اخبارمتوسط

سیگنال برای بازار رمزارزها؛ فدرال رزرو باردیگر نرخ بهره را افزایش داد

نرخ بهره آمریکا به بیشترین میزان خود در ۲۳ سال اخیر رسید. چهارشنبه ۲۶‌جولای۲۰۲۳ (۴‌مرداد۱۴۰۲)، فدرال رزرو برای یازدهمین بار متوالی نرخ بهره را ۰.۲۵‌درصد افزایش داد و به بیش از ۵.۲۵درصد رساند. این میزان از سال ۲۰۰۸ و اوج بحران‌های اقتصادی، بیشترین میزان نرخ بهره آمریکاست.

از مارس‌۲۰۲۲ و طی ۱۲ جلسه‌، فدرال رزرو ۱۱ مرتبه نرخ بهره را افزایش داده است. هدف بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ بهره، مهار تورم افسارگسیخته‌ای‌ است که گریبان‌گیر اقتصاد آمریکا شده است. در ژوئن‌۲۰۲۲ (خرداد‌۱۴۰۱)، نرخ تورم به ۹.۱‌درصد رسیده بود که در نیم قرن اخیر، میزان بی‌سابقه‌ای است.

شاخص CPI نشان می‌دهد که سیاست انقباضی فدرال رزرو برای مهار تورم موفقیت‌آمیز بوده و توانسته است نرخ تورم را در ماه گذشته به ۳‌درصد کاهش دهد.

ناگفته نماند با بررسی شاخص PCE، یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده فدرال رزرو برای افزایش قیمت، پیش‌بینی حرکت بعدی این نهاد کمی سخت‌تر می‌شود. در‌حال‌حاضر، مشخص نیست که این نهاد قصد دارد افزایش نرخ بهره را  متوقف کند یا همچنان سیاست انقباضی خود را ادامه می‌دهد.

در بیانیه روز چهارشنبه فدرال رزرو، آمده است که ارزیابی‌های کمیته بر‌اساس طیف گسترده‌ای از اطلاعات، ازجمله شرایط بازار، فشار تورم، حرکت تورم و تحولات مالی و بین‌المللی انجام می‌شود.

بانک مرکزی آمریکا اعتقاد دارد که نرخ تورم همچنان بیشتر از میزان ایدئال است و این مسئله احتمال دارد روی کسب‌وکارها و زندگی مردم تأثیرگذار باشد؛ ولی فدرال رزرو می‌گوید میزان این تأثیرات نامشخص است.

نرخ بهره در بیش از یک سال گذشته یازده مرتبه افزایش یافته است. باوجوداین، بازار بورس تحت‌تأثیر هیجان هوش مصنوعی و بازار رمزارزها پس از ورشکستگی بانک‌ها و احتمال تأیید ETF‌ بیت کوین، با رشد چشمگیری مواجه شده‌اند.

پس از اعلام نرخ بهره در روز چهارشنبه، قیمت بیتکوین تغییر خاصی نکرد و همچنان در محدوده قیمت ۲۹,۳۰۰ دلار خریدوفروش می‌شود.   

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا