متوسطمقاله

تجزیه‌وتحلیل قیمت رمزارزهای VET ،UNI ،IMX ،BTC و ALGO (۳۱آبان تا ۶آذر۱۴۰۲)

قیمت رمزارزها در هفته‌ای که گذشت (۳۱آبان تا ۶آذر۱۴۰۲)، روند جالبی را پشت‌سر گذاشت. درحالی‌که بیت کوین با مقاومت ۳۸هزاردلاری مواجه است، UNI ،IMX ،VET و ALGO ممکن است در کوتاه‌مدت روند صعودی خود را ادامه دهند.

۲۴‌نوامبر۲۰۲۳ (۳آذر۱۴۰۲)، بیت کوین به بیش از ۳۸هزار دلار رسید؛ اما گاوها در حفظ و تقویت این سطح ناموفق بودند. این موضوع نشان‌دهنده تردید کاربران برای خرید در سطوح بالاتر است. در این مطلب از بلاگ تترلند، قیمت رمزارزهای BTC، UNI ،IMX ،VET و ALGO بین ۳۱آبان تا ۶آذر۱۴۰۲ را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم.

تحلیل قیمت بیت کوین

تجزیه‌وتحلیل قیمت رمزارزها را با BTC شروع می‌کنیم. بیت کوین در مسیر تشکیل الگوی کندل دوجی (Doji) در نمودار هفتگی برای دومین هفته متوالی است که به‌وضوح نشان می‌دهد گاوها و خرس‌ها درباره حرکت جهت‌دار بعدی خود سردرگم هستند. الگوی شمعی دوجی (Doji) یکی از الگوهای مهم در تحلیل شمعی است که معمولاً در نمودارهای قیمتی مشاهده می‌شود. 

این الگو زمانی رخ می‌دهد که قیمت باز و بسته شمع به یکدیگر نزدیک یا تقریباً برابر باشند. این یعنی به همان میزان که فروشندگان قیمت را کاهش داده‌اند، خریداران قیمت را افزایش داده باشند. این الگو نشان‌دهنده قطعی‌نبودن و تعارض در بازار است و می‌تواند به‌معنای تعادل در بازار باشد.

مشاهده روزانه داده های بازار رمزنگاری

مشاهده روزانه داده های بازار رمزنگاری (منبع: Coin360)

به‌نوشته کوین‌تلگراف، درحالی‌که قیمت بیت کوین نزدیک بیشترین سطح ۱۸ماهه خود باقی مانده است، آرتور هیز، بنیان‌گذار BitMEX، بر موضع خود درباره روند صعودی بازار تأکید کرد. هیز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X گفت که نقدینگی دلار ایالات متحده در حال افزایش است و این موضوع احتمالاً به افزایش قیمت بیت کوین منجر خواهد شد. 

یکی دیگر از پیش‌بینی‌های صعودی را PlanB انجام داد که پس از منتشرکردن پستی در شبکه اجتماعی X گفت که بیت کوین ممکن است برای مدت طولانی در سطح فعلی باقی بماند. PlanB انتظار دارد بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ بیت کوین حداقل قیمت ۱۰۰هزاردلاری را حفظ کند.

در چند روز گذشته، رویکرد تحلیلگران به‌طور فزاینده‌ای مثبت بوده است. بااین‌حال، معامله‌گران باید احتیاط کنند؛ زیرا هر روند صعودی حتماً اصلاحاتی در پی خواهد داشت. آیا بیت کوین می‌تواند به بیش از ۳۸هزار دلار برسد یا به‌زودی روند اصلاحی را آغاز خواهد کرد؟ برای پاسخ به این پرسش، نمودار پنج رمزارز برتر را بررسی می‌کنیم که ممکن است در آینده نزدیک عملکرد مثبتی داشته باشند.

روند صعودی بیت کوین با مانعی در نزدیکی سطح ۳۷,۹۸۰ دلار برخورد کرده است، بااین‌حال، گاوها عجله‌ای برای بستن موقعیت‌های خود ندارند. این موضوع حاکی از آن است که معامله‌گران انتظار دارند روند صعودی ادامه یابد.

نمودار روزانه BTC/USDT

نمودار روزانه BTC/USDT (منبع: TradingView)

وضعیت بیت کوین در میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه

حمایت فوری در سمت نزولی، میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه (۳۶,۵۴۶ دلار) است. اگر قیمت از این سطح حمایتی بازگردد، نشان‌دهنده این است که معاملات خرید در هر افت جزئی در حال انجام است. این موضوع احتمال شکست بالای ۳۷,۹۸۰ دلار را افزایش می‌دهد. 

اگر این اتفاق بیفتد، قیمت جفت‌ارز BTC/USDT می‌تواند تا ۴۰هزار دلار افزایش یابد. این سطح ممکن است مانع بزرگی برای گاوها باشد. بااین‌همه، اگر خریداران سطح ۳۸هزار دلار را به‌سمت حمایت در جهت نزولی بازگردانند، روند صعود قیمت می‌تواند تا ۴۸هزار دلار ادامه یابد.

نمودار ۴ساعته BTC/USDT

نمودار ۴ساعته BTC/USDT (منبع: TradingView)

درمقابل، اگر قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه سقوط کند، نشان‌دهنده این است که معامله‌گران در حال رزرو سود هستند. به‌دنبال همین مسئله ممکن است قیمت این جفت‌ارز به ۳۴,۸۰۰ دلار کاهش یابد. 

گاوها در تلاش هستند تا قیمت را بالاتر از میانگین متحرک حفظ کنند؛ اما هنوز موفق نشده‌اند بر مانع ۳۷,۹۸۰ دلار غلبه کنند. شاخص قدرت نسبی (RSI) درست بالاتر از نقطه میانی و نشانگر تضعیف روند صعودی است.

اگر قیمت به زیر میانگین متحرک ۵۰ ساده سقوط کند، ممکن است قیمت جفت‌ارز تا نزدیکی خط روند صعودی سقوط کند. ازاین‌رو، انتظار می‌رود گاوها با قدرت از این سطح دفاع کنند. درمقابل، شکست و بسته‌شدن قیمت بالای ۳۸,۵۰۰ دلار نشان می‌دهد که کنترل بازار در دست گاوهاست.

تحلیل قیمت یونی‌سواپ

تجزیه‌وتحلیل قیمت رمزارزها را با یونی‌سواپ پی می‌گیریم. ۲۱‌نوامبر۲۰۲۳ (۳۱آبان۱۴۰۲)، قیمت یونی‌سواپ به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه (۵.۴۴ دلار) رسید. باوجوداین، حرکت به‌سمت سطوح پایین‌تر باعث شد گاوها حجم خرید را  افزایش دهند. ۲۲نوامبر۲۰۲۳ (۱آذر۱۴۰۲)، این رالی پرسرعت آغاز شد و ۲۴نوامبر۲۰۲۳ (۳آذر۱۴۰۲)، قیمت را به ۶.۶۰ دلار رساند. 

بااین‌حال، این روند صعودی با فروش نزدیک به مقاومت سربار ۶.۷۰ دلار مواجه است. قیمت جفت‌ارز UNI/USDT به سطح ۳۸.۲درصد فیبوناچی اصلاحی ۵.۹۲ دلار بازگشته است و توقف بعدی آن می‌تواند سطح ۵۰درصد اصلاحی ۵.۷۱ دلار باشد.

نمودار روزانه UNI/USDT

نمودار روزانه UNI/USDT (منبع: TradingView)

جهشی قوی از این منطقه نشان می‌دهد که معامله‌گران نوسان‌های نزولی را به‌عنوان فرصتی برای خرید می‌بینند و این موضوع ممکن است چشم‌انداز شکست بالای سطح ۶.۷۰ دلار را افزایش دهد. چنین حرکتی الگوی دوکفی را تکمیل می‌کند که هدف آن ۹.۶۰ دلار است.

الگوی دوکفی

الگوی دوکفی (Double Bottom) یکی از الگوهای مهم در تحلیل فنی است که در نمودارهای قیمتی مشاهده می‌شود. این الگو زمانی رخ می‌دهد که قیمت در بازار نزولی به کف قیمت (حداقلی) برسد و سپس موقتاً از این سطح برخیزد. درادامه، دوباره به سطح قبلی نزول کند تا کف دوم شکل گیرد. 

الگوی دوکفی ممکن است نشان‌دهنده اتمام نزولات و شروع روند صعودی جدیدی باشد. در این الگو، کف اول نشانگر نقطه‌ای است که فروشندگان نتوانسته‌اند قیمت را به سطح پایین‌تری ببرند و خریداران تدابیری برای انتقال قیمت به‌سمت بالاتر اتخاذ می‌کنند. 

پس از رسیدن به کف اول، قیمت موقتاً افزایش می‌یابد. بااین‌حال، به‌دلایلی مانند فشار فروش و بازار عرضه‌کننده‌ها و بی‌اعتمادی، دوباره به سطح کف اول برمی‌گردد و کف دوم شکل می‌گیرد. این کف دوم نشان‌دهنده قدرت خریداران است که توانسته‌اند قیمت را دوباره افزایش دهند و بازار را به‌سمت روند صعودی هدایت کنند. بر همین اساس، روند صعودی Uniswap احتمالاً زیر سطح ۶۱.۸درصد فیبوناچی اصلاحی ۵.۵۰ دلار تضعیف خواهد شد.

نمودار ۴ساعته UNI/USDT

نمودار ۴ساعته UNI/USDT (منبع: TradingView)

به‌طورکلی، گاوها سعی کردند از میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه محافظت کنند؛ ولی خرس‌ها نقشه‌های دیگری در سر داشتند. آن‌ها موفق شدند قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ برسانند و اصلاح عمیق‌تری را آغاز کنند. اگر قیمت زیر ۲۰روزه (20-EMA) باقی بماند، ممکن است جفت‌ارز به خط متحرک ساده ۵۰روزه (50-SMA) سقوط کند. 

اگر قیمت از سطح فعلی افزایش یابد یا از 50-SMA جهش کند، نشان می‌دهد که خرید در سطوح پایین‌تری در حال انجام است. گاوها دوباره سعی خواهند کرد تا قیمت را به مقاومت بالای ۶.۷۰ دلار برسانند و درصورت غلبه بر این مقاومت، قیمت جفت‌ارز ممکن است به ۷.۸۰ دلار افزایش یابد.

تحلیل قیمت (Immutable (IMX

تجزیه‌وتحلیل قیمت رمزارزها را با IMX ادامه می‌دهیم. در چند روز گذشته، قیمت Immutable بالای سطح شکست ۱.۳ دلار حفظ شده است که نشان می‌دهد گاوها دست برتر را در بازار دارند. قیمت این رمزارز ممکن است به محدوده بین ۱.۳۰ دلار و متحرک نمایی ۲۰روزه (۱.۲۰ دلار) بازگردد. این محدوده قیمتی احتمالاً نبرد سختی را بین گاوها و خرس‌ها شاهد خواهد بود؛ اما اگر خریداران پیروز شوند، قیمت جفت‌ارز IMX/USDT می‌تواند تا ۱.۸۶ دلار نیز صعود کند.

نمودار روزانه IMX/USDT

نمودار روزانه IMX/USDT (منبع: TradingView)

درمقابل، اگر فروشندگان قیمت را به زیر منطقه حمایت بکشند، ممکن است در کوتاه‌مدت باعث توقف معامله‌گران  شود. این موضوع می‌تواند فروش را تسریع کند و به اصلاح شدیدتر به سطح روانی ۱ دلار منجر شود. میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه در نمودار ۴ساعته خطی شده است و شاخص قدرت نسبی درست زیر نقطه میانی قرار دارد. این‌ها نشانه‌ای از تثبیت احتمالی قیمت در کوتاه‌مدت هستند.

نمودار ۴ساعته IMX/USDT

نمودار ۴ساعته IMX/USDT (منبع: TradingView)

 اولین حمایت نزولی ۱.۳۰ دلار است. اگر خریداران موفق شوند قیمت را بالاتر از این سطح نگه دارند، ۱.۳۰ دلار می‌تواند به‌عنوان سطح هدف بعدی در نظر گرفته شود. شکست بالای ۱.۵۰ دلار نیز نشان‌دهنده شروع مجدد روند صعودی خواهد بود. ازاین‌رو، قیمت این جفت‌ارز ممکن است به ۱.۵۹ دلار و سپس به ۱.۶۳ دلار برسد. برخلاف این فرض، سقوط به زیر ۱.۲۰ دلار می‌تواند مزیت کوتاه‌مدت را به‌نفع خرس‌ها تغییر دهد.

تحلیل قیمت وی چین

درادامه تجزیه‌وتحلیل قیمت رمزارزها به وی چین می‌رسیم. بررسی‌ها حاکی از آن است که ۲۶‌نوامبر۲۰۲۳ (۵آذر۱۴۰۲)، خریداران موفق شدند قیمت وی چین را به بالای مقاومت سربار ۰.۰۲۳ دلار برسانند. بااین‌حال، همان‌طورکه از فتیله بلند روی کندل مشاهده می‌شود، حفظ سطوح بالاتر با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

نمودار روزانه VET/USDT

نمودار روزانه VET/USDT (منبع: TradingView)

در‌ادامه این روند، فروشندگان تلاش خواهند کرد گاوهای تهاجمی را به‌دام بیندازند و قیمت را به‌سمت متحرک نمایی ۲۰‌روزه (۰.۰۲۱ دلار) برسانند. بازگشت قیمت از این سطح، نشان‌دهنده نگرش مثبت در بازار است. همچنین، گاوها دوباره تلاش خواهند کرد تا با قیمت ۰.۰۲۳ دلار بر مانع غلبه کنند. 

درصورت موفقیت آن‌ها، قیمت جفت‌ارز VET/USDT می‌تواند تا ۰.۰۲۷ دلار افزایش یابد و به قیمت هدف بعدی، یعنی ۰.۰۳۱ دلار برسد. درمقابل، اگر خرس‌ها قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه کاهش دهند، امکان دارد قیمت این جفت‌ارز به مدت طولانی‌تری در محدوده بین ۰.۰۱۴ تا ۰.۰۲۳ دلار باقی بماند.

نمودار ۴ساعته VET/USDT

نمودار ۴ساعته VET/USDT (منبع: TradingView)

در‌حال‌حاضر، جفت‌ارز VET/USDT به زیر سطح شکست ۰.۰۲۳ دلار بازگشته است. این نشان می‌دهد که خرس‌ها تسلیم نشده‌اند و فروش در سطوح بالاتری در حال انجام است. این جفت‌ارز می‌تواند در مرحله بعدی به 20-EMA برسد. این سطح مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. 

درصورت بازگشت قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه، گاوها تلاش مجدد خود را برای رساندن قیمت به بالای سطح ۰.۰۲۳ دلار و شروع مرحله بعدی رالی (تا ۰.۰۲۷ دلار) انجام خواهند داد. درمقابل، شکست زیر 20-EMA ممکن است باعث اصلاح عمیق‌تر به ۰.۰۲۰ دلار شود.

تحلیل قیمت Algorand

تجزیه‌وتحلیل قیمت رمزارزها را با آلگورند خاتمه می‌دهیم. ۲۵‌نوامبر۲۰۲۳ (۴آذر۱۴۰۲)، Algorand به مقاومت بالای ۰.۱۴ دلار رسید. این سطحی است که انتظار می‌رود خرس‌ها با قدرت از آن دفاع کنند. این موضوع که گاوها از سطح قیمت فعلی دست نکشند، نشان می‌دهد که معامله‌گران در حال حفظ موقعیت‌های خود هستند.

همچنین، آنان انتظار روندی صعودی را می‌کشند و این امر احتمال صعود به بالای منطقه مقاومت ۰.۱۴ تا ۰.۱۵ دلار را افزایش می‌دهد. در‌صورت وقوع این اتفاق، قیمت جفت‌ارز ALGO/USDT الگوی فنجان و دسته را تکمیل می‌کند. ناگفته نماند که هدف الگوی این تنظیم معکوس ۰.۲۰ دلار است.

نمودار روزانه ALGO/USDT

نمودار روزانه ALGO/USDT (منبع: TradingView)

اگر خرس‌ها بخواهند از حرکت صعودی جلوگیری کنند، باید قیمت را به زیر سطح حمایت بحرانی ۰.۱۲ دلار بکشند. با کاهش از این سطح، قیمت این جفت‌ارز ممکن است به ۰.۱۱ دلار و سپس به ۰.۰۹ دلار سقوط کند. 

نمودار ۴ساعته نشان می‌دهد که این جفت‌ارز مدتی است که در محدوده ۰.۱۲ تا ۰.۱۵ دلار در حال نوسان است. در هر محدوده، معامله‌گران معمولاً نزدیک به حمایت خرید می‌کنند و نزدیک به مقاومت می‌فروشند. پیش‌بینی جهت شکست با قطعیت دشوار است؛ بنابراین، معامله‌گران ممکن است قبل از انجام معاملات بعدی خود، مدتی منتظر بمانند.

اگر قیمت به بیش از ۰.۱۵ دلار برسد، این جفت احتمالاً مرحله بعدی روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد. در این صورت، قیمت این جفت ممکن است ابتدا به ۰.۱۸ دلار و سپس به ۰.۲۰ دلار افزایش یابد. درصورتی‌که قیمت کاهش یابد و به کمتر از ۰.۱۲ دلار برسد، این پیش‌بینی مثبت به وقوع نخواهد پیوست.

الگوی فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle) یکی از الگوهای معروف در تحلیل فنی است که در نمودارهای قیمتی به‌صورت مکرر مشاهده می‌شود. این الگو معمولاً زمانی شکل می‌گیرد که قیمت در ‌روند صعودی قرار دارد و به‌عنوان نشانه‌ای قوی برای ادامه روند صعودی در بازار شناخته می‌شود. 

نمودار ۴ساعته ALGO/USDT

نمودار ۴ساعته ALGO/USDT (منبع: TradingView)

این الگو به دو بخش تقسیم می‌شود: فنجان و دسته. در بخش فنجان، قیمت به‌شکل منحنی به‌سمت بالا افزایش می‌یابد و سپس به‌طور مدرج و آرام کاهش می‌یابد تا قاعدگی شکل گیرد. این قاعدگی معمولاً نشان‌دهنده تغییر جهت قیمت از نزولی به صعودی است. 

بخش دسته که پس از قاعدگی فنجان شکل می‌گیرد، شامل بازگشت قیمت به‌سمت بالا می‌شود. در این بخش، قیمت به‌طور آرام و تدریجی افزایش می‌یابد و به سطح قبلی خود نزدیک می‌شود یا آن را شکسته و به سطح جدیدی می‌رسد. این بخش نشان‌دهنده قدرت و ثبات خریداران است که توانسته‌اند قیمت را افزایش دهند و بازار را به‌سمت روند صعودی هدایت کنند.

دیدگاه شما کاربران تترلند درباره تجزیه‌وتحلیل قیمت رمزارزها در هفته‌ای که گذشت، چیست؟

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا