اخبارمتوسطمقاله

سیاست قانون‌گذاری رمزارزها در آمریکا چه تأثیری بر آینده این بازار می‌گذارد؟

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره سیاست قانون‌گذاری رمزارزها در ایالات متحده آمریکا و تأثیر آن بر بازار صحبت کنیم. برای این منظور، ابتدا لایه‌های مختلف این اثرگذاری را بررسی و سپس به‌ دلایل آن و گزارش آمار‌ها اشاره خواهیم کرد. پس اگر می‌خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قانون‌گذاری برای رمزارز‌ها در آمریکا

به‌باور بسیاری از کارشناسان، ایالات متحده آمریکا خاستگاه رمزارز‌هاست؛ زیرا شمار زیادی از تحلیلگران معتقدند ساتوشی ناکاموتو که در شبکه‌های اجتماعی با ملیت ژاپنی شناخته می‌شود، در اصل فرد یا تیمی آمریکایی است که بیت کوین را برای اولین‌بار بنیان نهاد.

علاوه‌براین، تعداد بسیاری از فعالیت رمزارز‌ها در کشور آمریکا انجام می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، ایالات متحده آمریکا دلایل روشنی دارد که برای این وضعیت قوانینی وضع کند تا گرفتار هرج‌ومرج و بی‌قانونی نشود.

در آمریکا، برای رمز‌ارز‌های مختلف و نحوه فعالیتشان رسماً قوانینی وضع می‌شود. دنیای ارز دیجیتال نیز مانند بورس و بسیاری بازار مالی دیگر به اخبار حساس است و با خبر‌های مثبت و منفی دچار صعود و سقوط می‌شود. از‌این‌رو، قانون‌گذاری در آمریکا برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران دنیای رمزارز مهم است.

فدرال رزرو چیست؟

اگر پیگیر اخبار رمزارز در ایالات متحده آمریکا باشید، احتمالاً نام فدرال رزرو (Federal Reserve) زیاد به گوشتان خورده است. فدرال رزرو همان سیستم بانک مرکزی کشور آمریکاست که بیش از یک قرن قدمت دارد.

مانند بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر، این سازمان نیز برای جلوگیری از ورشکستی‌های تجاری و بانکی و هراس مالی مداوم ایجاد شده است. کنگره ملی آمریکا این سازمان را با هدف حفظ اقتصاد کشور بنیان نهاد. ناگفته نماند که رابطه بین ارز‌های دیجیتال و فدرال رزرو رابطه‌ای دوسویه است.

سیاست‌های پولی فدرال رزرو با گسترده‌ترشدن ارز‌های دیجیتالی کم‌اثر می‌شوند. در چنین شرایطی، این سازمان نرخ بهره را افزایش می‌دهد تا مردم به‌سمت ارزهای فیات بروند و کریپتوکارنسی از رونق بیفتد.

شایان ذکر است که فدرال رزرو فقط به‌ضرر کریپتوکارنسی کار نمی‌کند. برای نمونه، در سال ۲۰۲۰ این سازمان نرخ بهره را صفر اعلام کرد تا این بازار مجدد رونق بگیرد؛ چراکه مشکلات اقتصادی و بحران‌هایی از‌این‌دست در آن سال زیاد شده بود.

اگر بخواهیم به‌صورت آماری تأثیر این سازمان را بررسی کنیم، فدرال رزرو در ۱۴ژوئن۲۰۲۳ و پس از ۱۰ دوره افزایش متوالی نرخ بهره، از مارس۲۰۲۲ نرخ بهره را بدون افزایش گذاشت تا این عدد بین ۵ تا ۵.۲۵درصد باقی بماند.

سقوط بانک‌های آمریکایی

در سال جاری میلادی، سقوط بانک‌های آمریکایی به بحرانی برای اقتصاد آمریکا تبدیل شده که تا حد زیادی روی بازار رمزارز نیز تأثیر گذاشته است. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که سقوط بانک‌هایی با این عظمت به‌معنی پایان ارزهای فیات و سلام جهان به ارز‌های دیجیتال است.

با نگاهی منصفانه می‌توان گفت که هنوز بحران در این حد نیست و سقوط چنین بانک‌هایی، تنها تأثیر بسزایی بر بازار ارز دیجیتال گذاشته است. اقتصاددانان آمریکایی اعتقاد دارند که بیش از ۱۸۶ بانک در این کشور درمعرض سقوط هستند.

سیاست دولت آمریکا مبنی‌بر حمایت از بانک‌هاست و نه تقویت رمزارز برای جایگزینی با آن‌ها؛ از‌این‌رو، اتخاذ تصمیماتی که به حمایت از بانک‌های در حال ورشکستگی منجر می‌شود، روی بازار می‌تواند تأثیر بسیاری بگذارد؛ همچنان‌که تا‌به‌امروز گذاشته است.

بیت کوین در امریکا

آمریکا به‌تنهایی می‌تواند تأثیر بزرگی بگذارد؟

سیاست قانون‌گذاری رمزارزها به جغرافیای ایالات متحده آمریکا مختص نیست. باید به این موضوع توجه کنید که تنها قوانین آمریکایی بر بازار اثر نمی‌گذارد و این آمریکا نیست که جهت بازار را مشخص می‌کند.

واقعیت این است که آمریکا سهم زیادی از بازار را در‌اختیار دارد و بخش بسیاری از قوانین و حتی پروتکل‌های بین‌المللی را مشخص می‌کند. پس طبیعی است که روی بازار اثر بسزایی بگذارد و بتواند سرنوشت سرمایه‌گذاران را تغییر دهد.

رفتار دولت آمریکا با صرافی‌ها

سیاست قانون‌گذاری رمزارزها برای صرافی‌ها مانند شمشیری دولبه است؛ زیرا رفتار دولت با صرافی‌ها رفتاری ضد‌و‌نقیض است. این یعنی نه می‌توان گفت که از آن‌ها همه‌جانبه حمایت می‌کند و نه می‌توان گفت که مخالف آن‌هاست یا قصد دارد که آن‌ها نابود شوند. با‌این‌حال، رفتار دولت در‌مقابل صرافی‌های رمزارزی رفتاری منطقی و قانونی و حساب‌شده به‌نظر می‌رسد.

هرازگاهی خبری از بازار به گوش سرمایه‌گذاران می‌رسد که دولت یا یکی از نهاد‌های دولتی با صرافی صاحب‌نام عمدتاً آمریکایی بر سر موضوع خاصی دچار درگیری شده است. به‌عنوان مثال، در تازه‌ترین خبرها کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا از صرافی بایننس شکایت و درخواست کرد که کل دارایی‌هایش مسدود شود. هنوز‌هم این صرافی با کمیسیون درگیر است و مشخص نیست که بعد از جدال آن‌ها چه پیش خواهد آمد.

مشکلات حریم خصوصی و خرید‌و‌فروش رمز‌ارز‌ دولت آمریکا

دولت آمریکا دولتی است که قانوناً و رسماً دارایی ارز دیجیتال دارد و هر زمان که احساس کند، دست به خرید می‌زند و در‌مقابل در برهه‌های حساس نیز آن را می‌فروشد. خود این مسئله به‌نوعی تمرکززدایی را از ارز دیجیتال گرفته و باعث شده است که نهادی متمرکز بتواند در بازار دست داشته باشد و کنترل آن را به‌دست بگیرد.

افزون‌براین، باید به این موضوع توجه کرد که رمزارز در آمریکا به دارایی مرسومی تبدیل شده و اگر برای کنترل آن قوانینی وضع نشود، بی‌قانونی سراسر این کشور را فرامی‌گیرد. برای نمونه، در آخرین اخبار دادگاه‌های آمریکایی در پرونده‌های طلاق با این موضوع درگیر هستند که یکی از زوجین بدون اطلاع طرف مقابل از رمزارز‌ها نگه‌داری کرده است؛ عملی که در قانون این کشور نوعی فرار مالی محسوب می‌شود.

چنین مسائلی چهره ارز دیجیتال را برای دولت خدشه‌دار می‌کند و باعث می‌شود که قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای خرید‌و‌فروش آن‌ها وضع و سیاست قانون‌گذاری رمزارزها پیچیده‌تر شود.

جمع‌‌بندی

سیاست ایالت متحده آمریکا درقبال قانون‌گذاری برای رمزارزها روی بازار تأثیر زیادی می‌گذارد که در مقاله حاضر، جزئیات و دلایل این تأثیر را کاملاً بررسی کردیم. قطعاً در آینده دولت آمریکا سعی می‌کند که جهان رمزارزها را متمرکزتر از پیش جلو ببرد؛ درحالی‌که بازار ذاتاً می‌خواهد روال غیرمتمرکز خودش را حفظ کند. باید دید که در‌ این جنگ بزرگ کدام از طرفین پیروز می‌شود. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا