اخبار

عوامل مؤثر بر سقوط بازار رمزارزها (۲۷آبان‌۱۴۰۲)

کاتالیزورهایی که بیت کوین و آلت‌کوین‌ها را به بیشترین ارزش خود در سال ۲۰۲۳ رساندند، تأثیر مثبتشان را از دست داده‌اند. همین مسئله شروع سقوط بازار رمزارزها را به‌دنبال داشته است.

درصورتی‌که SEC تصمیم بگیرد مجوز درخواست‌های فعلی صندوق‌های قابل‌معامله در مبادلات بیت کوین (ETF) را به‌تعویق بیندازد، سرمایه‌گذاران و مدیران این بازار پیش‌بینی پیامدهای احتمالی را شروع می‌کنند و قیمت‌ها در بازار رمزارزها روند کاهشی را در پیش خواهند گرفت.

 نمودار یک‌روزه عملکرد بازار ارزهای دیجیتال

 نمودار یک‌روزه عملکرد بازار ارزهای دیجیتال (منبع: Coin360)

موافقت کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا (SEC) با اعتبار صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF) موضوعی مهم و مورد‌انتظار در بازار رمزارزهاست. ETF نوعی صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند، بدون اینکه به خرید و نگه‌داری مستقیم رمزارزها نیازی داشته باشند.

اعتبار ETF رمزارزها به بازار رمزارزها تأثیر عمده‌ای خواهد گذاشت؛ زیرا باعث می‌شود سرمایه‌گذاران حقوق مالکیت در رمزارزها را از‌طریق واسطه‌ای متمرکز مانند صندوق سرمایه‌گذاری دریافت کنند. این موضوع باعث آسان‌تر‌شدن سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها و کاهش محدودیت کاربران می‌شود.

تصمیم‌گیری درباره تأیید شدن یا نشدن ETF رمزارزها براساس عوامل مختلفی انجام می‌شود. در‌حال‌حاضر، SEC با نگرانی‌هایی در این زمینه روبه‌روست؛ ازجمله نقض امنیت، تلاطم قیمت، نقض قوانین پول‌شویی و نفوذ خلاف‌کاران. در‌نتیجه، برای تأیید ETF رمزارز، SEC موظف است تا مطمئن شود که تمامی مشروطیت‌ها و قوانین مرتبط رعایت شده است.

اعتبار ETF رمزارزها ازطریق SEC می‌تواند تأثیر بسزایی بر بازار رمزارزها بگذارد. بازار انتظار دارد که این تأیید حجم سرمایه‌گذاری و تقاضا را افزایش دهد و به رشد و توسعه صنعت رمزارزها کمک کند. تصمیم‌گیری نهایی برای اعتبار ETF رمزارزها برعهده SEC است و بسته به شرایط و معیارهای موردنیاز، زمان و نتیجه آن ممکن است متفاوت باشد.

تغییر احتمالی روند مثبت ناشی از اطلاعات مرتبط با ETF اتریوم و بیت کوین در بازار رمزارزها

به‌گزارش کوین‌تلگراف، روند بازار رمزارزها به‌دلیل گمانه‌زنی‌های خوش‌بینانه درباره‌ی تأیید احتمالی ETF بیت کوین در ماه نوامبر رونق گرفت. این هیجان‌های مثبت کمک کرد تا قیمت بیت کوین به بیشترین ارزش ۱۸ماهه، یعنی ۳۸هزار دلار برسد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که روند جاری در حال تغییر است و ارزش بیت کوین در ۱۷‌نوامبر۲۰۲۳ (۲۶آبان۱۴۰۲) تقریباً ‌۲درصد کاهش یافته است.

بازده تاریخی بیت کوین بر‌اساس ماه

بازده تاریخی بیت کوین بر‌اساس ماه (منبع: Newhedge)

درحالی‌که بازار مشتاقانه در‌انتظار اخبار مثبت ETF اتریوم در هفته جاری بود، تحقق این امر بعید به‌نظر می‌رسد؛ چرا‌که SEC در ۱۵نوامبر۲۰۲۳ (۲۴آبان۱۴۰۲) درخواست Hashdex برای تبدیل ETF بیت کوین را به‌تأخیر انداخته است. این در حالی‌ است که بلک‌راک اعتقاد دارد SEC دلیل محکمه‌پسندی برای تأیید‌نکردن ETF رمزارزها ندارد. 

شواهد نشان می‌دهد که SEC در‌صدد به‌تأخیرانداختن ETF دیگری است. در ۱۵‌نوامبر۲۰۲۳، این نهاد قانونی تصمیم‌گیری درباره ETF آتی اتریوم Grayscale را به‌تأخیر انداخت. 

فروش XRP و سایر رمزارزها پس از ارائه مجوز ETF جعلی

سقوط بازار رمزارزها هم‌زمان با انتظار برای بررسی تعدادی از درخواست‌های مجوز ETF بیت کوین رخ‌ داده است. تنظیم‌کننده اوراق بهادار باید تا ۱۷‌نوامبر۲۰۲۳ درباره درخواست‌های مجوز Hashdex و Global X ETF تصمیم بگیرد.

همچنین، SEC باید تا ۲۱‌نوامبر۲۰۲۳ (۳۰آبان۱۴۰۲)، درباره‌ درخواست مجوز ETF بیت کوین Franklin Templeton تصمیم‌گیری کند. انجام‌نشدن این کار به تمدید مهلت تا سال ۲۰۲۴ منجر خواهد شد.

در این شرایط، به‌گفته جیمز ادواردز، تحلیلگر ارزهای دیجیتال در شرکت فین‌تک فایندر، بازار تأخیری دیگر را پیش‌بینی می‌کند. ادواردز به پرونده تقلبی XRP بلاک‌راک اشاره کرد که نوسان‌های شدید قیمت در بازارهای XRP را در پی داشت و باعث شد درخواست تحقیق به وزارت دادگستری ایالات متحده ارسال شود.

ادواردز معتقد است که این رویداد به احتمال راه‌اندازی ETF بیت کوین در ایالات متحده آسیب می‌زند؛ زیرا از ادعای SEC درباره دست‌کاری قیمت در صنعت رمزارز پشتیبانی می‌کند. در‌حال‌حاضر، معامله‌گران به‌دلیل انتظار طولانی‌مدت احتمالی، سود خود را با قیمت‌های بسیار زیاد در بازار رمزارزها تأمین می‌کنند.

تداوم روند سقوط بازار رمزارزها در پی نقدشوندگی‌های آتی

کاهش رمزارزهای اصلی به هجوم تقاضا برای نقدینگی در بازارهای مشتق منجر شده است. تنها در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۱۶۱.۴میلیون دلار در پوزیشن‌های خرید در سراسر بازار رمزارزها نقد شده است. از این مبلغ ۵۴میلیون دلار آن در چهار ساعت گذشته به‌طور کامل از دسترس خارج شده است.

زمانی‌که موقعیت‌های مشتقه بلندمدت بدون فشار خرید از حجم معاملات نقد شوند، قیمت‌های بازار رمزارز تحت‌تأثیر منفی قرار می‌گیرند. در کوتاه‌مدت، بازار رمزارزها با مشکلات چندگانه روبه‌رو خواهد بود و افت‌وخیز عوامل مختلف اقتصادی و نظارتی بدون شک مسیر آینده آن را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

انحلال بازار رمزنگاری

 انحلال بازار رمزنگاری (منبع: Coinglass)

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا