آموزشمبتدیمقاله

اصطلاحات رایج کریپتوکارنسی و آشنایی با آن‌ها؛ قسمت دوم

در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره تعداد دیگری از اصطلاحات رایج کریپتوکارنسی صحبت می‌کنیم. قسمت اول را از این لینک بخوانید.

Candle-stick

نمودار شمعی (Candle Stick)

نمودار شمعی نشان‌دهنده فعالیت قیمت یک ارز در بازه زمانی مشخصی است. این نمودار روند و نوسان‌های قیمتی صعودی، نزولی، آغازی و پایانی ارز دیجیتال خاصی را در دوره‌ای خاص نشان می‌دهد. شمع‌ها با حرکات نوسانی در قیمت‌ها ایجاد می‌شوند.

درواقع، این شمع‌ها با حرکات بالا و پایین قیمتی ایجاد می‌شوند. الگوهای صعودی نشان می‌دهد که قیمت احتمالاً افزایش می‌یابد. این در‌ حالی‌ است که الگوهای نزولی احتمال سقوط قیمت را به‌همراه دارند. گفتنی است که هیچ الگویی همیشگی نیست؛ چراکه نمودار شمعی نشان‌دهنده گرایش در حرکت قیمت است و نه تضمینی برای مقدار آن.

Noob-Trader

معامله‌گر تازه‌کار (Noob Trader)

تریدر به شخصی گفته می‌شود که مرتباً در حال معامله با ارزهای دیجیتال است. نوب تریدر درواقع به اشخاصی گفته می‌شود که به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اند و در معامله تازه‌کار هستند.

Trading-indicators

شاخص‌های معاملاتی (Trading Indicators)

شاخص‌های معاملاتی محاسبات ریاضی هستند که به‌صورت خطوط در نمودار قیمت ترسیم شده‌اند. آن‌ها می‌توانند سیگنال‌ها و روندهای خاصی را در بازار شناسایی و به معامله‌گران کمک کنند.

شاخص پیشرو سیگنال پیش‌بینی‌کننده‌ای است که نوسان‌های قیمت در آینده را پیش‌بینی می‌کند؛ در‌حالی‌که شاخص عقب‌مانده روند نوسان‌های قیمتی گذشته را نشان می‌دهد.

Hard-Fork-Bitcoin-Cash

هاردفورک بیتکوین‌ کش (Hard Fork Bitcoin Cash) چیست؟

تصور کنید سکه‌ای در کیف‌پول خود دارید و پس از مدتی متوجه می‌شوید که همان پول به دو سکه متمایز تبدیل شده است. عجیب به‌نظر می‌رسد؟ نه در دنیای رمزارزها.

بیتکوین‌ کش، موفق‌ترین هاردفورک بیتکوین، مجدداً در روز ۱۵ نوامبر، یعنی سه سال پس از زمان حیاتش، به دو رمزارز متمایز تقسیم شد. اختلافات ریشه‌داری درباره چگونگی کارکرد بیتکوین و اهداف مورد‌استفاده آن وجود دارد؛ اختلافاتی که جامعه کریپتوکارنسی را از هم جدا می‌کند.

این موضوع قسمتی پر از تنش و جنجال و نوسان‌های شدید قیمت در بازار رمزارزهاست که برخی آن را «جنگ داخلی کریپتو» توصیف کرده‌اند. اگر قصد خرید ارز دیجیتال یا آشنایی با انواع ارزها را دارید، بیتکوین‌ کش یکی از مواردی است که ممکن است به آن بپردازید.

SclapTrading

اسکالپ تریدینگ (SclapTrading)

با اینکه هدف تریدرها از تکنیک اسکالپ تریدینگ (SclapTrading) کسب سود در بازه زمانی چند روز تا چند هفته است، هدف تریدرهای اسکالپ یا نوسان‌گیر سودکردن هر‌چند جزئی در بازه‌ زمانی چند دقیقه تا چند ساعت است.

در این روش، تریدر به‌صورت مداوم تغییرات و نوسانات ارزهای دیجیتال را دنبال می‌‌کند و با خرید‌و‌فروش‌های پرتعداد در مدت‌زمان کوتاه، به‌دنبال کسب سود است. ازآن‌جاکه سود به‌دست‌آمده در هر معامله کم است، تریدرها با افزایش تعداد معاملات، سود نهایی خود را افزایش می‌دهند.

Whale

نهنگ (Whale)

اصطلاح نهنگ از اصطلاحات پرکاربرد دنیای ارزهای دیجیتال است. نهنگ‌ها بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار هستند و گاهی امکان جهت‌دهی یا تغییر روند بازار را دارند. همچنین، نهنگ به سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که با خرید یا فروش حجم زیادی از ارزش بازار، باعث افزایش یا کاهش شدید قیمت می‌شود.

با‌توجه‌به ارزش کل بازار دارایی‌های ارزهای دیجیتال درمقایسه‌با سایر بخش‌ها، حرکات نهنگ‌های این حوزه می‌تواند سیگنال‌های قیمت مهمی را برای هشدار‌دادن به سرمایه‌گذاران فراهم کند. این اصطلاح از بازارهای مالی سنتی گرفته شده است.

MOON

ماه (Moon)

کلمه MOON به‌معنای ماه است. اغلب رشد بسیار زیاد ارزها را رسیدن به ماه تشبیه می‌کنند. معمولاً زمانی‌که افرادی برای رشد ارزی که خریده‌اند، شور‌و‌اشتیاق دارند، این کلمه و اصطلاحاتی مانند To The Moon یا Mooning را به‌کار می‌برند. بیشتر اوقات این شور‌و‌اشتیاق فقط توهم و خوش‌بینی به آینده است.

DEX

صرافی غیرمتمرکز (DEX)

یکی دیگر از اصطلاحات مهم صرافی‌ها عبارت DEX است. DEX مخفف کلمه Decentralized Exchange و به‌معنی صرافی غیرمتمرکز است. از صرافی‌های غیرمتمرکز اغلب به‌عنوان آینده تجارت کریپتوکارنسی یاد می‌شود. اکسچنج‌های متمرکز پیوسته‌ در‌معرض هک قرار می‌گیرند و حمایت ضعیفی دارند و دچار فقدان مقیاس‌پذیری و مسائل دیگر هستند.

بسیاری از افراد DEX را به‌عنوان راه‌حل ساختاری برای این مسائل می‌دانند. در DEX، خریداران و فروشندگان مالکیت پول خود را حفظ می‌کنند. این افراد خود به‌عنوان تسهیل‌کننده معاملات مستقیماً ایفای نقش خواهند کرد.

Public-Key

کلید عمومی (Public Key)

کلید عمومی آدرس کیف‌پول منحصربه‌فردی است که شامل رشته‌ای از اعداد و حروف می­‌شود. عملکرد کلید عمومی مشابه شماره حساب بانکی شماست که برای دریافت رمزارز استفاده می‌شود.

برخلاف کلید خصوصی که نباید در‌اختیار هیچ شخصی غیر از خودتان قرار بگیرد، کلید عمومی که همان آدرس ولت شماست، می‌توان به شماره کارت بانکی تشبیه کرد. زمانی‌که شخصی قرار است ارز مدنظر را برایتان واریز کند، باید آدرس ولت یا همان کلید عمومی دراختیارش قرار گیرد.

Pump

پامپینگ (Pumping)

به‌طور‌کلی، در بازارهای اقتصادی پامپینگ موضوعی متداول است و ارزهای دیجیتال نیز از این موضوع مستثنی نیستند. در‌واقع، هر جایی که مفهوم عرضه و تقاضا وجود دارد، با این مسئله مواجه هستیم. در بازار پر‌ریسک ارزهای دیجیتال افراد قبل از سرمایه‌گذاری باید توجه ویژه‌ای به این مبحث نشان دهند تا دچار زیان مالی نشوند.

آغاز فرایند پامپ (Pump)

به‌طبع وقتی تعداد زیادی از افراد ارز خاصی را به‌ناگهان می‌خرند، بازار به‌یک‌باره دچار رشد ناگهانی می‌شود. از این نقطه فرایند پامپینگ یا رشد شدید قیمت شروع می‌شود. در این‌جا با دسته دوم رو‌به‌رو می‌شویم: افرادی که تجربه‌ کمتری دارند و دچار طمع می‌شوند و آن ارز را بیشتر می‌خرند که به رشد بیشتر ارز منجر می‌شود.

dumping

دامپینگ (Dumping)

دامپینگ نیز در بازارهای اقتصادی موضوع رایجی است و ارز‌های دیجیتال نیز از این موضوع مستثنی نیستند. در‌واقع، هرجایی که مفهوم عرضه و تقاضا وجود دارد، با این مسئله سر‌و‌کار داریم. در بازار بسیار پر‌ریسک ارزهای دیجیتال، افراد قبل از سرمایه‌گذاری باید توجه ویژه‌ای به این مبحث کنند تا دچار زیان مالی نشوند.

آغاز فرایند دامپ (Dump)

زمانی‌که تعداد زیادی از افراد به‌ناگهان فروش ارزی خاص را آغاز می‌کنند، بازار با افت ناگهانی شدیدی مواجه می‌شود. از این نقطه فرایند دامپینگ (Dumping) و در‌واقع افت شدید قیمت شروع می‌شود.

در این‌جا با دسته‌ دوم رو‌به‌رو می‌شویم: افرادی که تجربه‌ کمتری دارند و بابت از‌دست‌رفتن ارزش دارایی خود دچار ترس می‌شوند و هر‌چه سریع‌تر ارز خود را می‌فروشند. هنگامی‌که حجم زیادی از بازار ارز به این سمت حرکت کند، ارزش آن ارز با افت شدید قیمت مواجه می‌شود.

جمع‌بندی

در دنیای ارزهای دیجیتال، اصطلاحات زیادی وجود دارد که سعی می‌کنیم در هر مقاله، به‌صورت مختصر و مفید تعدادی از آن‌ها را برایتان شرح دهیم. امیدوازیم با خواندن این مطالب اطلاعات لازم را کسب کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا