مقاله

آیا می‌توان از پامپ و دامپ رمزارزها به‌ سود رسید؟

لحظه پرتاب موشک ماهواره‌بر به‌ فضا را تصور کنید. موشک با شتاب زیاد از روی سکوی پرتاب حرکت خود را آغاز می‌کند و همان‌طور‌که سرعت حرکتش در حال افزایش است، به‌یک‌باره مشکلی به‌وجود می‌آید. درنهایت، سرعت اوج‌گیری موشک کم می‌شود و خیلی زود سقوط می‌کند.

اتفاقاتی شبیه به این ماجرا تقریباً هرروز در بازار رمزارزها رخ می‌دهند، با این تفاوت که تمام آن‌ها برنامه‌ریزی‌شده و با هدف کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران انجام می‌شوند. این پدیده‌ای است که به نام پامپ و دامپ رمزارزها می‌شناسند. پامپ و دامپ افزایش و ریزش شدید قیمت در مدت‌زمانی کوتاه است که عده کمی را ثروتمند می‌کند و افراد زیادی را به‌ خاک سیاه می‌نشاند.

در این مطلب از بلاگ تترلند، زوایای مختلف پامپ و دامپ رمزارزها را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا می‌توان از پامپ و دامپ رمزارزها به سود رسید یا خیر؟

پامپ و دامپ (Pump and Dump) رمزارزها چیست؟ 

بیایید به‌ زبان ساده مفهوم پامپ و دامپ رمزارزها را بررسی کنیم. در جریان کلاه‌برداری، گروهی با انتشار اخبار و اطلاعات نادرست زمینه را برای افزایش قیمت رمزارزها فراهم می‌کنند. در‌عین‌حال برای موجه جلوه‌دادن اتفاقات در نظر دیگران، با خرید و فروش‌های صوری حجم معاملات آن رمزارز را افزایش و بدین‌ترتیب، روند افزایش قیمت توکن را در نظر معامله‌گران طبیعی جلوه می‌دهند.

هم‌زمان با افزایش قیمت ارز، سایر معامله‌گران نیز به‌تدریج توکن می‌خرند. وقتی قیمت به‌ محدوده مدنظر کلاه‌برداران می‌رسد، به‌یک‌باره توکن‌هایشان را می‌فروشند. با‌توجه‌به‌ اینکه حجم معاملات نیز زیاد شده‌اند، به‌راحتی دارایی آنان خریده می‌شود. 

در‌ادامه، اصطلاحاً «زیر» آن رمزارز خالی و سقوط آزاد قیمتش شروع می‌شود. درنهایت، گروه زیادی از خریداران رمزارز می‌مانند که آن را در اوج قیمت تهیه کرده‌اند و اکنون متحمل ضرر‌و‌زیان سنگین شده‌اند. این روایت خلاصه‌ای از آن چیزی است که با عنوان Pump and Dump در بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود.

آشنایی بیشتر با پامپ و دامپ؛ مرور گزارشی مهم

برای اینکه بهتر متوجه شوید با چه پدیده‌ای روبه‌رو هستید، بد نیست که گزارشی مهم را بررسی کنیم. شرکت چین آنالیسیس (Chainanalysis) گزارش حیرت‌‌انگیزی درباره وضعیت بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است. در این گزارش، ذکر شده است که حدود ۲۵درصد توکن‌های جدید عرضه‌شده در سال ۲۰۲۲، چیزی به‌جز پروژه پامپ و دامپ رمزارزها نبودند. 

جالب است بدانید که این شرکت فقط توکن‌های بلاکچین اتریوم (Ethereum) و بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) را بررسی کرده و معیارهای سخت‌گیرانه‌ای نیز برای این منظور در نظر گرفته است. با این اوصاف احتمالاً تعداد پروژه‌های پامپ و دامپ خیلی بیشتر از آمار شرکت Chainanalysis است. به‌نظر می‌رسد که در دریایی از پروژه‌های کلاه‌برداری پامپ و دامپ (Pump & Dump) گیر افتاده‌ایم. حالا آیا راه نجاتی وجود دارد؟

پامپ و دامپ

چگونه پروژه‌های پامپ و دامپ رمزارزها را بشناسیم؟

آیا می‌توان پروژه‌های پامپ و دامپ رمزارزها را تشخیص داد؟ بله و خیر! واقعیت این است که تعداد پامپ و دامپ‌هایی که در شبانه‌روز رخ می‌دهند، آن‌قدر زیاد است که گاهی اوقات تشخیص برخی از آن‌ها برای افراد باتجربه نیز کمی دشوار می‌شود. در چنین شرایطی، چند نشانه مهم وجود دارند که با درنظرگرفتن آن‌ها پروژه‌های پامپ و دامپ را می‌توانید شناسایی کنید.

۱. بررسی شناسنامه رمزارزها

اولین و مهم‌ترین پیشنهاد ما این است که به‌هیچ‌عنوان رمزارزهای بی‌شناسنامه را نخرید. منظور ما آن دسته از رمزارزها هستند که کاربرد و هدف واقعی نمی‌توان برایشان متصور شد. این توکن‌ها معمولاً سپیدنامه یا وایت‌پیپر (Whitepaper) ندارند. حتی برخی از آن‌ها زحمت راه‌اندازی وب‌سایتی ساده را نیز به‌ خود نمی‌دهند. فراموش نکنید بدون ارزیابی دقیق ارزش بنیادی رمزارزها، تصمیم‌گیری برای خرید و فروش آن‌ها اشتباه است.

۲. زیر‌نظر گرفتن حجم معاملات رمزارزها

حجم معاملات رمزارزها را همواره رصد کنید. اگر بدون دلیل یا اتفاق خاصی به‌صورت ناگهانی حجم معاملات یکی از رمزارز‌ها افزایش پیدا می‌کند، باید دربرابر پامپ و دامپ شدن آن حساس شوید. همان‌طور‌که اشاره کردیم، افزایش حجم معاملات به‌صورت ساختگی انجام می‌گیرد تا شرایط برای افزایش قیمت رمزارز فراهم شود.

۳. رصد میزان تبلیغات رمزارزها

فریب تبلیغات رمزارزها در فضای مجازی را نخورید! تبلیغات فراوان یکی از شیوه‌های رایج برای فریب‌دادن معامله‌گران زودباور در بازار رمزارزهاست. در جریان برخی از این کمپین‌های تبلیغاتی، حتی چهره‌های شناخته‌شده و اینفلوئنسرها نیز مشارکت می‌کنند. 

درباره سیگنال VIP پامپ رمزارزها چه می‌دانید؟

در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، هر طرف که سر بچرخانید، با تبلیغات گروه‌ها و کانال‌های VIP سیگنال پامپ رمزارزها روبه‌رو خواهید شد. برخی از این کانال‌ها به‌‌رایگان اداره می‌شوند و برخی دیگر حق عضویت دریافت می‌کنند. 

شما معمولاً پوسته‌ای از این کانال‌ها را مشاهده می‌کنید که مکانیزم عملکرد آن‌ها نیز مشخص است. هر روز رأس ساعت مشخصی نام رمزارزی را مطرح می‌کنند که قرار است پامپ شود. در عمل هم این اتفاق رخ می‌دهد و در چند دقیقه قیمت رمزارز اعلام‌شده از صد تا بیش از چند‌هزار درصد رشد می‌کند. معمولاً کانال عمومی نیز در‌کنار کانال VIP راه‌اندازی و اطلاعیه خرید رمزارز را چند ثانیه زودتر از کانال عمومی در صفحه VIP منتشر می‌کنند. بدین‌ترتیب، افراد ترغیب می‌شوند تا با خرید اشتراک VIP بخت خود را برای سود‌بردن افزایش دهند.

اگر خرید رمزارز با سیگنال‌های این کانال‌ها را تجربه کرده باشید، قطعاً می‌دانید که بختی برای کسب سود ندارید. پشت‌پرده این کانال‌ها شبکه‌های سازمان‌یافته قرار دارند که چرخه پامپ و دامپ رمزارزها را مدیریت می‌کنند. در این شرایط، شما به‌عنوان کاربر عادی چیزی جز طعمه برای آن‌ها نیستید.

بعضی از این گروه‌ها از ایده شرکت‌های هرمی برای توسعه فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند؛ بدین‌ترتیب که هرکس بتواند عضو جدیدی به مجموعه اضافه کند، ارتقا خواهد یافت و سیگنال‌ها را زودتر دریافت خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم که به‌طمع کسب سودهای چند‌صد‌درصدی روزانه آن‌هم به‌صورت دلاری، خود را گرفتار باتلاق شیادان سیگنال فروش نکنید.

آیا می‌توان از معاملات پامپ و دامپ رمزارز به‌ سود رسید؟

ایده پامپ و دامپ رمزارزها کاملاً بر شرایط روان‌شناختی انسان منطبق است. انسان‌ها ذاتاً کمال‌گرا هستند و از هر مسیر میان‌بری که آن‌ها را زودتر به‌ هدفشان برساند، استقبال می‌کنند. ایده کلاه‌برداری پامپ و دامپ نیز دقیقاً روی همین موج احساسات سوار می‌شود.

وقتی قیمت رمزارزی روند صعودی پیدا می‌کند، پای مفهومی روان‌شناسی به‌ نام فومو (FOMO) یا ترس از‌دست‌دادن به‌میان می‌آید. خیلی از افراد در روند‌های صعودی به‌دلیل ترس از‌دست‌دادن فرصت کسب سود، عجولانه برای خرید رمزارز تصمیم می‌گیرند، غافل از اینکه نه‌تنها سودی عاید آن‌ها نمی‌شود؛ بلکه سرمایه‌شان را نیز از دست می‌دهند.

روی‌هم‌رفته، اگر پرنده بخت‌واقبال همیشه روی شانه‌های شما می‌نشیند، به‌ کسب سود از پروژه‌های پامپ و دامپ می‌توانید امیدوار باشید؛ وگرنه بعد از مدت کوتاهی با کیف‌پولی مملو از رمزارزهای بی‌ارزش روبه‌رو خواهید شد که برای همیشه صاحب اول و آخر آن خودِ شما خواهید بود.

جمع‌بندی

کلاه‌برداری به‌ روش پامپ و دامپ از قرن هجدهم در بازارهای مالی رواج پیدا کرده است؛ اما بازار کریپتوکارنسی به‌دلیل ضعف سازوکارهای نظارتی، بیش از سایر بازارها مستعد این‌ نوع سوءاستفاده‌هاست. 

واقعیت ماجرا این است که تا اطلاع ثانویه، پروژه‌های پامپ و دامپ رمزارزها مهمان ناخوانده این بازار خواهند بود؛ بنابراین، این شما هستید که با افزایش آگاهی باید سدی محکم برای محافظت از سرمایه خود در‌برابر Pump & Dump رمز‌ارزها بسازید. 

آیا تاکنون شما هم در دام این شیوه کلاه‌برداری گرفتار شده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، لطفاً ترفندهای کلاه‌برداران را با ما و دیگران به‌اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا