آموزشپیشرفتهمقاله

ترون چیست؟

بررسی نامی آشنا و مهم در دنیای رمزارزها

در این مقاله به‌سراغ یکی از نام‌های بزرگ در عرصه کریپتوکارنسی با کارکرد بسیار عالی رفته‌ایم که هر فعال این حوزه را به خود علاقه‌مند می‌کند. این پلتفرمی ترون (TRON) دارد و از اهداف بسیار بزرگی برای ایجاد تغییر در دنیای دیجیتالی و متمرکز امروز ما برخوردار است. با تترلند همراه باشید تا پلتفرم منحصر‌به‌فرد ارز دیجیتال ترون (TRX) را بهتر بشناسید.

ارز دیجیتال ترون

معرفی پلتفرم ترون

در سال ۲۰۱۷، کارآفرینی جوان به‌ نام جاستین سان (Justin Sun) ترون را بنیان‌گذاری کرد. سان پیش از آغاز پروژه پلتفرم ترون، به‌عنوان نماینده ارشد در بنیاد ریپل مشغول کار بود.

برخلاف تصور رایج، ترون پلتفرمی محدود به دنیای رمزارزها نیست؛ بلکه پلتفرمی آنلاین برای توزیع محتوا و سرگرمی در مقیاسی گسترده است. ارز دیجیتال بومی این پلتفرم TRONIx نام دارد که با علامت اختصاری TRX شناخته می‌شود. این سیستم غیرمتمرکز با تکیه بر ویژگی‌های اساسی تکنولوژی بلاکچین، امکان فعالیت با هزینه‌ای بسیار کم را دراختیار سازندگان و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

پلتفرم ترون برای بهبود روند توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) طراحی شده است. در‌حال‌حاضر، بلاکچین ترون درمقایسه‌با غول‌های عرصه کریپتوکارنسی مانند اتریوم، برتری بیشتری دارد. این برتری در سرعت پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌ جدید در شبکه بسیار مشهود است.

ترون چیست و قیمت آن چند است

بلاکچین ترون چیست؟

پروتکل بلاکچین ترون بر‌اساس Protobuf گوگل طراحی شده است. شاید بپرسید Protobuf به چه معناست؟

بلاکچین ترون

تعریفی ساده از Protobuf

اصطلاح Protobuf ترکیبی از دو واژه Protocol Buffer است. ازلحاظ فنی، Protobuf روشی برای توسعه و نظم‌بخشیدن به اطلاعات (سریالیزه‌کردن اطلاعات) ساختاری است. این روش را گوگل ایجاد کرده و به‌کار گرفته است. در ابتدا، قرار بود این روش فقط برای استفاده داخلی توسعه یابد؛ اما بعد از مدتی دراختیار عموم قرار گرفت.

از این روش برای برقرای ارتباط بین برنامه‌ها با استفاده از ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود که شامل یک زبان توصیف میانی و یک کامپایلر می‌شود. کامپایلر مجموعه‌ای از برنامه‌های رایانه‌ای است که متنی از زبان برنامه‌نویسی پیشرفته را به زبان برنامه‌نویسی ساده‌تر تبدیل می‌کند. استفاده از این روش به پلتفرم‌ها کمک می‌کند تا ارتباط سریع و مؤثرتری با یکدیگر برقرار کنند.

پس از این تعریف، به‌سراغ ترون بازمی‌گردیم. بلاکچین ترون درست مانند ویژگی‌هایی که Protobuf گوگل از آن استفاده می‌کند، به‌گونه‌ای طراحی شده است که با بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی ارتباط می‌گیرد و قابلیت ادغام‌پذیری آسانی با آن‌ها دارد.

ترون ساختاری لایه‌ای دارد. این ساختار از سه لایه تشکیل شده است که هرکدام برای انجام عملیات‌های مشخصی طراحی شده‌اند. این لایه‌ها به‌ترتیب زیر هستند:

  • لایه مرکزی (Core Layer)
  • لایه ذخیره‌سازی (Storage Layer)
  • لایه اپلیکیشن (Application Layer)

لایه مرکزی

این لایه چندین فعالیت اساسی را انجام می‌دهد که زیربنای اصلی بلاکچین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. یکی از وظایف اصلی این لایه نوآوری در اجماع شبکه ترون برای افزودن بلاک جدید به بلاکچین است. این نوآوری از الگوریتم اجماعی به نام اثبات سهام واگذار شده (Delegated Proof-of-Stake) الهام گرفته شده است.

علاوه‌براین، لایه مرکزی بر مدیریت حساب‌ها و قرارداد‌های هوشمند نظارت می‌کند. قرارداد هوشمند در پلتفرم ترون، مانند اتریوم از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) برای قراردادهای هوشمند خود استفاده می‌کند.

لایه ذخیره‌سازی

این لایه با هدف ذخیره‌سازی داده‌های پیچیده‌ای بهینه‌سازی شده است که در چشم‌انداز رو‌به‌رشد ترون پیش‌بینی شده است. همچنین، به‌عنوان سیستم قدرتمند توزیع‌شده برای ذخیره‌سازی اطلاعات با هدف فراهم‌کردن امنیت و پایداری چشمگیر طراحی شده است.

لایه اپلیکیشن

این لایه برای کمک به مهندسان نرم‌افزار طراحی شده است تا بتوانند به‌راحتی و به‌طور مؤثر به اکوسیستم ترون دسترسی داشته باشند. دلیل این امر آن است که بلاکچین ترون قابلیت‌های زیادی برای ایجاد و توسعه اپلیکیشن روی خود دارد.

رمزارز ترون

ماشین مجازی ترون (Tron Virtual Machine)

ماشین مجازی ترون (TVM) در‌واقع آپدیتی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. TVM به‌طور خاص برای کاهش استفاده از منابع و اطمینان از وجود سیستمی قدرتمند طراحی شده است. این چهارچوب مجازی بهینه‌شده به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا با هزینه‌ای به‌صرفه، از بلاکچین ترون بهره ببرند.

همچنین، TVM باعث جلوگیری از حمله‌های امنیتی به پلتفرم می‌شود؛ قابلیتی که به‌عقیده کارشناسان، ممکن است خلأ آن در پلتفرم اتریوم احساس شود.

ترون در تترلند

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال ترون (TRX)

با‌توجه‌به اطلاعات Tronscan، مجموع اکانت‌های TRX تا ۲۴نوامبر۲۰۲۱، از عدد ۶۰.۵میلیون و با انجام ۲.۵میلیون تراکنش در روز فراتر رفته است.

در‌حال‌حاضر، با‌توجه‌به اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت Coinmarketcap، ارز دیجیتال ترون (TRX) با قیمت ۰.۰۹۷ دلار و ارزش کل ۶.۹۵میلیارد دلار، در رتبه ۳۱ مارکت‌کپ قرار دارد. دراین‌میان، پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره میزان افزایش قیمت ترون وجود دارد.

۲۹نوامبر۲۰۲۱، وب‌سایت Cryptonewsz گزارش جامعی از این پیش‌بینی‌ها منتشر کرده است. تمام این پیش‌بینی‌ها برای بازه پنج‌ساله تخمین زده شده‌اند. براساس پیش‌بینی Wallet Investor، قیمت ارز دیجیتال ترون در بازه پنج‌ساله رشدی درحدود ۲۶۰.۸درصدی تجربه خواهد کرد؛ یعنی قیمتی حدود ۰.۴۰۷۷ دلار! همچنین، CoinSwitch پیش‌بینی می‌کند که قیمت ترون در سال ۲۰۲۵ به حدود ۰.۷۶۳ دلار خواهد رسید.

با‌توجه‌به تکنولوژی پلتفرم ترون، این رمزارز ظرفیت‌های زیادی برای رشد خواهد داشت؛ اما باید توجه کرد با ارتباط تنگاتنگی که اکوسیستم کریپتوکارنسی با سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی دارد، بیان پیش‌بینی قطعی عملاً غیرممکن است.

جمع‌بندی

بی‌شک پلتفرم TRX همچنان یکی از مدعیان برای رسیدن به جمع ده ارز برتر خواهد بود؛ اما در‌حال‌حاضر، رقبایی جدی بر سر راه خود دارد که از حیث تکنولوژی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. حقیقت انکارنشدنی اهمیت تکنولوژی است. در آینده، این تکنولوژی است که بر مشکلات پیش روی دنیای رمزارزها چیره خواهد شد.

همراهان ارجمند، برای آگاهی از ساز‌و‌کار و پیش‌بینی قیمت رمزارزهای مهم، دیگر مقالات بلاگ تترلند را می‌توانید مطالعه کنید. همچنین برای خرید و فروش فوری تتر (USDT) با به‌صرفه‌ترین قیمت، ازطریق وب‌سایت و اپلیکیشن تترلند می‌توانید اقدام کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا