آموزشمبتدی

رمز ارز کاردانو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردانو بلاک چینی است که از اثبات سهام به‌جای اثبات کار استفاده می‌کند و بدین‌ترتیب، بهره‌وری بیشتری به‌ارمغان می‌آورد.

در این شبکه، دیگر امکان استخراج وجود ندارد و کاربران در ازای قفل‌کردن دارایی‌هایشان در قراردادی هوشمند یا اصطلاحاً استیک‌کردن آن‌ها، پاداش دریافت می‌کنند. رمزارز بومی شبکه کاردانو آدا (ADA) نام دارد و کاربران برای استیکینگ در این شبکه نیاز دارند تا از این کوین استفاده کنند.

Cardano می‌خواهد به سکویی برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و دفترکلی با چند دارایی دیجیتال و امکان وجود قراردادهای هوشمند تبدیل شود. کاردانو از سازوکار اجماع اثبات سهامی اختصاصی به نام اوروبوروس (Ouroboros) بهره می‌برد. 

در این مقاله از بلاگ تترلند، بلاک چین کاردانو و سازوکار اثبات سهام را معرفی می‌کنیم و نحوه عملکرد آن را توضیح می‌دهیم.

کاردانو چیست؟

کاردانو خود را به‌عنوان جایگزینی برای اتریوم و نسخه بهبود‌یافته آن معرفی کرده است. شبکه یادشده به‌عنوان بلاک چینی نسل دوم در‌مقابل اتریوم نسل دوم و بیت کوین نسل اول شناخته می‌شود. این بلاک‌چین‌ها کاربرد یکسانی دارند: سکوی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند و اتصال سیستم‌های غیرمتمرکز به یکدیگر. یکی دیگر از کاربردهای کاردانو، فراهم‌آوردن خدمات مالی برای مناطقی از جهان است که به این خدمات دسترسی ندارند.

در سال ۲۰۱۵، چارلز هاسکینسون شبکه کاردانو را تأسیس و در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد. بنیاد کاردانو و IOHK و EMURGO روی کاردانو به‌صورت غیرمتمرکز نظارت می‌کنند. رمزارز بومی شبکه آدا نام دارد و نام آن از آگوستا آدا کینگ (۱۸۱۵ تا ۱۸۵۲)، ریاضی‌دان انگلیسی و اولین برنامه‌نویس کامپیوتر، گرفته شده است.

تفاوت اثبات سهام و اثبات کار

در‌حال‌حاضر، دو سازوکار اصلی اجماع برای تأیید تراکنش‌ها در ارزهای دیجیتال وجود دارد:

  • سازوکار اثبات کار (PoW) که بیت کوین از آن استفاده می‌کند و در آن، کاربران لازم است با حل معادلات پیچیده رمزنگاری و صرف منابع سیستمی زیاد، تراکنش‌ها را تأیید و بلاکی جدید به شبکه اضافه کنند؛
  • سازوکار اثبات سهام (PoS) که انرژی مصرفی در آن بسیار کمتر است. در این روش، تعدادی تأییدکننده اتفاقی روی صحیح‌بودن تراکنشی توافق و سپس آن را به بلاک چین اضافه می‌کنند. کاردانو شبکه‌ای است که بر‌اساس پروتکل اجماع اوروبوروس کار می‌کند. این پروتکل در مرحله تأسیس Cardano به‌وجود آمد و اولین پروتکل اثبات سهامی محسوب می‌شود که برای کاهش انرژی مصرف‌شده در اثبات کار طراحی شده است و با حذف منابع کامپیوتری عظیم برای پردازش به این هدف می‌رسد.

کاردانو

 

استیکینگ در کاردانو

در سیستم PoS کاردانو، این استیکینگ (Staking) است که تعیین می‌کند کدام گره امکان اضافه‌کردن بلاک جدید به شبکه را دارد. مقدار رمزارز استیک‌شده گره برابر کوین‌های ADA است که شخص در قراردادی هوشمند نگه‌داری می‌کند.

توکن استیک‌شده را دارنده‌اش می‌تواند خرج یا اصطلاحاً قفل کند؛ زیرا از آن به‌عنوان وثیقه برای تضمین رفتار صادقانه شخص استفاده می‌شود. در‌مقابل، این افراد از کارمزد تراکنش‌های شبکه رمزارز ADA پاداش می‌گیرند. 

کاربران می‌توانند توکن‌های خود را در استخرهای Cardano استیک کنند. این افراد با مشارکت یکدیگر بلاک‌های جدید به شبکه اضافه می‌کنند و در‌مقابل پاداش می‌گیرند.

نحوه عملکرد استخرهای نقدینگی کاردانو

همان‌طورکه گفتیم، کاربران با استیک رمزارز ADA می‌توانند به تأییدکننده (Validator) در شبکه اثبات سهام کاردانو تبدیل شوند. برای این منظور دو راه وجود دارد:

  • می‌توان خود استخر استیکینگ کاردانو را ایجاد و به‌عنوان اپراتور عمل کرد. استخرهای استیکینگ در‌واقع گره‌های سروری هستند که وظیفه تأیید تراکنش‌ها را برعهده دارند. صاحب استخر کسی است که رمزارز ADA خود یا دیگران را به‌عنوان وثیقه استفاده می‌کند و عمل استخراج را انجام می‌دهد. استخرهای استیکینگ می‌توانند عمومی یا خصوصی باشند. در این استخرها، وظیفه اپراتور اجاره سرور، نظارت بر گره، نگه‌داری کلیدهای استخر یا سایر وظایف مدیریتی است.
  • ملحق‌شدن به یکی از استخرهای موجود است. در این روش، نیاز است توکن‌های خود را به استخر انتقال دهید و به آن اعتماد کنید. 

بهترین مکان برای استیکینگ کاردانو (ADA)

استخرهای استیکینگ متعددی برای استیک توکن‌های ADA وجود دارد. قبل از شرکت در این استخرها، وب‌سایت آن، دیدگاه‌های کاربران، شکایت‌ها و مشکلات موجود را باید به‌دقت بررسی کنید تا به استخری معتبر بپیوندید.

نکته مهم دیگر اینکه وب‌سایت‌هایی همچون Adapool.org ،Cardanoscan.io ،Pool.pm ،PoolStat.org یا Pooltool.io می‌توانند به شما در انتخاب استخر استیکینگ مناسب کمک کنند.

برای استیکینگ به کیف‌پولی نیاز دارید که از کاردانو پشتیبانی کند. ددالوس (Daedalus) یکی از کیف‌پول‌هایی است که به شما امکان می‌دهد به استخرهای استیکینگ ADA دسترسی داشته باشید. در‌کنار کیف‌پول ددالوس، می‌توان از یوروی (Yoroi) یا اگزودوس نیز استفاده کرد.

قراردادهای هوشمند در کاردانو

کاردانو پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را در سال ۲۰۱۲ و با به‌روزرسانی آلونزو (Alonzo) در شبکه خود امکان‌پذیر کرد. در این نسخه از شبکه آزمایشی، مقیاس‌پذیری و کاربردهای متعدد وعده‌داده‌شده به کاربران محقق شد.

پس از به‌روزرسانی آلونزو، کاربران می‌توانند قراردادهای هوشمند و توکن غیرقابل‌معاوضه (NFT) ایجاد و دارایی‌های دیجیتال متعددی را مدیریت کنند. در به‌روزرسانی‌های بعدی، قراردادهای هوشمند و سایر امکانات نیز به شبکه اصلی اضافه خواهد شد.

تفاوت کاردانو و بیت کوین

بیت کوین و کاردانو چندین تفاوت اصلی با یکدیگر دارند. بیت کوین دراصل به‌عنوان سیستمی همتا‌به‌همتا برای جابه‌جایی پول ایجاد شده است؛ اما Cardano امکان ایجاد توکن‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا انجام سایر کارهای مربوط به بلاک چین را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

تفاوت دیگر در سازوکار اجماع دو بلاک چین است. در بیت کوین، از اثبات کار استفاده و انرژی بسیار زیادی صرف تأمین امنیت شبکه و استخراج بلاک‌های جدید و تأیید تراکنش‌ها می‌شود؛ اما در کاردانو اثبات سهام به‌کار برده می‌شود که سیستمی بسیار کم‌مصرف‌تر و سبزتر است.

کاربران در کاردانو می‌توانند با داشتن کیف‌پول کاردانو و استیک رمزارز ADA در آن، این رمزارز را استخراج کنند.

 

کاردانو

 

بهترین کیف‌پول ADA

برای نگه‌داری امن و طولانی‌مدت رمزارز آدا بهتر است از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر و تروز یا الیپال استفاده کنید. اگر ADA را روزانه خرید‌و‌فروش می‌کنید، می‌توانید از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری مانند یوروی (Yoroi)، اگزودوس، اتمیک والت، گواردا یا ددالوس کمک بگیرید.

دقت کنید که کوین Cardano استخراج‌کردنی نیست و تنها می‌توان آن را از سکوی‌های تبادل رمزارزی خرید؛ در‌نتیجه کیف‌پول برتر کاردانو علاوه‌بر داشتن امکان ذخیره‌سازی آن، باید امکانات استیکینگ را نیز برای کاربران مهیا کند.

قیمت لحظه‌ای کاردانو (ADA) و نحوه خرید آن

به‌منظور مشاهده قیمت لحظه‌ای کاردانو (ADA) به تومان و تتر، می‌توانید از فهرست رمزارزها در تترلند استفاده کنید. 

برای خرید آدا با تومان یا تتر نیز، می‌توانید وارد مبدل تترلند شوید و پس از واریز وجه لازم به کیف‌پول خود، توکن کاردانو را بخرید. ناگفته نماند کارمزد استفاده از مبدل تتری در تترلند رایگان است.

جمع‌بندی

کاردانو (ADA) بلاک چینی مبتنی‌بر اثبات سهام (PoS) است و از‌آن‌جاکه مصرف انرژی در آن به‌مراتب کمتر از بیت کوین است و استخراج در آن وجود ندارد، قصد دارد به جایگزینی برای بلاک‌چین‌های قبل خود تبدیل شود. 

مسیر توسعه این شبکه بلندپروازانه است؛ زیرا توسعه‌دهندگان آن می‌خواهند کاردانو را به بلاک چینی کاملاً غیرمتمرکز تبدیل کنند. ناگفته نماند در آینده امکان رأی‌گیری و مدیریت بلاک چین و حاکمیت نیز به این شبکه بلاک چین اضافه می‌شود.

پرسش‌های متداول

کاردانو (ADA) چیست؟

این شبکه از اثبات سهام به‌جای اثبات کار استفاده می‌کند و در‌نتیجه، اتریوم یا بیت کوین بهره‌وری بیشتری دارد.

مزیت کاردانو چیست؟

در این بلاک چین، به‌جای سازوکار اجماع پرمصرف اثبات کار از روش بهینه‌تر اثبات سهام استفاده می‌شود.

 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا