آموزشمتوسطمقاله

چین‌ لینک (Chainlink) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

چین‌ لینک (Chainlink) به یکی از پروژه‌های پرکاربرد در فضای رمزارزها تبدیل شده است. چین‌ لینک درواقع شبکه رسمی غیرمتمرکزی است که می‌تواند داده‌های خارجی را به‌صورت قراردادهای هوشمند در شبکه‌های بلاکچین ارائه دهد. رمزارز و توکن چین‌لینک بر بستر شبکه اتریوم قرار دارد و با اینکه توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده، هنوز ابتدای راه است. در این مقاله از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم کهچین‌ لینک (Chainlink) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی چین لینک

معرفی چین‌ لینک

قبل از هرچیز، ابتدا باید بدانید که قراردادهای هوشمند توافق‌های مربوط به شبکه بلاکچین را به‌صورت خودکار اجرا می‌کنند. درواقع، قراردادهای هوشمند اطلاعات را ارزیابی می‌کنند و در‌صورت تحقق و تأیید برخی شرایط، آن‌ها را اجرا می‌کنند.

دشواری اتصال داده‌های خارج از زنجیره (چین) با داده‌های درون‌زنجیره‌ای یکی از مشکلات بزرگ قراردادهای هوشمند است. چین‌ لینک تلاش می‌کند تا با ارائه سرویس غیرمتمرکز اوراکل این مشکل را حل کند. به‌طور خلاصه، اوراکل نرم‌افزاری است که داده‌های خارجی را به زبان قابل‌فهم برای قراردادهای هوشمند ترجمه می‌کند و برعکس. حال چه چیزی چین‌ لینک را از سایر اوراکل‌های بلاکچین متفاوت می‌کند؟

شبکه چین لینک

Chainlink شبکه رسمی غیر‌متمرکز مبتنی‌بر بلاکچین است که امکان اتصال به منابع و داده‌های خارجی را برای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. این داده‌ها می‌توانند شامل APIها، سیستم‌های داخلی یا انواع دیگر داده‌های خارجی باشند.

رمزارز چین لینک

چین‌ لینک چگونه کار می‌کند؟

چین لینک سعی می‌کند تا داده‌های ارائه‌شده به قراردادهای هوشمند را تاحدممکن ایمن کند. چین‌ لینک از شبکه‌ای از گره‌ها استفاده می‌کند. قرارداد هوشمند به داده‌های دنیای واقعی نیاز دارد و درخواستی برای آن ارائه می‌دهد. پروتکل Chainlink این درخواست را ثبت و آن را به گره‌های چین‌لینک ارسال می‌کند تا پیشنهادهای خود درباره درخواست را ارائه دهند.

آنچه این فرایند را قدرتمند می‌کند، این است که چگونه چین لینک می‌تواند داده‌های چندین منبع را تأیید کند. درواقع، چین لینک می‌تواند با دقت نسبتاً زیادی تعیین کند که کدام منابع مطمئن هستند. این موضوع می‌تواند دقت نتایج را تا حد زیادی افزایش دهد و از قراردادهای هوشمند دربرابر انواع حملات محافظت کند. مرجع تخصصی خرید تتر و فروش تتر

از زمانی‌که امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، تمایل به ارائه خدمات باکیفیت افزایش یافته است. به‌هر‌حال، بیشتر این پروژه‌ها به یک روش یا روش دیگری از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. همچنین، برای اجرای صحیح آن‌ها به داده‌های خارجی احتیاج دارند.

با خدمات متمرکز اوراکل، سیستم‌عامل‌های DeFi می‌توانند خود را درمعرض طیف وسیعی از حملات، از‌جمله حملات ازطریق دست‌کاری اوراکل قرار دهند. حوادث مختلفی از‌این‌دست قبلاً رخ داده است. ممکن است بسیاری از افراد اعتقاد داشته باشند که چین لینک می‌تواند همه این مشکلات را حل کند؛ البته ممکن است این گفته کاملاً درست نباشد.

چین لینک سرویس اوراکل غیرمتمرکزی است که گویا نقطه شکست خاصی ندارد. بااین‌حال، باید بگوییم که سپتامبر۲۰۲۰، گره‌های چین لینک دچار «حمله اسپم» شدند که در آن مهاجمی به‌طور بالقوه حداکثر ۷۰۰ اتر را از کیف‌پول‌های اپراتور گره تخلیه می‌کند! این حمله به‌سرعت دفع شد؛ اما باعث شد تا بفهمیم همه سیستم‌ها کاملاً دربرابر فعالیت‌های مخرب مقاوم نیستند.

LINK حداکثر ۱میلیارد توکن دراختیار شما قرار می‌دهد! ۳۵درصد از این توکن‌ها در طی (ICO) عرضه اولیه سکه در سال ۲۰۱۷ فروخته شده است. حدود ۳۰۰میلیون توکن نیز در دست شرکت تأسیس‌کننده این پروژه است. جالب است بدانید که برخلاف بسیاری از مجموعه‌های رمزنگاری‌شده دیگر، LINK فرایند استخراج یا ذخیره‌‌سازی ندارد که منبع گردش آن را افزایش دهد!

همان‌طور‌که گفتیم، رمزارز LINK به‌عنوان توکن بر بستر بلاکچین شبکه اتریوم قرار دارد. توکن‌های LINK از استاندارد ERC-667 پیروی می‌کنند که درواقع پسوند استاندارد ERC-20 است. به‌طور خلاصه، می‌توانید LINK را در هر کیف‌ پولی که آن را پشتیبانی می‌کند (مانند Trust Wallet یا MetaMask)، ذخیره کنید.

اپراتورهای گره چین لینک می‌توانند با استفاده از LINK، آن را به‌عنوان راهی برای پرداخت هزینه به خریدار مدنظر داده‌ها ارائه دهند. بدین‌صورت که اپراتور گره باید تمام اطلاعات مربوط به درخواست‌کننده قرارداد هوشمند را ارائه دهد. سپس در‌صورت تایید، تمام پرداخت‌ها برای اپراتورهای گره به‌صورت توکن‌های LINK واریز خواهد شد.

این روش باعث می‌شود تا اپراتورهای گره به فعالیت خود ادامه دهند. چرا؟ چون داشتن توکن‌های بیشتر به‌معنای دسترسی به قراردادهای بزرگ و بزرگ‌تر داده‌ها است. اگر اپراتور گره تصمیم به شکستن قوانین بگیرد، در‌نتیجه توکن‌های LINK از آن‌ گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

تاکنون ثابت شده است که فناوری چین لینک یکی از ارکان مهم اکوسیستم رمزنگاری DeFi است. با‌این‌حال، راهی طولانی در پیش دارد. امیدواریم در این مقاله از تترلند به خوبی با چین‌ لینک آشنا شده باشید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا