آموزشمقاله

روان‌شناسی معامله؛ چگونه بدون احساسات معامله کنیم؟

روان‌شناسی معامله جنبه احساسی فرایند تصمیم‌گیری معامله‌گر را نشان می‌دهد. هر معامله‌گر تا حدی درگیر محرک‌های احساسی بیرونی می‌شود. دو احساس اصلی و شناخته‌شده که روی رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارند، «ترس» و «طمع» نام دارند.

این احساسات می‌توانند به تصمیم‌گیری‌های ضعیف منجر شوند؛ مانند خرید دارایی یا فروش بی‌موقع آن از ترس تغییرات ناگهانی قیمت. حتی اگر معامله‌گر بداند که چگونه تجزیه‌و‌تحلیل تکنیکی و بنیادی را در سطح حرفه‌ای انجام دهد، ذهن ضعیف یا مضطرب که به‌راحتی تحت‌تأثیر احساسات قرار می‌گیرد، برای سبد سهام وی می‌تواند بسیار مضر باشد. نگرانی در‌این‌باره در محیط معاملاتی ناپایدار مانند بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از دیگر بازارهای مالی است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، با کمک مطلبی از وب‌سایت آکادمی بایننس (Academy Binance) درباره روان‌شناسی معامله صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید احساسات معامله کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب خواندنی با ما همراه باشید.

روان‌شناسی تجارت چه می‌گوید؟

روان‌شناسی تجارت چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟ روان‌شناسی تجارت به عواملی روان‌شناختی اشاره می‌کند که بر نحوه معامله مردم بر بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال یا سهام تأثیر می‌گذارد. براساس این ایده است که احساسات می‌توانند بر فرایند تصمیم‌گیری معامله‌گر تأثیر بسزایی بگذارند.

به‌عنوان مثال، طمع می‌تواند معامله‌گر را به‌سمت تصمیم‌گیری پرخطر مانند خرید ارز دیجیتال در زمان اوج قیمت سوق دهد و در‌مقابل، ترس به خروج زودهنگام معامله‌گر از بازار منجر خواهد شد.

معامله

FOMO چیست؟

FOMO در اصطلاح روان‌شناسی به احساس ترس از‌دست‌دادن گفته می‌شود. این احساس به‌ویژه زمانی رایج است که ارزش دارایی در دوره زمانی نسبتاً کوتاهی افزایش درخورتوجهی یافته باشد. در این صورت، ممکن است فرد تصمیمات مرتبط با بازار را بر‌اساس احساسات و نه منطق و دلیل اتخاذ کند. به‌یاد بسپارید هر معامله‌گر تحت‌تأثیر احساسات قرار می‌گیرد؛ زیرا برای اکثر مردم از‌دست‌دادن پول دردناک و کسب درآمد لذت‌بخش است.

تأثیر ترس و طمع روی سرمایه‌گذاری

ترس می‌تواند معامله‌گر را به دوری از تمام خطرها و احتمالاً از‌دست‌دادن معامله موفق سوق دهد. درمقابل، طمع می‌تواند به ریسک‌پذیری بیش‌از‌حد برای به‌حداکثر‌رساندن سود منجر شود؛ مانند خرید دارایی‌ها در اوج؛ زیرا قیمتشان به‌سرعت در حال افزایش است!

معامله‌گران با‌تجربه می‌دانند که چگونه میان ترس و طمع تعادل برقرار کنند. ترس از معامله‌گران دربرابر ریسک‌های غیرضروری محافظت می‌کند؛ در‌حالی‌که حرص و طمع آنان را تشویق می‌کند تا از فرصت‌ها راهی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند. ناگفته نماند اتکای بیش‌از‌حد به هر‌یک از احساسات معمولاً سبب تصمیمات تجاری غیرمنطقی می‌شود.

دلایل اهمیت روان‌شناسی تجارت

یادگیری تجارت با طرزفکر صحیح به‌اندازه انجام تحلیل بنیادی یا دانستن نحوه خواندن نمودار مهم است. معامله‌گران با درک و کنترل احساسات خود می‌توانند آگاهانه تصمیم بگیرند و زیان را به حداقل برسانند.

البته گفتن تصمیمات غیر‌عاطفی آسان‌تر از انجام آن است. معامله‌گران هر‌روز با مسائل مختلفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند که می‌تواند واکنش احساسی را به‌دنبال داشته باشد. برای مثال:

  • انتظارات غیرواقعی: تجارت طرحی سریع برای ثروتمند‌شدن نیست. افرادی که با این ایده وارد معامله می‌شوند، معمولاً به معامله ناسالم علاقه دارند. مانند هر مهارتی تجارت نیز نیازمند سال‌ها تمرین و انضباط است.
  • باخت: حتی بهترین معامله‌گران نیز روزهای غم‌انگیزی دارند. برای معامله‌گران جدید، درک از‌دست‌دادن معاملات دشوار است و در اغلب مواقع، به تلاش‌های ناموفق‌تر به‌منظور تلاش برای گول‌زدن بازار منجر می‌شود.
  • برنده‌شدن: در‌حالی‌که برنده‌شدن احساس خوشایندی دارد، جنبه منفی‌اش این است که شاید به معامله‌گران احساس اعتماد بیش‌از‌حد یا شکست‌ناپذیری دست دهد و ممکن است تأثیر این تصور نادرست باشد که باخت را نمی‌پذیرند. این اتفاق می‌تواند باعث اخذ تصمیمات پرخطرتر و در‌نهایت ضرر شود.
  • احساسات بازار و رسانه‌های اجتماعی: معامله‌گران مبتدی به‌راحتی تحت‌تأثیر شایعات قرار می‌گیرند. احساسات منفی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به ترس منجر شود. پیروی کورکورانه از توصیه اینفلوئنسرها به‌منظور خرید توکنی خاص برای معامله‌گران به همان اندازه غیرعاقلانه است؛ به‌خصوص اگر پروژه توکن از اینفلوئنسر حمایت مالی و برای تبلیغ آن پول پرداخت کند.
معامله

چگونه از روان‌شناسی تجارت برای تبدیل‌شدن به معامله‌گر قوی استفاده کنیم؟

داشتن اهداف بلندمدت

اهداف دست‌یافتنی را تعیین کنید؛ چرا‌که برنامه‌ واقع‌بینانه از آنچه می‌خواهید به‌دست آورید، به جلوگیری از احساساتی‌شدن بیش‌از‌حد به‌دلیل انتظارات غیر‌واقعی و حفظ تمرکز شما روی هدف بلند‌مدت به‌جای سود یا زیان کوتاه‌مدت کمک می‌کند.

استراحت کنید

استراحت‌های منظم می‌تواند چشم‌انداز مورد‌نیاز را درباره وضعیت‌های مختلف به شما بدهد. اگر به برخی معاملات برنده دست زدید، قبل از اینکه وارد معامله بیش‌از‌حد شوید، عقب‌نشینی کنید.

از اشتباهات درس بگیرید

همه هنگام معامله اشتباه می‌کنند. به‌جای عصبانی‌شدن از دست خود یا بدتر از آن تلاش برای جبران ضررهای خود با سرمایه بیشتر، به عقب برگردید و اشتباهتان را تجزیه‌و‌تحلیل کنید. استراتژی‌های جدید را بر‌اساس تجربیاتتان از اشتباهات خود اجرا کنید؛ زیرا در این صورت، دفعه بعد آمادگی بیشتری خواهید داشت.

جمع‌بندی

احساسات یکی از دام‌های رایج در تجارت بازار ارزهای دیجیتال است. یادگیری کنترل احساسات با درک طرزفکر و محرک‌های عاطفی، مهارتی ارزشمند است که شما را از تعقیب دستاوردها یا فشار‌دادن دکمه وحشت و از‌بین‌بردن نمونه‌کارها محافظت می‌کند.

درنهایت باید بگوییم که تبدیل‌شدن به معامله‌گر قوی نیازمند سال‌ها یادگیری و تمرین مداوم است. هیچ راه میان‌بر یا راه‌حلی برای ثروتمند‌شدن از‌طریق معامله وجود ندارد. استراتژی متناسب با وضعیت مالی خود را دنبال کنید و به تمرین ادامه دهید و اجازه ندهید ترس یا حرص شما را مجبور کند تا عجولانه و غیرمنطقی تصمیمی بگیرید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا