آموزشمتوسطمقاله

۵ نکته مهم درباره رمزارز پولکادات؛ نکاتی برای حرفه‌ای‌ها

در این مقاله از بلاگ تترلند، ۵ نکته مهم درباره پروژه پولکادات‌ (Polkadot) اشاره می‌کنیم. اگر در عرصه رمزارزها فعالیت می‌کنید یا به تکنولوژی بلاکچین علاقه‌مندید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جاده‌‌ای بی‌انتها و آینده درخشان رمزارزها

از روز اول توجه‌ها را به خود جلب کردند؛ اگرچه در ابتدا جدی گرفته نشدند. بسیاری معتقد بودند و هستند که پول باید لمس و دیده شود یا حداقل مانند کارت اعتباری نمادی از پول واقعی و سیستم بانکی باشد. عده کمی هم که امروزه نماد دنیای رمزنگاری‌شده هستند، از روز اول باور داشتند که شرایط سیستم مالی در آینده بسیار متفاوت‌تر خواهد بود.

شاید هنوز آینده‌ای که از آن صحبت می‌شود، فرا‌ نرسیده باشد؛ اما حس‌و‌حال و چشم‌اندازی که این روزها بر دنیای رمزارزها حاکم است، با وجود استفاده بسیاری از مردم از آن‌ها، درست مانند جوّ رازآلود و ناشناخته‌، ولی امیدوارکننده‌ای است که در دهه ۱۹۹۰ بر اینترنت‌ حاکم بود. برای مثال، در سال ١٩٩۴ مجری شبکه NBC با تعجب درباره نماد @ می‌پرسید و تصوری از ایمیل نداشت! اما حالا می‌بینید که زندگی حتی یک روز هم بدون اینترنت میسر نخواهد بود.

رمزارزها با تمام پیشرفت‌هایی که حاصل شده است، هنوز در ابتدای مسیر خود هستند. در جاده‌ بیابانی و تاریک سیستم مالی سنتی به پیش می‌روند؛ اما نسیم تکنولوژی را با تمام وجود بر صورت خود حس می‌کنند و درانتظار آینده‌ای بسیار درخشان‌تر از اینترنت، در افق پیش‌ روی خود هستند. درست مانند ترانه معروف Hotel California که شخصیت اصلی ترانه در انتهای مسیر تاریک، کور سویی از نور را مشاهده می‌کرد و با لذت به پیش می‌رفت، با این تفاوت که رمزارزها برای استراحت توقف نخواهند کرد تا به سرنوشت میهمانان هتل کالیفرنیا دچار شوند!

ethereum

پولکادات؛ بی‌پرواتر از اتریوم

به‌نوعی می‌توان گفت که روح اتریوم در این پروژه دمیده شده است؛ چرا‌که اهدافی به‌مراتب والاتر از اتریوم، اما با ایدئولوژی تقریباً مشابه را دنبال می‌کند. در‌ادامه مقاله همان‌طور‌که وعده داده بودیم، به ۵ نکته مهم درباره پروژه پولکادات اشاره خواهیم کرد تا از اهداف بسیار مهم این پروژه و تأثیر مثبتش بر اکوسیستم رمزارزها مطلع شوید.

۱. چه کسی پولکادات را ایجاد کرد؟

درواقع، مدیریت این پروژه از زمان ایجاد متشکل از چند نفر بوده است؛ اما رهبری این تیم و کسی که به‌عنوان هدایت‌کننده پروژه شناخته می‌شود، گوین وود (Gavin Wood) است. اگر در دنیای رمزارزها فعال باشید، احتمالاً تاکنون نام گوین وود به گوشتان خورده است. این شخص تأثیرگذار یکی از هم‌قطاران ویتالیک بوترین و از بنیان‌گذاران اتریوم است. همچنین، وی بنیان‌گذار بنیاد Web3 و Parity Technologies است.

به‌طور‌کلی، گوین وود یکی از افرادی است که از زیر‌و‌بم دنیای کریپتوکارنسی مطلع است و بهتر از هرکسی این اکوسیستم را می‌شناسد و تجربه‌های متفاوت و موفقی را پشت‌سر گذاشته است. جالب است بدانید که یکی از دلایل توجه بسیاری از افراد به پروژه پولکادات، گره‌خوردن نام گوین وود به آن است.

۲. پولکادات چه هدفی دارد؟

برای آگاهی از موفقیت هر پروژه در آینده، اصلی‌ترین قدم بررسی اهداف آن است. هرچه اهداف پروژه منطقی و حساب‌شده و مسیر دستیابی به آن‌ واضح و مشخص باشد، احتمال موفقیت آن بسیار زیاد خواهد بود.

در سال ۲۰۱۷، پولکادات به‌عنوان پروژه‌ای متن‌باز (Open Source) اجرایی شد. یکی از اهداف اصلی این پروژه، ایجاد جامعه‌ای بدون محدودیت است که روی شبکه همتا‌‌به‌همتا (Peer-to-Peer Network) فعالیت می‌کند. به‌بیان ساده‌تر، هدف آن ترویج و اشاعه شبکه غیرمتمرکز است.

what is Polkadot?

۳. پولکادات چیست؟

به‌بیان ساده، پولکادات شبکه‌ای متشکل از چند زنجیره (Chain) است که قصد دارد بلاکچین‌های جداگانه و متفاوت را به شبکه‌ای واحد تبدیل کند. اگر از ماهیت تکنولوژی بلاکچین‌ مطلع باشید، قطعاً می‌دانید که بلاکچین‌ها مستقل و جدا از یکدیگر عمل می‌کنند.

بااین‌حال، پولکادات قصد دارد در پروژه بلند‌پروازانه خود، این بلاکچین‌های تکیده که پروژه‌های متفاوتی در سراسر دنیا ایجاد کرده‌اند و در حال کار هستند، به جامعه و شبکه‌ای واحد تبدیل کند. در این شبکه واحد، علاوه‌بر امکان انتقال توکن‌های مختلف، امکان انتقال و تبادل اطلاعات ذخیره‌شده روی بلاکچین‌ها نیز فراهم خواهد شد.

۴. توکن DOT چیست و چه نقشی ایفا می‌کند؟

توکن DOT توکن بومی شبکه پولکادات است. در‌حال‌حاضر، توکن DOT از‌نظر ارزش بازار رتبه ٩ را در بین رمزارزهای برتر ازآنِ خود کرده است. در‌حال‌حاضر، ارزش کل بازار این توکن بیش از ٢٨میلیارد دلار است. این توکن مانند هر توکن دیگر قابلیت‌های متعددی دارد؛ ازجمله امکان رأی‌دادن درباره چگونگی اعمال تغییرات و تعیین سازوکار شبکه. این رأی و اعمال‌نظرها می‌تواند درباره میزان کارمزد تراکنش‌ها یا به‌روزرسانی کلی شبکه باشد.

DOT Token

همچنین، دارندگان توکن DOT می‌توانند روی Parachainها تغییراتی (حذف و گسترش) اعمال کنند. اگر نمی‌دانید Parachain چیست، نگرانی نباشید؛ چراکه درادامه مطلب درباره‌اش توضیح می‌دهیم.

۵. پولکادات چه ساختاری دارد؟

وقتی از ساختار پروژه رمزارز مبتنی‌بر بلاکچین صحبت می‌شود، کدها و برنامه‌نویسی‌های پیچیده به ذهن خطور می‌کند. باوجوداین، جدا از ساختار اساسی برنامه‌نویسی که مفهومی تخصصی است، درک فلسفه پشت آن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

فراموش نکنید که درک پروژه می‌تواند موفقیت شما در سرمایه‌گذاری رروی رمزارزها را تضمین کند؛ به‌ویژه اگر از نکات مهم پیش از سرمایه‌گذاری روی رمزارزها مطلع باشید. برای شناخت و درک بهتر ساختار پولکادات، باید چهار مؤلفه را معرفی کنیم:

  • Relay Chain: تیم پروژه پولکادات آن را قلب تپنده پولکادات لقب داده است.
  • Parachain: از این اِلِمان می‌توان به‌عنوان چند بلاکچین مستقل یاد کرد. ازلحاظ مفهومی، این بلاکچین‌ها واقعاً مستقل هستند؛ به‌طوری‌که حتی می‌توانند توکن خود را داشته باشند و استفاده از توکن پولکادات (DOT) در آن‌ها ضروری نیست. همچنین، این بلاکچین‌ها می‌توانند سیستم اثبات سهام (Proof of Stake) خود را داشته باشند؛ درحالی‌که اجباری به استفاده از سیستم اثبات سهام به‌کاررفته در پولکادات نیست.
خرید تتر
  • Parathreads: این اِلِمان نیز متشکل از نوعی شبکه مستقل است؛ اما تفاوت‌هایی با شبکه‌های اِلمان دوم دارد. این شبکه‌ها نیازی ندارند تا همواره به شبکه اصلی متصل باشند.
  • Bridge (پل): Bridgeها همان‌طور‌که از نامشان پیداست، نقشی ارتباطی را ایفا می‌کنند. آن‌ها امکان برقراری ارتباط اِلِمان‌های Parachain و Parathread با دیگر بلاکچین‌های خارجی مانند بلاکچین بیتکوین و اتریوم را فراهم می‌کنند.

به‌‌دلیل همین ساختار پولکادات است که می‌شنویم و می‌خوانیم از این پروژه به‌عنوان تکنولوژی چند‌شبکه‌ای مقیاس‌پذیر و ناهمگن یاد می‌شود. دلیل مقیاس‌پذیری پولکادات ترکیب‌کردن چند شبکه است که به آن اشاره شد. هنگامی‌که بتوانید چندین شبکه را ترکیب کنید، خواهید توانست شبکه خود را نیز گسترش دهید.

جمع‌بندی

پدیده‌ای که به‌ نام تکنولوژی بلاکچین می‌شناسیم، ماهیت و فلسفه‌ای خاص دارد. گسترش این تکنولوژی موجب پیشرفت صنعت مالی در جهان شده‌ است. پرچم‌داران امروز دنیای رمزارزها، از بیتکوین و تتر (USDT) تا پولکادات، علاوه‌بر ویژگی‌ها و مزایای خاص خود، همگی مدیون این تکنولوژی و ماهیت آن هستند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا