اخبارپیشرفتهمقاله

پوشش دیفای (DeFi)؛ ناجی ارزهای دیجیتال پرریسک

پوشش دیفای (DeFi) در آینده‌ای نزدیک، ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک را بیمه خواهد کرد. همچنین، دیفای با مقابله با مخالفت‌های موجود، می‌تواند بازار پر‌نوسان رمزارزها را سروسامان دهد.

در‌حال‌حاضر کمتر از ۱درصد از کل دارایی‌های موجود در اکوسیستم ۴۷میلیارد‌دلاری DeFi زیر پوشش سیاستی قرار دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا درمعرض هک یا خطای کد قرار نگیرند. این اتفاق در ژوئن سال گذشته نیز صادق بود؛ زمانی‌که استیبل کوین الگوریتمی TerraUSD ارزشش را از دست داد و ۴۰میلیارد دلار سرمایه از بین رفت.

این مسئله حواشی بسیاری در پی داشت و هنوز‌هم تأثیر منفی خود را بر بخشی از صنعت ارزهای دیجیتال گذاشته است. در پی این خسارت، DeFi ادعا کرد که برای جبران خسارت ۴۰میلیارد‌دلاری کاربران، رقمی در‌حدود ده‌ها‌میلیون دلار از دارایی‌ کاربران را بیمه کرده است.

بر این اساس، نزدیک به ۶۸درصد از مطالبات ثبت‌شده کاربران از ژوئن تاکنون پرداخت شده است. هم‌اکنون، شرکت‌های فروش پوشش بیمه دیفای با‌توجه‌به تجربه فعالیت‌های خود به ادامه سرنوشت روشن این اقدام امیدوار‌ند.

DeFi Cover اصطلاحی فراگیر برای بیمه است که فعالیت‌های مرتبط با بلاکچین را پوشش می‌دهد و از همان اصول اولیه بیمه سنتی استفاده می‌کند؛ بدین‌صورت که بیمه‌گذاران در‌صورت ثبت رویدادی زیر پوشش، حق بیمه پرداخت می‌کنند.

پوشش دیفای (DeFi)

در چه شرایطی می‌توان از پوشش دیفای استفاده کرد؟

رخدادهایی که بر‌اساس آن‌ها امکان قرار‌گرفتن زیر پوشش دیفای فراهم می‌شود، عبارت‌اند از:

  • استیبل کوین‌هایی که پشتوانه خود را از دست‌ داده‌اند.
  • دارایی‌های کریپتو که با پلتفرم خود مشکل پیدا می‌کنند. 
  • هک‌ها یا خطاهای کد که باعث می‌شوند قراردادهای هوشمند رفتار نامنظم داشته باشند.

کاربرد دیفای برای استیبل کوین‌ها 

به‌نوشته‌ وب‌سایت خبری‌تحلیلی Decrypt، برای استیبل کوین‌هایی که پشتوانه ارز فیات خود را از دست می‌دهند، این ابزارها کاربردی خواهند بود؛ چرا‌که به‌محض اینکه قیمت استیبل کوینی ۵درصد یا بیشتر کاهش پیدا کند، شبکه دیفای بیمه‌گذار را مطلع خواهد کرد.

برای ثبت ادعای قفل‌شدن وجوه مشتری در پلتفرم یک شرکت، معمولاً یک دوره انتظار ۹۰روزه وجود دارد. در این مواقع، افراد معمولاً برای ارزیابی معتبر‌بودن ادعاها مدت‌زمان زیادی را در انتظار می‌مانند.

با وجود همه موارد مشابه، پوشش بیمه‌ای دیفای باید با این واقعیت مقابله کند که صنعت بیمه از دهه ۱۹۴۰ در ایالات متحده آمریکا به‌شدت قانونمند و سخت‌گیرانه عمل کرده است. بنابراین، اگرچه پوشش دیفای بسیار شبیه چیزی است که بیشتر مردم آن را بیمه می‌نامند، شرکت‌هایی که آن را می‌فروشند، به‌جای بیمه اصطلاح «پوشش دیفای» را ترجیح می‌دهند.

پوشش دیفای (DeFi)

دیفای کدام ارزهای دیجیتال را زیر پوشش قرار داد؟

طبق گفته وب‌سایت OpenCover‌، روند رو‌به‌رشد پوشش DeFi در سراسر شبکه‌های آربیتروم، اپتیمیسم، پالیگان، اتریوم، آوالانچ و BNB اسمارت چین مشاهده می‌شود. به‌ادعای وب‌سایت Decrypt، تا زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۲۸۴میلیون دلار ارزش کل ارائه‌دهنده‌های پوشش DeFi مانند Nexus Mutual و InsurAce قفل شده بود.

کمتر از ۱درصد از دارایی‌های ۴۷میلیارد‌دلاری موجود در پروتکل‌های DeFi مانند Aave و Lido پوشش داده شده است. هنگامی‌که OpenCover برای اولین‌بار در ماه ژوئن ردیابی ارزش کل دارایی قفل‌شده در پوشش دیفای را شروع کرد، این رقم در‌حدود ۳۹۴میلیون دلار بود.

از ۵۲۵ ادعایی که از آن زمان ارائه شد، از هک زنجیره جانبی Axie Infinity گرفته تا هک پل بایننس و حمله وام فلش مانگو مارکت و نابودی شرکت‌های رمزنگاری مانند Celsius و FTX، درحدود ۶۸درصد از این خسارت‌ها به پرداخت خسارت از سوی پوشش دیفای منجر شده است.

جمع‌بندی 

با افزایش مشکلاتی چون کاهش قیمت‌ها و ورشکستگی‌‌ها و هک‌ها، جذابیت پوشش DeFi برای جامعه Degen بیشتر نمایان خواهد شد. به‌همین‌دلیل، در‌حال‌حاضر DAOها و پروژه‌های DeFi و سایر کسب‌وکارهای رمزنگاری خودشان پوشش دیفای و بیمه را تهیه می‌کنند. 

پرسش‌های متداول 

شبکه دیفای چه عملکردی دارد؟

رخدادهایی که بر‌اساس آن‌ها امکان قرار‌گرفتن زیر پوشش دیفای فراهم می‌شود، عبارت‌اند از: استیبل کوین‌هایی که پشتوانه خود را از دست‌ داده‌اند و دارایی‌های کریپتو که با پلتفرم خود مشکل پیدا می‌کنند یا هک‌ها یا خطاهای کد که باعث می‌شوند قراردادهای هوشمند رفتار نامنظم داشته باشند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا