آموزشمبتدیمقاله

ریپل چیست (Ripple)؟؛ معرفی، کاربرد و محصولات این شرکت

شرکت ریپل (Ripple) قبلاً به‌ نام OpenCoin شناخته می‌شد. این شرکت در حال ساخت شبکه پرداخت و مبادله رمزارز (RippleNet) بر بستر پایگاه داده توزیع‌شده (XRP Ledger) است.

هدف اصلی ریپل اتصال بانک‌ها و ارائه‌دهندگان پرداخت و مبادلات ارزهای دیجیتال است که پرداخت‌های سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه جهانی را امکان پذیر می‌کند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، شرکت ریپل و محصولات این شرکت ازجمله رمزارز و توکن XRP را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه شرکت ریپل

تاریخچه شرکت ریپل (Ripple)

در سال ۲۰۰۴، رایان فوجر (Ryan Fugger) ایده ایجاد شرکت ریپل را مطرح کرد. او نمونه اولیه Ripple را به‌عنوان سیستم مالی دیجیتال غیرمتمرکز (‌با نام RipplePay) توسعه داد. این سیستم در سال ۲۰۰۵ فعال شد و هدفش ارائه راه‌حل‌های پرداخت ایمن در شبکه جهانی بود.

در سال ۲۰۱۲، رایان فوجر این پروژه را به جد مک‌کالب و کریس لارسن واگذار کرد. آ‌ن‌ها با‌هم شرکت فناوری OpenCoin را در آمریکا تأسیس کردند. از آن زمان به‌بعد، ساخت ریپل به‌عنوان پروتکل متمرکز بر راه‌حل‌های پرداخت برای بانک‌ها و سایر مؤسسه‌های مالی آغاز شد. شایان ذکر است که OpenCoin در سال ۲۰۱۵ به Ripple تغییر نام داد.

دفتر یا لجر ریپل XRP (XRPL)

دفتر یا لجر ریپل XRP (XRPL)

براساس کار Fugger و با الهام از ایده ایجاد ارز دیجیتال بیتکوین، در سال ۲۰۱۲ شرکت ریپل Ripple Consensus Ledger (RCL) را همراه با ارز دیجیتال بومی این شبکه، یعنی ریپل (XRP)، ایجاد کرد. RCL بعداً به XRP Ledger (XRPL) تغییر نام داد.

XRPL به‌عنوان سیستم اقتصادی توزیع‌شده‌ای کار می‌کند که نه‌تنها تمام اطلاعات حساب کاربران شبکه را ذخیره می‌کند؛ بلکه خدمات مبادله‌ای ارزی را از‌طریق چندین جفت ارز فراهم می‌کند.

شرکت ریپل XRPL را به‌عنوان دفترکل توزیع‌شده متن‌بازی ارائه می‌دهد که امکان انجام معاملات مالی را فراهم می‌کند. این معاملات را کاربران شبکه از‌طریق ساز‌و‌کار و الگوریتم اجماع ایمن و تأیید می‌کنند.

شبکه‌ای از گره‌های اعتبارسنج XRPL را به‌صورت مستقل مدیریت و دائماً سوابق معاملات آن‌ها را مقایسه می‌کنند. طبق وب‌سایت رسمی ریپل، Ripple شرکتی خصوصی است که توسعه XRPL را به‌عنوان دفترکل توزیع‌شده متن‌باز تأسیس کرد.

XRP

RippleNet

برخلاف XRPL پروتکل RippleNet مختص شرکت Ripple است و بر بستر XRPL به‌عنوان شبکه پرداخت و مبادله ساخته شده است. در‌حال‌حاضر، RippleNet زیر‌مجموعه‌ای با ۳ محصول (xRapid و xCurrent و xVia) دارد که به‌عنوان سیستم راه‌حل پرداخت برای بانک‌ها و سایر مؤسسه‌های مالی طراحی شده است. در‌ادامه، هر‌کدام از این محصولات را بررسی می‌کنیم.

ripple net

xRapid

به‌طور خلاصه، xRapid راه‌حلی برای معضل نقدینگی است که از توکن XRP به‌عنوان پل ارتباطی جهانی بین چند ارز فیات استفاده می‌کند. XRP و xRapid به XRP Ledger وابسته هستند که در‌مقایسه‌با روش‌های معمول، زمان تأیید سریع‌تر و کارمزدهای بسیار کمتری را امکان‌پذیر می‌کند.

بیایید مثالی ساده را بررسی کنیم. شخص X از استرالیا می‌خواهد ۱۰۰ دلار برای شخص Y بفرستد که در هند مستقر است. شخص X پول را از‌طریق مؤسسه‌ای مالی به نام FIN منتقل می‌کند. برای انجام معامله، FIN از راه‌حل xRapid به‌منظور ایجاد ارتباط با مبادلات ارزی در کشور مبدأ و مقصد بهره می‌برد. بدین‌ترتیب، این شرکت می‌تواند ۱۰۰ دلار شخص X  را به XRP تبدیل کند که نقدینگی لازم را برای پرداخت نهایی فراهم می‌کند. تنها در چند ثانیه، XRP به روپیه هند تبدیل می‌شود و شخص Y می‌تواند پول را از صرافی واقع در هند خارج کند.

ریپل

xCurrent

xCurrent پلتفرمی است که آن را با هدف ارائه تسویه و ردیابی فوری پرداخت‌های برون‌مرزی اعضای RippleNet طراحی کرده‌اند. برخلاف xRapid، راه‌حل xCurrent مبتنی‌بر XRP Ledger نیست و به‌طور پیش‌فرض از رمزارز ریپل استفاده نمی‌کند. شرکت Ripple پروتکل xCurrent را براساس پروتکل Interledger (ILP) اینتر لجر و به‌عنوان پروتکلی برای اتصال دفترهای مختلف یا شبکه‌های پرداخت ارزی طراحی کرده است.

ارز دیجیتال ریپل

چهار مؤلفه اساسی xCurrent عبارت‌اند از:

  • مسنجر یا پیام‌رسان: پیام‌رسان xCurrent ارتباط همتا‌به‌همتا را بین مؤسسه‌های مالی متصل به RippleNet فراهم می‌کند. برای تبادل اطلاعات درزمینه ریسک، کارمزدها، جزئیات پرداخت و زمان پیش‌بینی‌شده برای تحویل وجوه استفاده می‌شود.
  • اعتبار‌سنج (Validator): برای تأیید رمز موفقیت یا شکست در معامله ارز دیجیتال و هماهنگی انتقال وجوه از Interledger اینترلجر استفاده می‌‌کند. مؤسسه‌های مالی می‌توانند اعتبار‌سنج خود را اجرا به اعتبار‌سنج شخص ثالث اعتماد کنند.
  • ILP Ledger: پروتکل Interledger در دفترهای بانکی موجود اجرا و باعث ایجاد دفترچه ILP می‌شود. ILP Ledger به‌عنوان دفتر فرعی فعالیت می‌کند. از این پروتکل برای ردیابی اعتبارات و بدهی‌ها و نقدینگی بین طرف‌های معامله‌گر استفاده می‌کنند. وجوه به‌صورت اتمی تسویه می‌شوند؛ یعنی یا بلافاصله تسویه می‌شوند یا اصلاً تسویه نمی‌شوند.
  • FX Ticker: تیکر FX برای تعریف نرخ ارز بین طرف‌های معامله‌گر استفاده می‌شود. این مؤلفه وضعیت فعلی هر ILP Ledger پیکربندی‌شده را ردیابی می‌کند.

اگرچه xCurrent در درجه اول برای ارزهای فیات طراحی شده است، از معاملات ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند.

خرید تتر

xVia

xVia رابط استاندارد مبتنی‌بر API است که به بانک‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات مالی اجازه می‌دهد تا در چهارچوبی واحد تعامل داشته باشند، بدون اینکه به چندین شبکه پرداخت اعتماد کنند.

xVia به بانک‌ها امکان می‌دهد تا ازطریق سایر شرکای بانکی که به RippleNet متصل هستند، پرداخت‌هایی ایجاد کنند. همچنین، این امکان را برایشان فراهم می‌کند تا فاکتورها یا سایر اطلاعات را به معاملاتشان ضمیمه کنند.

ارز دیجیتال XRP چیست؟

ارز دیجیتال XRP چیست؟

شرکت ریپل ارز دیجیتال XRP را ساخته است. این ارز حجم زیادی از معاملات ارزهای دیجیتال را در بازار رمزارزها ازآنِ خود کرده است. لازم است بدانید که رمزارز XRP را نمی‌توان استخراج کرد. همان‌طور‌که گفتیم، توکن ریپل روی محصول xRapid این شرکت کاربرد دارد.

رمز ارز ریپل

جمع‌بندی

بیتکوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال و اتریوم به‌عنوان بستری برای قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود. شبکه Ripple را به‌عنوان سیستم تبادل ارز در نظر می‌گیرند که روی راه‌حل‌های پرداخت جهانی برای بانک‌ها و سایر مؤسسه‌های مالی تمرکز دارد.

RippleNet ممکن است بر بستر زیرساخت‌های بانکی موجود به‌عنوان راهی برای تکمیل و بهبود سیستم پرداخت سنتی اجرا شود. xCurrent امکان پرداخت به‌موقع و مقرون‌به‌صرفه ارزی را از‌طریق مؤسسه‌های مالی فراهم می‌کند، xRapid از XRP به‌عنوان پلی بدون مرز برای تأمین منابع نقدینگی بر اساس تقاضا استفاده و xVia نیز ادغام و ارتباطات همه شرکت‌کنندگان RippleNet را تسهیل می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا