آموزشمبتدی

مقایسه سه استیبل کوین برتر: تتر، USDC و ‌BUSD

تتر و USDC و BUSD سه نمونه از استیبل کوین‌های پرطرفدار در میان ارزهای دیجیتال هستند که ارزش بازار آن‌ها به بیش از ۱۴۰میلیارد دلار می‌رسد. استیبل کوین‌ها امکان تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر و امن‌تر را بدون محدودیت‌های بانکداری سنتی مانند محدودیت براساس مکان یا نبود خدمات مالی در ایام تعطیلات فراهم می‌کنند.

براساس پیش‌بینی‌ها، بازار رمزارزها تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۴تریلیون دلار می‌رسد؛ یعنی ۴۰درصد بیشتر از ارزش بازار طلا که این خود دلیلی بر محبوبیت ارزهای دیجیتال در دنیاست. در این‌جا، این سؤال مطرح می‌شود که معامله با کدام استیبل کوین بهتر است و چگونه می‌توان آن را با ارز فیات مقایسه کرد؟

در این مقاله از بلاگ تترلند، به‌طور‌کامل سه استیبل کوین برتر بازار را بررسی و آن‌ها را با‌هم مقایسه می‌کنیم تا بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

استیبل کوین یا رمز ارز پایدار چیست؟

استیبل کوین (Stablecoin) رمزارزی است که قیمتش همواره به ارز فیات یا کالا یا ابزار مالی وابسته یا با آن‌ها برابر است. اولین استیبل کوین تتر (USDT) بود که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد. اکثر استیبل کوین‌های بعدی از تتر الگوبرداری کردند؛ یعنی ارزش هر واحد آن‌ها معادل یک دلار آمریکاست.

از‌نظر تئوری، افراد می‌توانند در‌مقابل استیبل کوین با پشتوانه دلار، با نرخ یک‌به‌یک دلار دریافت کنند. در ابتدا کاربران از استیبل کوین‌ها برای خرید رمزارزهایی چون بیت کوین استفاده می‌کردند؛ زیرا در آن زمان، بسیاری از صرافی‌ها به بانک‌ها دسترسی نداشتند. بنابراین، استیبل کوین‌ها راهی مطمئن‌تر و ۲۴ساعته در سراسر جهان هستند که به سیستم بانکی سنتی نیازی ندارند و انتقال پول نیز در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

استیبل کوین

معرفی استیبل کوین‌های پرطرفدار USDC و USDT و ‌BUSD

اگرچه استیبل کوین‌های زیادی وجود دارند، مطرح‌ترین آن‌ها تتر (USDT) و بی‌یو‌اس‌دی (BUSD) و یو‌اس‌دی‌سی (USDC) است. در‌ادامه، هر‌کدام از این رمزارزها را معرفی می‌کنیم.

تتر (USDT) چیست؟

تتر (Tether) استیبل کوینی است که ارزش هر‌ واحد آن برابر با یک دلار آمریکاست؛ بنابراین، هر USDT معادل یک USD است. خریداران می‌توانند همانند ارز فیات، تتر را انتقال دهند یا خرج کنند؛ ازاین‌رو، تتر با نام «دلار دیجیتال» نیز شناخته می‌شود.

استیبل کوین تتر را شرکت هنگ‌کنگی iFinex صادر می‌کند که صاحب صرافی BitFinex است. تتر در‌اصل برای حل مشکلات زیر ساخته شده است:

  • انتقال آسان‌تر پول ملی
  • ایجاد نسخه پایدارتری از بیت کوین
  • مقایسه سایر رمزارزها با تتر برای محاسبه نرخ آن رمزارز

تتر سومین رمزارز بزرگ دنیا از‌نظر ارزش بازار است و در فهرست رمزارزها، بالاتر از USDC و BUSD قرار دارد.

یو‌اس‌دی‌سی (USDC) چیست؟

یو‌اس‌دی‌سی (USDC) استیبل کوینی است که ارزش هر واحد آن مانند تتر برابر با یک دلار آمریکاست. USDC را شرکت Circle Internet Financial برای انتقال سریع‌تر دارایی‌ها و کاهش نوسان‌ها بیت کوین و سایر رمزارزها ایجاد کرده است.

علاوه‌بر تسهیل انتقال، می‌توان USDC را در اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز قرض داد و از این راه کسب سود کرد. USDC برای اثبات پشتوانه‌های خود به‌طور‌ماهانه گزارش منتشر می‌کند و علاوه‌بر اتریوم در شبکه‌های الگوراند، سولانا، ترون، هدرا، پالیگان و… وجود دارد و به‌عنوان رمزارزی چندزنجیره‌ای شناخته شده است.

بی‌یو‌اس‌دی (BUSD) چیست؟

بی‌یو‌اس‌دی (BUSD) یا دلار بایننس را صرافی بایننس و شرکت Paxos ایجاد کرده‌اند و سه ویژگی مهم آن عبارت‌اند از: سرعت و انعطاف‌پذیری و قابلیت دسترسی. به‌زبان ساده، BUSD استیبل کوینی با پشتوانه دلار آمریکاست و به‌ازای هر واحد از این رمزارز، یک دلار آمریکا در خزانه شرکت صادرکننده آن نگه‌داری می‌شود. 

استیبل کوین BUSD در بلاکچین‌های بایننس اسمارت چین و بایننس چین و اتریوم وجود دارد؛ بنابراین، صاحبان این رمزارز بر‌حسب نیاز می‌توانند BUSDهای خود را در این سه شبکه جابه‌جا کنند. این استیبل کوین نیز به‌طور‌ماهانه اثبات پشتوانه‌اش را در قالب گزارش منتشر می‌کند.

تفاوت‌های تتر و USDC و BUSD

در جدول زیر، مشخصات سه استیبل کوین برتر بازار رمزارزها را مشاهده می‌کنید.

USDT USDC BUSD
بلاکچین اتریوم، ترون، سولانا و… اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان و…

اتریوم، سولانا، پالیگان، بایننس اسمارت چین و…

صادرکننده

تتر Circle

بایننس و Paxos

تاریخ ساخت

۲۰۱۴ ۲۰۱۸

۲۰۱۹

پشتوانه

فیات فیات

فیات

جایگاه ازنظر ارزش بازار

۳ ۴

۷

ارز فیات مرتبط

دلار آمریکا دلار آمریکا

دلار آمریکا

بلاکچین

یکی از تفاوت‌های استیبل کوین‌ها بلاکچینی است که استیبل کوین روی آن قرار دارد. بلاکچین سیستمی است که تراکنش‌ها را به‌صورت تغییرناپذیر و با امضای رمزنگاری‌شده ذخیره می‌کند تا خطر هک و تقلب از‌ بین برود یا کاهش یابد.

داشتن بلاکچین‌ها باعث مزایای مختلفی مانند سرعت و کاربرد تراکنش می‌شود. وجود چند بلاکچین امکان ترید و انتقال دارایی در چند بستر مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. BUSD درمقایسه‌با USDC و تتر در بلاکچین‌های کمتری وجود دارد.

برای مشاهده فهرست کامل بلاکچین‌های رمزارزها، می‌توانید به وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ و صفحه استیبل‌کوین مدنظرتان مراجعه و سپس در بخش Contract روی More کلیک کنید.

ثبات استیبل کوین

اگرچه استیبل کوین‌ها ازطریق پشتوانه و خرید‌و‌فروش دارایی مرجع قیمت خود را ثابت نگه می‌دارند، ممکن است نرخ آن‌ها درمقایسه‌با قیمت اصلی اندکی تغییر کند و سپس به آن قیمت بازگردد. تاکنون، تتر توانسته است در قیمت ۱ دلار کاملاً ثابت بماند. بایننس USD و USDC نیز در ۱ دلار ثابت هستند.

موجودی و حجم استیبل کوین

«حجم» استیبل کوین به مجموع تریدها و «نقدینگی» به تعداد کوین‌های موجود برای مبادله در قیمتی مشخص اشاره می‌کند که در این مورد ۱ دلار است. معمولاً با افزایش حجم نقدینگی نیز افزایش می‌یابد. استیبل کوینی که حجم زیادی دارد، آسان‌تر می‌توان خرید‌و‌فروش کرد.

تا اواسط سال ۲۰۲۲، حجم ترید تتر به حدود ۵۰میلیارد دلار رسیده که از دو استیبل کوین دیگر بیشتر است. شایان ذکر است حجم USDC درحدود ۵.۸میلیارد دلار و حجم BUSD نزدیک به ۵.۱میلیارد دلار است. موجودی کل استیبل کوین‌ها توانسته است حتی به ۱۸۹میلیون توکن برسد؛ اما در‌حال‌حاضر برابر با ۱۵۰میلیارد توکن است.

در‌این‌میان، از‌نظر ارزش بازار تتر با ۶۸میلیارد توکن در رتبه اول و USDC با ۵۴میلیارد توکن در رتبه دوم و BUSD با ۱۷میلیارد توکن در رتبه سوم قرار دارد.

مزایای سه استیبل کوین دلار تتر و دلار بایننس و یو‌اس‌دی‌سی

استیبل کوین‌ها با وجود تمایزهایشان، در ایجاد مزایای زیر مشترک‌اند:

  • تراکنش‌های سریع: واریزی‌ها با ارز فیات ممکن است بین یک تا چهار روز کاری طول بکشد تا در حساب دریافت‌کننده نمایش داده شود. این سرعت درمقایسه‌با دنیای امروز کاملاً کُند محسوب می‌شود؛ اما سرعت انتقال در استیبل کوین آنی است.
  • در‌دسترس‌بودن: کانال‌های مرسوم بانکی در آخر هفته یا تعطیلات در‌دسترس نیستند؛ اما استیبل کوین را می‌توان ۲۴ساعته در تمامی اوقات سال و تمام نقاط دنیا مبادله کرد.
  • کارمزد تراکنش: کارمزدهای تراکنش مرسوم بسیار زیاد هستند؛ مخصوصاً اگر به‌صورت بین‌المللی منتقل شوند؛ اما استیبل کوین از روش بدون کارمزد یا با کارمزد کم استفاده می‌کند.
  • ثبات: برخلاف سایر رمرارزها مانند بیت کوین یا اتریوم که قیمتشان دچار نوسان می‌شود، قیمت استیبل کوین ثابت است و با دارایی مرتبط با آن برابر می‌ماند. برای مثال، اگر قیمت استیبل کوین برابر با یوروست، قیمت آن مشابه این ارز فیات باقی می‌ماند.
  • شفافیت: اکثر استیبل کوین‌ها کاملاً شفاف هستند و به کاربران امکان مشاهده و دریافت پشتوانه معادل را می‌دهند. برای مثال، شرکت حسابداری Withum ماهانه بر BUSD نظارت می‌کند.

استیبل کوین

کدام استیبل کوین برای خرید هوشمندانه‌تر است؟ 

سه استیبل کوین USDC و USDT و BUSD حدود ۹۰درصد ارزش بازار استیبل کوین‌ها را ازآنِ خود کرده‌اند. با‌توجه‌به مباحث گفته‌شده در این مقاله، می‌توان فهمید که تتر درمقایسه‌با دو رمزارز دیگر ارزش بازار و حجم معامله بیشتری دارد و انتخاب تتر برای کسانی که با حجم‌ها زیاد ترید می‌کنند، مناسب‌تر است.

همچنین، تتر و USDC درمقایسه‌با BUSD در بلاکچین‌های بیشتری وجود دارند و این نکته برای کاربرانی اهمیت دارد که از اپلیکیشن‌های دیفای در شبکه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

نحوه خریدوفروش تتر

برای خرید و فروش تتر به‌صورت آسان و سریع می‌توانید از سکوی تبادل تترلند استفاده کنید. تترلند، مرجع تخصصی خرید‌و‌فروش تتر در ایران، امکان مبادله این استیبل کوین محبوب را برای کاربران امکان‌پذیر کرده است.

برای این منظور، کافی است پس از انجام فرایند احراز هویت خود در کمتر از ۱۰ دقیقه، با استفاده از کارت بانکی یا روش انتقال بانکی، دارایی‌های تومانی خود را به کیف پول تومانی تترلند منتقل کنید و سپس تتر (USDT) را بخرید. تترهای خریده‌شده به‌صورت آنی به کیف پولی تتری شما در تترلند واریز می‌شوند و سپس می‌توانید تترهای دریافتی را به کیف پول خارجی خود منتقل کنید.

ناگفته نماند برای مشاهده قیمت تتر به تومان می‌توانید از صفحه نرخ رمزارزهای تترلند استفاده کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا