آموزشمبتدی

شبکه‌های اتریوم و BNB چین چه تفاوتی باهم دارند؟

رقابت اتریوم و BNB چین سابقه‌ای طولانی دارد؛ اما کدام‌یک از این بلاکچین‌ها برنده این مسابقه طولانی می‌شوند؟ شبکه‌های اتریوم و BNB چین (بایننس چین سابق) بلاکچین‌هایی هستند که از آن‌ها به‌عنوان بستری برای اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. کوین‌های این دو شبکه محبوب از‌نظر ارزش بازار به‌ترتیب در رده دوم و چهارم ارزهای دیجیتال قرار دارند.

تفاوت‌های اتریوم و BNB چین موجب شده است تا کاربران و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یکی از این دو شبکه را به‌عنوان بلاکچین اصلی خود انتخاب کنند. گفتنی است مشکلات سرعت و هزینه کارمزد در اتریوم و نگرانی‌های مرتبط با متمرکز‌بودن بایننس چین به این تفاوت‌ها هر‌چه‌بیشتر دامن زده است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، تفاوت‌های دو بلاکچین پرطرفدار اتریوم و BNB چین را بررسی و آینده این دو را با‌هم مقایسه می‌کنیم.

اتریوم و BNB چین

معرفی شبکه اتریوم

در سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین اتریوم را مطرح و این بلاکچین در سال ۲۰۱۵ کارش را آغاز کرد. در سال‌های بعد، بلاکچین اتریوم رشد درخورتوجهی از خود نشان داد و به‌عنوان برترین بلاکچین موجود شناخته شد.

این شبکه به‌واسطه قابلیت قراردادهای هوشمند ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) را امکان‌پذیر می‌کند. با‌این‌حال، اتریوم با مسئله کارمزدهای گران تراکنش و ترافیک بسیار زیاد کاربران در دوره‌های خاص زمانی روبه‌روست. 

اتریوم تاکنون توانسته است قابلیت‌های خود را ثابت کند و بر فضای ارزهای دیجیتال حکم‌فرما باشد؛ اما کاربران به‌دلیل مشکلات مقیاس‌پذیری این شبکه، به‌دنبال جایگزین‌های دیگر می‌گردند. گفتنی است توکن بومی شبکه اتر (ETH) است و از آن برای پرداخت کارمزدهای شبکه استفاده می‌شود.

معرفی شبکه BNB چین

بایننس اسمارت چین (BSC) درمقایسه‌با اتریوم شبکه‌ای جدیدتر و هدف آن ساخت DAppهایی با عملکرد چشمگیر است. در اوایل سال ۲۰۲۲، نام این شبکه با ری‌برندیگ از بایننس اسمارت چین به BNB چین تغییر پیدا کرده است. همچنین، توکن بایننس کوین به Build and Build با همان نماد قبلی (BNB) و زنجیره بایننس به BNB بیکن چین تغییر نام داده است.

شبکه BNB اسمارت چین همان قابلیت‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM) را دارد، با این تفاوت که توان عملیاتی شبکه کاهش نمی‌یابد و دچار ازدحام نمی‌شود. زنجیره BNB بیکن چین نیز در سال ۲۰۱۹ به‌سرعت به بستری برای توسعه ترید غیرمتمرکز تبدیل شد.

شبکه BNB چین بلاکچینی مستقل است؛ یعنی اگر زمانی BNB بیکن چین دچار مشکل شود، این بلاکچین به کار خود ادامه خواهد داد. همچنین، به‌دلیل سازگاری BNB چین با ماشین مجازی اتریوم از‌طریق بایننس بریج، امکان انتقال دارایی‌ها بین دو شبکه فراهم است. ناگفته نماند توکن بومی این شبکه BNB نام دارد و کارمزدهای شبکه با این کوین پرداخت می‌شود.

تفاوت اتریوم و BNB چین

در نگاه اول، اتریوم و BNB چین تفاوت‌های متعددی دارند. از‌نظر تاریخچه، اتریوم سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد؛ اما BNB چین سال ۲۰۲۲ اولین بلاک‌هایش را ثبت کرد. از‌آن‌جا‌که اتریوم زمان بیشتری در دنیای رمزارزها حضور داشته است، در طول زمان آزمایش خود را پس داده است و توسعه‌دهندگان با اعتماد‌به‌نفس بیشتری می‌توانند با این بلاکچین کار کنند.

نکته مهم دیگر اینکه اتریوم بر‌اساس تکنولوژی قدیمی‌تری ساخته شده و ساختارهایش در حال مهاجرت به لایه اجماع جدیدی است که با مرج اتریوم شروع شده است. در‌ادامه، تفاوت‌های دو بلاکچین گفته‌شده را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

غیرمتمرکزبودن

غیرمتمرکزبودن یکی از ستون‌های فناوری بلاکچین است؛ چراکه بدون داشتن این ویژگی امنیت شبکه و ایجاد محیطی بدون نیاز به اعتماد امکان‌پذیر نخواهد بود. حال سؤال این است که شبکه‌های اتریوم و BNB چین چقدر غیرمتمرکزند؟

هرچه در شبکه‌ای تعداد گره‌های تأییدکننده تراکنش بیشتر باشد، شبکه غیرمتمرکزتر است. برای بیان غیرمتمرکز‌بودن از ضریبی به نام «ناکاموتو» استفاده می‌شود. ضریب BNB چین که تنها ۲۱ تأییدکننده دارد، با اتریوم که بیش از ۳۰۰هزار تأییدکننده دارد، مقایسه‌کردنی است. باوجوداین، مشخص است که BNB چین برای رسیدن به اتریوم و تبدیل‌شدن به شبکه‌ای کاملاً غیرمتمرکز راهی طولانی در پیش دارد.

سرعت تراکنش و هزینه کارمزد

به‌طورکلی، BNB چین از‌نظر کارمزد تراکنش آن‌چین ارزان‌تر است. همچنین، زمان موردنیاز برای تأیید هر بلاک در اتریوم بین ۲ تا ۱۴ ثانیه است؛ اما این مدت‌زمان برای BNB چین حدود ۳ ثانیه برآورد می‌شود. شایان ذکر است احتمال دارد توسعه اتریوم ۲ این مدت‌زمان را برای اتریوم در آینده تغییر دهد.

باید به این نکته نیز توجه کنید که هزینه تراکنش و زمان تأیید آن به تعداد کاربران آن وابسته است. BNB چین به‌دلیل کمتر‌بودن تعداد مشارکت‌کنندگان، توانسته است سریع‌تر و ارزان‌تر باشد.

مجموع سرمایه قفل‌شده در اتریوم و BNB چین

یکی از معیارهای نشان‌دهنده رشد شبکه، مجموع سرمایه قفل‌شده (TVL) در شبکه و قراردادهای هوشمند آن است. اگرچه این معیار ثابت نیست و به‌طور‌مداوم دستخوش تغییرات می‌شود، از آن می‌توان برای رصد فعالیت‌های شبکه استفاده کرد.

با دقت به اتریوم، متوجه می‌شویم که این شبکه در اکوسیستم دیفای کاملاً حکم‌فرما و TVL آن در بلاکچین‌های سازگار با EVM بیش از ۱۱۵میلیارد دلار است؛ ولی این میزان برای بایننس چین حدود ۱۲.۷میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اتریوم و BNB چین

استاندارد توکن‌ها در اتریوم و BNB چین

استاندارد توکن‌ها در اتریوم براساس ERC تعیین می‌شود که مخفف «پیشنهاد برای ارتقای اتریوم» است؛ در‌حالی‌که BNB چین از BEP یا «پیشنهاد تحول بایننس» استفاده می‌کند. با‌این‌حال، توکن‌های BEP-20 ماهیتی معماری مشابه توکن‌های ERC-20 اتریوم دارند.

توکن‌های BEP-20 تعامل متقابل با ERC-20 دارند که این کار انعطاف‌پذیری چشمگیری برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. همچنین، BEP-20 با BNB بیکن چین و استاندارد BEP-2 سازگار است و می‌توان آن‌ها را در این دو شبکه به‌طور‌یکسان جابه‌جا کرد.

آینده اتریوم و بایننس اسمارت چین

اگرچه اتریوم اولین و محبوب‌ترین توکن پلتفرم دیفای حال‌حاضر به‌شمار می‌آید، مشکلات مقیاس‌پذیری‌اش کاملاً مشهود است. ازاین‌رو، نیاز دارد به‌سرعت شبکه خود را بهبود دهد؛ در‌غیر‌این‌صورت، قافله را به رقبایی چون BNB چین خواهد باخت.

نکته مهم دیگر اینکه پروژه‌هایی چون کاردانو، پولکادات، سولانا، آوالانچ و الگوراند نیز در حال تبدیل‌شدن به پلتفرم‌هایی برای توسعه قراردادهای هوشمند و جایگزینی برای اتریوم هستند. 

در‌حال‌حاضر، BNB چین برای پروژه‌هایی که می‌خواهند به‌سرعت شروع به کار کنند، راه‌‌حل مناسب‌تری است؛ اما تنها زمان می‌تواند مشخص کند که کدام‌یک از بلاک‌چین‌های یادشده در این رقابت پیروز خواهند شد.

برای خرید کوین شبکه‌های گفته‌شده در این مقاله و سرمایه‌گذاری در آن، می‌توانید از مبدل تترلند با کارمزد رایگان استفاده کنید. در مبدل تترلند، بیش از ۱۰۰ رمزارز محبوب و توکن‌های بومی بلاکچین‌های برتر برای خرید وجود دارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا