دسته‌بندی نشده

جیتو ایردراپ ۲۲۵میلیون‌دلاری راه‌اندازی کرد

جیتو ایردراپ خود را راه‌اندازی کرده است و تقریباً ۲۲۵‌میلیون دلار توکن را بین کاربران سولانا در سراسر جهان توزیع خواهد کرد. دیفای به‌معنای اجتماعی از خدمات مالی دیجیتال است که بدون واسطه مرکزی یا سازمان مالی عمل می‌کند. این مفهوم اغلب در زمینه‌های مختلفی از‌جمله اعتباردهی، استیکینگ (Staking)، وام‌دهی، معاملات خودکار و تبادل رمزارزها استفاده می‌شود. 

DeFi بر‌اساس فناوری بلاک‌چین، به‌ویژه شبکه‌هایی مانند سولانا و بایننس اسمارت چین و اتریوم ساخته می‌شود. این پلتفرم امکان تبادلات مالی و استفاده از سرویس‌های مالی را با هویت غیرمتمرکز فراهم می‌کند و برای تمام افراد دردسترس است. همچنین، در DeFi کاربران در فرایند تصمیم‌گیری مربوط به پروژه‌ها (حاکمیت جمعی) مشارکت می‌کنند.

پلتفرم غیرمتمرکز جیتو مبتنی‌بر شبکه سولاناست و امکاناتی مانند استیکینگ (Staking) رمزارزها و خدمات دیگر DeFi را ارائه می‌دهد. هدف اصلی این پلتفرم ایجاد شبکه‌ای متنوع و کامل از خدمات مالی دیجیتال روی این شبکه و ترویج حاکمیت جمعی در مدیریت آن است.

ایردراپ یکی از روش‌های توزیع رمزارز است که در آن، توکن‌ها به‌رایگان به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط معینی دارند. این فرایند به‌عنوان استراتژی بازاریابی برای جذب کاربر و شبکه‌سازی در جامعه مخاطب مشتریان انجام می‌شود.

در ایردراپ، رمزارزها در قالب هدایا توزیع می‌شوند و افراد معینی که مستقیم یا غیرمستقیم با پروژه یا رمزارزی در ارتباط هستند، از این توزیع می‌توانند بهره‌مند شوند. علاوه‌بر‌این، گاهی اوقات شرایط خاصی نظیر داشتن کیف‌پول خاص یا انجام وظایف ویژه می‌تواند به افراد امکان دهد تا از ایردراپ استفاده کنند.

قیمت جیتو از زمان عرضه

قیمت جیتو از زمان عرضه (منبع: CoinGecko)

ایردراپ جیتو

طبق گزارش‌ها، ایردراپ جیتو ۷دسامبر۲۰۲۳ (۱۶آذر۱۴۰۲) آغاز شد و توکن جیتو (JTO) را با قیمت پایه ۶.۰۱ دلار معرفی کرد. این ارزیابی اولیه باعث شد ۹۰میلیون توکن تعیین‌شده برای ایردراپ به ارزش بازار بیش از ۵۰۰میلیون دلار برسد.

بااین‌حال اندکی پس از عرضه، CoinGecko کاهش شدیدی در ارزش این توکن ثبت کرد که باعث شد قیمت آن به کمتر از ۲ دلار کاهش یابد. تا ۸دسامبر۲۰۲۳ (۱۷آذر۱۴۰۲)، قیمت JTO کمتر از ۳ دلار تثبیت شده بود و به‌ازای هر داده CoinGecko با قیمت ۲.۹۱ دلار معامله می‌شد.

با وجود نوسان‌های قیمت، این ایردراپ مزیت بسیار مهمی برای کاربران دیفای سولانا به‌شمار می‌رود. به‌گفته SolScan، تاکنون بیش از ۶۳میلیون توکن JTO تاکنون درخواست شده‌اند و ۲۷میلیون توکن از ۹۰میلیون توکنی که در‌دسترس قرار گرفته بودند، برای ادامه توزیع باقی‌ مانده است.

دریافت‌کنندگان واجد‌شرایط این ایردراپ عبارت‌اند از: دارندگان JitoSOL و تأییدکنندگان سولانا (Solana Validators) که از مشتریان Jito MEV clients استفاده می‌کنند و کاربران خدمات MEV جیتو. طبق نقشه راه این پلتفرم، جیتو قصد دارد ایردراپ‌های توکن دیگری را نیز در آینده راه‌اندازی کند.

دارندگان JitoSOL اعضای جامعه‌ای هستند که توکن JitoSOL را در‌اختیار دارند و از آن نگه‌داری می‌کنند. این افراد ممکن است به‌عنوان سرمایه‌گذاران و طراحان یا دارندگان عادی توکن JitoSOL در اکوسیستم سولانا فعالیت کنند. استفاده اعضای تأییدکننده (ولیدیتورها) در شبکه سولانا از Jito MEV clients به‌معنای استفاده از سرویس‌های MEV یا «تقلب اجرایی معاملات» است. MEV امکان می‌دهد تا ولیدیتورها از فرصت‌های معاملاتی در شبکه به‌منظور به‌دست‌آوردن سود بیشتر بهره‌مند شوند.

کاربران خدمات MEV جیتو (Jito’s MEV services) افرادی هستند که از خدمات مرتبط با «تقلب اجرایی معاملات» که جیتو ارائه می‌دهد، استفاده می‌کنند. این خدمات ممکن است شامل امکان بهره‌مندی کاربران از فرصت‌ها و تغییرات در اجرای معاملات به‌نفع خودشان باشد.

حمله DDoS

کریپتونیوز می‌نویسد با اینکه پلتفرم Jito توانست ایردراپ توکن خود را با موفقیت راه‌اندازی کند، این رویداد در طول مسیر با مشکلات فنی مواجه شد. متأسفانه حین اجرای این ایردراپ، وب‌سایت جیتو با حملات DDoS (حملات انکار سرویس) مواجه شد که مشکلات فنی شدیدی را در پی داشت. این نوع حملات را معمولاً افراد خراب‌کار انجام می‌دهند که با بارگذاری غیرمجاز ترافیک، قصد دارند عملکرد وب‌سایت را دچار اختلال کنند. 

برخی از حساب‌های کاربری جیتو با این حملات مواجه شدند. درحالی‌که انگیزه پشت این حمله‌ها نامشخص است، حوادث مشابهی در گذشته در پروژه‌های رمزنگاری مختلف گزارش شده است. این حوادث اغلب شامل کلاه‌بردارانی می‌شود که پس از ایجاد اختلال در عملکرد پلتفرم، برای اصلاح عملکرد و جبران هزینه‌های وارد‌شده به پروژه‌های آسیب‌دیده، از صاحبان پلتفرم باج می‌گیرند.

اعلام برنامه‌های توکن در ماه نوامبر

پس از اینکه پلتفرم جیتو در ۲۷‌نوامبر۲۰۲۳ برای اولین‌بار برنامه‌ خود به‌منظور ایجاد یک‌میلیارد توکن JTO را به‌منظور تسهیل در حاکمیت شبکه Jito اعلام کرد، راه‌اندازی ایردراپ جیتو آغاز شد. بنیاد مذکور اعلام کرد که برنامه‌های این ایردراپ شامل وظایفی مانند تعیین وجوه (هزینه‌ها) برای استیکینگ پول JitoSOL و نظارت بر درآمد و مدیریت خزانه DAO خواهد بود.

طبق اظهارات ابتدایی، ۱۱۵میلیون توکن JTO در این ایردراپ درگردش خواهند بود. از این میزان توکن ۳۴درصد برای رشد جامعه، ۲۵درصد برای توسعه اکوسیستم، ۲۴.۵درصد برای همکاران اصلی و ۱۶درصد برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.
تعیین وجوه (هزینه‌ها) برای استیکینگ پول JitoSOL فرایندی است که در ارتباط با فعالیت‌های حاشیه‌ای (استیکینگ) در شبکه Jito انجام می‌شود. در دنیای رمزارزها، استیکینگ به‌معنای نگه‌داشتن یا قفل‌کردن رمزارزها در کیف‌پولی خاص به‌منظور حمایت از عملکرد شبکه است.

وقتی رمزارزها به استیکینگ پول افزوده می‌شوند، دارندگان این ارزها (استیکرها) می‌توانند به تثبیت شبکه و انجام تراکنش‌ها کمک و به‌عنوان جوایز هزینه‌های استیکینگ را دریافت کنند. این هزینه‌ها براساس قراردادهای هوشمندی که در شبکه اجرا می‌شوند، تعیین و پرداخت می‌شوند.

خزانه DAO شامل دارایی‌های مختلف مانند ارزهای دیجیتال و توکن‌ها یا سایر ارزش‌های معامله‌شدنی است. مدیریت خزانه شامل تصمیم‌گیری درباره نحوه استفاده از این دارایی‌ها و اجرای تصمیماتی است که به حفظ و افزایش ارزش خزانه مربوطه کمک می‌کند. 

به‌عبارت‌دیگر، مدیریت خزانه DAO شامل استراتژی‌ها و تصمیماتی است که برای بهره‌وری بیشتر از دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری مناسب، تضمین امانت و امانت اطلاعات مالی انجام می‌شود. جامعه یا اعضای DAO این فرایند را معمولاً با رأی‌گیری تعیین می‌کنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا