آموزشمبتدی

رمز ارز ترون چیست و چه کاربردی دارد؟

ترون بلاک چین غیرمتمرکزی به‌شمار می‌رود که هدفش ایجاد تحول در سرگرمی و اشتراک محتوای دیجیتال است.

این شبکه قصد دارد پلتفرمی جهانی و رایگان برای محتوای سرگرم‌کننده دیجیتال راه‌اندازی کند؛ پلتفرمی که مزایای تکنولوژی ذخیره‌سازی توزیع‌شده را در‌اختیار کاربران قرار دهد و اشتراک محتوای دیجیتال در آن آسان و مقرون‌به‌صرفه باشد.

ترون یکی از پروژه‌های برتر وب ۳ محسوب می‌شود. تمرکز وب ۳ بر استفاده غیرمتمرکز از اینترنت و آزاد برای همگان است. توکن بومی این شبکه نیز ترونیکس (TRX) نام دارد. مرحله بعدی برنامه توسعه شبکه Tron، پشتیبانی از بازی‌هاست. این بازی‌ها کاملاً غیرمتمرکز خواهند بود و کاربران در‌صورت لذت‌بردن از بازی، می‌توانند به تولیدکنندگان آن پاداش دهند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، شبکه ترون و رمزارز TRX را معرفی و ویژگی‌های آن را بیان خواهیم کرد؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ترون (Tron) چیست؟

ترون پروژه بلاک چینی است که از سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده است. جالب است بدانید این شبکه برخلاف سایر بلاک‌چین‌ها که هرکدام با معرفی سازوکار اجماع یا تکنولوژی جدیدی سعی می‌کنند کاربران را جذب کنند‌، تاکنون شبکه‌ای را طراحی یا رمزنگاری خاصی را تبلیغ نکرده است.

پایه‌های اساسی این پروژه بلاک چین مانند اپلیکیشن غیرمتمرکز (دَپ) و قراردادهای هوشمند و توکن یا سازوکار اجماع به‌طورکامل از سایر پروژه‌ها برگرفته شده است. اگرچه برخی از ترون به‌دلیل نداشتن نوآوری انتقاد کرده‌اند، بسیاری از ویژگی‌های آن در‌عمل به‌خوبی جواب داده‌اند. این امر باعث تمرکز بیشتر بر رابط کاربری و طراحی شده است.

این شبکه توانسته است فارغ از تکیه بر خالق آن، جاستین سان، جامعه فعالی از کاربران داشته باشد. رمزارز بومی ترون، TRX، پس از فروش پلتفرم اشتراک‌گذاری همتا‌به‌همتای بیت‌تورنت به بنیاد ترون، در کانون توجه قرار گرفت.

 

ترون

 

نحوه عملکرد ترون

اگرچه TRX هم‌اکنون شبکه خود را دارد، در ابتدا به‌صورت توکنی ERC20 در شبکه اتریوم بود. شبکه ترون چند قانون مشخص دارد که یکی از آن‌ها غیرمتمرکز‌بودن است. تمامی داده‌های روی بلاک چین کاملاً رایگان‌اند و نهادهای مرکزی آن‌ها را کنترل نمی‌کنند.

تولیدکنندگان محتوا می‌توانند توکن TRX را به‌عنوان پاداش در‌مقابل محتوای خود دریافت کنند و توکن‌های خود را در این شبکه بسازند و از آن‌ها در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی شبکه استفاده کنند.

این شبکه بر‌اساس سازوکار اجماع اثبات سهام کار می‌کند. در این سیستم، تراکنش‌ها را ۲۷ نماینده برتر پردازش و تأیید می‌کنند. این افراد مسئولیت نگه‌داری تاریخچه تراکنش‌ها را نیز برعهده دارند. نمایندگان برتر هر ۶ ساعت یک بار انتخاب می‌شوند و در‌مقابل خدماتی که ارائه می‌دهند، کوین TRX دریافت می‌کنند. 

نکته دیگر اینکه بلاک‌های جدید هر ۳ ثانیه یک بار به شبکه اضافه می‌شوند و کسانی که بلاک‌ها را اضافه می‌کنند، ۳۲ ترونیکس پاداش می‌گیرند.

خالق Tron چه کسی است؟

ترون را کارآفرینی به نام Sun Yuchen یا جاستین سان معروف بنیان نهاد. نشریه فوربس او را دو بار در فهرست ۳۰ شخص برتر جوان‌تر از ۳۰ سال آسیا قرار داده است. قبل از این پروژه، جاستین سان اپلیکیشن تولید محتوای صوتی Peiwo را راه‌اندازی و در سال ۲۰۱۵، به‌عنوان نماینده ریپل فعالیت کرده بود؛ اما پس از تأسیس بنیاد ترون، از این سِمَت کناره‌گیری کرد.

پشتوانه تجاری سان باعث جذب سرمایه از خالق کلش او کینگز، Tang Binsen و استارت‌آپ اشتراک‌گذاری دوچرخه، OFO Dai Wei، شده بود. گفتنی است رمزارز TRX هنگام عرضه اولیه خود توانست بیش از ۶۰میلیون دلار سرمایه جذب کند.

ویژگی‌های ترون

ترون رمزارزی ویژه است؛ چراکه توانسته رویکردها و اهداف متفاوتی را به بازار عرضه کند. کارمزد تراکنش رمز‌ارز TRX صفر است و شبکه در هر ثانیه می‌تواند بیش از ۲هزار تراکنش را پردازش کند.

با استیک TRX، می‌توان در انتخاب نماینده‌های برتر و تأمین امنیت شبکه مشارکت کرد. علاوه‌بر‌این، اهدای پاداش به تولیدکنندگان محتوا و حفظ مالکیت محتواهای تولید‌شده برای صاحبان آن‌ها، ایده باارزشی است.

یکی از ویژگی‌های برتر این شبکه این است که هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا کاملاً بر محتوای تولیدی خود کنترل دارند. امکان تولید و انتشار محتوا بدون نگرانی از کارمزدهای کمرشکن مزیتی بزرگ محسوب می‌شود.

از دیدگاه فنی، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند با زبان‌های پیشرفته قراردادهای هوشمند خود را ایجاد کنند و در آینده، با هر زبانی در این شبکه اپلیکیشن توسعه دهند.

 

ترون

 

امنیت شبکه ترون

ویژگی اصلی امنیتی ترون سازوکار اجماع اثبات سهام واگذار‌شده (DPoS) است. در این سیستم، شبکه هر ۶ ساعت یک بار بین تأییدکنندگان می‌چرخد. این افراد رأی‌دهندگان را انتخاب می‌کنند؛ یعنی کسانی که توکن TRX استیک کرده‌اند.

جامعه کاربران این شبکه، این فرصت را دارند تا با مشارکت در برنامه باگ‌بانتی، مشکلات نرم‌افزاری آن را پیدا و به بهبود آن کمک کنند. در این برنامه، بنیاد ترون پاداش‌های درخورتوجهی را در قالب توکن TRX به کسانی اعطا می‌کند که مشکل امنیتی در کدهای شبکه را پیدا کنند.

نحوه استفاده از TRX

درحال‌حاضر، شبکه ترون از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های متنوعی پشتیبانی می‌کند. کاربرد اصلی این شبکه برای تولید محتواست. از دیگر کاربردهای مهم این توکن انجام پرداخت‌ها و جابه‌جایی دارایی به‌صورت TRX است؛ زیرا کارمزدها در این شبکه صفر است.

شرکت‌های زیادی ازجمله Travala و SpendCard و Bitnovo از ترون برای انتقال پول استفاده می‌کنند. افزون‌براین‌، استیبل کوین تتر در این شبکه با نام USDT-Tron وجود دارد و به‌دلیل کارمزد صفر و سرعت چشمگیر شبکه ترون، با استقبال گرم کاربران مواجه شده است.

کیف‌پول‌های ترون

کیف پول رسمی ترون Tronscan نام دارد که از داخل آن می‌توان از مرورگر بلاک چین ترون برای مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها نیز استفاده کرد.

دیگر کیف‌پول‌های اختصاصی این رمزارز Tron Wallet و TronLink هستند؛ اما کیف‌پول‌هایی نظیر تراست‌ولت و اتومیک‌والت و گوارداد نیز جزو کیف‌پول‌های برتر TRX محسوب می‌شوند.

برای نگه‌داری ترون در کیف پول سخت‌افزاری نیز می‌توان از لجر یا ترزور یا کول‌ولت استفاده کرد.

قیمت لحظه‌ای ترون (TRX) و نحوه خرید آن

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای رمزارز TRX به تومان و تتر، می‌توانید از فهرست نرخ رمزارزها در تترلند استفاده کنید.

همچنین درصورت تمایل به خرید ترونیکس (TRX)‌، کافی است وارد حساب کاربری خود در تترلند شوید و به میزان لازم تومان یا تتر به کیف‌پولتان در تترلند واریز کنند. درادامه، از پیشخوان کاربری وارد بخش مبدل شوید و با چند کلیک، تومان یا تترهای خود را به ترون تبدیل کنید.

جمع‌بندی

ترون پروژه‌ای رمزارزی است که تکنولوژی‌های به‌کار‌رفته در آن از چندین پروژه دیگر الهام گرفته شده است. شبکه ترون امکان عبور از سانسور و مشکلات متمرکزسازی در پلتفرم‌های محتوا را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم کرده است.

علاوه‌براین،‌ کارمزد رایگان در Tron باعث شده است تا این شبکه به یکی از انتخاب‌های شرکت‌ها و افراد برای ارسال و دریافت رمزارزها تبدیل شود.

 

پرسش‌های متداول

رمزارز ترون چیست؟

رمزارز ترونیکس (TRX) توکن بومی شبکه Tron است و از آن برای پاداش‌دادن به تولیدکنندگان محتوا یا جابه‌جایی پول به‌دلیل کارمزد صفر استفاده می‌شود.

ویژگی‌های شبکه ترون کدام‌اند؟

غیرمتمرکز‌بودن و تمرکز بر تولید رایگان محتوای دیجیتال و کارمزد تراکنش صفر برخی از ویژگی‌های مهم این شبکه به‌شمار می‌آیند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا