آموزشمبتدی

۵ راه برای کسب درآمد از بیت کوین بدون فروش آن

اگر هولدر طولانی‌مدت بیت کوین هستید و می‌خواهید بدون فروش بیت کوین از آن درآمد منفعل به‌دست آورید، راه‌های مختلفی وجود دارند. بدون درگیر‌شدن فعال در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان از دارایی بلا‌استفاده سود کسب کرد. برای این کار، به تقبل ریسک‌های سرمایه‌گذاری و صرف وقت برای تحلیل‌های پیچیده نیازی نیست.

اگرچه مفهوم کسب درآمد منفعل موضوع جدیدی نیست، رمزارزها توانسته‌اند به این مبحث ابعاد جدیدی اضافه کنند. مفاهیمی چون سود مرکب و سرمایه‌گذاری مجدد سود کسب‌شده ازجمله روش‌های سرمایه‌گذاری‌ای هستند که در دنیای ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، ۵ روش کسب درآمد از بیت کوین مانند وام‌دهی و استخرهای نقدینگی را بررسی می‌کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

حساب‌های بهره بیت کوین

نگه‌داری بیت کوین در حساب‌های پس‌انداز رمزارزی مانند حساب پس‌انداز معمولی است. این حساب‌ها بهره‌های ثابتی در‌مقابل دارایی‌هایی رمزارزی واریزی پرداخت می‌کنند. کاربر می‌تواند از انواع حساب پس‌انداز بیت کوین بسته به نیازش یکی را انتخاب کند. برخی از این حساب‌ها امکان دریافت دارایی در هرزمان را فراهم می‌کنند و در برخی دیگر هم نیاز است دارایی برای مدت‌زمان مشخصی نگه‌داری شود.

نرخ بهره در حساب‌هایی با مدت‌ مشخص معمولاً بیشتر از حساب‌های پس‌انداز سنتی و دوره آن‌ها نیز کوتاه‌تر است. در برخی پروتکل‌ها، شرط حداقل واریزی هم وجود دارد. هنگام سرمایه‌گذاری در حساب‌های بهره بیت کوین، می‌توان از تکنیک‌هایی مانند متوسط هزینه دلاری استفاده کرد. در این روش، همان مقدار بیت کوین در زمان‌های مشخصی خریده می‌شود. با این کار متوسط قیمت خریده‌شده و اثر نوسان‌های بازار بر دارایی کاهش می‌یابد.

income bitcon

وام‌دهی بیت کوین

بیت کوین را می‌توان به‌واسطه پلتفرم‌های متمرکز یا غیرمتمرکز یا همتا‌به‌همتا (P2P) به دیگران قرض داد و به‌ازای آن بهره روزانه یا هفتگی یا ماهانه دریافت کرد. پلتفرم وام‌دهی نیز در‌مقابل این کار بهره‌ دریافت می‌کند.

سه عامل تأثیرگذار بر سود کسب‌شده، «مقدار کل بیت کوین وام‌داده‌شده» و «دوره وام‌دهی» و «نرخ بهره» هستند. برای وام‌دهی بیت کوین، فرد لازم است دارایی‌اش را به شخص ثالثی مانند سکوی وام‌دهی انتقال دهد و به آن اعتماد کند. 

در سکوهای غیرمتمرکز بین وام‌دهنده و وام‌گیرنده واسطی وجود ندارد و قراردادهای هوشمند فرایند وام‌دادن را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند. نرخ بهره نیز به‌طورخودکار محاسبه می‌شود و زمانی‌که شرط خاصی برقرار شد، قرارداد اجرا می‌شود.

کاربران در سکوهای P2P می‌توانند شرایط شخصی‌شان (مثلاً نرخ بهره و مقدار بیت کوین) را تعیین کنند. در این حالت، نقش سکو ایجاد زیرساخت لازم برای انجام معاملات است و در‌مقابل بستر فراهم‌شده کارمزدی دریافت می‌کند.

سرمایه‌گذاری در استخراج بیت کوین

ماینرها به‌ازای تأمین امنیت شبکه بیت کوین و فراهم‌آوردن توان پردازشی، پاداش دریافت می‌کنند. بیت کوین شبکه‌ای است که از پروتکل اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و مشارکت‌کنندگان در آن باید معادله ریاضیاتی پیچیده‌ای را حل کنند. با این کار از فعالیت‌های مخرب در شبکه جلوگیری می‌شود.

در اوایل دوران بیت کوین، افراد می‌توانستند با استفاده از کامپیوترهای خانگی یا ریگ‌های استخراج بیت کوین استخراج‌ کنند؛ اما امروزه به‌دلیل پیچیده‌شدن معادلات و نیاز به توان پردازشی بیشتر، استخراج‌کنندگان از تجهیزاتی اختصاصی به نام ASIC استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاران با داشتن سرمایه اولیه و تخصص لازم، می‌توانند تجهیزات استخراج بیت کوین را راه‌اندازی کنند. همچنین، با مشارکت در استخرهای استخراج بخت افراد برای استخراج افزایش می‌یابد. در این استخرها، ماینرها با مشارکتِ یکدیگر و به‌اشتراک‌گذاشتن توان پردازشی، بدون نیاز به تجهیزات گران‌قیمت می‌توانند در استخراج بیت کوین شرکت کنند.

ترید بیت کوین

نرخ بیت کوین نیز مانند سایر دارایی‌های مالی ازطریق قانون عرضه‌و‌تقاضا تعیین می‌شود. دارندگان BTC می‌توانند با استفاده از خاصیت نوسان ذاتی این ارز دیجیتال، آن را خرید و فروش و از آن نوسان‌گیری کنند. 

تخمین دقیق زمان سوددهی غیرممکن است؛ اما با خرید در قیمت‌های ارزان و فروش در قیمت‌های گران، می‌توان به سود رسید. برای مثال، زمانی‌که قیمت بیت کوین ۲۰هزار دلار است و این انتظار می‌رود که قیمتش به ۲۵هزار دلار خواهد رسید، می‌توان بیت کوین خرید. 

در بازارهای نزولی نیز، می‌توان بیت کوین را به استیبل کوینی چون تتر تبدیل و ارزش دارایی خود را حفظ کرد. سپس در شرایط ثبات قیمتی، در نرخ‌های ارزان‌تر مجدداً بیت کوین خرید. در مبدل تترلند، با استفاده از تومان یا تتر می‌توانید بیت کوین بخرید و به‌راحتی استراتژی‌های نوسان‌گیری خود را به‌کار بگیرید.

روش دیگر استفاده از پلتفرم‌های ترید خودکار بیت کوین است. این پلتفرم‌ها با استفاده از الگوریتم‌های خریدوفروش و برنامه‌های کامپیوتری از‌پیش‌نوشته‌شده، بر‌اساس زمان یا حجم یا قیمت می‌توانند معامله انجام دهند. زمانی‌که شرایط تعیین‌شده کاربر برقرار شد، نرم‌افزار ترید سفارش‌گذاری می‌کند.

income bitcon

استخر نقدینگی بیت کوین

به‌نوشته کوین‌تلگراف، استخرهای نقدینگی (Liquidity Pools) که در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) به‌کار می‌روند، روشی دیگر برای کسب درآمد منفعل از بیت کوین هستند. 

منظور از استخر نقدینگی مقدار رمز ارزی است که در قراردادی هوشمند قفل شده است. استخرهای نقدینگی به‌صورت جفت‌رمزارز عمل و رمزارزی را به رمزارزی دیگر تبدیل می‌کنند. برای مثال، در استخر نقدینگی BTC/USDT کاربران می‌توانند بیت کوین را به تتر و برعکس تبدیل کنند.

استخرهای نقدینگی با افزایش نقدپذیری رمزارزها، معاملات سریع‌تر را امکان‌پذیر می‌کنند. وقتی کاربران از این استخرها برای تبادل توکن استفاده می‌کنند، مقداری کارمزد می‌پردازند.

همچنین، کسانی که برای این استخرها رمزارز لازم را فراهم می‌کنند، به‌ازای رمزارزشان مقداری از کارمزد معاملات به آنان تعلق می‌گیرد. برای استفاده از استخرهای نقدینگی و مشارکت در آن‌ها، می‌توان به پلتفرم‌هایی همچون یونی سواپ و سوشی سواپ و پنکیک سواپ مراجعه کرد.

جمع‌بندی

امکان کسب درآمد منفعل از بیت کوین باعث افزایش دارایی‌های کاربران می‌شود. سرمایه‌گذاری در رمز ارزها به‌دلیل نوسان ذاتی ‌آن‌ها همواره با ریسک همراه است. با‌این‌حال با درآمدزایی منفعل از دارایی‌ها، می‌توان از نوسان‌های شدید بازار دوری کرد و حتی از آن بهره برد.

اکوسیستم رمزارزها دائماً در حال پیشرفت است و احتمال دارد راه‌های جدیدی برای کسب درآمد از بیت کوین به‌وجود آید. در‌حال‌حاضر، مشارکت در اکوسیستم دیفای جزو بهترین راه‌های درآمدزایی از بیت کوین است. صاحبان بیت کوین می‌توانند با شرکت در پلتفرم‌های وام‌دهی و کشت سود و استخرهای نقدینگی، از بیت‌کوین‌های بلا‌استفاده خود سود ببرند.

پرسش‌های متداول

۱. آیا از دارایی‌های بلااستفاده بیت کوین می‌توان درآمدزایی کرد؟

بله، با انجام روش‌های مختلفی مانند نوسان‌گیری و سرمایه‌گذاری در استخراج و شرکت در پلتفرم‌های دیفای می‌توان از بیت کوین کسب سود کرد.

۲. روش‌های کسب درآمد منفعل از بیت کوین چیست؟

استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی، شرکت در استخرهای نقدینگی، نگه‌داری بیت کوین در حساب‌های پس‌انداز و ترید ازجمله روش‌های کسب درآمد منفعل از بیت کوین محسوب می‌شوند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا