آموزشمبتدی

رمزارز چیلیز چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

چیلیز (CHZ) به‌عنوان ارز داخلی در پلتفرم سوسیوز به‌کار می‌رود و امکان خرید توکن‌های هواداری NFT را برای کاربران فراهم می‌کند.

رمزارزهای نسل اول مانند بیت کوین با هدف ایجاد جایگزینی برای دلار و یورو پا به عرصه نهادند. از آن زمان تاکنون، بلاک‌چین‌ها شاهد رشد چشمگیری در نحوه استفاده از کوین‌ها و توکن‌ها بوده‌اند.

یکی از این کاربردها آن است که علاقه‌مندان به ورزش و هنر توکن‌های هواداری را برای حمایت از تیم‌ها و هنرمندان محبوبشان می‌خرند. کاربرد اصلی توکن چیلیز استفاده از آن به‌مانند ارزی رایج در پلتفرم هواداری Socios است؛ اما به‌دلیل ماهیت تجاری رو‌‌به‌رشد این پلتفرم، توکن CHZ برای سرمایه‌گذاران به همان اندازه جذابیت دارد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، توکن چیلیز را بررسی و کاربردها و ویژگی‌های آن را بیان می‌کنیم.

رمزارز چیلیز (CHZ) چیست؟

چیلیز نام شرکت سازنده پلتفرم سوسیوز و توکن چیلیز CHZ است. رمزارز CHZ درحقیقت توکنی ERC20 بر بستر اتریوم است. کاربران پلتفرم فروشگاهی سوسیوز به‌کمک توکن CHZ می‌توانند توکن‌های هواداری گروه‌ها و باشگاه‌های محبوبشان را در قالب NFT بخرند. بدون پلتفرم سوسیوز توکن چیلیز معنا ندارد و CHZ تنها توکن پذیرفتنی در سوسیوز است.

سوسیوز اکوسیستم کاملی برای توکن‌های هواداری است؛ زیرا کاربران می‌توانند با استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن آن NFT بخرند، از مسابقه‌ها کسب درآمد کنند، با سایر کاربران مبادله کنند و توکن‌های خود را با کالاها و مزایایی مبادله کنند که تیم‌های معتبر ارائه داده‌اند.

هم‌اکنون، NFT بیش از بیست تیم ورزشی و گروه‌های بازی‌های کامپیوتری ورزشی (eSport) صاحب برند در این پلتفرم وجود دارند و هر‌روز هم به این تعداد اضافه می‌شود.

 

چیلیز

 

مثال‌هایی از کاربردهای توکن طرفداری

توکن‌های هواداری ارائه‌شده در سوسیوز، تنها جنبه‌ی کلکسیونی ندارند. تیم‌ها با استفاده از این NFT‌ها امکان تعامل و مشارکت در بعضی از تصمیم‌های مربوط به تیم‌ها را برای طرفداران خود فراهم می‌کنند. هواداران با استفاده از توکن‌های خریداری‌شده می‌توانند در رأی‌گیری‌هایی شرکت کنند که تیم‌ها در سوسیوز برگزار می‌کنند.

برای مثال، تیم فوتبال یوونتوس امکان انتخاب آهنگی را که هنگام‌ به‌ثمررسیدن گل این تیم از بلندگوهای ورزشگاه پخش می‌شود، به صاحبان توکن هواداری این تیم داده است. یوونتوس به‌مدت هشت سال آهنگ گل Chelsea Dagger را پخش می‌کرد؛ ولی صاحبان توکن یوونتوس آهنگ Blur’s Song 2 را جایگزین آن کردند.

طرفداران باشگاه بارسلونا نیز تصویر نمایش‌داده‌شده در رختکن تیم را انتخاب کردند. هواداران تیم پاریس‌سن‌ژرمن نیز توانستند به‌کمک توکن‌های هواداری این تیم در سوسیوز، نوشته روی بازوبند کاپیتان را انتخاب کنند. دو مثال دیگر مربوط به انتخاب بنر نمایش‌داده‌شده هنگام بازی تیم eSport OG و دیگری شال تیم eSport اسپانیایی Heretics است.

نحوه عملکرد چیلیز

در‌صورتی‌که NFT یکی از تیم‌های صاحب برند را داشته باشید و بخواهید در رأی‌گیری شرکت کنید، به‌ازای هر NFT یک رأی خواهید داشت؛ به‌همین‌دلیل، با خرید توکن‌های هواداری بیشتر تیم، قدرت تأثیرگذار‌‌ی‌تان بیشتر خواهد شد. این مشوقی برای خرید‌وفروش NFTها بین کاربران است.

تیم‌ها و گروه‌های موسیقی می‌توانند مزایای بیشتری برای دارندگان توکن ارائه کنند؛ از‌جمله جایگاه‌های اختصاصی در رویدادها، استریم آنلاین با اعضای تیم، کالاهایی با برند تیم، برنامه‌های بازی‌وارسازی‌شده و جدول امتیازها. زمانی‌که هواداری NFT بیشتری از آن تیم می‌خرد، به مزایای بیشتری دسترسی پیدا خواهد کرد و رابطه نزدیک‌تری با تیم خواهد داشت.

در سوسیوز، NFTها در رخدادهای ویژه‌ای به نام عرضه توکن طرفداری در‌اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این توکن‌ها در زنجیره‌ای جانبی با نام «اثبات اعتبار سوسیوز» نگه‌داری می‌شوند. قیمت توکن‌های طرفداری نیز با‌توجه‌به محبوبیت تیم افزایش و کاهش می‌یابد. هرچه کاربران و تیم‌های بیشتری در سوسیوز حضور یابند، در‌نهایت به‌دلیل استفاده بیشتر از چیلیز و نایاب‌شدن آن، بر قیمت CHZ تأثیر خواهند گذاشت. حداکثر تعداد توکن‌های چیلیز ۸,۸۸۸,۸۸۸,۸۸۸ واحد است.

تاریخچه چیلیز

در سال ۲۰۱۲، گروه Mediarex چیلیز را تأسیس کرد. دفتر این شرکت در مالتا قرار دارد و شرکت بین‌المللی فعال در زمینه‌های ورزش و سرگرمی است. چیلیز علاوه‌بر مالتا، دفاتری در فرانسه، ترکیه، اسپانیا، کره‌جنوبی و برزیل دارد.

کار اصلی سوسیوز از سال ۲۰۱۸ شروع و توکن CHZ در اواخر همان سال منتشر شد. چندی بعد، این رمزارز در صرافی‌های سراسر جهان فهرست شد و در‌اختیار عموم قرار گرفت.

اولین همکار چیلیز تیم فوتبال یوونتوس بود. این تیم عرضه توکن‌های هواداری خود را در نوامبر۲۰۱۹ آغاز کرد و تنها در یک ماه، ۱.۳میلیون واحد از موجودی ۲۰میلیونی آن را فروخت. یک ماه بعد، یعنی در دسامبر۲۰۱۹، چیلیز وب‌سایت و اپلیکیشن سوسیوز را راه‌اندازی کرد. توسعه این پلتفرم با سرمایه‌گذاری خصوصی ۶۶میلیون‌دلاری همراه بود.

این شرکت درکنار تمرکز برای اضافه‌کردن تیم‌های فوتبال و eSports بیشتر، به فکر افزودن ورزش‌ها و سرگرمی‌های دیگر است. برای این منظور، چیلیز اخیراً اعلام کرده است که به فکر توسعه در بازار ورزش‌های آمریکاست.

 

چیلیز

 

ویژگی چیلیز چیست؟

هدف و استراتژی تجاری چیلیز مشخص و مبتنی‌بر توکن‌های طرفداری است. اگرچه توکن‌های NFT می‌توانند کاربردهای بی‌شماری داشته باشند، چیلیز از ارزهای دیجیتال به‌عنوان تکنولوژی کاربردی برای اهداف تجاری خود، یعنی  ساخت جوامع کاربری هواداری، استفاده می‌کند.

این تمرکز باعث جذب سرمایه‌گذاران و متعادل‌شدن نوسان CHZ در بازار نوسانی رمزارزها شده است. ناگفته نماند که چیلیز شرکتی رمزارزی نیست؛ بلکه از این تکنولوژی برای رسیدن به اهداف تجاری‌اش استفاده می‌کند.

توکن‌های NFT ارزش خود را در صنعت بازی‌های کامپیوتری نشان داده‌اند؛ زیرا امکان شخصی‌سازی پروفایل و کسب اهداف درون بازی و افزایش سطح شخصیت‌های بازی را فراهم می‌کنند. این توکن‌ها به‌طورگسترده در برنامه‌های وفاداری مشتریان استفاده می‌شوند.

چیلیز نیز توانسته است در استفاده از تکنولوژی برای پشتیبانی از تیم‌های ورزشی و هواداران آن نقش بسزایی ایفا کند. سوسیوز مثالی برای استفاده نوآورانه از تکنولوژی NFT است.

امنیت شبکه چیلیز

قراردادهای هوشمند در پلتفرم سوسیوز و چیلیز به‌صورت مستقل بازبینی و نظارت می‌شوند و نتایج دراختیار عموم قرار می‌گیرند. چیلیز ۵درصد از درآمدهای خود را صرف امنیت و نظارت می‌کند. تراکنش‌های توکن‌ها در زنجیره جانبی خصوصی انجام می‌گیرد و امنیت آن را مکانیزم امنیتی اثبات اعتبار تأمین می‌کند.

کاربردهای رمزارز CHZ

پلتفرم سوسیوز و رمزارز بومی آن، یعنی چیلیز (CHZ)، دو کاربرد اصلی دارند: 

  • مشارکت در اقتصاد توکن هواداری در سوسیوز: با ورود به فروشگاه سوسیوز، می‌توان توکن هواداری تیم‌های پرطرفدار ورزشی را با استفاده از رمزارز CHZ خرید. سپس، توکن‌های هواداری خریداری‌شده را می‌توان برای استفاده از مزایای ارائه‌شده تیم و تصمیم‌گیری در برخی از تصمیم‌های آن به‌کار برد.
  • خرید CHZ برای سرمایه‌گذاری: برنامه تجاری چیلیز اثبات کرده است که در‌مقابل نوسان بازار ارز دیجیتال مقاوم است و همین امر سرمایه‌گذارانی را به خود جذب کرده که می‌خواهند ریسک‌های نوسان را به حداقل برسانند.

بهترین کیف پول چیلیز

رمزارز CHZ با هر دو استاندارد ERC20 در اتریوم و BEP20 در بایننس اسمارت چین سازگاری دارد و در هر دو شبکه‌ موجود است. بنابراین، از تمامی کیف‌پول‌های سازگار با اتریوم مانند متامسک می‌توان برای نگه‌داری و تبادل CHZ استفاده کرد. ناگفته نماند انتخاب دیگر نیز می‌تواند تراست‌ولت باشد.

روش دیگر نگه‌داری CHZ در وب‌سایت Chiliz.net است. اکثر کاربران چیلیزهای خود را از آن‌‌جا تهیه می‌کنند. کیف پول این وب‌سایت ساده و بیشتر مناسب هواداران تیم‌های ورزشی است، نه خبره‌های ارزهای دیجیتال.

در‌صورتی‌که تمایل دارید رمزارزهای CHZ خود را در کیف پول سخت‌افزاری نگه‌داری کنید تا از بیشترین امنیت ممکن بهره‌مند شوید، کیف‌پول‌های لجر و ترزور و کیپ‌کی انتخاب‌های مناسبی هستند؛ اما رایگان نیستند.

قیمت لحظه‌ای چیلیز و نحوه خرید CHZ

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای چیلیز (CHZ) به تومان و تتر، می‌توانید از فهرست رمزارزها در تترلند استفاده کنید. 

برای خرید CHZ با تومان یا تتر نیز، می‌توانید وارد مبدل تترلند شوید و پس از واریز وجه لازم به کیف پول خود، توکن چیلیز را بخرید. ناگفته نماند کارمزد استفاده از مبدل تتری در تترلند رایگان است.

 

پرسش‌های متداول

رمزارز چیلیز چیست؟

Chiliz نام شرکت سازنده پلتفرم سوسیوز و توکن چیلیز CHZ است. رمزارز CHZ درحقیقت توکنی ERC20 بر بستر اتریوم است.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا