آموزشمبتدیمقاله

همه‌چیز درباره ERC-20 و TRC-20 و تفاوت آن‌ها

ERC-20 و TRC-20 انتخابی سخت به‌منظور انتقال رمزارزها برای افرادی است که از استاندارد شبکه و ویژگی‌­های آن اطلاعاتی ندارند. دنیای رمزارزها دنیای جذابی است و بسیاری از افراد علاقه‌­مندند که وارد آن شوند. بااین‌حال، برخی اصطلاحاتِ این جهان به توضیح نیاز دارند و باید درباره‌شان تحقیق کرد.

استاندارد شبکه یکی از همین اصطلاحات است که باید به آن توجه شود و اطلاعات کاملی درباره‌ا­ش به‌­دست آورد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای انتقال در شبکه بین دو استاندارد ترون و اتریوم مردد می‌­مانید، بهتر است تا انتهای این مقاله از بلاگ تترلند همراه ما باشید.

استیبل کوین (StableCoin) چیست؟

پیش از ورود به بحث استاندارد ERC-20 و TRC-20، باید با استیبل کوین‌­ها آشنا شویم. چرا آگاهی از این اطلاعات الزامی است؟؛ چون برای مبادله استیبل کوین‌­ها با چنین استاندارد­هایی رو­به‌­رو هستیم و بسیاری از افراد نیز ممکن است آن‌ها را هنگام مبادله استیبل کوین­‌ها دیده باشند. 

سکه­‌های پایدار یا استیبل کوین‌­ها برای راحتی معامله‌ها روی کار آمدند و با معرفی آن‌ها ثبات بیشتری به بازار افزوده شد و سرمایه‌­گذاران احساس امنیت خاطر بیشتری کردند. نکته مهم این است که کوین‌­های پایدار در هر شرایطی ثابت‌اند و قیمتشان تغییر نمی­‌کند. 

برای مثال، ارزش استیبل کوین تتر همیشه برابر با یک دلار آمریکاست. برای پشتوانه این ارز از دلار آمریکا استفاده می­‌شود؛ یعنی به‌ازای هر تتر، یک دلار در خزانه بانک‌­های آمریکا نگه‌­داری می‌­شود تا با استفاده از این روش، ارزش آن همیشه ثابت بماند.

فراموش نکنید که برای خرید رمز‌ارز­های مختلف به تتر نیاز دارید؛ یعنی اگر بخواهید از صرافی‌­های گوناگون ارز خاصی بخرید، باید ابتدا آن را به تتر تبدیل و سپس ارز مدنظرتان را تهیه کنید. این رمز‌ارز ثابت برای انتقال بین دو کیف‌پول نیز استفاده می­‌شود و در مبادله‌های بین­‌المللی طرفدار زیادی دارد.

ERC-20 چیست؟

شبکه بلاک چین اتریوم پیش از اینکه بخواهد توکن بومی خود را داشته باشد، شبکه بلاکچین است. این شبکه محبوب قابلیت خاصی دارد که باعث شده است تا بسیاری از پلتفرم‌­ها فعالیتشان را به این بستر منتقل کنند و در آن موفق هم باشند.

قابلیت شبکه بلاکچین اتریوم این است که روی آن می‌­توان توکن­‌های مختلفی ایجاد و وارد بازار کرد. این یعنی شما دیگر نیاز نیست برای خلق کوین، بلاکچین جدیدی بسازید؛ بلکه می‌توانید اتریوم را بستر خود قرار دهید و توکن­تان را تولید کنید. 

افرادی که بخواهند در این بستر توکن خود را توسعه دهند، باید از استاندارد­های شبکه اتریوم تبعیت کنند. این استاندارد­ها با ERC شروع می‌­شوند و قوانین خاصی دارند و به توسعه‌­دهندگان کمک می‌­کنند که مسیر ساده‌­تری را برای خلق توکن تجربه کنند و در‌عین‌حال نیز توکنی استاندارد بسازند.

شایان ذکر است که ERC مخفف Etherum Request for Comments است و تمامی افرادی که بخواهند بر این بستر توکن ایجاد کنند، باید از آن تبعیت کنند.

ویژگی‌­های خاص ERC-20 چیست؟

ERC-20 و TRC-20 تفاوت‌­های مهمی با یکدیگر دارند. با استفاده از استاندارد شبکه ERC-20 می‌­توان در دو حالت دارایی را انتقال داد:

  • حالت اول Transfer نام دارد و در آن گیرنده شناسایی شده و برای هیچ قراردادی دریافت تراکنش‌­های ورودی تنظیم نشده است.
  • در حالت دوم، با استفاده از تابع Approve اجازه برداشت داده خواهد شد و گیرنده دیگر از انجام تراکنش مطلع نیست. در این حالت، به‌­دلیل دومرحله‌­ای­‌بودن فرایند هزینه انتقال افزایش می‌‌یابد.

چرا ERC-20 استاندارد محبوبی است؟

برای اولین‌بار استاندارد ERC-20 در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و سرانجام در سال ۲۰۱۷، شبکه آن را تأیید کرد. در همان ابتدای عرضه، متخصصان زیادی متوجه مشکلات این استاندارد شدند؛ اما با وجود چنین مشکل­اتی، بازهم ERC-20 توانست به پرطرفدارترین استاندارد برای ساخت توکن روی شبکه اتریوم تبدیل شود.

ممکن است برخی فکر کنند که این استاندارد، تنها استاندارد شبکه است؛ درحالی‌که این‌طور نیست. باید اشاره کنیم که استانداردهای دیگری نیز مانند ERC-223 وجود داشتند؛ اما محبوبیت زیادی کسب نکردند.

ERC20

TRC-20 چیست؟

ترون پلتفرمی غیرمتمرکز است که برای به‌اشتراک‌­گذاری آسان‌­تر فایل­‌های مختلف ایجاد شد. این شبکه قصد دارد تا با استفاده از فناوری بلاکچین واسطه‌­ها را حذف کند و انتقال ساده‌­تری برای کاربران رقم بزند.

ترون خود ارز دیجیتال بومی بلاکچین ترون است و مانند اتریوم بلاکچین خاص خود را دارد. ترون نیز همچون اتریوم این قابلیت را در‌اختیار توسعه­‌دهندگان قرار داده است تا با استفاده بلاکچین این شبکه توکن خود را تولید کنند. نکته مهم دیگر اینکه اتریوم TRC-20 نیز استاندارد مخصوص بلاکچین ترون است و توسعه‌­دهندگان باید از آن پیروی کنند.

TRC-20 چه ویژگی‌­های خاصی دارد؟

انتقال بر بستر این استاندارد در مدت‌زمان کوتاه‌­تر و با هزینه کمتری انجام خواهد شد. در این استاندارد، برای انتقال دارایی فقط یک تراکنش به قرارداد هوشمند ارسال می‌­شود که کاهش مدت‌زمان ارسال و نیز کاهش هزینه را در پی دارد؛ چراکه تنها یک گره تأیید تراکنش را انجام می‌­دهد و این کار هم هزینه زیادی نخواهد داشت.

این شبکه استانداردی با نام TRC-10 نیز دارد که با وجود ساده‌­ترکردن ساخت توکن، رواج کمتری دارد؛ زیرا نیاز­های کمتری را پوشش می­‌دهد.

ERC-20 و TRC-20 چه تفاوت‌­هایی با یکدیگر دارند؟

واضح‌­ترین تفاوت ERC-20 و TRC-20 این است که TRC-20 روی شبکه بلاکچین ترون و ERC-20 روی شبکه بلاکچین اتریوم شکل گرفته است. کیف‌پول­‌های اتریوم با آدرس 0X و کیف‌پول­‌های ترون با حرف T آغاز می‌­شوند. همچنین، سرعت تراکنش در شبکه ترون بیشتر از شبکه اتریوم است.

علاوه‌براین، با استفاده از استاندارد ترون کارمزد کمتری برای انتقال پرداخت می‌­کنید. درمقابل، امنیت تراکنش در استاندارد اتریوم بیشتر است؛ چون گره‌­های بیشتری باید تراکنش را تأیید کنند. بیشتر صرافی­‌ها از استاندارد اتریوم پشتیبانی می­‌کنند؛ اما استاندارد ترون هنوز به‌مانند استاندارد اتریوم چندان همه‌­گیر نشده است.

جمع‌­بندی

ERC-20 و TRC-20 هر دو استاندارد­هایی هستند که برای ساخت توکن روی بستر بلاکچین و انتقال آن به ما کمک می‌­کنند. هر‌کدام از آن‌ها ویژگی‌­های خاصی دارند که در این مقاله، به‌­طور‌کامل درباره‌شان صحبت کردیم.

در استاندارد ترون، کارمزد کمتر و در استاندارد اتریوم، امنیت بیشتر را شاهد هستیم. با بررسی بازار متوجه خواهید شد که حرکت سرمایه­‌گذاران به‌سمت استفاده از استاندارد ترون است؛ زیرا ترون در حال تلاش است تا خود را در صرافی‌­های بیشتری استاندارد جا بیندازد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا