آموزشمبتدیمقاله

قرارداد هوشمند (Smart Contract) در عرصه رمزارز چیست؟؛ تعریفی ساده از فرایندی پیچیده

قطعاً برای بسیاری از شما عزیزان درباره مفاهیم پایه در دنیای رمزارز و بلاکچین سؤالات زیادی پیش آمده است. ممکن است به‌دنبال پاسخ رفته باشید؛ اما توضیحی قانع‌کننده برای پرسش خود به‌دست نیاورده باشید. مفاهیمی مثل ساتوشی، نمودار شمعی، ارزهای پایدار مانند تتر، گره و بسیاری دیگر از جمله‌ این مفاهیم هستند.

دانستن این مفاهیم اساسی برای فعالیت درزمینه رمزارزها بسیار مهم است. آگاهی از مفاهیم گفته‌شده در پیشرفت شما در عرصه‌ رمزارزها بسیار اثرگذار خواهد بود. در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره مفهوم قرارداد هوشمند (Smart Contract) و چگونگی عمل‌کردن آن به‌طور مفصل صحبت کنیم.

تعریف قرارداد هوشمند (Smart Contract)

به‌زبان ساده می‌توان گفت که قرارداد هوشمند (Smart Contract) مانند قراردادی دو طرفه در دنیای واقعی است، با این تفاوت که قرارداد هوشمند، قراردادی دیجیتالی است. در‌واقع، این قرارداد کد دیجیتالی ذخیره‌شده درون بلاکچین است.

مثالی کاربردی از مفهوم قرارداد هوشمند (Smart Contract)

همه می‌دانیم که تکنولوژی بلاکچین در صنایع بسیاری وارد شده است. دنیای خریدوفروش املاک هم به‌دنبال این تغییرات به استفاده از این تکنولوژی روی آورده است. فرض کنید در آینده‌ای نه‌چندان دور تصمیم خواهید گرفت ملک را با استفاده از پلتفرمی برمبنای بلاکچین بخرید. برای این‌ منظور باید کارهایی را انجام دهید. برای مثال، مقادیر وام و شرایط اقساط یا دیگر موارد خاص مربوط به خرید ملک را بررسی و تعیین کنید. برای ایجاد قرارداد هوشمند (Smart Contract)، باید آن‌ را امضا کنید و به جریان بیندازید.

برای نمونه، تصمیم گرفتید ۲۰درصد از ارزش ملک مدنظرتان را نقد و مبلغ باقی‌مانده را اقساطی پرداخت کنید. فروشنده براساس شرایطی که توافق کردید، قرارداد هوشمند (Smart Contract) را ایجاد می‌کند. به‌محض اینکه دو طرف توافق کردید که همه‌چیز به‌درستی ثبت شده است، قرارداد هوشمند فعال می‌شود.

پس از گذشت زمان و پرداخت کامل اقساط، مالکیت ملک به شما منتقل می‌شود. تمام مراحل تأییدشدن مبلغ و انتقال مالکیت به‌صورت خودکار و بدون دخالت واسطه‌ صورت می‌گیرد. برخلاف روش‌های سنتی معاملات، روند انجام معامله با سرعت بیشتر و هزینه‌ی کمتری انجام می‌شود.

مزایای قرارداد هوشمند (Smart Contract)

امنیت فراوانی دارد

قرارداد‌های هوشمند با ایجاد فضایی امن از جزئیات قرارداد و سایر اطلاعات محافظت می‌کنند. همچنین، این قرارداد بدون واسطه و شخص ثالث انجام می‌گیرد. به‌همین‌دلیل، خطر تغییر یا دخالت در قرارداد و معامله از بین می‌رود. برای افزایش ضریب امنیت، تمام اطلاعات مهم از‌طریق رمزنگاری ایمن می‌شوند.

به‌طور خودکار اجرایی می‌شود

قرارداد‌های هوشمند خودکار هستند که این ویژگی بارز آن‌ها را کم‌نظیر می‌کند. به‌محض به‌کارگیری قرارداد‌های هوشمند، آن‌ها توانایی اجرای بدون دخالت و خودکار قرارداد را دارند.

بدون وقفه است

هیچ شخص سومی امکان ایجاد وقفه یا دخالت در قرارداد‌های هوشمند را ندارد؛ مگر اینکه از ابتدا این امکان در قرارداد قید شده باشد.

فروش تتر

مقرون‌به‌صرفه‌ است

قرارداد‌های هوشمند به‌دلیل مستقل‌بودن و نیازنداشتن به واسطه بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. وقتی دلال یا شخص ثالث دیگری در معامله وجود داشته باشد، باید مبلغی نیز برای پرداخت کارمزد به آن‌ها بپردازید. باوجوداین، در قرارداد هوشمند که این شخص حذف شده است، دیگر به پرداخت هزینه‌ی بیشتر نیازی نیست و می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

عملکرد سریعی دارد

این قراردادها بسیار سریع اجرا می‌شوند. در‌مقایسه‌با قرارداد‌های دنیای واقعی که ساعت‌ها به‌طول می‌انجامند، قرارداد‌های هوشمند بسیار سریع و در چند دقیقه اجرایی می‌شوند. به‌خوبی می‌دانید که وقتی قراردادی به‌صورت دستی پر می‌شود، احتمال خطا وجود دارد. باوجوداین، قرارداد هوشمند تمام فرایندها را به‌طور خودکار انجام می‌دهد و هیچ خطایی رخ نخواهد داد.

کاربردهای قرارداد هوشمند (Smart Contract)

  • فعالیت‌های تجاری
  • مدیریت زنجیره‌ تأمین
  • خرید‌و‌فروش ملک
  • محافظت از حق کپی‌رایت
  • پرداخت خسارت بیمه

جمع‌بندی

همان‌طور‌که گفتیم، قرارداد هوشمند (Smart Contract) ویژگی‌های بسیاری دارند؛ ازجمله امنیت فراوان و سرعت در اجرا و مقرون‌به‌صرفه‌بودن. به‌دلیل همین ویژگی‌ها، قراردادهای هوشمند در عرصه رمزارزها نیز بسیار کاربردی هستند؛ چراکه داشتن چنین ویژگی‌هایی برای پلتفرم، کیف‌پول، صرافی یا مرجع خرید‌وفروش رمزارز بسیار اهمیت دارند.

تترلند به‌عنوان اولین مرجع خرید و فروش رمرزارز تتر در ایران، بستری امن با امکان واریز و برداشت در کمترین زمان ممکن را با کارمزد صفر برای شما فراهم کرده است. کارمزد انتقال تتر را بسته به نوع تتر انتخابی کاربران (TRC20 و ERC20 و OMNI) شبکه دریافت می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا