آموزشمتوسطمقاله

ETF بیتکوین چیست؟؛ همه‌چیز درباره صندوق قابل معامله بیتکوین

بیتکوین و بازار رمزارزها تاکنون مسیری طولانی را طی کرده‌اند. بیش از یک دهه پیش، فقط جامعه کوچکی از علاقه‌مندان از این فناوری استفاده می‌کرد؛ به‌طوری‌که قیمت برای خرید دو عدد پیتزا در‌حدود ۱۰,۰۰۰ بیت‌کوین بود.

اگر چند سال به جلو بروید، خواهید دید که بسیاری از مشاغل موفق را شاهد هستیم. آن‌ها بر‌اساس این صنعت ساخته شده‌اند؛ ازجمله تعداد بی‌شماری از پروژه‌های رمزنگاری و تولد DeFi.

شرکت مایکرواستراتژِی MicroStrategy بیش از ۲میلیارد دلار از ترازنامه خود را به بیتکوین تبدیل کرده است؛ به‌طوری‌که می‌توانید جدیدترین مدل ماشین تسلا را با بیتکوین‌های خود بخرید.

قبل از اینکه بیتکوین بتواند به سرمایه اصلی در اقتصاد کلان جهانی تبدیل شود، چه عناصر سازنده‌‌ی دیگری وجود دارد؟ یکی از این عناصر می‌تواند روشی تنظیم‌شده برای نهادها و سازمان‌های سنتی باشد تا در‌معرض استفاده بیشتر از بیتکوین قرار بگیرند. به‌گفته برخی از کارشناسان، بهترین راه برای انجام این کار می‌تواند از‌طریق ETF باشد. در این مقاله از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم که ETF بیتکوین چیست و صندوق قابل معامله بیتکوین چه ویژگی‌هایی دارد.

Bitcoin

ETF بیتکوین چیست؟

ETF صندوق قابل معامله در بورس است. درواقع، صندوق سرمایه‌گذاری‌ای است که قیمت دارایی مشخصی را ارزیابی و ردیابی می‌کند و تابع آن است. ETF در بسیاری از صنایع و طبقات مختلف دارایی وجود دارد. به‌عنوان مثال، ETFهای طلا از مدت‌ها قبل وجود داشته‌اند و قیمت آن‌ها تابع قیمت طلا است.

صندوق قابل معامله بیتکوین (ETF بیت‌کوین) نیز همین‌گونه است. بدین‌صورت که قیمت ETF از قیمت بیتکوین تبعیت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، سهام‌ موجود در صندوق قابل‌معامله (ETF) بیتکوین، براساس قیمت بیتکوین تنظیم می‌شوند.

چرا ETF بیتکوین مهم است؟

صندوق قابل معامله در بورس می‌تواند تا حد زیادی به تصویب رسمی برسد و پایه‌های بالقوه سرمایه‌گذاران را گسترش دهد و محکم کند. صندوق قابل معامله بیتکوین می‌تواند دارایی دیگری به‌غیر از بیت‌کوین را نیز در خود نگه دارد.

به‌عنوان مثال، ETF یا صندوق قابل معامله بیت‌‎کوین می‌تواند یک سبد دارایی مانند اتریوم و سهام تسلا و طلا را در خود نگه دارد. این موضوع مزایای متنوعی برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

Bitcoin

مروری کوتاه بر ETFهای بیتکوین

به‌طور‌کلی، وقتی مردم درباره صندوق قابل‌معامله بیتکوین صحبت می‌کنند، معمولاً منظورشان ETF در بازارهای مالی ایالات متحده است؛ باوجوداین، ETF در بازارهای مختلف وجود دارد.

برای نمونه، اولین ETF بیتکوین در بازار سهام کانادا راه‌اندازی شد. به آن Purpose Bitcoin ETF گفته و در بورس اوراق بهادار تورنتو با تیکر BTCC معامله می‌شود.

بااین‌حال، می‌بینیم که بیشتر نگاه‌ها به تنظیم‌کننده‌های بازار مالی ایالات متحده است؛ زیرا بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان است. صندوق قابل معامله بیتکوین ایالات متحده می‌تواند بیتکوین را به‌عنوان دارایی مشروع سرمایه‌گذاری ثابت کند.

چندین تلاش برای راه‌اندازی صندوق قابل معامله بیتکوین در ایالات متحده آمریکا انجام شده است. از مارس۲۰۲۱، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) همه آن‌ها را رد کرده است.

چرا SEC مرتباً درخواست‌ها را رد می‌کند؟

ازآن‌جاکه آن‌ها معمولاً نوسان‌های بیتکوین را ماهیت تنظیم‌نشده‌ای از آن می‌دانند، مسئولیت آشکار بیتکوین در‌قبال دست‌کاری بازار را دلیل انکار صندوق‌های قابل معامله بیتکوین عنوان می‌کنند. اگرچه ممکن است این دلایل تا حدی درست باشد، احتمالاً برای بسیاری از بازارهای مالی دیگر که از قبل ETF دارند، نیز صدق کند.

Bitcoin price

آیا باید در صندوق قابل معامله بیتکوین سرمایه‌گذاری کنیم؟

آیا ETF بیتکوین ابزار مالی مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بیتکوین است؟ اگر فردی هستید که می‌خواهید از پس‌انداز خود در برابر کم‌ارزش‌شدن ارز فیات محافظت کنید، شاید بهتر باشد فقط بیتکوین بخرید.

بیتکوین در حال تقویت‌کردن خود به‌عنوان سرمایه‌گذاری قانونی و مشروع است، با این هدف که هر‌کسی بتواند در آن سرمایه‌گذاری کند. بسیاری فکر می‌کنند ETF بیتکوین می‌تواند این هدف را برآورده کند.

به‌‌بیان بهتر، بیتکوین مربوط به دموکراتیک‌کردن امور مالی است. همان‌طور‌که می‌دانید، بیتکوین مزایای زیادی برای افراد مختلف دارد؛ اما مالکیت و دسترسی مستقیم به پس‌انداز خود مهم‌ترین مزیت آن است. حال باید بررسی کنید که باتوجه‌به ویژگی‌های مدنظرتان، صندوق قابل معامله بیتکوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر.

فروش تتر

جمع‌بندی

ETFهای بیتکوین به سرمایه‌گذاران در بازارهای سنتی مالی اجازه می‌دهند تا مستقیماً درمعرض استفاده از بیتکوین قرار بگیرند. این می‌تواند روشی مناسب برای جذب بیشتر نهادهای سنتی به حوزه ارزهای دیجیتال به‌عنوان دارایی مشروع باشد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و ممنون از موضوع جالبی که مطرح کردید لطفا بفرمایید چطور میشه در etf سرمایه گذاری کرد؟ یعنی مسیر عضویت در این صندوق چطوره؟

    1. تشکر از همراهی و حسن توجه شما.
      این صندوق‌ها در بازارهای سهام فعال هستند و امکان خرید و فروش آن‌ها وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا