اخبارمقاله

آیا رکود اقتصادی آمریکا در پیش است؟

نگاهی به وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا پس از گذر از پاندمی کرونا

خریدوفروش ارزهای دیجیتال می‌تواند ضربه‌گیر صدمات رکود اقتصادی آمریکا برای سرمایه‌گذاران باشد؟ آیا رمزارزهایی نظیر بیت کوین و تتر و سایر ارزهای دیجیتال ناجی حفظ ارزش دارایی‌های مردم دربرابر رکود عمیق اقتصادی این کشور خواهد شد؟

اقتصاد آمریکا همچنان در رکود عمیق به‌سر می‌برد. همه افرادی که امید داشتند پس از پشت‌سر‌گذاشتن دوران پاندمی کرونا اقتصاد این کشور به حالت عادی برگردد و از رکود خارج شود، حالا با‌توجه‌‌به شرایط حاکم بر اقتصاد این کشور، از این اتفاق نا‌امید شده‌اند.

درباره رکود اقتصادی آمریکا اظهار‌نظرهای متفاوت و اغلب ضدونقیضی شنیده می‌شود. جنگ اوکراین‏ و افزایش نرخ تورم و افزایش نرخ بهره بانکی عوامل مهم در رکود اقتصادیِ این کشور محسوب می‌شوند.

رکود اقتصادی آمریکا

ارزهای دیجیتال حامی اقتصاد رکودزده آمریکا

با استناد به تحلیل صاحب‌نظران اقتصادی ارشد آمریکایی، روی‌آوردن برخی از سرمایه‌گذران آمریکایی به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال تا حدی ضربه‌گیر آسیب‌های ناشی از رکود اقتصادی و حفظ ارزش دارایی‌هایشان شده است.

به‌گزارش فوربز، با وجود رکودهای پی‌در‌پی حتی پس از گذر از دوران پاندمی کرونا‏، آسیبی به بازار کار این کشور وارد نشده است. به‌همین‌دلیل، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، به رکود اقتصادی کشورش اعتقادی ندارد. پاول تابستان امسال گفته است: «رکودی در اقتصاد آمریکا وجود ندارد.»

رابطه رکود با کاهش تولید ناخالص داخلی

در‌این‌باره اختلاف‌نظرهایی میان اقتصاددانان آمریکایی وجود دارد. گروهی از آنان می‌گویند پیدایش رکود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا چندان جدید نیست و در سال‌های گذشته نیز، این بحران برای این کشور به‌وجود آمده است. به‌باور این صاحب‌نظران اقتصادی، اتفاقاً رکود فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت خلق کرده است.

درباره این موضوع تعریف مشخص و ثابتی در جهان وجود ندارد؛ اما زمانی‌که تولید ناخالص ملی (GDP) به دو‌چهارم کاهش پیدا می‌کند، اقتصاددانان هشدار می‌دهند که رکود اقتصادی در راه است.

با این تعریف و با استناد به آمارهای رسمی منتشر‌شده، تولید ناخالص ایالات متحده آمریکا پس از افت ۱.۶درصدی در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، در سه‌ماهه دوم کاهش ۰.۹درصدی دیگری نیز تجربه کرد.

همین آمار کافی است تا صاحب‌نظران به‌ویژه در یک سالی که از انتخاب جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا می‌گذرد، از آغاز رکود اقتصادی در این کشور خبر دهند.

آسیب‌شناسی دلایل بحران اقتصادی ایالات متحده آمریکا

دراین‌میان، دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا که رسماً وظیفه شناسایی دلایل رکود ایالات متحده آمریکا را بر‌عهده دارد، به‌زعم کارشناسان اظهار‌نظرهای مبهمی در‌این‌باره مطرح کرده است. این نهاد می‌گوید که رکود به‌وجود‌آمده به‌دلیل کاهش چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی است و تا چند ماه دیگر این رکود برطرف خواهد شد.

رکود یا کاهش فعالیت‌های اقتصادی؟

روچ، یکی از اقتصاددانان شناخته‌شده آمریکایی، با گفته رئیس دفتر ملی مرکز تحقیقات هم‌نظر است و می‌گوید نمی‌توان نام کاهش فعالیت‌های اقتصادی را رکود گذاشت.

این اقتصاددان با اشاره به کاهش‌نیافتن قدرت خرید مردم آمریکا و ثابت‌ماندن وضعیت اشتغال پایدار توضیح می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده آمریکا در ماه اوت ۳۱۵هزار شغل ایجاد کرد و نرخ بیکاری اساساً در همان جایی است که قبل از همه‌گیری کرونا بود.

وقتی بازار کار قوی است؛ پس نمی‌توان سخنی از رکود اقتصادی به‌میان آورد. روچ به این نکته بسیار مهم نیز اشاره کرده است که دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا نمی‌تواند بر‌اساس اظهار‌نظرهای عوام رکود را شاخص‌سنجی کند.

رکود اقتصادی آمریکا

نگرانی آمریکایی‌ها از رکود اقتصادی

پس از سال‌ها قرنطینه و محدودیت، بسیاری از ناظران اقتصادی ایالات متحده آمریکا امیدوار بودند که تقاضای متوقف‌‌شده موجب رونق اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۲ شود. درعوض، آمریکایی‌ها نگران تورم و رکود هستند؛ اما نتیجه چه شد؟ رکود یا به‌ ادعای برخی کارشناسان کاهش فعالیت‌های اقتصادی، همچنان به قوت خود باقی مانده است.

مصائب افزایش نرخ بهره

هرچه نرخ بهره بیشتر شود، وام‌گرفتن برای شرکت‌های آمریکایی به‌منظور سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید گران‌تر تمام می‌شود. افزایش نرخ‌های کارت اعتباری و وام مسکن و وام خودرو که می‌تواند مداخله دولت‌ها در قیمت‌گذاری رقم بازپرداخت را به‌همراه داشته باشد، از یک سو میزان استفاده از این تسهیلات را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر بر درآمد شرکت‌ها و قیمت سهام  نیز تأثیر می‌گذارد.

دراین‌میان، نکته اصلی آن است که فدرال رزرو می‌خواهد با کاهش تقاضای کل یعنی کاهش میزان تولید برخی کالاها، تورم را مهار کند. آن‌ها امیدوارند که بتوانند این سیاست راهبردی اقتصادی را بدون  کمترین زیان برای اقتصاد آمریکا محقق کنند.

پرونده‌سازی علیه رکود؟

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که پرونده‌سازی‌ها به‌منظور نشان‌دادن رکود اقتصادی شاید برای مخالفت با دولت جو بایدن باشد. این صاحب‌نظران، تنها استدلالشان نبودِ مشکل در بازار اشتغال است و از این حیث اقتصاد ایالات متحده آمریکا را سالم و بدون رکود می‌دانند.

جنگ روانی رکود در ایالات متحده آمریکا

کوئینسی کراسبی، استراتژیست ارشد بازار سرمایه، مسئله رکود را جنگ روانی علیه اقتصاد آمریکا می‌داند. او می گوید برای رسیدن به تحلیل درست باید به رفتار مصرف کننده و بازار توجه کرد.

آیا باید نگران رکود بود؟

اگر ایالات متحده آمریکا در سال جاری یا در سال ۲۰۲۳ وارد رکود شود، دلیلی برای وحشت سرمایه‌گذاران وجود ندارد. نکته مهم در‌این‌باره آن است که رکودها از‌نظر تاریخی خیلی دوام نمی‌آورند.

میانگین مدت رکود اقتصادی ایالات متحده آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم، تنها یازده ماه است. رکود ناشی از کووید۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ نیز، تنها دو ماه به‌طول انجامید.

گفته می‌شود رکودهای ایالات متحده آمریکا نیز نسبتاً رایج هستند؛ چراکه از زمان جنگ جهانی دوم، تقریباً هر پنج سال یک بار در این کشور یک رکود وجود داشته است.

جمع‌بندی

در‌حالی‌که رکود می‌تواند به از‌دست‌دادن شغل و سایر مشکلات مالی برای آمریکایی‌ها منجر شود، از‌لحاظ تاریخی فرصت‌های خرید عالی برای سرمایه‌گذاران بلند‌مدت بوده است.

برای سرمایه‌گذاران ممکن است دشوار باشد که به‌طور‌کامل به پایین‌ترین سطح بازار بپردازند؛ زیرا سهام‌ها چندین ماه قبل از رکود و زمانی‌که به اوج بدبینی رسیده‌اند، تمایل به کاهش دارند.

باوجوداین، برخی از سهام‌ها حتی سابقه عملکرد نسبتاً موفقی در دوران رکود دارند. به‌عنوان مثال، سهام‌های Target (TGT) و والمارت (WMT) و Home Depot در طول رکودهای ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ عملکرد بهتری از S&P 500 داشتند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا