آموزشمتوسطمقاله

۵ شاخص که نشان می‌دهد پایان بازار خرسی فرارسیده است

شاخص‌های اتمام پایان بازار خرسی کدام‌اند؟ اتمام دوره بازار صعودی رمزارزها و واقعیت شروع زمستان باعث نگرانی بسیاری از معامله‌گران شده است. قیمت بیت کوین (BTC) به کمترین سطحی رسیده است که حتی خرس‌ها نیز انتظارش را نداشتند. برخی از سرمایه‌گذاران نیز متعجب‌اند که چگونه بیت کوین از این کاهش تاریخی بازمی‌گردد.

با کاهش روزانه قیمت‌ها، این سؤال در ذهن همه فعالان حوزه کریپتوکارنسی مطرح می‌شود که «کف بازار کجاست و بازار نزولی چقدر ادامه خواهد یافت؟» در‌حالی‌که پیش‌بینی زمان پایان بازار نزولی غیرممکن است، مطالعه روندهای نزولی قبلی بینش‌هایی درباره زمان خاتمه این وضعیت ارائه می‌کند.

در این مقاله از بلاگ تترلد، قصد داریم پنج شاخص را معرفی کنیم که معامله‌گران از آن‌ها برای فهمیدن زمان پایان بازار خرسی استفاده می‌کنند؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

بازار خرسی

۱. رونق دوباره صنعت رمزارزها

یکی از نشانه‌های کلاسیک زمستان رمزارزها، اخراج گسترده کارکنان در سراسر اکوسیستم رمزارز است؛ زیرا شرکت‌ها به‌دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند.

تیترهای اخبار در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مملو از اعلامیه‌های بازیگران بزرگ این صنعت مبنی‌بر اخراج کارکنانشان بود. برخی از این بازیگران عبارت‌اند از: شرکت کانسنسیس (ConsenSys)، شرکت بیت‌مین (Bitmain)، صرافی‌ هوبی (Huobi) و صرافی کوین‌فلور (Coinfloor).

اخراج‌های اخیر ازجمله کاهش ۱۸درصدی کارکنان صرافی کوین بیس و کاهش ۱۰درصدی کارمندان جمینای (Gemini) نگران‌کننده است. با‌توجه‌به اینکه بازار نزولی به‌تازگی آغاز شده‌، این اخراج‌ها احتمالاً افزایش نیز خواهد یافت. درمقابل، نشانه‌های مثبت اتمام روند نزولی عبارت‌اند از:

  • زمانی که شرکت‌ها دوباره شروع به استخدام می‌کنند.
  • وقتی‌که پروژه‌های جدید با تخصیص بودجه هنگفت راه‌اندازی می‌شوند.

این‌ها نشان‌دهنده بازگشت سرمایه‌ها به اکوسیستم کریپتوکارنسی است و بدترین وضعیت بازار نزولی سپری شده است.

۲. تبدیل شاخص ۲۰۰هفته‌ای (SMA) بیت‌کوین به مقاومت یا حمایت 

شاخص تکنیکالی که چندین‌بار در تاریخ بیت کوین نشان‌دهنده پایان دوره نزولی بوده‌، زمانی است که ابتدا قیمت به پایین میانگین متحرک ساده ۲۰۰‌هفته‌ای (SMA) کاهش و سپس به بالای آن افزایش می‌یابد.

در مواقع قبلی که قیمت BTC به پایین شاخص ۲۰۰هفته‌ای (SMA) سقوط کرده (خط آبی روشن) و سپس آن را به‌سمت بالا شکسته است، پیش از روندهای صعودی در بازار بوده است. در‌حال‌حاضر، با‌توجه‌به نزدیک‌بودن قیمت بیت‌کوین (BTC) به این شاخص، باید دید که آیا این محدوده می‌تواند به‌عنوان حمایت عمل کند و تاریخ تکرار شود یا خیر.

۳. RSI؛ بهترین شاخص در مشخص‌کردن کف قیمت‌ها

یکی دیگر از شاخص‌های فنی که ممکن است بتواند پایین‌ترین سطح بازار خرسی را مشخص کند، شاخص قدرت نسبی (RSI) است. به‌طور دقیق‌تر، بازارهای نزولی قبلی شاهد افت RSI بیت کوین در قلمرو اشباع فروش بوده‌اند ‌و در زمانی‌که به محدوده ۱۶ رسیده، کف قیمتی نیز شکل گرفته است.

بر‌اساس دو موردی که در نمودار بالا با دایره‌های نارنجی مشخص شده است، زمانی می‌توان گفت که این نقاط کف قیمتی هستند که شاخص RSI  به بالای ۷۰ (محدوده اشباع خرید) برسد که نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای این ارز است.

۴. اندیکاتور ارزش بازار به ارزش تحقق‌یافته (MVRV)

شاخص ارزش بازار به ارزش تحقق‌یافته (MVRV) برای شناسایی دوره‌هایی طراحی شده است که ارزش بیت کوین درمقایسه‌با «ارزش منصفانه» آن بسیار بیشتر یا کمتر است.

خط آبی در نمودار بالا نشان‌دهنده ارزش فعلی بازار بیت‌کوین و خط نارنجی نشان‌دهنده قیمت تحقق‌یافته و خط قرمز نشان‌دهنده Z-Score، انحراف استاندارد MVRV است.

همان‌طورکه در نمودار مشاهده می‌کنید، بازارهای نزولی قبلی تا جایی ادامه پیدا کرده است که Z-Score به زیر محدوده ۰.۱ رسیده بود که با کادر سبزرنگ در پایین مشخص شده است. شروع روند صعودی نیز زمانی تأیید شده که این معیار به بالای عدد ۰.۱ صعود کرده است.

بر‌اساس عملکرد گذشته، این معیار نشان می‌دهد که احتمالاً در آینده نزدیک، روند نزولی بیشتری برای بیت‌کوین پیش‌بینی خواهد شد.

شاخص بازار خرسی

۵. ضریب میانگین متحرک ۲ساله

ضریب میانگین متحرک ۲ساله معیار دیگری است که می‌تواند راهی ساده به سرمایه‌گذاران بیت کوین ارائه دهد تا بدانند چه زمانی بازار نزولی به‌پایان رسیده است. این شاخص میانگین متحرک ۲ساله و ضریب میانگین متحرک ۲ساله (MA) را با قیمت بیت‌کوین می‌سنجد.

هر زمان که قیمت BTC به پایین ضریب میانگین متحرک ۲ساله (MA) رسیده، بازار وارد محدوده بازار نزولی شده است. درمقابل، هنگامی که قیمت به بالاتر از این شاخص صعود کرده، روندی صعودی را شاهد بوده‌ایم. افزون‌براین، صعود قیمت به بالای خط ۲ساله (MA) ضریب‌دار نشان‌دهنده بازار گاوی کامل و زمان مناسب برای کسب سود بوده است.

جمع‌بندی

در مقاله حاضر، به پنج شاخصی اشاره کردیم که معامله‌گران با درنظرگرفتن آن‌ها می‌توانند موجه شوند که پایان بازار خرسی چه زمانی است. معامله‌گران می‌توانند هریک از اندیکاتورهای مذکور در این مطلب را که نشانه پایان بازار خرسی است، انتخاب کنند؛ اما نباید فراموش کنند که هیچ شاخصی بی‌نقص نیست و همیشه خطر نزول بیشتر قیمت وجود دارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا