آموزشمقاله

سطح توقف ضرر و دریافت سود کدام است و چگونه محاسبه می‌شود؟

سطوح توقف ضرر (SL) و سود برداشت (TP) دو مفهوم اساسی هستند که بسیاری از معامله‌گران برای تعیین استراتژی‌های خروج از تجارت خود بسته به میزان ریسکی که مایل‌اند بپذیرند، به آن‌ها تکیه می‌کنند.

این آستانه‌ها هم در بازارهای سنتی و هم در بازارهای رمزنگاری استفاده می‌شوند و به‌ویژه در میان معامله‌گرانی محبوب‌اند که رویکرد ترجیحی آن‌ها تحلیل تکنیکال است.

به‌نوشته وب‌سایت آکادمی باینس (AcademyBinance)، زمان‌بندی بازار نوعی استراتژی است که در آن سرمایه‌گذاران و معامله‌گران سعی می‌کنند قیمت‌های آینده بازار را پیش‌بینی‌ کنند و سطح قیمتی مناسبی برای خرید یا فروش دارایی‌ها بیابند. با این رویکرد، تشخیص زمان خروج از بازار حیاتی است. این جاست که سطوح توقف ضرر و کسب سود وارد عمل می شود.

در این مقاله از بلاگ تترلند، درباره سطوح توقف ضرر و کسب سود و عملکرد آن‌ها سخن می‌گوییم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

نحوه عملکرد استراتژی توقف ضرر و کسب سود

سطح توقف ضرر و سود برداشت اهداف قیمتی هستند که معامله‌گران از قبل برای خود تعیین می‌کنند. این سطوح از‌پیش‌تعیین‌شده که اغلب به‌عنوان بخشی از استراتژی خروج معامله‌گر منضبط استفاده می‌شود، با هدف به‌حداقل‌رساندن معاملات هیجانی طراحی شده‌ند و برای مدیریت ریسک ضروری هستند.

تعریف TP و SL

سطح توقف ضرر که در اصطلاح Stop-Los یا SL نیز نامیده می‌شود‌، قیمت از‌پیش‌تعیین‌شده دارایی‌ای است که کمتر از قیمت روز بازار تعیین و برای محدود‌کردن ضرر سرمایه‌گذار در این موقعیت بسته می‌شود.

برعکس، سطح سود برداشت یا Take-Profit (به‌اختصار TP) قیمت از‌پیش‌تعیین‌شده‌ای است که معامله‌گران در آن موقعیت سودآور را می‌بندند. معامله‌گران می‌توانند به‌جای استفاده از سفارش‌های بازار در زمان واقعی، این سطوح را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که بدون نیاز به نظارت ۲۴ساعته بر بازارها، فروش خودکار را آغاز کنند.

برای مثال، Binance Futures یک تابع Stop Order دارد که دستور‌های توقف ضرر و برداشت سود را ترکیب می‌کند. سیستم تصمیم می‌گیرد که سفارش بر‌اساس سطوح قیمت محرک و آخرین قیمت یا قیمت علامت زمانی‌که سفارش داده می‌شود، توقف ضرر باشد یا  سود برداشت.

دلایل ضرورت استفاده از سیستم توقف ضرر و کسب سود

سطوح SL و TP منعکس‌کننده پویایی فعلی بازار هستند و کسانی که می‌دانند چگونه مقادیر بهینه خود را به‌درستی شناسایی کنند، اساساً فرصت‌های معاملاتی مطلوب و سطوح پذیرفتنی را شناسایی می‌کنند. ارزیابی ریسک با استفاده از سطوح SL و TP می‌تواند نقش مهمی در حفظ و رشد پورتفولیو شما داشته باشد.

با این شیوه نه‌تنها به‌طور نظام‌مند از دارایی‌های خود با اولویت‌دادن به معاملات کم‌ریسک محافظت می‌کنید؛ بلکه از نابودی کامل پرتفو خود نیز جلوگیری خواهید کرد. بنابراین، بسیاری از معامله‌گران از سطوح SL و TP در استراتژی‌های مدیریت ریسک خود استفاده می‌کنند.

جلوگیری از معاملات هیجانی

وضعیت عاطفی فرد در هر لحظه می‌تواند به‌شدت بر تصمیم‌گیری‌اش تأثیر بگذارد. به‌همین‌دلیل، برخی از معامله‌گران برای اجتناب از معامله تحت استرس، ترس، طمع یا سایر احساسات قدرتمند به استراتژی از‌پیش‌تعیین‌شده‌ای تکیه می‌کنند.

یادگیری تشخیص زمان بستن پوزیشن می‌تواند به شما کمک کند تا از معاملات آنی خودداری و معاملات خود را به‌صورت استراتژیک مدیریت کنید، نه عجیب‌وغریب و احساسی.

نسبت ریسک به پاداش را محاسبه کنید

سطوح توقف ضرر و سود برداشتی برای محاسبه نسبت ریسک به سود معامله استفاده می‌شود. ریسک به پاداش، اندازه‌گیری ریسک در ازای پاداش‌های بالقوه است.

به‌طورکلی، بهتر است معاملاتی را وارد کنید که نسبت ریسک به پاداش کمتری دارند. این یعنی سود بالقوه شما بیشتر از ریسک‌های بالقوه است. با این فرمول می‌توانید نسبت ریسک به پاداش را محاسبه کنید:

نسبت ریسک به پاداش = (قیمت ورودی – قیمت توقف ضرر) * (قیمت سود – قیمت ورودی)

نحوه محاسبه سطوح توقف ضرر و سود برداشت

روش‌های مختلفی وجود دارد که معامله‌گران می‌توانند برای تعیین سطوح بهینه ضرر و زیان و سود برداشت از آنها استفاده کنند. این رویکردها ممکن است به‌طور مستقل یا در ترکیب با روش‌های دیگر استفاده می‌شوند. بااین‌حال، هدف نهایی همچنان یکسان است: استفاده از داده‌های موجود برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر درباره زمان بستن یک موقعیت.

جمع‌بندی

حمایت و مقاومت مفاهیم اصلی آشنا برای هر معامله‌گر فنی در بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال هستند. سطوح حمایت و مقاومت مناطقی در نمودار قیمت هستند که احتمال افزایش فعالیت معاملاتی، چه خرید و چه فروش، بیشتر است.

در سطوح پشتیبانی، انتظار می‌رود روند نزولی به‌دلیل افزایش سطح فعالیت خرید متوقف شود. در سطوح مقاومت، انتظار می‌رود روندهای صعودی به‌دلیل افزایش سطح فعالیت فروش متوقف شود.

معامله‌گرانی که از این روش استفاده می‌کنند، معمولاً سطح سود برداشتی خود را درست بالاتر از سطح حمایت و سطح توقف ضرر را درست زیر سطح مقاومت شناسایی‌شده تعیین می‌کنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا