آموزشمبتدیمقاله

شرح مفصلی از بازار گاوی در بازارهای مالی

نوسان‌های بازار یکی از جنبه‌های اساسی‌ بازارهای مالی است. ما می‌توانیم نوسان‌های قیمتی در بازار را به‌عنوان جهت کلی قیمت دارایی خاصی در نظر بگیریم؛ زیرا تحلیلگران تکنیکال و تحلیل‌گران فاندامنتال نوسان‌های قیمتی در بازار را با دقت زیرنظر می‌گیرند.

معاملات بازارهای گاوی نسبتاً ساده هستند؛ چراکه می‌توانند برخی از استراتژی‌های ساده معاملاتی و سرمایه‌گذاری را در خود ایجاد کنند. حتی معامله‌گران بی‌تجربه ممکن است در شرایط بسیار مطلوب بازار گاو نسبتاً موفق عمل کنند. با این اوصاف، درک نحوه نوسان‌ها و جهت بازارهای مالی نیز بسیار مهم است.

بنابراین، چه چیزی را باید درباره بازارهای گاوی بدانیم؟ معامله‌گران چگونه می‌توانند از بازارهای گاوی استفاده کنند؟ در این مقاله از بلاگ تترلند، به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد!

 بازار گاوی چیست؟ 

بازار گاوی (Bull Market) بیانگر وضعیتی از بازار مالی است که قیمت‌ دارایی‌ها در آن رو به افزایش است. اصطلاح بازار گاوی اغلب درزمینه بازار سهام و بورس استفاده می‌شود. ب‌این‌حال، می‌توان آن را در هر بازار مالی از‌جمله فارکس، اوراق بهادار، کالا و مخصوصاً رمزارزها استفاده کرد. علاوه‌براین، بازار صعودی ممکن است به افزایش قیمت دارایی دیجیتال خاصی مانند بیتکوین و اتریوم یا کاردانو اشاره کند.

صعودی و نزولی بودن بازار

همان‌طورکه ممکن است بدانید، معامله‌گران از واژه‌های «صعودی» و «نزولی» استفاده می‌کنند. وقتی معامله‌گری می‌گوید که بازار صعودی است، یعنی انتظار دارد قیمت‌ها افزایش یابند؛ اما هنگامی‌که می‌گوید بازار نزولی است، انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابند.

گاهی نزولی‌بودن بازار اغلب می‌تواند بدین‌معنا باشد که مدت‌زمان آن نیز طولانی است؛ هرچند ممکن است لزوماً این گونه نباشد. به‌علاوه، صعودی‌بودن لزوماً به این معنا نیست که فرصت معاملاتی طولانی وجود خواهد داشت؛ بلکه بیانگر این است که قیمت‌ها در حال افزایش هستند یا انتظار می‌رود که افزایش پیدا کنند.

همچنین، شایان ذکر است که در بازار صعودی، ممکن است قیمت‌ها سقوط یا نوسان را تجربه کنند؛ به‌همین‌دلیل، منطقی‌تر است که بازارهای گاوی را در بازه‌های زمانی بزرگ‌تر در نظر بگیریم. دلیل این امر آن است که بازارهای صعودی بدون شکستن جهت اصلی بازار شامل دوره‌های ریزشی یا تثبیت قیمت می‌شوند. برای مثال، با نگاهی به نمودار بیتکوین، درمی‌یابیم درحالی‌که دوره‌های نزولی و چند سقوط قیمتی بزرگ را تجربه کرده، از ابتدای آن به‌طور‌کلی روند صعودی عمده‌ای تجربه کرده است.

فروش تتر

تعریف بازار صعودی

تعریف بازار صعودی بستگی به این دارد که بدانیم درباره چه بازه زمانی صحبت می‌کنیم. به‌طور‌کلی، وقتی از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌کنیم، درباره بازه زمانی نسبتاً طولانی صحبت می‌کنیم. مانند سایر تکنیک‌های تجزیه‌وتحلیل بازار، نوسان‌های زمانی طولانی‌‌مدت از نوسان‌های بازه زمانی کوتاه‌‌مدت اعتبار بیشتری خواهند داشت.

بدین‌ترتیب، احتمال دارد دوره‌های کاهشی طولانی‌مدت نیز در بازار گاوی وجود داشته باشد! ممکن است این چند پاراگراف ساده به‌نظر برسند؛ اما در بازارهای مالی همیشه دانستن اساس و نکات پایه معامله‌گری می‌تواند بسیار مفید باشد.

نمونههای بازار گاوی 

نمونه‌های مشهوری از بازارهای گاوی در بازار سهام وجود دارد. این موضوع شامل زمان‌هایی است که قیمت سهام و شاخص‌های بازار (مانند Nasdaq 100) به‌طور مداوم در حال افزایش است.

تا جایی که به اقتصاد جهانی مربوط می‌شود، به‌طورکلی، وضعیت بازار بین بازارهای گاوی و خرسی در نوسان است. این چرخه‌های اقتصادی می‌توانند سال‌ها و حتی دهه‌ها دوام بیاورند.

برخی می‌گویند که آغاز بازار گاوی پس از بحران مالی ۲۰۰۸ آغاز شد و تا شیوع ویروس کرونا ادامه یافت که طولانی‌ترین بازار گاوی در تاریخ بود. این موضوع ممکن است واقعیت داشته یا نداشته باشد. همان‌طور‌که گفتیم، بازارهای گاوی طولانی‌مدت می‌توانند به دیدگاه‌های متفاوت اشخاص بستگی داشته باشد.

ascending market

 بازار گاوی طولانی‌مدت

باوجوداین، بیایید نگاهی به عملکرد بلند مدت میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) بیندازیم. می‌بینیم که اساساً در بازار گاوی صد‌ساله بوده است! مطمئناً دوره‌های نزولی وجود دارد که می‌تواند سال‌ها طول بکشد؛ مانند بازه زمانی ۱۹۲۹ یا ۲۰۰۸؛ اما روند کلی هنوز صعودی است.

برخی معتقدند که می‌توانیم روند مشابهی را درباره بیتکوین شاهد باشیم؛ اما واقعاً نمی‌توانیم بگوییم که بیتکوین با بازار نزولی چندساله روبه‌رو خواهد شد یا خیر. همچنین، گفتنی است که آلتکوین‌ها احتمالاً افزایش قیمت مشابهی را تجربه نخواهند کرد؛ بنابراین، از آنچه روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، بسیار آگاه باشید.

چگونه معامله‌گران می‌توانند از بازارهای گاوی استفاده کنند؟ 

ایده اصلی در معاملات بازارهای گاوی نسبتاً ساده است. قیمت‌ها افزایش می‌یابند؛ بنابراین، بازه زمانی طولانی‌مدت و افت قیمت عموماً استراتژی منطقی‌ای است. به‌همین‌دلیل، استراتژی خرید و نگه‌داری و میانگین هزینه صرف‌شده به‌طور‌کلی برای بازارهای بلند‌مدت گاوی مناسب است.

باید بدانیم ‌که معامله درصورت هم‌جهت‌بودن با نوسان‌های بازار منطقی است. در‌عین‌حال، هیچ روندی برای همیشه دوام نخواهد یافت و همان استراتژی ممکن است در سایر قسمت‌های چرخه بازار عملکرد موفقی نداشته باشد. تنها یقین این است که بازارها می‌توانند تغییر کنند و یکسان نمانند. همان‌طور‌که با شیوع COVID-19 دیدیم، بازارهای گاوی چند‌ساله می‌توانند در چند هفته از بین بروند!

به‌عنوان معامله‌گر کم‌تجربه، معمولاً معقول‌تر است که با‌توجه‌به نوسان‌ها و اصول آموزشی صحیح معامله کنید. متأسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازارهای صعودی کوتاه‌مدت به‌دام می‌افتند. به‌هر‌حال، قدم‌گذاشتن در‌مقابل گاو خشمگین یا لوکوموتیو می‌تواند کار خطرناکی باشد!

جمع‌بندی 

بازارهای گاوی ممکن است فرصت‌های معاملاتی خوبی را حتی برای مبتدیان یا سرمایه‌گذاران اولیه ارائه دهند. با‌این‌حال، همیشه مهم است که ریسک را به‌درستی مدیریت کنید و یاد بگیرید تاحدممکن از اشتباه‌ها جلوگیری کنید

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا