آموزشمقاله

لانچ پد ارز دیجیتال چیست؟

لانچ پد ارز دیجیتال از ابزارهای نوین جذب سرمایه و تأمین مالی در حوزه رمزارزها است که توانسته در مدت کوتاهی با اقبال کاربران و سرمایه‌گذاران مواجه شود.

از همان روزهای نخست ابداع و معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹، دنیای رمزارزها شاهد چندین رخداد انقلابی بوده است. از راه‌اندازی قراردادهای هوشمند گرفته تا ظهور امور مالی غیرمتمرکز موسوم به دیفای و دی‌اپ‌ها هریک نقاط عطفی در توسعه سبد محصولات رمزارزی بوده‌اند.

بسیاری از پروژه‌های رمزارزی در گام‌های اولیه توسعه خود برای جذب منابع مالی سراغ سکوهای تأمین مالی می‌روند. لانچ پد ارز دیجیتال (Crypto Launchpad) سکویی برای جذب سرمایه پروژه‌های رمزارزی است که در بستر صرافی‌های غیرمتمرکز یا دکس‌ها تعریف می‌شود.

پس از معرفی لانچ‌پدها، از راهکارهای دیگری همچون «عرضه اولیه سکه» (ICO) یا «عرضه اولیه صرافی» (IEO) برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شد. در این مقاله از بلاگ تترلند، می‌خواهیم نگاهی به مفهوم لانچ پد ارز دیجیتال بیندازیم و از نحوه عملکرد آن سخن بگوییم و در انتها با نمونه‌های برتر آن در قلمرو رمزارزها آشنا شویم.

لانچ پد در حوزه رمزارزها چیست؟

لانچ پد ارز دیجیتال را می‌توان سکویی مبتنی‌بر صرافی‌های غیرمتمرکز برای عرضه کوین‌ها،‌ توکن‌ها، بلاک‌چین‌ها یا هر نوع پروژه رمزارزی دانست. وجه تمایز لانچ‌پدها با دیگر سکوهای جذب سرمایه در فرصتی است که برای سرمایه‌گذاری اولیه در‌اختیار فعالان بازار رمزارزها می‌گذارد. بدین‌ترتیب، آن دسته از فعالان بازار که ریسک‌پذیرتر هستند، پس از عرضه عمومی کوین یا توکن هر پروژه، می‌توانند آن را بخرند.

به‌بیان بهتر، می‌توان گفت که ارزش پیشنهادی ویژه لانچ پد ارز دیجیتال در خلق فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای فعالان بازار رمزارزها نهفته است. کسانی که در لانچ‌پدها توکن‌های تازه‌عرضه‌شده را می‌خرند، پس از عرضه عمومی، می‌توانند آن‌ها را بفروشند و از این راه سود خوبی به‌دست آورند.

لانچ پد ارز دیجیتال

لانچ‌پدها چه مزیت‌هایی دارند؟

لانچ پد ارز دیجیتال مزیت‌های بسیاری برای فعالان ارزهای دیجیتال به‌ارمغان می‌آورد. برخی از این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

زمینه‌سازی برای حضور پررنگ‌تر توسعه‌دهندگان تازه‌کار

لانچ‌پدها و عرضه‌های اولیه مبتنی‌بر صرافی‌های غیرمتمرکز، روشی ساده و بی‌نیاز از مجوز را برای راه‌اندازی پروژه‌های رمزارزی در‌اختیار تیم‌های نوپا می‌گذارند. این در حالی است که برگزاری عرضه اولیه سکه یا صرافی به سرمایه‌گذاری هنگفت و رعایت الزامات سفت‌وسختی نیاز دارد که بسیار فراتر از توان تیم‌های نوپاست.

امنیت بیشتر

لانچ‌پدها دربرابر رخنه‌های امنیتی آسیب‌پذیر نیستند؛ زیرا وجوه کاربران را نگه نمی‌دارند. در این سکوها، زمام کنترل سرمایه‌ها در‌اختیار خودِ کاربران است و از‌طریق کیف‌پول‌های رمزارزی امن، فرایند نقل‌وانتقال توکن‌ها انجام می‌شود.

دریافت آنی کوین‌ها و توکن‌ها

پس از شرکت در رویدادهای عرضه در لانچ‌پدها، کوین‌ها یا توکن‌های خریده‌شده به‌طور آنی به حساب کاربران واریز می‌شود و به طی دوره انتظار طولانی‌مدت نیازی نیست.

لانچ پد ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

در لانچ‌پدهای رمزارزی، تمام فرایند عرضه و فروش کوین‌ها یا توکن‌ها در بستر بلاکچین انجام و ثبت‌وضبط می‌شود. بنابراین علاوه‌بر سرمایه‌گذاران دانه‌درشت، فعالان خرده‌پا هم می‌توانند با خاطری آسوده در پروژه‌ای نوپا سرمایه‌گذاری کنند و از رشد نمایی ارزش کوین یا توکن بومی آن بهره‌مند شوند.

بلاکچین به‌دلیل برخورداری از ماهیت شفاف و امن و ردیابی‌پذیر خود می‌تواند تاریخچه‌ای مطمئن از نحوه عرضه و توکن‌ها را در‌اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. پیش از آنکه لانچ‌پدها شکل بگیرند، تنها سرمایه‌گذاران نهادی یا شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌توانستند از فرصت مشارکت در پروژه‌های نوپا بهره‌مند شوند.

با راه‌اندازی چندین لانچ پد ارز دیجیتال، اکنون علاوه‌بر فعالان نهادی، سرمایه‌گذاران خُرد هم می‌توانند پیش از عرضه عمومی توکن‌ها، روی پروژه‌های مادر آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و سودهای چشمگیری به‌دست بیاورند. بنابراین، لانچ‌پدهای رمزارزی به تخصیص عادلانه‌تر کوین‌ها یا توکن‌های بومی پروژه‌ها کمک می‌کنند و از تجمیع آن‌ها در دستان شمار معدودی از بازیگران بازار مانع می‌شوند.

لانچ پد ارز دیجیتال

بهترین لانچ‌پدهای رمزارزی کدام‌اند؟

درحال‌حاضر، چندین لانچ پد در حوزه رمزارزها در‌دسترس سرمایه‌گذاران قرار دارند. از نمونه‌های برتر این نوع سکوها می‌توان از لانچ‌پد «فمکس» (Phemex) نام برد که صرافی متمرکزی با همین نام راه‌اندازی کرده است.

لانچ‌پد فمکس توانسته است علاوه‌بر ارائه قابلیت‌های بسیار در حوزه دیفای، خیال کاربر را از بابت امنیت آسوده کند. دراین‌میان علاوه‌بر فمکس، لانچ‌پدهای دیگری نیز در حوزه رمزارزها فعال‌اند که در‌ادامه به برترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. لانچ‌پد پولکا استارتر (Polkastarter)

پولکا استارتر لانچ پد ارز دیجیتال و صرافی غیرمتمرکز مبتنی‌بر بلاکچین پولکادات است. در این لانچ‌پد، از سازوکارهای مختلفی برای حراج و فروش توکن استفاده می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به مزایده با پیشنهاد مُهروموم‌شده و مزایده هلندی و تبادل توکن با نرخ‌های ثابت و پویا اشاره کرد.

پولکا استارتر همچون دیگر لانچ‌پدهای رمزارزی برتر از استخر خصوصی محافظت‌شده و ابزار تسهیل مبادلات آنی و ویژگی ارسال اعلان‌های قیمتی برخوردار است.

۲. لانچ‌پد تراست سواپ (TrustSwap)

تراست سواپ از دیگر لانچ‌پدهای رمزارزی است که در میانه‌های سال ۲۰۲۰ در کانادا راه‌اندازی شد. این لانچ‌پد ارز دیجیتال در تلاش است تا به فراگیرشدن هرچه‌بیشتر قراردادهای هوشمند کمک کند و تراکنش‌های تنظیم‌پذیر را در حوزه دیفای جا بیندازد.

این لانچ‌پد توکنی بومی به نام سواپ (SWAP) دارد که جرقه توسعه نسل بعدی تبادل توکن میان‌زنجیره‌ای را زده است و چندین قابلیت افزوده در بخش پرداخت کارمزدها دارد.

۳. لانچ‌پد بالپرکز (Balperks)

بالپرکز مجموعه‌‌ای فعال در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر و لانچ پد ارز دیجیتال چندمنظوره‌ای است. گردانندگان این لانچ‌پد شفافیت را محور فعالیت خود قرار داده‌اند و رویکرد مبتنی‌بر جامعه کاربری را برای پیشبرد اهداف خود برگزیده‌اند.

لانچ‌پد بالپرکز از سیستم شفاف شش لایه برای تخصیص منصفانه‌تر توکن‌ها میان سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند. گفتنی است که این لانچ‌پد توکنی بومی به نام «بی‌ال‌پی»‌ (BLP) دارد که برای تسهیل پرداخت‌ها به‌کار می‌رود.

جمع‌بندی

مفهوم لانچ پد ارز دیجیتال توانسته است قواعد بازی را در بخش تأمین مالی پروژه‌های رمزارزی زیر‌و‌رو کند. این سکوهای سرمایه‌پذیری علاوه‌بر آنکه زمینه را برای حضور توسعه‌دهندگان تازه‌کار در فضای رمزارزها فراهم کرده‌اند، فرصت‌های جذابی برای کسب سودهای چشمگیر در‌اختیار سرمایه‌گذاران خرده‌پا گذاشته‌اند. همچنین، قابلیت‌های امنیتی این سکوها از سرمایه‌گذاران در‌برابر کلاه‌برداری‌های محتمل و هدررفت سرمایه‌های ارزشمند آنان جلوگیری می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله جالبی بود و البته بهتر بود به لانچ پد سازهای غیر متمرکز که اخیرا نسخه فارسی آن با نام netvam.com منتشر شده اشاره کرد

    1. درود بر شما همراه ارجمند.
      سپاس از نظر لطف و پیشنهاد شما.
      موفق و پرسود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا