اخبارمقاله

شاخص CPI چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تأثیر پررنگ شاخص بنیادی بر بازار ارزهای دیجیتال 

شاخص CPI یا قیمت مصرف‌کننده جزو معیارهای تحلیل بنیادی در اقتصاد است. برای بررسی شاخص‌های اقتصادی دو نوع تحلیل به‌کار گرفته می‌شود: یکی تحلیل تکنیکال و دیگری تحلیل بنیادی (‌CPI). 

درمقابل، تمرکز شاخص CPI بر رویدادهای واقعی و دارای تأثیر فیزیکی یا روانی است که در جهان رخ می‌دهد و روی بازار و قیمت‌ها می‌تواند تأثیر بگذارد. برخی از این رویدادها عبارت‌اند از: اقتصاد، تکنولوژی، سیاست، جغرافیا، بهداشت و سلامت و  رویدادهای طبیعی.

در سال‌های گذشته، شاخص CPI بر بازار ارزهای دیجیتال نیز تأثیرگذار بوده است. در این مطلب از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم که شاخص CPI چیست و چه کاربردهایی دارد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

تأثیر شاخص CPI بر بیت کوین

بیت کوین در‌مقابل دلار آمریکا یا استیبل‌کوین‌هایی که به‌نحوی به این ارز فیات وابسته هستند، معامله می‌شود. با‌توجه‌به این موضوع، تورم در آمریکا می‌تواند بر قیمت بیت کوین تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. این‌جاست که تحلیل بنیادی اثرش را بر بازار رمزارزها نشان می‌دهد.

بیت کوین در سبد شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری

با‌توجه‌به اینکه بیت کوین در سبد شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری آمریکایی و اروپایی قرار گرفته است، روند این رمزارز و به‌طور‌کلی بازار ارز دیجیتال با شاخص‌های بورس جهانی هم‌راستا شده است. رمزارز بیت کوین رابطه معناداری با شاخص‌های بورس آمریکا، ازجمله نزدک و S&P 500 پیدا کرده است.

با افزایش تورم، بانک مرکزی آمریکا برای کنترل تورم مجبور است نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره باعث کاهش قدرت خرید مردم و درنتیجه، ریزش بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال و بورس می‌شود.

CPI

CPI و نرخ بهره در آمریکا

به‌گزارش تترلند و به‌نقل از کوین‌تلگراف، فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا با تمام قوا برای کاهش تورم تلاش می‌کند. آن‌ها با افزایش نرخ بهره می‌خواهند هرچه‌سریع‌تر تورم را در آمریکا کاهش دهند. این امر بازارهای سهام ایالات متحده آمریکا را زیر فشار قرار داده است؛ چرا‌که سرمایه‌گذاران به‌صورت زنده ارقام تورم را پیگیری می‌کنند تا اگر نشانه‌های اولیه برای بهبود وضعیت بازار سهام دیدند، سریعاً ورود کنند. باوجوداین، تابه‌حال فایده‌ای نداشته است.

قیمت عمده‌فروشی فراتر از برآورد داوجونز

ماه سپتامبر، قیمت در بازار عمده‌فروشی ۰.۴درصد افزایش یافت که از برآورد بورس داوجونز برای افزایش ۰.۲ درصدی نیز فراتر بود. این موضوع نشان می‌دهد که تورم هنوز به انقباض پولی فدرال رزرو پاسخ نداده است.

درحال‌حاضر، همه نگاه‌ها به داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده یا (CPI) دوخته شده است. معامله‌گران سهام انتظار داشتند که نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال پس از انتشار شاخص CPI افزایش پیدا کند؛ اگرچه حتی برای معامله‌گران حرفه‌ای نیز پیش‌بینی این موضوع دشوار است که این محرک قیمتی برای رشد ارزش بیت کوین کافی است یا خیر.

شاخص بالای CPI و هجوم به بازار کریپتو

بیت کوین برای خارج‌شدن از محدوده قیمتی ۱۸,۵۰۰ تا ۲۴,۵۰۰دلاری که هفته‌های گذشته با آن دست‌و‌پنجه نرم کرده است، کار سختی در پیش دارد.

بالابودن شاخص CPI در‌واقع نشان‌دهنده وجود تورم است و نرخ تورم فزاینده افراد را به سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار رمز‌ارز سوق می‌دهد؛ زیرا ارزهای فیات نظیر دلار و یورو در طول زمان به‌دلیل تورم موجود، ارزش خود را از دست می‌دهند. در این شرایط، بیت کوین و برخی دیگر از رمز‌ ارزها جایگزین مناسبی برای سرمایه‌گذاران هستند.

CPI

رشد رمزارزها در زمان تورم

در جلسه ۱۰نوامبر، آمارهای نرخ تورم کمتر از انتظارات بود. هرگاه نرخ تورم کم باشد، بازارهایی مانند رمز ارزها شاهد رشد خواهند بود. گفتنی است در این مقطع زمانی، ریزش قیمت دلار در‌مقایسه‌با قیمت یورو را نیز شاهد بوده‌ایم.

بسیاری از تحلیلگران هنوز سرمایه‌گذاران را به خرید در موقعیت‌های لانگ توصیه نکرده‌اند. در چنین مواقعی، کارشناسان به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که مراقب تله‌های گاوی بازار کریپتو باشند.

چگونه از شاخص CPI‌ استفاده می‌شود؟

فعالان بازار مالی از این شاخص برای سنجش تورم و بانک مرکزی فدرال آمریکا برای سنجش سیاست‌های پولی خود بر کسب‌و‌کارها و مصرف‌کننده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی آگاهانه‌تر استفاده می‌کنند.

شاخص CPI‌؛ کاهش‌دهنده تورم

از CPI و اجزای آن به‌عنوان کاهش‌دهنده تورم برای سایر شاخص‌های اقتصادی، از‌جمله میزان فروش خُرده‌فروشی و درآمدهای ساعتی یا هفتگی و جدا‌کردن تغییرات اساسی از تغییرات منعکس‌کننده در قیمت‌ها استفاده می‌شود.

منتقدان درباره CPI چه می‌گویند؟

در سال‌های گذشته، CPI با انتقادهای بسیار کارشناسان مواجه شده است؛ زیرا آنان استدلال می‌کنند که اعلام این شاخص همیشه دقیق نیست و در اغلب مواقع، بیشتر یا کمتر از میزان واقعی‌اش نشان داده ‌می‌شود.

مانند سایر نظرسنجی‌هایی که نتایجشان براساس نمونه‌هایی از داده‌ها تخمین زده می‌شود، این شاخص نیز درمعرض خطای نمونه‌گیری است. درباره CPI می‌توانیم این خطا را به‌عنوان تفاوت بین تخمین CPI و لحاظ‌کردن تمامی قیمت‌ها در نظر بگیریم.

شاخص CPI و نرخ تورم آمریکا

در سال‌های گذشته، تورم زیاد یکی از مشکلات مهم ایالات متحده آمریکا بوده است. ۱۰نوامبر و با اعلام داده‌های CPI، قیمت بیت کوین در چند دقیقه ۱,۰۰۰ دلار افزایش یافت. همچنین، داده‌های PPI یا شاخص قیمت تولیدکننده مثبت بود که این می‌تواند نشانه‌ای از اوج تورم باشد.

جمع‌بندی

همان‌طورکه به‌نظر می‌رسد، تورم در حال کاهش است و شایعات درباره چشم‌انداز افزایش نرخ بهره کاهش یافته است. پس از اعداد مثبت PPI، حدس‌و‌گمان‌ها بر این است که سیاست شروع به چرخش کرده و در ماه‌های بعدی، تورم کمتر افزایش خواهد یافت تا اینکه در سال ۲۰۲۳ کاملاً معکوس شود.

پرسش‌های متداول

۱. شاخص CPI چیست؟

شاخص CPI یا قیمت مصرف‌کننده جزو معیارهای تحلیل بنیادی در اقتصاد است.

۲. نقش شاخص CPI بر بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

هرگاه در ایالات متحده آمریکا داده‌های CPI نرخ تورم زیاد را نشان داده، هجوم به بازار رمز ارزها بیشتر شده است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا