آموزشمتوسطمقاله

شمارش معکوس برای هاوینگ بیت‌کوین 2024؛ تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها

شمارش معکوس برای هاوینگ بیت‌کوین سال ۲۰۲۴ آغاز شده است!

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تاریخ حدودی هاوینگ بعدی بیت‌کوین ۲۶آوریل۲۰۲۴ خواهد بود. همه فعالان بازار رمز ارزها درباره تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها دغدغه‌مند هستند. اگر شما هم کنجکاوید تا درباره هاوینگ و آینده رمز ارزها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

هاوینگ بیت‌کوین (Bitcoin Halving) چیست؟

واژه هاوینگ (Halving) به‌‌معنای «نصف‌کردن» است و از آن برای توصیف پدیده‌ای مهم در شبکه بیت‌کوین استفاده می‌شود که در‌ادامه به‌تفصیل آن را بررسی خواهیم کرد.

همان‌طور‌که می‌دانید، الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) مکانیزم اجماع بلاکچین بیت‌کوین است. در این شبکه، ماینرها اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها را به‌صورت غیر‌متمرکز انجام می‌دهند. اطلاعات تراکنش‌ها در بلاکچین بیت‌کوین در قالب بلوک‌ ذخیره می‌شوند. هر بلوک زمانی تکمیل و به زنجیره بلاکچین افزوده می‌شود که شناسه هش (Hash) اختصاصی آن شناسایی شود.

ماینرها توان محاسباتی دستگاه‌های سخت‌افزاری خود را برای پیداکردن شناسه هش هر بلوک دراختیار شبکه قرار می‌دهند. پاداش استخراج به ماینری تعلق می‌گیرد که زودتر از دیگران بلوک جدید را به زنجیره اضافه کند.

در سال‌های اولیه، پاداش ماینرها ۵۰ بیت‌کوین بود. ساتوشی ناکاموتو برنامه‌نویسی بلاکچین بیت‌کوین را به‌گونه‌ای انجام داده است که پس از اضافه‌شدن هر ۲۱۰هزار بلوک به زنجیره، پاداش استخراج نصف شود. این پدیده‌ای است که با عنوان هاوینگ بیت‌کوین شناخته می‌شود.

تاکنون چند بار هاوینگ بیت‌کوین رخ داده است؟

قبل از بررسی تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین، باید نیم‌نگاهی به تاریخچه این پدیده بیندازیم. اولین هاوینگ بیت‌کوین ۲۸نوامبر۲۰۱۲ رخ داد که طی آن پاداش استخراج از ۵۰ به ۲۵ کوین BTC کاهش یافت. پس‌از‌آن و با گذشت ۴ سال، در ۱۰جولای۲۰۱۶ بار‌دیگر هاوینگ را شاهد بودیم که در پی آن پاداش استخراج از ۲۵ به ۱۲.۵ کوین BTC رسید. آخرین هاوینگ بیت‌کوین نیز ۱۳می۲۰۲۰ به‌وقوع پیوست و از آن زمان تاکنون، پاداش ماینینگ ۶.۲۵ کوین BTC است.

با این تفاسیر، متوجه شده‌اید که هر ۴ سال یک بار هاوینگ بیت‌کوین رخ می‌دهد. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که دلیل این موضوع چیست؟ در شبکه بیت‌کوین، هر بلوک در ۱۰ دقیقه تکمیل و به‌ زنجیره اضافه می‌شود. این زمان همواره ثابت باقی می‌ماند؛ بدین‌ترتیب، هر شبانه‌روز ۱۴۴ بلوک به زنجیره بیت‌کوین افزوده می‌شود.

همان‌طورکه گفتیم، با تشکیل هر ۲۱۰هزار بلوک یک بار هاوینگ رخ می‌دهد. با محاسبه‌ای سرانگشتی مشخص می‌شود که تقریباً ۱,۴۵۸ روز بین هر دو هاوینگ فاصله وجود دارد. هر ۴ سال با احتساب یک روز اضافه در سال کبیسه، ۱,۴۶۱ روز می‌شود؛ به‌‌همین‌دلیل، هر ۴ سال یک بار تکرار هاوینگ بیت‌کوین را شاهد خواهیم بود. بر این اساس تاریخ تقریبی هاوینگ بعدی بیت‌کوین، ۲۶آوریل۲۰۲۴ خواهد بود و پس‌از‌آن پاداش استخراج به ۳.۱۲۵ کوین BTC می‌رسد. این روند تا پایان استخراج ۲۱میلیون بیت‌کوین ادامه خواهد یافت.

هاوینگ بیت کوین

درباره تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین چه می‌دانید؟

درباره اتفاقات بازار رمز‌ ارزها بعد از هاوینگ سال ۲۰۲۴ با قطعیت نمی‌توان صحبت کرد؛ اما شاید بررسی سه تجربه تاریخی قبلی در این زمینه خالی از لطف نباشد.

در سال ۲۰۱۲ و پس از اولین هاوینگ بیت‌کوین، قیمت این رمز ارز حدود ۴۰ روز کاهشی بود؛ ولی خیلی زود به روند صعودی بازگشت و یک سال بعد‌، افزایش ۷۸برابری را تجربه کرد. در سال ۲۰۱۶ و بعد از رسیدن تعداد بلوک‌های بلاکچین بیت‌کوین به ۴۲۰هزار نیز، قیمت این رمز ارز فقط چند روز کاهشی بود و پس‌از‌آن مجدداً روند طولانی‌مدت صعودی برایش به‌وجود آمد. روی‌هم‌رفته باید بگوییم که قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ حدود ۳۱ برابر رشد کرد.

در زمان وقوع سومین هاوینگ بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰، این رمز ارز با قیمت ۸هزار دلار معامله می‌شد. هاوینگ ۲۰۲۰ بیت‌کوین مقدمه رشد قیمت چشمگیر بیت‌کوین را فراهم آورد؛ به‌گونه‌ای که با گذشت یک سال از این رخداد، قیمت بیت‌کوین سقف تاریخی ۶۹هزار‌دلاری خود را ثبت کرد؛ یعنی رشدی بیش از ۸ برابر.

 تحلیل و بررسی هاوینگ‌های بیت‌کوین

از بررسی سه رخداد هاوینگ پیشین می‌توان به چند نکته مهم رسید:

  • در روزهای ابتدایی پس از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند.
  • بعد از کاهش قیمت اولیه، رشد چند‌برابری در قیمت بیت‌کوین رخ می‌دهد.
  • میزان رشد قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ از ۷۸ برابر در چرخه اول، به ۵.۵ برابر چرخه سوم کاهش یافته است.

ناگفته نماند که افزایش قیمت پس از هاوینگ را تنها نمی‌توان با یک عامل تحلیل کرد؛ زیرا عوامل اقتصادی دیگری نیز در این موضوع مؤثرند. مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت پس از هاوینگ کاهش عرضه این رمز ارز با نصف‌شدن پاداش استخراج است. در‌عین‌حال هر‌چه به‌سمت جلو حرکت می‌کنیم، تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند.

 هاوینگ بیت‌کوین و تأثیر آن بر ماینینگ بیت‌کوین

برای بررسی تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین، باید به موضوع مهم دیگری نیز توجه کنیم. هاوینگ مستقیماً روی فعالیت ماینرها در شبکه بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد. در وهله اول، این‌گونه به‌نظر می‌رسد که نصف‌شدن پاداش استخراج، انگیزه ماینرها برای فعالیت در شبکه را کاهش می‌دهد؛ اما در عمل ثابت شده است که این اتفاق به‌صورت مقطعی رخ می‌دهد و پس از مدتی هم‌زمان با افزایش قیمت بیت‌کوین، ماینرها نیز فعالیتشان را بیشتر می‌کنند. شاهد این موضوع افزایش دائمی قدرت هش در بلاکچین بیت‌کوین در سال‌های اخیر است.

حال سؤال اساسی این است که آیا این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت؟ برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که در‌حال‌حاضر، هزینه استخراج هر بیت‌کوین در مزارع ماینینگ چیزی در‌حدود ۱۰هزار تا ۱۵هزار دلار است. پیش‌بینی می‌شود که با نصف‌شدن پاداش استخراج در چرخه هاوینگ بیت‌کوین، این هزینه تا دو برابر افزایش پیدا کند؛ بنابراین، در حالت عادی به‌ازای استخراج هر بیت‌کوین، ماینرها باید ۳۰هزار دلار هزینه بپردازند. ازاین‌رو، اگر در زمان وقوع چرخه بعدی هاوینگ قیمت بیت‌کوین بیشتر از ۳۰هزار دلار نباشد، عملاً ماینرها برای استخراج متحمل ضرر خواهند شد.

موضوع مهم دیگر حذف‌شدن ماینرهای دارای توان پردازشی ضعیف از چرخه استخراج بیت‌کوین است. هاوینگ بیت‌کوین باعث می‌شود که ماینینگ فقط با دستگاه‌های پیشرفته و قدرتمند صرفه اقتصادی داشته باشد. بد نیست بدانید که جران ملرود (Jaran Mellerud)، تحلیلگر ارشد استخراج بیت‌کوین شرکت هش ریت ایندکس، در تحقیقی متوجه شده است که دستگاه‌های ماینینگ در یک دوره ۵ساله باید با دستگاه‌های پیشرفته‌تر جایگزین شوند تا استخراج بیت‌کوین همچنان سودآور باقی بماند. 

تأثیر هاوینگ بیت‌کوین بر قیمت آلت‌کوین‌ها

افراد با‌تجربه در بازار رمز ارزها می‌دانند که نوعی همبستگی بین قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، آلت‌کوین‌ها همواره با کمی تأخیر روند قیمت بیت‌کوین را در پیش می‌گیرند؛ البته در بین تعداد بی‌شمار آلت‌کوین‌ها، ممکن است مثال‌های نقضی نیز پیدا شود. درادامه، روی برآیند حرکت این دسته از رمز ارزها تمرکز می‌کنیم.

دلیل اصلی وابستگی این‌چنینی، دامیننس درخورتوجه بیت‌کوین بر بازار کریپتو است. هرچند در سال ۲۰۲۲ دامیننس بیت‌کوین (Bitcoin Dominance) حدود ۴۰درصد کاهش یافت، هم‌زمان با افزایش بیش از ۱۰۰درصدی قیمت این رمز ارز در سال ۲۰۲۳، بار‌دیگر شاخص دامیننس در محدوده فراتر از ۵۰درصد قرار گرفته است.

تأثیر هاوینگ بیت‌کوین بر قیمت آلت‌کوین‌ها معمولاً با کمی تأخیر ظاهر می‌شود. ابتدا بیت‌کوین روند صعودی در پیش می‌گیرد و وقتی این رمز ارز در محدوده خاصی تثبیت می‌شود، معامله‌گران در جست‌وجوی فرصت‌های معاملاتی جدید به‌سراغ سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها می‌روند. بدین‌ترتیب، قیمت بسیاری از آلت‌کوین‌های معروف مانند اتریوم نیز با چند ماه فاصله بعد از هاوینگ، در مسیر صعودی قرار می‌گیرد. گفتنی است که این تحلیل بر‌اساس تجربه تاریخی ۳ هاوینگ قبلی ارائه شده است. به‌نظر می‌رسد که بعد از هاوینگ سال ۲۰۲۴ نیز این اتفاق تکرار شود؛ اما در بازار‌های مالی باید احتیاط را در دستور‌کار قرار داد.

جمع‌بندی 

در این مطلب از بلاگ تترلند، تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها را با‌توجه‌به تجربه تاریخی موجود در بازار بررسی کردیم. واقعیت این است که هاوینگ به‌عنوان پدیده‌ای ضدتورمی، در بلند‌مدت تأثیر مثبتی بر روند حرکت قیمت بیت‌کوین می‌گذارد. اگر قرار است این تأثیر ادامه پیدا کند، باید استخراج بیت‌کوین پس از هربار هاوینگ برای ماینرها مقرون‌به‌صرفه باقی بماند.

تحلیل شما از هاوینگ بعدی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ چیست؟ دیدگاه خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا