آموزشامنیتمبتدیمقاله

چگونه ‌می‌توان ارزهای دیجیتال خود را ایمن کرد؟

هسته اصلی تجارت و خرید ارز دیجیتال این است که ارزهای خود را به‌درستی ایمن کنید؛ به‌طوری‌که دسترسی به آن‌ها حتی از صندوق‌های نگه‌داری در بانک نیز دشوارتر باشد. اگر در تأمین امنیت آن‌ها کوتاهی می‌کنید، این خطر شما را تهدید می‌کند که شخصی از راه دور کیف پول دیجیتال شما را تخلیه کند.

یادگیری چگونگی ایمن‌سازی صحیح ارزهای دیجیتال خود اقدامی حیاتی هنگام خرید ارز دیجیتال و تجارت با این ارزها است. در این مقاله از بلاگ تترند، توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان ارزهای دیجیتال خود را ایمن کرد؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

کلید خصوصی چیست

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی مانند کلید واقعی رمز‌ارزهای شما را برای پرداخت خصوصی‌سازی می‌کند. این کلید عبارتی نسبتاً طولانی است؛ به‌گونه‌ای که حدس‌زدن آن برای کسی غیرممکن است. برای مثال، اگر یک سکه را ۲۵۶ بار برگردانید و «۱» را برای رو و «۰» را برای پشت بنویسید و حروف را هم به آن اضافه کنید، با کلید خصوصی مواجه خواهید شد.

پس هنگامی‌که قصد دارید وارد بازار خرید ارز دیجیتال و فروش آن ‌شوید، حتماً باید از این تعریف مطلع باشید. به‌طور خلاصه، کلید خصوصی اصل امنیتی حیاتی در حوزه خرید ارزهای دیجیتال است؛ چرا‌که ارزهای شما را ایمن می‌کند. دلیل این امر آن است که کلید شما در محدوده بزرگی از اعداد و حروف پنهان شده است.

اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، دیگر به منابع مالی خود دسترسی ندارید. اگر شخص دیگری کلید شما را بداند، می‌تواند از ارزهای شما استفاده کند. در‌نتیجه، حفاظت از کلید خصوصی خود، چه برای خرید ارز دیجیتال و چه برای فروش آن، اهمیت زیادی دارد.

seed

عبارت Seed

عبارت Seed مجموعه‌ای از کلمات است که می‌تواند برای دسترسی به کیف پول ارز رمزنگاری‌شده شما استفاده شود. عبارت Seed برخلاف کلیدهای خصوصی در هنگام تهیه نسخه پشتیبان، احتمال کمتری برای خطا باقی می‌گذارند؛ زیرا ضبط و انتقال آن‌ها آسان‌تر است.

آن‌ها نه‌تنها می‌توانند آدرس تولید کنند؛ بلکه تعداد زیادی آدرس از یک کلید خصوصی هستند. این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا از استفاده مجدد یک آدرس جلوگیری کنند؛ زیرا با یک Seed، می‌توانند تعداد نامحدودی آدرس دریافت‌کننده را ایجاد کنند.

عبارات Seed فقط مخصوص ارزهای رمزپایه و برای حوزه خرید ارز دیجیتال نیستند. آن‌ها می‌توانند در جاهای مختلفی استفاده شوند؛ بنابراین، در‌‌واقع می‌توان از یک سید برای بازیابی کل نمونه‌کارها و ارزها و نشانه‌ها استفاده کرد. اکثر کیف پول‌های معتبر به کاربر اجازه می‌دهند تا وجوه خود را با عبارت Seed بازیابی کند؛ به‌شرطی که آن را به‌درستی نوشته باشند.

خرید تتر

کیف پول گردم درمقابل کیف پول سرد

در حوزه خرید ارز دیجیتال و فروش آن، کیف پول یا ولت یکی از اولین تعاریفی است که به آن برمی‌خورید. کیف پول ارزهای دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شوند: کیف پول گرم و کیف پول سرد. درادامه، درباره این نوع کیف پول‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

کیف پول گرم

کیف پول گرم

کیف پول گرم ولت رمزنگاری‌شده‌ای است که به اینترنت متصل می‌شود؛ مثلاً کیف پول‌های موبایلی و دسکتاپی. کیف پول گرم بهترین تجربه کاربری را در‌اختیار شما قرار می‌دهد. آن‌ها هنگام ارسال و دریافت یا معامله ارزهای رمزپایه و توکن، رابط کاربری آسانی دارند؛ اما این راحتی اغلب به قیمت کاهش امنیت معاملات شما منجر می‌شود.

کیف پول‌های گرم به‌دلیل اتصال به اینترنت ذاتاٌ آسیب‌پذیر و همواره در‌معرض هک‌شدن قرار دارند. اگرچه کلیدهای خصوصی در هیچ جایی پخش نمی‌شوند، این امکان وجود دارد که دستگاه‌های آنلاین شما را بدافزارهای مخرب آلوده و از راه دور به آن دسترسی پیدا کنند. این بدان‌معنا نیست که کیف پول گرم ناامن محسوب می‌شود. درواقع، از امنیت کمتری از کیف پول سرد برخوردار است.

کیف پول سرد

کیف پول سرد

برای افزایش امنیت ولت و کوتاه‌کردن دست هکرها، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که کلیدهای خود را همیشه در حالت آفلاین نگه دارند. آن‌ها این کار را با کیف پول سرد انجام می‌دهند. برخلاف کیف پول گرم، کیف پول سرد به اینترنت متصل نمی‌شود؛ مگر در زمان انجام تراکنش، آن‌هم به‌مدت بسیار محدود.

خرید ولت سخت افزاری


برای خرید کیف پول سرد یا کیف پول سخت‌افزاری می‌توانید از فروشگاه ولت نارنجی، زیرمجموعه تترلند، بازدید کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری (Trezor One یا Ledger Nano S)، تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهند. این ولت‌ها قابل‌حمل و ارزان‌تر از کامپیوتر شخصی کامل و سفارشی برای ذخیره‌سازی ارزهای رمزپایه هستند.

بهترین گزینه ذخیره‌سازی چیست؟

برای این سؤال پاسخ قطعی برای همه اشخاص وجود ندارد و به نیاز شخص مصرف‌کننده در بازار خرید ارز دیجیتال بستگی دارد. بنابراین، پاسخ تا حد زیادی به مشخصات مدنظرتان و ریسک شما و نحوه استفاده از ارز رمزنگاری‌شده بستگی دارد.

برای کاربران عادی حوزه خرید ارز دیجیتال، بهتر است بودجه‌ای که استفاده نمی‌کنند، در ولت سرد نگه دارند. کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین گزینه‌ها هستند؛ اما مطمئن شوید که ابتدا آن‌ها را برای مقادیر کم استفاده می‌کنید تا خیالتان راحت شود و به استفاده از آن تسلط پیدا کنید.

همچنین، درصورت از‌بین‌رفتن یا خرابی دستگاه، باید کلیدهای خصوصی خود را در جای دیگری به‌صورت فایل پشتیبان داشته باشید تا بتوانید دارایی خود را بازگردانید. مطمئن شوید که نسخه پشتیبان تهیه‌شده در حالت آفلاین است. برای مثال، برخی از افراد عبارت Seed خود را روی کاغذ می‌نویسند و آن را در گاوصندوق نگه‌داری می‌کنند.

کیف پول آنلاین برای مقادیر کمی که به‌منظور خرید ارز دیجیتال و کالا استفاده می کنید، بسیار مناسب است. اگر ولت شما مانند حساب پس‌انداز است، کیف پول موبایل شما همچون کیف پول فیزیکی است که با خود حمل می‌کنید. در حالت ایدئال، این مبلغ باید مقداری باشد که در‌صورت از‌دست‌دادن، مسائل مالی جدی برای شما ایجاد نکند.

جمع‌بندی

وقتی نوبت به ذخیره‌سازی ارزهای رمزپایه می‌رسد، صنعت بلاکچین گزینه‌های جالب بسیاری دراختیارتان قرار می‌دهد. هر گزینه‌ای مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ بنابراین، درک معاملات بسیار مهم است. بدین‌ترتیب، با‌توجه‌به نیاز خود می‌توانید کیف پول سرد و یا گرم را انتخاب کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا