگران خوش‌بین انتظار دارند قیمت پالیگان تحت‌تأثیر فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای این پروتکل لایه‌دوم و عوامل فاندامنتال مثبت مرتبط با این پروژه، در سال ۲۰۲۳ با جهشی صعودی مواجه شود. با وجود رشد چشمگیر پالیگان در یک سال گذشته، شبکه اصلی اتریوم همچنان ازنظر کارمزد دریافتی، جایگاهی بسیار بالاتر از پالیگان دارد.

مقایسه حجم کارمزد‌های روزانه در پالیگان با اتریوم

پایبندی پالیگان به اصول فضای وب ۳ در‌کنار همکاری‌ با نام‌های بزرگی که به آن‌ها اشاره شد، این پروژه را در بین یکی از آلت کوین‌های برتر سال گذشته قرار می‌دهد.

آلت کوین

میکر دائو با ویژگی‌های خاص 

در سالی که همه آن را با فروپاشی استیبل کوین‌های الگوریتمی مشهوری مثل تِرا یو‌اس‌دی (UST) به‌یاد می‌آورند، دای (DAI)، استیبل کوین الگوریتمی میکر دائو، انعطاف‌پذیری‌اش را ثابت کرد. برخلاف ارزهای دیجیتال باثبات متمرکزی مانند تتر، دای استیبل کوین غیرمتمرکزی است که از ویژگی‌های مهمی مانند شفافیت بیشتر و مقاومت در‌برابر سانسور و نداشتن وابستگی به سیستم‌های مالی سنتی برخوردار است.

با اینکه دای پروژه چندان نوپایی به‌حساب نمی‌آید، تصمیم جامعه این ارز دیجیتال برای کاهش ریسک میان دارایی‌های پشتوانه آن، مثل استفاده از اوراق خزانه‌داری و اوراق قرضه سازمانی، آن را میان آلت کوین‌های برتر سال گذشته میلادی جای می‌دهد. سباستین دریواکس (Sebastien Derivaux)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال، می‌گوید این تصمیم مهم تضمینی برای ۷۵درصد (۶۰۰میلیون دلار) از کل درآمد پروژه دای است.

کازماس و به‌روزرسانی‌های جذاب

در سال ۲۰۲۲، کازماس روی مسئله تعامل‌پذیری و مشکلات مربوط به ارتباط بین بلاکچین‌ها تمرکز کرده بود. در اولین روز از سال ۲۰۲۲، کازماس ۷۴ نفر توسعه‌دهنده فعال داشت و این تعداد در ۳۰نوامبر۲۰۲۲ با رشدی درخورتوجه، به ۱۵۴ نفر توسعه‌دهنده رسید.

راه‌اندازی پروتکل ارتباط میان‌بلاکچینی کازماس (IBC) مهم‌ترین اقدام این پروژه در مسیر متمرکز بر تعامل‌پذیری خود در سال ۲۰۲۲ بود. موفقیت این طرح باعث شد توجه مؤسسه‌های بزرگی مثل دلفی دیجیتال (Delphi Digital) و شرکت مدیریت سرمایه ون‌اِک (VanEck) به کازماس جلب شود.

جمع‌بندی

شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دوست داشته باشند سال گذشته را از یاد ببرند. بااین‌حال در همین سال نیز، پیشرفت‌های فراوانی از‌نظر فناوری در فضای ارزهای دیجیتال دیده شد. آلت کوین هایی که هدف اصلی‌شان ارائه ایده‌های تازه است، آینده این صنعت را در سال ۲۰۲۳ و دوران پس از آن رقم خواهند زد.

شما همراهان گرامی می‌توانید با مراجعه به صفحه مبدل تترلند بیش از صد رمزارز را با کارمزد رایگان مبادله کنید.

پرسش‌های متداول

کدام آلت‌ کوین‌ها در سال ۲۰۲۲ با ثبات ماندند؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیت کوین و اتریوم در‌زمره با‌ثبات‌ترین ارزهای دیجیتال در سال گذشته میلادی قرار گرفتند. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا