آموزشامنیتمتوسطمقاله

چه عواملی باعث امنیت بلاکچین (Blockchain) می‌شود؟

امنیت بلاکچین ازطریق سازوکارهای مختلفی ازجمله تکنیک‌های پیشرفته رمزنگاری و مدل‌های ریاضی رفتار و تصمیم‌گیری تضمین می‌شود. فناوری بلاکچین ساختار اساسی اکثر سیستم‌های رمزنگاری و همان چیزی است که از تکرار یا نابودی این نوع ارز دیجیتال و تداخل در چرخه خرید ارز دیجیتال مانع می‌شود.

استفاده از فناوری بلاکچین در زمینه‌های دیگری که تغییرناپذیری داده‌ها و امنیت آن‌ها بسیار ارزشمند است، نیز بررسی می‌شود؛ ازجمله عمل ضبط و ردیابی کمک‌های خیریه و پایگاه‌های اطلاعات پزشکی و مدیریت زنجیره تأمین.

پس می‌توان گفت که امنیت Blockchain به موضوعی ساده و مختص به بازار خرید ارز دیجیتال و تجارت با ارز دیجیتال محدود نیست. بنابراین، درک مفاهیم اساسی و سازو‌کارهایی که از این سیستم‌های نوآور محافظت می‌کنند، مهم است.

در این مطلب از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم که عواملی باعث امنیت بلاکچین می‌شود؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بلاک چین

مفاهیم تغییرناپذیری

اگرچه بسیاری از ویژگی‌ها بحث امنیت مرتبط با Blockchain را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، دو نمونه از مهم‌ترین آن‌ها، مفاهیم اجماع و تغییرناپذیری هستند. اجماع به توانایی گره‌های درون شبکه بلاکچین توزیع‌شده می‌گویند. این مفهوم به‌ توافق درباره وضعیت واقعی شبکه و اعتبار معاملات مربوط به بازار خرید ارز دیجیتال و تجارت با آن اشاره می‌کند. معمولاً روند دستیابی به اجماع به الگوریتم‌های به اصطلاح اجماع وابسته است.

درمقابل، تغییرناپذیری به توانایی Blockchain در جلوگیری از تغییر معاملات خرید ارز دیجیتال که قبلاً تأیید شده‌اند، اشاره می‌کند. اگرچه این معاملات خرید ارز دیجیتال اغلب مربوط به انتقال ارزهای رمزپایه هستند، ممکن است به ثبت سایر اشکال غیر‌پولی داده‌های دیجیتالی نیز اشاره کنند.

ترکیب اجماع و تغییرناپذیری چهارچوبی برای امنیت داده‌ها در شبکه‌های بلاکچین فراهم می‌کند. در‌حالی‌که الگوریتم‌های اجماع اطمینان می‌دهند که قوانین سیستم رعایت می‌شوند و همه طرف‌های درگیر درزیمنه وضعیت فعلی شبکه توافق می‌کنند. همچنین، تغییرناپذیری و یکپارچگی داده‌ها و سوابق معاملات خرید ارز دیجیتال و فروش آن‌ها را پس از تأیید صحت هر بخش از داده جدید تضمین می‌کند.

نقش رمزنگاری در امنیت بلاک چین

نقش رمزنگاری در امنیت بلاکچین (Blockchain)

بلاکچین برای دستیابی به امنیت داده‌های خود به رمزنگاری اتکا می‌کند. در این زمینه، توابع به اصطلاح هش رمزگذاری از اهمیت اساسی برخوردارند. هش‌کردن فرایندی است که به‌موجب آن، الگوریتم (تابع هش) ورودی داده‌ای از هر اندازه را دریافت می‌کند و خروجی (هش) را برمی‌گرداد که حاوی اندازه (طول) پیش‌بینی‌شدنی و ثابتی است.

صرف‌نظر از اندازه ورودی، خروجی همیشه طول یکسانی را نشان می‌دهد؛ اما اگر ورودی تغییر کند، خروجی کاملاً متفاوت خواهد بود. باوجوداین، اگر ورودی تغییر نکند، هش حاصل همیشه یکسان خواهد بود.

در Blackchain، این مقادیر خروجی که به هش معروف هستند، به‌عنوان شناسه‌های منحصربه‌فرد برای بلوک‌های داده استفاده می‌شوند. هش هر بلاک در رابطه با هش بلاک قبلی ایجاد می‌شود و این همان چیزی است که بلاکچین پیوندی ایجاد می‌کند. هش بلاک به داده‌های موجود در آن وابسته است؛ یعنی هرگونه تغییر در داده‌ها به تغییر در هش بلاک نیاز دارد.

بنابراین، هش هر بلاک هم براساس داده‌های موجود در آن بلاک و هم هش قبلی ایجاد می‌شود. این شناسه‌های هش نقش اصلی را در تأمین امنیت بلاکچین و تغییرناپذیری دارند. هش‌کردن در الگوریتم‌های اجماع به‌منظور اعتبارسنجی معاملات خرید ارز دیجیتال نیز استفاده شده است.

رمزنگاری و بلاک چین

رمزنگاری و بلاکچین (Blockchain)

رمزنگاری علاوه‌بر محافظت از سوابق معاملات در خرید ارز دیجیتال و فروش آن در دفترها، در تأمین امنیت کیف پول مورد‌استفاده برای ذخیره واحدهای ارز رمزنگاری‌شده نیز مؤثر است.

کلیدهای عمومی و خصوصی جفت‌شده که به‌ترتیب به کاربران امکان دریافت و ارسال پرداخت یا خرید ارز دیجیتال را می‌دهند، با استفاده از رمزنگاری نامتقارن یا کلید عمومی ایجاد می‌شوند. از کلیدهای خصوصی به‌عنوان تولید امضاهای دیجیتالی برای معاملات خرید ارز دیجیتال یا فروش استفاده می‌شود.

اقتصاد رمزنگاری

اقتصاد رمزنگاری

علاوه‌بر رمزنگاری، مفهومی نسبتاً جدید معروف به اقتصاد رمزنگاری نیز در حفظ امنیت شبکه‌های بلاکچین مؤثر است. اقتصاد رمزنگاری به‌طور خاص رفتار گره‌ها را در سیستم‌های بلاکچین توزیع‌شده مدل‌سازی و توصیف می‌کند.

به‌طور خلاصه، اقتصاد رمزنگاری عبارت است از مطالعه اقتصاد درون پروتکل‌های بلاکچین و نتایج احتمالی که ممکن است طراحی آن‌ها را براساس رفتار شرکت‌کنندگان ارائه دهد. امنیت ازطریق اقتصاد رمزنگاری مبتنی‌بر این مفهوم است که سیستم‌های Blockchain انگیزه‌های بیشتری برای ترکیب با یکدیگر و اتخاذ رفتارهای مخرب یا نادرست را فراهم می‌کنند.

علاوه‌بر‌این، هزینه برای قدرت محاسباتی مورد‌نیاز به‌منظور دستیابی به کنترل ۵۱درصدی شبکه بزرگ بلاکچین نجومی خواهد بود و انگیزه‌ای فوری برای انجام چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی برای پاداش بالقوه نسبتاً کوچک فراهم می‌کند.

تا زمانی‌که هزینه ایجاد اکثر گره‌های مخرب همچنان سنگین و انگیزه‌های بهتری برای فعالیت صادقانه وجود داشته باشد، سیستم بدون اختلال بزرگی می‌تواند رشد کند. شایان ذکر است که شبکه‌های کوچک بلاکچین مطمئناً درمعرض حمله اکثریت قرار دارند؛ زیرا میزان هش کل اختصاص‌داده‌شده به آن سیستم‌ها، بسیار کمتر از بیتکوین است.

فروش تتر

جمع‌بندی

با استفاده ترکیبی از تئوری ارزهای رمزنگاری، Blockchain می‌تواند به‌عنوان سیستم‌ توزیع‌شده به امنیت درخورتوجهی برسد. مانند تقریباً تعداد زیادی از سیستم‌ها، بسیار مهم است که این حوزه همراه با دانش کافی و به‌درستی استفاده شوند.

تعادل دقیق بین تمرکززدایی و امنیت برای ایجاد شبکه ارز رمزپایه مطمئن و مؤثر بسیار حیاتی است. با ادامه استفاده از Blockchain، سیستم‌های امنیتی آن‌ها نیز تغییر می‌کند تا بتوانند نیازهای برنامه‌های مختلف را برآورده کنند. در‌حال‌حاضر، بلاکچین‌های خصوصی به شرکت‌های تجاری‌ای اعتماد می‌کنند که در حال توسعه هستند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، شما را با عوامل مؤثر در امنیت بلاکچین آشنا کردیم و به‌طور خلاصه مباحث لازم در این زمینه را برای شما شرح دادیم.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا