مقاله

بهترین استیبل‌کوین‌های بازار رمزارزها کدام است؟

در سال‌های اخیر و به‌دنبال افزایش چشمگیر نرخ تورم و کاهش ارزش پول در کشور، بسیاری از افراد با هدف حفظ ارزش سرمایه خود به خرید دارایی‌هایی مثل دلار و یا رمزارز روی آورده‌اند. یکی از استراتژی‌های پرطرفدار در ایران، خرید استیبل‌کوین دلاری‌ است که هم محدودیت‌های دلار کاغذی را ندارد و هم از مزیت‌های رمزارز برخوردار است.

اگر شما هم برای فرار از تورم و حفظ ارزش سرمایه‌تان استراتژی خرید دلار را انتخاب کرده‌اید؛ اما با‌توجه‌به مشکلات مربوط به دلار کاغذی در فکر یافتن راهی کم‌دردسر هستید، خرید استیبل‌کوین راه‌حلی مناسب است. در این مقاله از بلاگ تترلند، بهترین استیبل‌کوین‌های بازار رمزارزها را معرفی کرده‌ و شرایط سرمایه‌گذاری بلندمدت در آن‌ها را سنجیده‌ایم تا با آگاهی استیبل‌کوین بخرید و سرمایه‌گذاری مطمئنی ترجمه کنید.

استیبل‌کوین دلاری چیست؟

استیبل‌کوین دارایی دیجیتال با قیمت ثابت است و باتوجه‌به پشتوانه‌ مالی‌اش، قیمت آن در طول زمان تغییری نخواهد کرد. همین ویژگی باعث شده است تا استیبل‌کوین‌ها به ارز یا ذخیره ارزش ایدئالی تبدیل شوند و بسیاری معتقدند که این نوع دارایی‌های دیجیتال در آینده می‌توانند سیستم‌های مالی بین‌المللی را تغییر دهند.

در‌حال‌حاضر، انواع مختلفی از استیبل‌کوین‌ها وجود دارند که تفاوت اصلی‌شان در نوع پشتوانه مالی آن‌هاست و البته هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. محبوب‌ترین استیبل‌کوین، استیبل‌کوین دلاری به‌شمار می‌رود که پشتوانه مالی آن دلار آمریکاست. پشتوانه مالی در استیبل‌کوین‌های دلاری بدین‌معنی‌ است که شرکت صادرکننده استیبل‌کوین به‌ازای هر یک واحد رمزارز، یک دلار به‌صورت نقدی یا معادل‌های نقدی در صندوق ذخیره نگه‌داری می‌کند.

رمزارز

گفتنی‌ است برخی از استیبل‌کوین‌ها نیز پشتوانه‌هایی غیر از ارز فیات دارند؛ مانند فلزات گران‌بها یا دارایی‌های دیجیتال. خرید استیبل‌کوین دلاری به‌جای دلار کاغذی با هدف حفظ ارزش سرمایه و دوری از نوسان‌های بازار رمزارز، می‌تواند استراتژی هوشمندانه‌ای باشد؛ اما مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، قبل از خرید باید به‌اندازه کافی تحقیق کنید تا بهترین و امن‌ترین گزینه را برگزینید.

بهترین استیبل‌کوین‌های دلاری کدام است؟

درادامه مقاله، به هفت نمونه از بهترین استیبل‌کوین‌های دلاری بازار اشاره خواهیم کرد.

۱. تتر Tether (USDT)

تتر (USDT) محبوب‌ترین استیبل‌کوین جهان است و با ارزش بازار بیش از ۸۳میلیارد دلار، پس از بیتکوین و اتریوم، در جایگاه سوم رمزارزهای بزرگ جهان قرار دارد. پشتوانه مالی تتر دلار آمریکا و قیمت هر واحد آن برابر با یک دلار است. رمزارز تتر تقریباً ۶۵درصد از کل سرمایه بازار استیبل‌کوین را از‌آنِ خود کرده است. راحتی خرید تتر و نقدینگی فراوان و نوسان کم از‌جمله دلایلی‌ است که تتر را به محبوب‌ترین استیبل‌کوین جهان تبدیل کرده است.

۲. بایننس یو‌اس‌دی Binance USD (BUSD)

صرافی بایننس و شرکت پکسوس استیبل‌کوین بایننس یو‌اس‌دی (BUSD) را عرضه کرده‌اند و تأییدیه سازمان خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) را نیز به‌همراه دارد. پشتوانه مالی این استیل‌کوین دلار آمریکاست و به‌صورت ذخایر نقدی و معادل‌های نقدی پشتیبانی می‌شود. از‌آن‌جا‌که بایننس بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان است، دلار بایننس جایگاه خاصی در بازار کریپتو دارد. در‌حال‌حاضر، ارزش بازار دلار بایننس بیش از ۳.۳میلیارد دلار است.

۳. ترو یو‌اس‌دی TrueUSD (TUSD)

استیبل‌کوین ترو یو‌اس‌دی (TUSD) یکی دیگر از استیبل‌کوین‌های شناخته‌شده بازار رمزارزهاست که تمام عرضه درگردش بازار آن به‌واسطه دلار وثیقه‌گذاری‌شده در بانک پشتیبانی می‌شود. یکی از مزیت‌های این استیبل‌کوین پشتیبانی شرکت‌های ثالث از ارزش ترو یو‌اس‌دی است. از سال ۲۰۱۸، شرکت تراست‌توکن (TrustToken) استیبل‌کوین ترو یو‌اس‌دی را روی شبکه اتریوم به بازار رمزارزها عرضه کرده است.

۴. یو‌اس‌دی کوین USD Coin (USDC)

یو‌اس‌دی کوین (USDC) پس از تتر دومین استیبل‌کوین بزرگ جهان محسوب می‌شود و ارزش بازاری‌اش معادل بیش از ۲۶میلیارد دلار است. پشتوانه یو‌اس‌دی کوین دلار آمریکا و در سال ۲۰۱۸، شرکت سیرکل آن را به بازار عرضه کرده است.

یو‌اس‌دی کوین باتوجه‌به مزیت‌هایش، در مدت کوتاهی توانست توجه تریدرها و سرمایه‌گذارهای رمزارز را به خود جلب کند؛ اما در سال ۲۰۲۲ و پس از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی، با کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران مواجه شد و بخش زیادی از سهم بازارش را از دست داد. گفتنی‌ است که شرکت سیرکل ۳.۳میلیارد دلار از پشتوانه استیبل‌کوین USDC را در بانک سیلیکون‌ولی نگه‌داری می‌کرد.

۵. دای (DAI)

استیبل‌کوین دای (DAI) مبتنی‌بر شبکه اتریوم و سازمان غیرمتمرکز میکر‌دائو (MakerDAO) آن را به بازار عرضه کرده است. میکر‌دائو سازمانی غیرمتمرکز خودمختار و ازجمله پروژه‌های قدیمی اکوسیستم دیفای محسوب می‌شود.

پشتوانه دای نیز دلار آمریکا و هر واحد آن برابر با یک دلار است. استیبل‌کوین دای باتوجه‌به ماهیت کاملاً غیرمتمرکزش، محبوبیت خاصی در میان سرمایه‌گذارها و تریدرها دارد. در‌حال‌حاضر، دای با ارزش بازار بیش از ۵میلیارد دلار، در جایگاه بیست‌وپنجم بزرگ‌ترین رمزارزهای جهان قرار گرفته است.

۶. جی‌یو‌اس‌دی Gemini Dollar (GUSD)

استیبل‌کوین جی‌یو‌اس‌دی توکنی مبتنی‌بر استاندارد ERC-20 و با پشتوانه دلار آمریکاست. صرافی معروف جمینی (Gemini) صادرکننده استیبل‌کوین جی‌یو‌اس‌دی است و تمام پشتوانه دلاری آن نزد شرکت جمینی نگه‌داری می‌شود. سازمان حسابرسی مالی (BPM) ماهانه پشتوانه دلاری استیبل‌کوین جی‌یو‌اس‌دی را بررسی می‌کند تا میزان عرضه در‌گردش آن همیشه برابر با میزان پشتوانه واقعی آن باشد.

۷. پی‌پال یو‌اس‌دی PayPal USD (PYUSD)

استیبل‌کوین پی‌پال جدیدترین استیبل‌کوینی محسوب می‌شود که به بازار رمزارزها گام نهاده است. سال ۲۰۲۳، پی‌پال این استیبل‌کوین را با همکاری شرکت پکسوس به بازار عرضه کرده است. PYUSD روی شبکه اتریوم و با پشتوانه دلار آمریکا صادر می‌شود. صندوق ذخیره پشتیبان استیبل‌کوین PYUSD از سپرده‌های دلاری و اوراق کوتاه‌مدت خزانه‌داری و دارایی‌های معادل پول نقد تشکیل شده است. از‌آن‌جا‌‌که PYUSD را شرکت پی‌پال عرضه می‌کند، به‌نظر می‌رسد که سهم بازار مناسبی را از‌آنِ خود کند. 

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری روی استیبل‌کوین دلاری می‌تواند بهترین راه جایگزین خرید دلار کاغذی و دوری از مشکلات و محدودیت‌های خرید آن باشد. علاوه‌براین، خرید استیبل‌کوین‌های دلاری مانند تتر مشکلات کمتری دارد و باتوجه‌به مزیت‌هایش، گزینه مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه محسوب می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا