اخبارمتوسطمقاله

با به‌روزرسانی مرج اتریوم باید منتظر چه تغییراتی باشیم؟

کاهش مصرف انرژی اتریوم تا ۹۹درصد

شبکه اتریوم که رمزارز اتر (ETH) بر بستر آن کار می‌‎کند، قرار است با مصرف انرژی بهینه‌‎تری به فعالیتش ادامه دهد و به‌جای مکانیزم اجماع پرمصرف اثبات کار، از روش کم‌مصرف‌تر اثبات سهام استفاده کند. در این به‌روزرسانی که «مرج اتریوم» نامیده می‌شود، نحوه تأیید تراکنش‌ها تغییر خواهد کرد و انرژی مصرفی تا ۹۹درصد کاهش خواهد یافت.

ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، ۱۲آگوست۲۰۲۲ (۲۱‌مرداد‌۱۴۰۱) در توییتی اعلام کرد که به‌احتمال زیاد مرج در ۱۵سپتامبر۲۰۲۲ (۲۴شهریور۱۴۰۱) اتفاق خواهد افتاد. ناگفته نماند توسعه این پروژه چندین سال طول کشیده و در این مدت بارها به‌تعویق افتاده است.

اگرچه به‌نظر می‌رسد برنامه مرج اتریوم این بار قطعی‌تر باشد، امکان تعویقش نیز وجود دارد. هدف اصلی این به‌روزرسانی کاهش مصرف انرژی است و بنیاد اتریوم تخمین زده که مصرف انرژی به‌اندازه ۹۹/۹۵درصد کاهش خواهد یافت و مقیاس‌پذیری نیز بهتر خواهد شد.

در این مطلب از بلاگ تترلند، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که با به‌روزرسانی مرج اتریوم باید منتظر چه تغییراتی باشیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب خواندنی با ما همراه باشید.

دلیل انجام به‌روزرسانی مرج اتریوم

بنیاد اتریوم برای توضیح این انتقال، Ethereum را مشابه فضاپیمایی در میانه پرواز توصیف می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «جامعه کاربران پیشرانه‌ جدیدی ساخته و بدنه فضاپیما را نیز مستحکم کرده‌اند.» پس از آزمایش‌های کافی، زمان جابه‌جایی پیشرانه جدید با پیشرانه قدیمی در میانه پرواز فرارسیده است. در این به‌روزرسانی، پیشرانه کارآمدتر در فضاپیمای فعلی جایگزین خواهد شد.

سؤالی که مطرح می‌شود، این است که پیشرانه قبلی چه مشکلی داشت؟ مین‌نت (Mainnet) یا بلاکچین اتریوم از زمان انتشار در سال ۲۰۱۵ تاکنون، از الگوی اثبات کار برای اضافه‌کردن تراکنش‌های جدید و سایر اطلاعات استفاده می‌کند.

در اجماع اثبات کار، کاربران باید برای اضافه‌کردن بلوکی جدید به شبکه، محاسبات ریاضیاتی را حل کنند که مدام سخت‌تر می‌شود. این روش که در بسیاری از رمزارزها مانند بیت کوین استفاده می‌شود، امن، اما پرمصرف است. شایان ذکر است اتریوم با استفاده از اثبات سهام، در طول یک‌ سال به‌اندازه برق کل چندین کشور مصرف انرژی دارد.

اثبات سهام (PoS) جایگزینی برای اثبات کار (PoW) است و انرژی کمتری مصرف می‌کند. کاربرانی که می‌خواهند در فرایند تأیید بلوک‌ها ایفای نقش کنند، به‌جای مصرف برق برای انجام محاسبات ریاضی، از رمزارزهای خود در روشی به نام استیکینگ استفاده می‌کنند.

این کاربرها یا به‌عبارت‌دیگر ولیدیتورها برای تأیید اطلاعات جدید اضافه‌شده به بلوک به‌طور‌اتفاقی انتخاب می‌شوند. اگر آنان اطلاعاتی که تأیید می‌کنند، صحیح باشد، رمزارز دریافت می‌کنند؛ اما اگر صادقانه عمل نکنند، رمزارزهایی که در میان گذاشته بودند، از دست خواهند داد.

مرج اتریوم چگونه عمل می‌کند؟

تکنولوژی مهم حاضر در پشت‌پرده مرج بیکن چین (Beacon Chain) نام دارد. این زنجیره درواقع دفترکل مبتنی‌بر اثبات سهام است و تاریخچه تمامی تراکنش‌های اضافه و تأیید شده را از زمان انتشارش، یعنی آذر‌۱۳۹۹، در خود نگه می‌دارد.

بیکن چین در این مدت آزمایش و بررسی شده و تاکنون بیش از ۴۰۰هزار ولیدیتور به خود جذب کرده است. دقت کنید که عملکرد بیکن چین مستقل از مین‌نت است. زمانی‌که مرج یا ترکیب این زنجیره‌ها اتفاق بیفتد، اطلاعات از مین‌نت به بیکن چین انتقال خواهد یافت یا همان‌طور‌که گفته شد، در میانه پرواز موتورهای اتریوم جابه‌جا خواهند شد.

در مرج چه تغییراتی رخ خواهد داد و چه بخش‌هایی ثابت خواهد ماند؟

  • ماینینگ یا استخراج دیگر در اتریوم امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر اتریوم طبق برنامه از ماینینگ به استیکینگ تغییر کند، تأیید تراکنش‌ها روی مین‌نت از‌طریق استخراج ناممکن خواهد شد. در‌عوض، ولیدیتورها تمامی تراکنش‌های اصلی را روی بیکن چین تأیید خواهند کرد.
  • از‌آ‌‌ن‌جاکه پاداش استیکینگ به‌مراتب از پاداش استخراج کمتر است، نرخ ورود کوین‌های جدید به چرخه‌ نیز کاهشی ۹۰درصد تجربه خواهد کرد. همچنین، انرژی موردنیاز برای نگه‌داری شبکه اتریوم (PoS) کاهش خواهد یافت.
  • شاردینگ امکان‌پذیر خواهد شد. شاردینگ کار تأیید تراکنش را به اجزایی کوچک‌تر تقسیم خواهد کرد و با این کار به شبکه امکان خواهد داد تراکنش‌های بیشتری انجام دهد.
  • افراد بیشتری می‌توانند از‌طریق اجرای اتریوم روی دستگاه‌های کوچک مانند تلفن‌های همراه در شبکه مشارکت کنند. شاردینگ جزئی از مرج نیست؛ اما ممکن است در به‌روزرسانی‌های بعدی اجرایی شود. 
  • کارمزد شبکه و سرعت تراکنش ثابت خواهد ماند؛ زیرا طبق اعلام شبکه‌ اتریوم، مرج باعث کاهش کارمزدها و افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها نخواهد شد.
  • نحوه‌ دسترسی به اتر (ETH) ثابت خواهد بود. از‌آ‌ن‌جاکه طی مرج تمامی تاریخچه تراکنش منتقل خواهد شد، دارایی‌هایی دیجیتال نیز مانند قبل دردسترس خواهند بود.

کوین اتر (ETH)

پس از مرج اتریوم صاحبان توکن‌های اتریومی چه‌ کاری باید انجام دهند؟

سرمایه‌گذاران و دارندگان اتر یا سایر توکن‌های اتریومی نیازی نیست کار خاصی انجام دهند؛ اما باید مراقب کلاه‌برداران باشند. وب‌سایت رسمی اتریوم درباره کلاه‌برداران با شعارهایی چون ارتقا یا انتقال به توکن‌های جدید مانند ETH2 هشدار داده است. علاوه‌براین پس از مرج، نیازی نیست توکن‌‌هایتان را جابه‌جا کنید یا تغییر دهید و مانند قبل می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بااین‌حال، قضیه برای ماینرها و استیک‌کننده‌ها متفاوت خواهد بود. اگر در‌حال‌حاضر در یکی از نودهای اتریوم فعالیت می‌کنید یا در بیکن چین استیک انجام داده‌اید، برای انتقال آسان لازم است اقداماتی انجام دهید. اگر هم استخراج‌کننده هستید، پس از مرج دیگر نمی‌توانید اتر استخراج کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا