آموزشپیشرفتهمقاله

نگاهی به یونی ‌سواپ و ارز دیجیتال UNI

یونی سواپ صرافی غیرمتمرکز است که این امکان را برای همه فراهم می‌کند تا بدون نیاز به تأیید یا حضور واسطه، توکن‌های ERC-20 شبکه اتریوم را مستقیماً معامله کنند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، نگاهی متفاوت به یونی سواپ می‌اندازیم و به پیش‌بینی‌های کارشناسان از قیمت ارز دیجیتال یونی سواپ (UNI) برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اشاره می‌کنیم.

ارز دیجیتال یونی سواپ

مروری بر عملکرد صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

برای اینکه بدانید یونی سواپ چیست و چگونه کار می‌کند، ابتدا نحوه عملکرد صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را به‌اختصار توضیح می‌دهیم. برای شروع باید بدانید که مفهوم متمرکز‌بودن در صرافی چه تأثیری بر عملکرد آن می‌گذارد.

وقتی از متمرکز‌بودن صرافی صحبت می‌شود، یعنی نهاد یا بنیادی کنترل کامل آن را برعهده دارد. گفتنی است که بیشتر صرافی‌های متمرکز از قوانین احراز هویتی پیروی می‌کنند. همان‌طور‌که می‌دانید، قوانین احراز هویت برای جلوگیری از پول‌شویی و افزایش ضریب امنیتی معاملات اهمیت بسزایی دارند. بااین‌حال، انتقاد مهمی که بر این فرایند وارد است، مدت‌زمانی است که صرف تأیید احراز هویت می‌شود.

همچنین، در صرافی‌های متمرکز این صرافی است که کنترل دارایی شما را برعهده خواهد گرفت. هنگامی‌که برای خرید یا فروش ارزی خاص اقدام می‌کنید، باید سفارشتان را ثبت کنید. این سفارش‌ها در Order Book صرافی فهرست می‌شوند تا خریدار یا فروشنده برای سفارش اقدام کند و معامله انجام شود. اگر به صرافی‌های غیرمتمرکز نگاهی بیندازیم، متوجه تفاوت‌های اساسی بین این دو صرافی خواهیم شد.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که تترلند با تغییر در سیستم احراز هویت خود، زمان انجام این فرایند را به ۱۰ دقیقه کاهش داده است تا تمام کاربران فقط با چند کلیک، به‌سرعت بتوانند معامله مدنظرشان را انجام دهند.

مفهومی به‌ نام DEXs

صرافی‌های غیرمتمرکز (Decentralized Exchanges) به‌‌اختصار DEXs نامیده می‌شوند. این صرافی‌ها بخشی از سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند. عبارت سیستم مالی غیرمتمرکز به خدمات مالی مانند صرافی‌ها یا بیمه‌ها یا مؤسسه‌های خدمات مالی اطلاق می‌شود که بر‌پایه تکنولوژی بلاکچین به‌صورت غیرمتمرکز بنا شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با DeFi، مقاله مرتبط با موضوع امور مالی غیرمتمرکز را در بلاگ تترلند مطالعه کنید.

برخلاف صرافی‌های متمرکز که برای فعالیت به نهاد و سرور مرکزی به‌منظور عملیاتی‌شدن نیاز دارند، صرافی‌های غیرمتمرکز براساس قرارداد‌های هوشمند بر بستر تکنولوژی بلاکچین بنا شده‌اند. به‌بیان بهتر، مجموعه‌ای از قوانین هستند که شبکه‌ای از کامپیوترهای مستقل آن‌ها را بدون حضور تصمیم‌گیرنده مرکزی اجرایی می‌کنند.

ازآن‌جاکه هیچ ناظر مرکزی DEXها را کنترل نمی‌کند، هیچ محدودیتی ندارند و همگان می‌توانند از آن‌ استفاده کنند. وقتی از DEX استفاده می‌کنید، به ساخت حساب کاربری یا طی‌کردن مراحل احراز هویت نیازی ندارید.

همچنین، به‌دلیل اینکه کاربران مستقیماً از‌طریق کیف‌پول خود معامله می‌کنند، کنترل کامل دارایی‌هایشان را دراختیار دارند. از دیگر تفاوت‌های بارز صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، نوع تعیین قیمت رمزارزهای فهرست‌شده در این صرافی‌هاست.

رمزارز یونی سواپ

اهمیت Order Book و Liquidity Pool

همان‌طور‌که پیش‌تر اشاره کردیم، در صرافی‌های متمرکز، خریدار و فروشنده باید ثبت سفارش کنند تا درخواستشان در Order Book صرافی ثبت شود. منطقی‌ است که هرچه تعداد خریدار و فروشنده بیشتر شود، حجم سفارش‌ها در Order Book بیشتر می‌شود. در این صورت، یافتن خریدار یا فروشنده برای انجام معامله ساده‌تر خواهد بود. این ویژگی در صرافی‌ای که باعث بهبود در روند نقدشوندگی رمزارز می‌شود، Liquidity نام دارد.

فرض کنید که در صرافی‌ای، تنها دو خریدار و دو فروشنده داشته باشیم. در این حالت، یافتن دو طرف معامله که بر سر یک قیمت توافق داشته باشند، بسیار دشوارتر است. در‌واقع، بدون ویژگی Liquidity در صرافی، عملاً حیات آن غیرممکن خواهد بود؛ چرا‌که امکان انجام معامله وجود نخواهد داشت.

بااین‌حال، چون در صرافی‌های غیرمتمرکز Order Book وجود ندارد، با‌توجه‌به آنچه در صرافی‌های متمرکز داریم، مفهوم Liquidity هم در عمل در آن‌ها تعریف نمی‌شود. صرافی‌های غیرمتمرکز از مفهوم دیگری به نام استخرهای نقدینگی (Liquidity Pool) استفاده می‌کنند.

افرادی که در استخرهای نقدینگی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به تأمین‌کننده نقدینگی (Liquidity Providers) شهرت دارند و LP نیز نامیده می‌شوند. LPها در ازای سرمایه قفل‌شده در استخرهای Liquidity، بخشی از کارمزد تراکنش معامله‌ها را دریافت می‌کنند. به این فرایند Liquidity Mining گفته می‌شود.

یونی سواپ

در دنیای یونی سواپ چه می‌گذرد؟

پس از بررسی اجمالی چگونگی سازوکار در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، دوباره به یونی سواپ باز می‌گردیم. ابتدا به‌سراغ چگونگی تعیین قیمت رمزارزها در یونی سواپ می‌رویم. به‌دلیل نداشتن Order Book در صرافی یونی سواپ، معامله‌گرها در استخرهای نقدینگی معامله خود را انجام می‌دهند.

معیار تعیین قیمت در صرافی‌های غیرمتمرکز بر‌اساس فرمول (الگوریتم) ریاضی تعیین می‌شود. این الگوریتم AMM نام دارد که مخفف عبارت Automatic Market Maker است. صرافی یونی سواپ از AMM به نام Constant Product Market Maker برای تعیین قیمت رمزارزها استفاده می‌کند.

اجازه دهید تا بیشتر وارد جزئیات این تعیین قیمت شویم. AMM استفاده‌شده در یونی سواپ از فرمول ساده ریاضی پیروی می‌کند. این فرمول به‌صورت X × Y = K تعریف می‌شود. برای واضح‌تر‌شدن موضوع، مثالی را با هم بررسی می‌کنیم:

فرض کنید ۱۰ اتر (X) و ۱۰,۰۰۰ دای (Y) در استخر نقدشوندگی (Liquidity Pool) داریم. با‌توجه‌به فرمول، مقدار نهایی و پایدار (Constant) برای K، عدد ۱۰۰,۰۰۰ است.

10ETH × 10,000 DAI = 100,000

اکنون فرض کنید که یک اتر در استخر معامله شده است. در این صورت چه مقدار دای برای برقراری معادله لازم است؟

اگر یک اتر از مجموع اترهای استخر کم شود، معادله به این صورت خواهد بود:

 10ETH × ? = 100,000 

باتوجه‌به قوانین ریاضی، برای به‌دست‌آوردن مقدار دای در معادله، باید حاصل تقسیم ۱۰۰,۰۰۰ بر ۹ را محاسبه کرد که عدد ۱۱,۱۱۱ را نشان می‌دهد. این یعنی اکنون باید به‌ازای هر اتر، ۱,۱۱۱ دای در Liquidity [ool وجود داشته باشد. با استفاده از این فرمول، Liquidity همواره به میزان مناسبی باقی خواهد ماند.

ظهور یونی سواپ

یونی سواپ بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده است که برای معامله توکن‌های ERC-20 به‌کار می‌رود. یونی سواپ محبوب‌ترین برنامه غیرمتمرکز روی پلتفرم اتریوم است که هر هفته هزاران کاربر از آن برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند.

اولین نسخه از یونی سواپ در نوامبر۲۰۱۸ شروع به‌ کار کرد. این نسخه از یونی سواپ که V1 نامیده می‌شود، امکان معامله هر توکن ERC-20 را صرفاً با اتر فراهم می‌کرد. می۲۰۲۰ با معرفی نسخه V2 یونی سواپ، امکان تبادل مستقیم توکن‌های ERC-20 با یکدیگر بدون نیاز به تبدیل‌کردن به اتر فراهم شد.

یک سال بعد و در می۲۰۲۱، نسخه V3 یونی سواپ معرفی شد. این نسخه امکان دریافت پاداش بیشتر براساس سرمایه‌گذاری در Liquidity Pool را فراهم می‌کرد. همچنین، هزینه انجام تراکنش‌ها در این نسخه درمقایسه‌با نسخه V2 کاهش پیدا کرد.

قیمت یونی سواپ

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال یونی سواپ (UNI)

ارز دیجیتال بومی یونی سواپ UNI نام دارد که در‌حال‌حاضر، با قیمت ۱۹ دلار و ارزش کل بازار ۱۲میلیارد دلار، بالاتر از LINK و MATIC در رتبه هجدهم مارکت کپ قرار دارد. به‌‌نقل از وب‌سایت Cryptonewsz، قیمت UNI برای سال ۲۰۲۲ درحدود ۶۰ دلار پیش‌بینی می‌شود. همچنین، پیش‌بینی‌ها قیمت ارز یونی سواپ را برای سال ۲۰۲۳ درحدود ۲۰۰ دلار تخمین زده‌اند.

به‌طور‌کلی با‌توجه‌به ظرفیت‌های یونی سواپ، آینده درخشانی برای این ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌شود. بااین‌حال، این نکته را نیز در نظر بگیرید که برای سرمایه‌گذاری، تنها تکیه بر پیش‌بینی‌ها کافی نیست. آنچه اهمیت دارد، تحقیق و تعیین استراتژی مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

همراهان گرامی تترلند، همواره دقت کنید که برای سرمایه‌گذاری روی رمزارزها باید از نکات مهمی آگاه باشید. همچنین،  استفاده از ارزهای پایداری مانند تتر را فراموش نکنید. تبادل فوری تتر (خرید فوری تتر و فروش فوری تتر) به شما در انجام معامله‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

برای خرید و فروش فوری تتر، ازطریق وب‌سایت تترلند می‌توانید اقدام کنید. از دیگر گزینه‌های پیش روی شما برای خرید فوری تتر و فروش فوری تتر، اپلیکیشن تترلند است که برای دانلود آن می‌توانید به کافه‌بازار و گوگل پلی و وبسایت تترلند مراجعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا