مقاله

چگونه بازیگران بزرگ داده‌های بازار کریپتو را دست‌کاری می‌کنند؟

در همین روزها، بازیگران بزرگ در هر بازار مالی ازجمله بازار کریپتو به‌دلیل برخورداری از سرمایه کلان، می‌توانند داده‌های تأثیرگذار بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران خُرد را دست‌کاری کنند. در چنین شرایطی، همه به‌دنبال راهی هستند تا با ایجاد شفافیت، از بروز این دست اقدامات مخرب جلوگیری کنند.

شرکت‌های بزرگ فعال در بازار کریپتوکارنسی، به‌خصوص صرافی‌ها، از راه‌های مختلفی برای فریب‌دادن سرمایه‌گذاران خُرد استفاده می‌کنند. درادامه، تعدادی از اقدامات رایج‌ بازیگران جریان اصلی در بازار رمزارزها را بررسی می‌کنیم.

به‌نوشته crypto.news، اسکات دایکسترا (Scott Dykstra)، مدیر ارشد فناوری و هم‌بنیان‌گذار شرکت Space and Time، صرافی‌های متمرکز را به جعبه سیاه تشبیه می‌کند. او معتقد است که گردانندگان صرافی‌های متمرکز به‌راحتی می‌توانند داده‌ها را دست‌کاری کنند. 

برای مثال بسیاری از معامله‌گران بازار کریپتو، سایت کوین‌مارکت‌کپ را به‌عنوان مرجع داده‌های رمزارزها می‌شناسند. کوین‌مارکت‌کپ نیز تمام داده‌های خود را از صرافی بایننس دریافت می‌کند که همواره انتقادهای گسترده‌ای به عملکرد آن وارد بوده است. از دیدگاه دایکسترا، در دنیای وب 3 نباید به هیچ‌چیز اعتماد کرد؛ بلکه باید همه‌چیز را تأیید کرد.

پرونده قضایی رسوایی بزرگ مدیرعامل صرافی FTX، سم بنکمن‌فرید (Sam Bankman-Fried)، همین روزها در دست رسیدگی است. در این پرونده، مدیرعامل صرافی FTX به‌ چندین فقره دست‌کاری بزرگ در فضای کریپتو متهم شده که اصلی‌ترین آن‌ها مربوط به اقدامات این صرافی برای افزایش قیمت مصنوعی توکن بومی خود، یعنی FTT است.

در این‌جا، بد نیست فهرستی از اقدامات مخرب بازیگران بزرگ کریپتو و صرافی‌های در دست‌کاری داده‌ها را بررسی کنیم.

دست‌کاری دفترچه سفارش صرافی‌ها

دفترچه سفارش صرافی‌ها برای بررسی عمق بازار اهمیت بسیار زیاد دارد. متأسفانه بعضاً شاهد هستیم که صرافی‌های متمرکز داده‌های ثبت‌شده در دفترچه سفارش (Order Book) را کمتر یا بیشتر از مقدار واقعی نمایش می‌دهند. علاوه‌بر‌آن، بازیگران بزرگ با ثبت سفارش‌های تقلبی در دفترچه سفارش صرافی‌ها، معامله‌گران خُرد را فریب می‌دهند.

از‌این‌دست اتفاق‌ها با هدف نمایش حجم معاملات غیرواقعی در رمزارزها رخ می‌دهد. این مسئله عرضه و تقاضا در صرافی را مستقیماً تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و ممکن است زمینه‌ساز افزایش یا کاهش غیرواقعی قیمت رمزارزها باشد.

حجم معاملات غیرواقعی

در سال ۲۰۲۲، مجله فوربس تعداد ۱۵۷ صرافی رمزارز را تجزیه‌و‌تحلیل کرد. نتیجه بررسی‌های فوربس نشان‌دهنده آمار نگران‌کننده اقدام صرافی‌های متمرکز برای دست‌کاری داده‌هاست. شاید باور‌کردنی نباشد؛ اما طبق گزارش فوربس در‌حدود ۵۱درصد حجم معاملات بیت کوین اعلامی صرافی‌های متمرکز غیر‌واقعی است.

بخشی از این عدد به ساختگی‌بودن آمار معاملات و قسمتی دیگر به معاملات غیرواقعی مربوط است که صرافی‌ها برای ایجاد تصور نقدشوندگی مناسب رمزارزها انجام می‌دهند. در گزارش فوربس، اعلام شده است که فقدان روش علمی برای اندازه‌گیری حجم معاملات رمزارزها در صرافی‌ها به‌عنوان خلأ جدی در این بازار معرفی شده است.

نبود چهارچوب نظارتی مشخص روی صرافی‌های رمزارز نیز در بروز چنین وضعیتی بی‌تأثیر نیست. به‌نظر می‌رسد که برای دستیابی به داده‌های مطمئن در صرافی‌ها، باید از ظرفیت فناوری بلاکچین در تمرکززدایی و ایجاد شفافیت بیش‌از‌پیش استفاده کرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا