آموزشمتوسطمقاله

بلاک چین انسانی (Humanode) چیست؟

بلاک‌چین انسانی یا Humanode اولین شبکه رمزنگاری بیومتریک مبتنی‌بر نیروی انسانی است که در آن هر‌ انسان برابر با یک گره یا یک رأی است. در این مقاله از بلاگ تترلند، این بلاک‌چین متفاوت در عصر ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

هیومنود (Humanode) چیست؟

هیومنود شبکه رمزنگاری بیومتریک غیرمتمرکز با فناوری جدیدی است که رمزنگاری پیش‌گام را با بیومتریک خصوصی و فناوری بلاک چین ادغام می‌کند. هدف این پروژه ایجاد سیستم غیرمتمرکز قدرتمند و پایداری است که مبتنی‌بر وجود نیروی انسانی منحصر‌به‌فرد باشد.

در سال ۲۰۱۷، مؤسسان مؤسسه تحقیقاتی پارادایم پروژه Humanode را طراحی کردند. آنان کسانی بودند که به قابلیت‌های وب ۳.۰ خوش‌بین بودند. برای تسلط بر بازار ارز دیجیتال بنیان‌گذاران Humanode با استفاده از بیومتریک انسانی به‌عنوان سهام، امکان ایجاد شبکه‌ای کاملا غیرمتمرکز را برنامه‌ریزی کردند.

Humanode چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

Humanode با استفاده از فناوری بیومتریک، غیرمتمرکزبودن و مقاومت Sybil و مدل‌های حاکمیتی نوآورانه را به صنعت بلاک چین می‌آورد. در اصل، هدف پروژه هیومنود ایجاد دسترسی و فراگیری و نوآوری در فضاهای فناوری و رمزارز و اقتصاد است. 

این پروژه جایگزینی برای اکثر شبکه‌های بلاک چینی است که بر‌اساس الگوریتم‌های اجماع مانند اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) که در‌حال‌حاضر بر این حوزه مسلط هستند، ساخته شده‌اند.

از‌نظر فناوری، الگوریتم‌های PoW و PoS غیرمتمرکز هستند؛ اما نه از‌نظر قدرت، بلکه به نسبت سرمایه‌گذاری‌های کاربران در فعالیت یا منبعی، سهام یا قدرت محاسباتی و حق رأی و پاداش اعطا می‌کنند که به انحصار سرمایه‌ای و استخرهای استخراج منجر می‌شود.

برخلاف الگوریتم‌های PoW و PoS، هیومنود از بیومتریک تشخیص چهره با ترکیبی از اثبات منحصر‌به‌فردبودن و اثبات وجود استفاده می‌کند. سیستم Humanode برای بررسی و اطمینان از اینکه هر فرد در شبکه منحصر‌به‌فرد است و هویتی یگانه دارد، طراحی شده است.

گره‌های انسانی از‌طریق احراز هویت رمزنگاری بیومتریک ایجاد می‌شوند که ترکیبی از مکانیسم‌های تطبیق امن رمزنگاری و تشخیص زنده‌بودن است و منحصر‌به‌فرد‌بودن و وجود انسان‌های واقعی را تأیید می‌کند.

 

Humanode

 

هیومنود چگونه کار می‌کند؟

Humanode پروژه‌ای است که دو فناوری بلاک چین و بیومتریک را به‌خوبی با یکدیگر ترکیب می‌کند. این فناوری شامل دسته‌ای از لایه‌ها مانند یک لایه بلاک چین است که با ماژول Substrate نشان داده می‌شود: یک ماژول مجوز بیومتریک مبتنی‌بر شبکه‌های عصبی امن رمزنگاری برای طبقه‌بندی خصوصی قالب‌های سه‌بعدی چهره‌های کاربران و یک مکانیسم تشخیص زنده‌بودن خصوصی.

شایان ذکر است که برای شناسایی انسان‌های واقعی، سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) و الگوریتم موردنیاز است.

چهارچوب و بستر این شبکه

Humanode بلاک چینی لایه‌اول است که معماری آن روی چهارچوب منبع‌باز Substrate قرار دارد که امکان توسعه سریع بلاک چین‌های بسیار سفارشی را فراهم می‌کند. Substrate حاصل ایده تیم Parity است و قابلیت همکاری در اکوسیستم‌های پولکادات و Kusama و نیز محیطی برای ایجاد و استقرار شبکه‌های بلاک چین همه‌منظوره یا تخصصی را با پارامترها و قابلیت‌های صوتی بسیار متنوع فراهم می‌کند.

هیومنود به‌عنوان زنجیره‌ای مبتنی‌بر بستر بلاک چین، از زنجیره و توان عملیاتی درخورتوجه و مقیاس‌پذیری ذاتی اکوسیستم پولکادات بهره می‌برد.

جست‌وجوی بیومتریک خصوصی و تطبیق آن با انسان

به‌نظر می‌رسد که حریم خصوصی و امنیت داده‌های بیومتریک از جنبه‌های مهم پروژه هیومنود است. با‌توجه‌به طبقه‌بندی خصوصی تصاویر از چهره کاربران، سیستم حریم خصوصی تصاویر را تضمین می‌کند و تمامی عملیات را بدون نیاز به خروج داده‌های بیومتریک کاربران از دستگاه انجام می‌دهد.

تنها وسیله‌ لازم برای تأیید هویت بیومتریک یک دستگاه گوشی هوشمند با دوربین است. هنگامی‌که کاربران صورتشان را اسکن می‌کنند، به گره‌های انسانی تبدیل می‌شوند.

 

Humanode

 

تشخیص انسان واقعی به‌وسیله هیومنود

Humanode تضمین می‌کند نمونه بیومتریک را شخص زنده واقعی ارسال می‌کند یا خیر؛ ویژگی امنیتی مهمی که آسیب‌پذیری سیستم‌های بیومتریک را در‌برابر حمله‌ها و کلاه‌برداری‌ها کاهش می‌دهد. این تکنیک به استفاده از فناوری بینایی کامپیوتر برای تشخیص حضور واقعی کاربر زنده به‌جای نمایشی مانند عکس یا ماسک، ویدئو یا صفحه‌نمایش، اثر‌انگشت سیلیکونی جعلی و سایر مصنوعات جعلی اشاره می‌کند.

در دهه گذشته، دقت بیومتریک به‌شدت افزایش پیدا کرده است. در‌حال‌حاضر، امکان تطابق بین دو فرد مختلف ۱ تا ۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰ و امکان جعل هویت بدون انسان واقعی در‌مقابل دوربین ۱ تا ۸۰,۰۰۰ است و این اعداد دائما در حال بهبود هستند.

هیومنود برای اولین نسخه از راه‌حل شناسایی رمزنگاری بیومتریک، در واقع بیومتریک چهره FaceTec و تشخیص زنده‌بودن را ادغام می‌کند. ژانویه۲۰۲۱، اولین شبکه آزمایشی Humanode راه‌اندازی شد و سپتامبر۲۰۲۱، شبکه آزمایشی رسمی ۱ با تشخیص زنده‌بودن و نسخه فنی به‌روز‌شده آغاز به کار کرد.

Crypto-Biometric چیست و چگونه کار می‌کند؟

Crypto-Biometric ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته نوآورانه است و از بلاک چین، رمزگذاری، امنیت سایبری، اثبات دانش صفر، بیومتریک و تشخیص زنده‌بودن تشکیل می‌شود. برای برآورده‌کردن الزامات امنیتی و حریم خصوصی حفاظت از داده‌های بیومتریک شخصی حساس در سیستم توزیع‌شده جهانی که روی گره‌های متصل به هزاران انسان اجرا می‌شود، صرفا رمزگذاری اطلاعات بیومتریک کافی نیست.

Humanode از مکانیسم‌های شناسایی رمزنگاری بیومتریک استفاده می‌کند که مبتنی‌بر ترکیبی از فناوری‌های مختلف است و در رشته‌هایی مانند ریاضیات، امنیت اطلاعات، امنیت سایبری، بیومتریک، تشخیص زنده‌بودن، اثبات zk، رمزگذاری همومورفیک و بلاک چین وجود دارد.

برای تبدیل‌شدن به گره انسانی، کاربران باید ثابت کنند که انسان زنده واقعی هستند و نه جعلی، عکس، ماسک یا چیز دیگری. برای انجام این کار، کاربران اسکن صورت سه‌بعدی مبتنی‌بر ویدئو زنده و تشخیص زنده‌بودن را انجام می‌دهند. در این فرایند، بردار نگاشت چهره سه‌بعدی شبکه عصبی به مقادیر عددی تبدیل و رمزگذاری می‌شود. پس‌از‌آن، کلیدهای عمومی و خصوصی ایجاد می‌شوند و در آن مرحله، کاربران می‌توانند گره‌های خود را راه‌اندازی کنند.

برای کاربران ثبت‌نام‌شده Humanode پس از تأیید هویت بیومتریک، عملیات جست‌وجو و تطبیق ۱ تا n در فضایی رمزگذاری‌شده انجام می‌شود و به‌دلیل اینکه مبتنی‌بر zk است، تنها اطلاعاتی که جست‌وجو و ارائه می‌شود، این است که آیا کاربر ثبت‌نام کرده است یا خیر.

ویژگی‌های هیومنود چیست؟

هیومنود ویژگی‌هایی بسیاری دارد که به پروژه کمک می‌کند تا به اهدافش برسد. این پروژه گسترش برابری را سرعت می‌بخشد؛ زیرا هر کاربر فقط می‌تواند یک هویت ایجاد و یک گره راه‌اندازی کند؛ از‌این‌رو، تنها یک رأی دارد. این به‌معنای مالکیت واقعی یکسان شبکه با توزیع برابر قدرت و هزینه‌ها بین کاربران است.

همچنین، Humanode از هویت مستقل و غیرمتمرکز (DID) استفاده می‌کند تا به کاربران امکان کنترل کامل بر داده‌های شخصی دیجیتالی‌شان را بدهد. تمام داده‌ها غیرمتمرکز و رمزگذاری و به‌طور کامل و ایمن در زنجیره نگه‌داری می‌شوند.

نام مستعار بدین‌معنی است که کاربران Humanode می‌توانند آزادانه با شبکه تعامل برقرار کنند، بدون اینکه به افشای هویت خود نیازی داشته باشند؛ اما تنها با اثبات اینکه انسان واقعی هستند. علاوه‌بر‌این، نگرانی‌ای بابت حفظ حریم خصوصی داده‌ها وجود نخواهد داشت؛ زیرا Humanode از رمزنگاری بیومتریک برای محافظت از داده‌های بیومتریک استفاده می‌کند که هرگز از دستگاه‌های کاربران خارج نمی‌شوند.

شایان ذکر است که هیومنود سیستم کارمزدی مبتنی‌بر هزینه را معرفی می‌کند که کارمزد تراکنش‌ها را بر‌اساس استفاده واقعی از منابع به دلار ایالات متحده آمریکا تعیین می‌کند. 

ادغام آینده بلاک چین و بیومتریک

پروژه‌های بلاک چین مبتنی‌بر بیومتریک چهارچوب جدیدی برای جهان به‌ارمغان می‌آورند که هرکدام روش منحصر‌به‌فرد خود را دارند. برخی از آن‌ها در تأیید هویت برای خدمات بلاک چین تخصص دارند و برخی دیگر راه‌حل‌هایی برای احراز هویت متاورس ارائه می‌دهند و تعدادی نیز به بهبود مواردی مانند درآمد پایه جهانی (UBI) علاقه‌مندند. به‌هر‌حال، آن‌ها به آینده ممکن جدید انسانی سرعت می‌بخشند که در آن منحصر‌به‌فرد‌بودن و برابری اجتناب‌ناپذیر قدرت اصلی است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا