اخبارمقاله

رمز ارز یونی سوآپ (Uniswap) چیست؟

یونی سوآپ با نماد اختصاری UNI، ارزش بازاری درحدود ۵۹.۹میلیارد دلار دارد که آن را در رتبه یازدهم بازار جای داده است. درحال‌حاضر، رمز ارز UNI سهم ۰.۷۲درصدی از کل بازار رمز ارزها را دراختیار دارد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، رمز ارز یونی سواپ را به‌طورکامل معرفی می‌کنیم.

درباره توکن UNI

توکن UNI را صرافی Uniswap عرضه کرده است. این توکن به دارندگانش امکان می‌دهد تا درباره تحولات جدید و تغییرات سیستم‌عامل، از‌جمله نحوه توزیع توکن‌های ضرب‌شده به توسعه‌دهندگان و نیز هرگونه تغییر در ساختار کارمزد رأی دهند.

عملکرد رمز ارز یونی سوآپ در صرافی‌ها

فرض کنید می‌خواهید یک واحد بیت‌کوین خود را به قیمت ۵۰هزار دلار بفروشید. برای اینکه این معامله انجام شود، باید شخص دیگری در آن طرف معامله قرار گیرد و قصد داشته باشد یک واحد بیت‌کوین را به قیمت ۵۰ هزار دلار یا بیشتر بخرد؛ وگرنه معامله‌ای سر نمی‌گیرد.

این موضوع مخصوصاً در رمز ارزهایی که عمق زیادی ندارند و درواقع کاربرانشان کمتر است، خرید‌و‌فروش را به‌مراتب سخت‌تر می‌کند. دراین‌میان، یونی سواپ با کمک‌گرفتن از پروتکل نقدینگی این مشکل را برطرف کرده است. در‌حقیقت، پروتکل نقدینگی یکی از ویژگی‌های یونی سواپ است که آن را بیش‌از‌پیش برای کاربران جذاب کرده است.

 

یونی سوآپ

 

شیوه کار با رمز ارز UNI

شیوه کار بدین‌صورت است که همه کاربران دارایی‌های خود را در استخر نقدینگی با‌هم به‌اشتراک می‌گذارند و این موضوع باعث می‌شود تا برای انجام مبادلاتشان منتظر نباشند تا شخصی قصد داشته باشد در همان زمان و همان قیمت معامله را انجام دهد. علاوه‌براین، با این کار مقداری از کمیسیون حاصل از انجام معامله بین کاربرانی تقسیم می‌شود که دارایی خود را در استخر نقدینگی به‌اشتراک گذاشتند. این قدمی رو‌به‌جلو در‌زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آید.

هدف رمز ارز یونی سوآپ

یونی سواپ در‌واقع پروتکلی متن‌باز است که برای تبادل انواع توکن‌های ERC-20 استفاده می‌شود. این پروتکل در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود و همین امر نیز افزایش سرعت و امنیت این ارز دیجیتال را در پی دارد. هدف اصلی از تشکیل رمز ارز یونی سواپ این است که بستری برای کاربران شبکه بلاک‌چین اتریوم فراهم شود تا بتوانند مستقیماً معاملاتشان را انجام دهند، بدون اینکه به واسطه نیاز داشته باشند.

مبادله در صرافی یونی سوآپ چگونه است؟

مبادلات در صرافی یونی سواپ با کمک‌گرفتن از قراردادهای هوشمند برای اجرای پروتکل‌ها انجام می‌شود. قراردادهای هوشمند Exchange و Factory دو قراردادی هستند که برای انجام معامله‌ها به‌کمک این پلتفرم آمده‌اند.

هر‌کدام از این قراردادها برای انجام عملیات مشخصی فراخوانی می‌شوند. برای اضافه‌کردن توکن جدید به پلتفرم یونی سواپ، قرارداد هوشمند Factory به‌معنای «کارخانه» فراخوانی می‌شود و در مواقعی که به سواپ یا مبادله ارزها و توکن‌ها در پلتفرم نیاز باشد، قرارداد هوشمند Exchange به‌معنای «تبادل» فراخوانی می‌شود.

پلتفرم غیر‌متمرکز یونی سواپ

با وجود غیرمتمرکز‌بودن ارزهای دیجیتال، اکثر صرافی‌های رمز ارزی، از‌جمله بایننس، متمرکز هستند. در صرافی‌های غیرمتمرکز، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و پای هیچ واسطی در میان نیست.

برای درک این موضوع، فرض کنید قصد دارید یک باب ویلا بخرید و قرار است معامله را در بنگاه خرید‌و‌فروش ملک انجام دهید. مطمئناً بنگاه‌دار نیز درصدی را به‌عنوان سود معامله از شما مطالبه و در‌عوض، قراردادی مطمئن‌تر برایتان منعقد می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز با حذف واسط، سود را برای کاربرانشان نگه می‌دارند و اعتبار و اطمینان لازم برای انجام تبادلات را ازطریق قراردادهای هوشمند تأمین می‌کنند.

تفاوت رمز ارز یونی سوآپ با دیگر رمز ارزها

در شبکه یونی سواپ، هر توکن ERC-20 را می‌توان بدون نیاز به تأیید یا اجازه ایجاد کرد. در‌واقع، می‌توان هر توکن قرارداد هوشمند یا استخر نقدینگی را در‌صورت وجود‌نداشتن به‌راحتی ایجاد کرد.

هنگامی‌که توکن قرارداد هوشمند مبادله‌ای و استخر نقدینگی خود را داشته باشد، هر‌کسی می‌تواند توکن را معامله یا در استخر نقدینگی مشارکت و در‌عین‌حال، ۰.۳درصد پاداش به‌ازای مشارکت در استخر دریافت کند. برای مشارکت در استخر نقدینگی، باید وجه معادل ارزش توکن اتر و ERC-20 را در استخر سرمایه‌گذاری کنید.

آیا UNI را می‌توان استخراج کرد؟

بله، توکن‌هایی که برای رمز ارز یونی سواپ در نظر گرفته شده‌اند، استخراج‌شدنی هستند؛ البته برای استخراج آن‌ها، باید در چهار استخر اتریوم‌/تتر، اتریوم‌/یو‌اس‌دی‌سی، اتریوم‌/دای و اتریوم‌/دبلیو‌بی‌تی‌سی نقدینگی تأمین کنید. شایان ذکر است شرط دیگر استخراج این است که هر آدرس اتریوم باید با قراردادهای هوشمند یونی سواپ در تعامل باشد.

قیمت توکن یونی چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از عناصر مهم پلتفرم یونی سواپ نحوه تعیین قیمت هر توکن است. به‌جای استفاده از سازوکاری که قیمت هر دارایی به‌واسطه بیشترین قیمت خریدار و کمترین قیمت فروشنده تعیین شود، از سازوکار خودکار بازا‌رساز استفاده می‌کند.

در این روش جایگزین، برای تنظیم قیمت دارایی بر‌اساس عرضه و تقاضای آن، از معادله ریاضی استفاده می‌شود و این سیستم بسته به تعداد کوین‌های موجود در استخر مرتبط، با افزایش و کاهش قیمت کوین کار می‌کند.

 

یونی سوآپ

 

کیف‌پول‌های رمز ارز یونی سواپ

متامسک: متامسک یکی از کیف‌پول‌های مشهور و پرکاربرد رمز ارز یونی سواپ محسوب می‌شود که روند افتتاح حساب در آن بسیار آسان است.

الت کانکت: در این کیف پول، کاربر می‌تواند از‌طریق اسکن کد QR به کیف پول متصل شود.

کوین بیس والت: این کیف پول از کیف‌پول‌های رسمی صرافی Coinbase است.

فورماتیک: یکی از کیف‌پول‌های جالب دنیای مالی غیر‌متمرکز است؛ زیرا در‌مقایسه‌با سایر کیف‌پول‌ها، سعی می‌کند تا برای افرادی که اطلاعات کافی ندارند، آسان به‌نظر برسد.

پوتریس والت: از دیگر کیف‌پول‌های دیجیتالی است که روی سادگی رابط کاربری و ایمنی منابع مالی متمرکز است.

پیش‌بینی قیمت یونی سواپ در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵

وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌دسک در‌این‌باره نوشته است: «همین‌که کارشناسان قیمت UNI را در سال ۲۰۲۲ و سال‌های بعد از آن پیش‌بینی کرده‌اند، نشان می‌دهد این رمز ارز از جایگاه مطلوبی برخوردار است.»

جمع‌بندی 

دنیای ارزهای دیجیتال دنیای جدیدی است که با‌‌‌توجه‌‌به گستردگی روزافزونی که در آن می‌بینیم، ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد تا بتواند پاسخ‌گوی خواسته‌های کاربران باشد. یکی از اهداف یونی سوآپ ایجاد همین تغییرات است؛ تغییری که انجام ترید را برای کاربران ساده‌تر و امن‌تر کند.

پرسش‌های متداول

 رمز ارز یونی سوآپ چیست؟ 

یوی سوآپ با نماد اختصاری UNI در واقع یک شبه ارز دیجیتال با پشتوانه امن و قوی است.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا