آموزشمتوسطمقاله

ارز دیجیتال اتریوم و ۵ رقیب اصلی آن در ماراتن رمزارزها

آینده اتریوم در سایه ابهام

ارز دیجیتال اتریوم، میراث جاودان ویتالیک بوترین، صرفاً یک ارز دیجیتال نیست که در رتبه دوم مارکت‌کپ جای گرفته است. اتریوم پلتفرمی منحصر‌به‌فرد است که مانند انقلابی بسیار متحول‌کننده در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. بلاکچین اتریوم با هدف ایجاد تحول قدم در عرصه رقابت نهاد و در این مسیر، همچنان با تمام مشکلات پیش رو پرقدرت به پیش می‌رود. 

اتریوم نیز مانند هر ایده خاصی که طعم موفقیت را چشیده است، منتقدان و رقبای خود را دارد. در ماراتن ارزهای دیجیتال که هرروز به تعداد شرکت‌کنندگان آن افزوده می‌شود، اتریوم به‌غیر از بیتکوین، پادشاه دنیای رمزارزها، ۵ رقیب اصلی دیگر دارد؛ رقیبانی که در تعقیب اتریوم بسیار مصمم‌اند تا جایگاهش را تصاحب کنند. در این مقاله از بلاگ تترلند، اتریوم و ۵ رقیب اصلی آن را بررسی و هریک را جداگانه تحلیل خواهیم کرد.

ظهور ارز دیجیتال اتریوم ۱.۰

تیم توسعه‌دهنده اتریوم برای نخستین‌بار با معرفی اتریوم ۱.۰، دستاورد بزرگ خود را به‌رخ کشید؛ اما به‌دلایلی مانند مصرف زیاد انرژی و کارمزد هنگفت تراکنش‌ها، اتریوم ۱.۰ آن‌چنان که باید و شاید، به اهدافش نرسید. بنابراین، تیم توسعه‌دهنده تصمیم گرفت تا با ایجاد و توسعه اتریوم ۲.۰، بهبود بزرگی در عملکرد آن ایجاد کند. این به‌روز‌رسانی سبب شد که اتریوم ۱.۰ به پلتفرم دارای زیرساختی مؤثر، با مصرف انرژی کمتر و سریع‌تر تبدیل شود.

با وجود معرفی نسخه در حال توسعه اتریوم ۲.۰، این بلاکچین همچنان با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است. ناگفته نماند که این مشکلات اساسی را می‌توان به تمام بلاکچین‌های موجود تعمیم داد؛ اما رقبای اتریوم راه‌حل‌های مؤثری برای فائق‌آمدن بر این مشکلات ارائه داده‌اند که باعث شده است زنگ‌خطر برای اتریوم به‌صدا درآید. در‌ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم تا مشکلات اصلی اتریوم را بهتر درک کنید.

Etheruem

مقیاس‌پذیری

«مقیاس‌پذیری» یکی از مشکلات بزرگی است که مانند طاعون بر مسیر موفقیت بلاکچین اتریوم چنگ انداخته است. با وجود درخواست زیاد برای استفاده از اتریوم در سال ۲۰۱۵، رفته‌رفته استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) کارایی لازم را از دست داد.

دلیل این مسئله آن است که سرعت پردازش تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم حدوداً ۲۵ تراکنش‌برثانیه (TPS) است. این سرعت پردازش توان عملیاتی اتریوم را کاهش داده و باعث شلوغی شبکه و افزایش میزان مصرف انرژی شده است. به‌مرور‌زمان، این مشکلات باعث شد تا کسب‌و‌کارهایی که بر‌اساس قرارداد هوشمند اتریوم فعالیت می‌کنند، در انجام تراکنش‌های عادی نیز با مشکل روبه‌رو شوند.

مصرف انرژی زیاد

از دیگر مشکلات اساسی تکنولوژی به‌کار‌رفته در شبکه اتریوم این است که پردازش تراکنش‌ها به مصرف انرژی بسیار زیادی نیاز دارد‌. با اینکه امنیت مکانیزم اثبات کار (PoW) بسیار زیاد است، این مزیت هم نتوانسته مشکل مصرف انرژی را از نظر‌ها پنهان کند.

آرامش قبل از طوفان؛ آیا روزهای تاریک در انتظار اتریوم و بیتکوین هستند؟

با بیان مشکلات اساسی بلاکچین اتریوم، زمان آن فرارسیده است تا رقبای آن را معرفی کنیم. درادامه با بیان ویژگی‌های مثبت این پلتفرم‌ها، درمی‌یابیم که چگونه ممکن است توازن قوا در نبرد پلتفرم‌های بلاکچینی برهم بخورد. 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سلطه بیتکوین و اتریوم بر اکوسیستم رمزارزها همیشگی نخواهد بود. همان‌طور‌که این سلطه درباره غول‌هایی مانند نوکیا و سونی‌اریکسون در دنیای تلفن‌های همراه دوام نیاورد.

برخی دیگر بر این باورند که بیتکوین و اتریوم همچنان قدرتمند باقی خواهند ماند؛ اما در برخی از عرصه‌ها، بازی را واگذار خواهند کرد؛ درست مانند سرنوشتی که مایکروسافت در رقابت موتور جست‌و‌جو و سیستم‌عامل گوشی هوشمند در‌برابر گوگل و اپل به آن دچار شد. مایکروسافت در نبرد اصلی بازنده نبود؛ اما نتوانست قلمرو خود را در تمام جهات گسترش دهد. شاید چنین اتفاقی در حوزه رمزارزها مثلاً درباره امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) رقم بخورد.

رمزارز اتریوم

سولانا؛ قاتل اتریوم

سولانا نخستین‌بار در مارس ۲۰۲۰ معرفی شد تا از مفهوم جدیدی در توان عملیاتی برای پردازش تراکنش‌ها پرده‌برداری کند. در یک کلام، سولانا به‌معنای واقعی از بلاکچینی امن و سریع و مقیاس‌پذیر برخوردار است. برای تمام افرادی که قصد دارند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را ایجاد کنند و توسعه دهند، سولانا پلتفرمی ایدئال محسوب می‌شود.

بلاکچین سولانا درمقایسه‌‌با بلاکچین اتریوم و بیتکوین، در هر ثانیه می‌تواند ۵۰هزار تراکنش را پردازش کند. این توان عملیاتی درخورتوجه، باعث می‌شود که سولانا در ارتقای مقیاس‌پذیری دست بالا را داشته باشد. شایان ذکر است که ارز دیجیتال سولانا در‌‌حال‌حاضر با ارزش کل بازار ۲۹میلیارد دلار و قیمت ۹۲.۷۰ دلار در رتبه هشتم مارکت‌کپ قرار دارد.

رقیب ارز دیجیتال اتریوم

پولکادات؛ پروتکلی برای همه، حتی عاشقان اتریوم

قطعاً تا‌کنون این ارز دیجیتال محبوب را در رقابت داغ با اتریوم دیده‌اید. از‌نظر ارزش کل بازار، پولکادات شاید فعلاً به گرد پای اتریوم هم نرسد؛ اما از‌نظر تکنولوژی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پولکادات نسل بعدی بلاکچین است که معماری چند‌زنجیره‌ای (Multi Chain) دارد.

هدف پروتکل بلاکچین پولکادات برقراری ارتباط بین چند بلاک چین متفاوت در قالب یک شبکه، آن هم به‌صورت هم‌زمان است. پولکادات ازنظر پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) و سرویس‌های دیگر مانند اتریوم است، با این تفاوت که به‌واسطه تکنولوژی ساختاری‌اش، تراکنش‌ها را می‌تواند با سرعت به‌مراتب بیشتری پردازش کند.

پولکادات رقیب اتریوم

کاردانو؛ وعده دنیایی بهتر با سبقت از اتریوم

ارز دیجیتال کاردانو که آن را با علامت اختصاری ADA می‌شناسیم، از رقبای بزرگ اتریوم است. این ارز دیجیتال بعد از ریپل در رتبه هفتم مارکت‌کپ قرار دارد و مدت‌هاست که چشم به جایگاه اتریوم دوخته است. بلاکچین کاردانو پلتفرمی متن‌باز (Open Source) است که از مکانیزم اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد. همچنین، اساس کدنویسی بلاکچین آن به‌گونه‌ای است که امکان اجرایی‌شدن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را بر بستر خود فراهم کرده است.

کاردانو در رقابت با اتریوم

الگورند؛ آینده سرمایه‌گذاری با الگویی از غیرمتمرکزبودن اتریوم

بلاکچین الگورند شبکه‌ای غیرمتمرکز و خودگردان است که برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شود. بلاکچین الگورند شبکه‌ای امن و مؤثر و گسترش‌پذیر است که تمام معیارها را برای داشتن سهم چشمگیر در آینده اکوسیستم رمزارزها دارد.

الگورند رقیب اتریوم

اولانچ؛ رقیب جدی اتریوم در توان عملیاتی

بلاکچین اولانچ ظرفیت زیادی برای نقش‌آفرینی مؤثر در اکوسیستم رمزارزها دارد. این شبکه در هر ثانیه می‌تواند ۴,۵۰۰ تراکنش را پردازش کند که در‌مقایسه‌با بیتکوین و اتریوم و حتی پولکادات، عدد درخور‌توجهی است. نکته مثبت این توان عملیاتی در آن است که اولانچ این قدرت پردازش را در‌ عین حفظ توانایی مقیاس‌پذیری اجرایی می‌کند. در‌‌حال‌حاضر، ارز دیجیتال اولانچ با ارزش کل ۱۹میلیارد دلار در جایگاه دهم مارکت‌کپ قرار دارد.

ارز اولانچ رقیب اتریوم

جمع‌بندی

در این مقاله، ۵ رقیب اصلی اتریوم را معرفی کردیم. بی‌شک، آینده اکوسیستم رمزارزها در دستان پلتفرم‌هایی خواهد بود که در برطرف‌کردن مشکلات کنونی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. 

برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال، می‌توانید از تتر (USDT) به‌عنوان ابزاری امن و سریع و به‌صرفه بهره ببرید. برای خرید تتر با بهترین قیمت از‌طریق اپلیکیشن و وب‌سایت تترلند، همین‌حالا اقدام کنید و در کمتر از ۱۰ دقیقه اولین تراکنشتان را انجام دهید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا